Layar sepit ketam

(Dilencongkan dari Layar cakar ketam)

Layar sepit ketam atau juga dikenal sebagai, layar lateen Oseania atau layar sokong Oseania, ialah layar segi tiga dengan andang di sepanjang tepi atas dan bawah. Layar sepit ketam digunakan dalam banyak kebudayaan tradisional Austronesia, dan boleh dilihat pada paraw, proa, lakana, dan tepukei.

Jenis layar tradisional Austronesia yang umum. C, D, E, dan F jenis layar sepit ketam.[1]

Sejarah sunting

Suku Austronesia secara tradisional membuat layar mereka, termasuk layar sepit ketam, dari tikar anyaman yang kuat dan tahan garam yang diperbuat dari daun pandan. Layar ini membolehkan orang Austronesia untuk memulakan pelayaran jarak jauh. Dalam beberapa kasus, walau bagaimanapun, ia perjalanan satu arah. Kegagalan daun pandan untuk membentuk populasi di Rapa Nui dan Aotearoa dipercayai telah mengasingkan kampung mereka dari rantau Polinesia yang lain.[2][3]

Kontak awal dengan perahu Arab di lautan Hindi semasa pelayaran Austronesia diyakini telah menghasilkan perkembangan layar lateen segitiga Arab. Pada gilirannya, kapal-kapal Arab diyakini telah mempengaruhi pembangunan layar persegi panjang Austronesia (layar tanja) dari Asia Tenggara.[4] Terdapat juga ahli sejarah yang tidak setuju dengan ini. Johnstone, Shaffer, dan Hourani menganggap layar tanja sebagai ciptaan asli orang-orang Nusantara, yang seterusnya mempengaruhi orang-orang Arab untuk membina layar lateen dan orang Polinesia untuk membina layar sepit ketam.[5][6][7]

Di Indonesia, layar sepit ketam muncul sebagai perkembangan baru. Secara tradisional orang-orang dari kepulauan Nusantara menggunakan layar tanja, tetapi bermula pada abad ke-19 orang-orang Madura mengembangkan layar lete. "Lete" sebenarnya berarti lateen, tetapi keberadaan pekaki (boom atau tiang sokong layar bawah) menunjukkan bahawa layar lete adalah layar sepit ketam.[8]:82-85[9]:28-29[10]:88-89

Pembinaan sunting

 
Layar sepit ketam sedang dibina untuk trimaran Hot Buoys. Perhatikan saku di sisi kanan layar untuk memegang spar. Spar kedua dalam konfigurasi khas ini tidak diperlukan kerana tali pengikat menahan tepi atas layar dan tiang terletak di bahagian belakang perahunya. Perhatikan ketiadaan bentuknya.

Layar sepit ketam terdiri dari sebuah layar, bentuknya mirip segitiga sama kaki. Sisi panjang yang sama biasanya lebih panjang dari sisi ketiga, dengan spar di sepanjang sisi panjang.

Layar sepit ketam juga secara tradisional boleh dibina dengan spar melengkung, menjadikan tepi layar sepanjang spar bentuk cembung, sedangkan bahagian leech layar sering cukup cekung untuk tetap kaku di tepi trailing. Ciri-ciri ini membuatnya berbeza, bentuknya seperti sepit atau cakar. Layar sepit ketam moden umumnya memiliki spar yang lebih lurus dan leech yang tidak terlalu cembung, yang memberikan lebih banyak kawasan layar untuk panjang spar tertentu. Spar mungkin meruncing ke arah leech. Struktur ini membantu layar untuk menumpahkan hembusan angin.

Sepit ketamnya melebar ke atas secara khas, menempatkan lebih banyak kawasan layar lebih tinggi di atas lautan, tempat angin lebih kuat dan mantap. Ini meningkatkan momentum heeling: layar cenderung mendorong perahu. Atas sebab ini, layar ini biasanya digunakan pada lambung multipel, yang menahan heeling lebih kuat.

Layarnya ditolak; busur menjadi buritan, dan tiang juga terbalik. Kerananya kapal sentiasa memiliki ama (dan layar bubutan samping, jika ada) ke arah angin, dan tidak memiliki tack yang buruk.

Galeri sunting

Lihat pula sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Doran, Edwin B. (1981). Wangka: Austronesian Canoe Origins. Texas A&M University Press. ISBN 9780890961070.
  2. ^ Kirch, Patrick Vinton (2012). A Shark Going Inland Is My Chief: The Island Civilization of Ancient Hawai'i. University of California Press. m/s. 25–26. ISBN 9780520953833.
  3. ^ Gallaher, Timothy (2014). "The Past and Future of Hala (Pandanus tectorius) in Hawaii". Dalam Keawe; MacDowell, Marsha; Dewhurst, C. Kurt (penyunting). ʻIke Ulana Lau Hala: The Vitality and Vibrancy of Lau Hala Weaving Traditions in Hawaiʻi. Hawai'inuiakea School of Hawaiian Knowledge ; University of Hawai'i Press. doi:10.13140/RG.2.1.2571.4648. ISBN 9780824840938.
  4. ^ Mahdi, Waruno (1999). "The Dispersal of Austronesian boat forms in the Indian Ocean". Dalam Blench, Roger (penyunting). Archaeology and Language III: Artefacts languages, and texts (PDF). One World Archaeology. 34. Routledge. m/s. 144-179. ISBN 0415100542.
  5. ^ Shaffer, Lynda Norene (1996). Maritime Southeast Asia to 1500. M.E. Sharpe.
  6. ^ Hourani, George Fadlo (1951). Arab Seafaring in the Indian Ocean in Ancient and Early Medieval Times. New Jersey: Princeton University Press.
  7. ^ Johnstone, Paul (1980). The Seacraft of Prehistory. Cambridge: Harvard University Press. ISBN 978-0674795952.
  8. ^ Horridge, Adrian (2015). Perahu Layar Tradisional Nusantara. Yogyakarta: Penerbit Ombak. Terjemahan bahasa Indonesia dari Horridge, Adrian (1985). The Prahu: Traditional Sailing Boat of Indonesia, second edition. Oxford: Oxford University Press.
  9. ^ Horridge, Adrian (1981). The Prahu: Traditional Sailingboat of Indonesia. Oxford: Oxford University Press.
  10. ^ Horridge, Adrian (April 1986). "The Evolution of Pacific Canoe Rigs". The Journal of Pacific History. 21 (2): 83–99. doi:10.1080/00223348608572530. JSTOR 25168892.