Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole

Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole adalah sebuah filem fantasi beranimasi komputer bahasa Inggeris 2010 yang berdasarkan secara longgar tiga buku pertama (The Capture, The Journey, and The Rescue) siri Guardians of Ga'Hoole oleh Kathryn Lasky. Zack Snyder mengarahkan filem tersebut, dengan Jim Sturgess, Geoffrey Rush, Ryan Kwanten, Emily Barclay, Anthony LaPaglia, dan David Wenham melakonkan suara watak-watak filem.

Legend of the Guardians:
The Owls of Ga'Hoole
Fail:Legendoftheguardians.jpg
Theatrical release poster
PengarahZack Snyder
Lakon layarJohn Orloff
John Collee
Dihasilkan olehZareh Nalbandian
DibintangiJim Sturgess
Geoffrey Rush
Emily Barclay
Anthony LaPaglia
David Wenham
Ryan Kwanten
Helen Mirren
Sam Neill
Hugo Weaving
Disunting olehDavid Burrows
Muzik olehDavid Hirschfelder
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWarner Bros.
Tarikh tayangan
24 September 2010 (Amerika Syarikat)
30 September 2010 (Australia)
Masa tayangan
90 minit
NegaraTemplat:Film Australia
Amerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
BajetAS$ 80 juta[1]
Pecah panggungAS$ 135,070,152[2]

Warner Bros. mengedarkan filem tersebut bersama Village Roadshow Pictures dan Animal Logic, the latter having produced kesan visual untuk Happy Feet. Production took place in Australia, dan filem ditayangkan dalam format RealD 3D dan IMAX 3D pada 24 September 2010.[3]

Plot sunting

Soren (Jim Sturgess) ialah seekor Burung Hantu Kubur bersifat pengembara yang suka mendengar cerita bapanya Noctus (Hugo Weaving) tentang Lagenda Guardians of Ga'Hoole , sebuah sekutu burung hantu berlagenda yang telah bersumpah untuk melindungi Kerajaan Ga'Hoole. Kakak mudanya Eglantine (Adrienne deFaria) sangat suka akan cerita-cerita tersebut, tetapi abangnya, Kludd (Ryan Kwanten), iri hati terhadap perhatian yang diterima Soren. Pada suatu malam, semasa mereka sedang belajar terbang, mereka terjatuh daripada pokok mereka. Soren dan Kludd diserang oleh seekor tasmanian devil lalu ditangkap oleh burung hantu yang bekerja untuk Metalbeak (Joel Edgerton) yang jahat dan kekasihnya Nyra (Helen Mirren).

Soren dan Kludd ditangkap oleh dua ekor adik-beradik Burung Hantu Telinga Panjang Jatt (Leigh Whannell) dan Jutt (Angus Sampson). As the slave-takers gather, Soren berkawan dengan (Elf Owl) Gylfie (Emily Barclay) dan penangkapnya, Boreal Owl Grimble (Juga Hugo Weaving). Nyra datang lalu memberi ucapan kepada burung hantu yang telah diculik. Beliau menyatakan bahawa mereka telah diabaikan oleh keluarga mereka dan keluarga "Yang Suci" Metalbeak adalah keluarga baru mereka. Metalbeak mempercayai bahawa Tyto adalah kuat dan suci, dan sesuai untuk memerintah. Burung hantu sebegini digalakkan menunjukkan kekuatan dan kekejaman, and as such adalah untuk dilatih menjadi askar, sementara yang lain dijadikan "pengutip". Soren dan Gylfie membantah lalu dihantar menjadi pengutip. Kludd menolak Soren sebagai adiknya, menyukakan Nyra lalu mengikuti Tyto yang lain.

The pickers are made to sleep under glare of the full moon, which Gylfie says will induce a sort of hypnotic state that she calls "moon-blinked". Soren dan Gylfie help to keep one another awake to avoid this fate. Seperti yang diramalkan, the moon-blinked owls are docile and zombie-like pada pagi keesokannya; Soren dan Gylfie cuba untuk imitate the moon-blinked birds, tetapi perilaku aneh mereka menarik perhatian Grimble. The pickers are guided to the Pelletorium, where their labor consists of picking apart gentel untuk mencari serpihan logam yang telah dimakan tikus sebelum dimakan. Serpihan tersebut, dalam jumlah yang besar, menghasilkan sebuah medan magnet kuat yang mempunyai kesan melemahkan terhadap burung hantu; mereka pun diuruskan oleh kelawar yang kalis terhadap medan itu.

Soren dan Gylfie merancang untuk melepaskan diri, tetapi perancangan mereka disampuk oleh Grimble and mereka dikawad ke perpustakaan Grimble. Grimble memberitahu bahawa keluarganya dijadikan tebusan walaupun menunjukkan perilaku baik, dan selama ini telah menunggu anak burung hantu yang dapat mengelakkan diri daripada di moon-blinked; dia ingin mengajar mereka terbang dan menghantar mereka supaya Guardians of Ga'Hoole mengetahui rancangan Metalbeak.

Sementara itu, Kludd dan pelbagai burung hantu Tyto lain sedang dilatih oleh Nyra. Berikutan kejayaan Kludd dalam latihan buruan udara, Nyra mencadangkan Kludd mencuba memujuk Soren mengikuti Yang Suci. Nyra dan Kludd menangkap Grimble yang sedang memberi pelajaran untuk terbang, lalu dipaksa Grimble untuk menyerang mereka untuk membeli masa supaya Soren dan Gylfie dapat menyelamatkan diri. Soren merayu kepada Kludd untuk mengikuti mereka, tetapi Kludd menolak lalu menyebelahi Nyra dalam pertarungan. Sementara Yang Suci membunuh Grimble, Soren and Gylfie dive over the cliff's edge and barely escape from their pursuers.

Kedua-dua burung hantu yang sesat, letih dan tercedera find allies dalam bentuk of a quirky Burrowing Owl bernama Digger dan Great Gray Owl Twilight, yang mengganggap dirinya sebagai seekor pengarang syair. They are unexpectedly reunited with Mrs. Plithiver (Miriam Margoyles), ular pembantu sarang Soren yang ditangkap Twilight untuk dijadikan makan malam. Setelah mendengar cerita Soren, mereka bersetuju untuk memandunya ke Lautan Hoolemere, dimananya terletak pulau Great Ga'Hoole Tree.

Kludd membawa Eglantine ke St. Aegolious di bawah perintah Nyra. Apabila Eglantine dibuktikan dapat menahan diri daripada bujukan Kludd, dia menyuruhnya tidur di bawah sinaran bulan penuh, moon blinking her.

Soren dan kumpulannya are mobbed oleh burung gagak on the way to the Sea, dan hampir kehilangan kecapi Twilight yang sedang ditumpang Ms. Plithiver. Pertarungan itu membawa mereka ke pantai Lautan Hoolemere and rumah seekor Echidna (Barry Otto) mistik; mereka sengaja dipandu ke pertemuan itu oleh burung-burung gagak supaya Echidna dapat memberi panduan jalan ke Great Tree. Far out over the ocean, the group mengalami ribut kuat lalu tenaga mereka gagal. As Digger falls toward the sea, dia diselamatkan oleh dua ekor Burung Hantu Salji gagah bertopengkan perisai -- the Guardians of Ga'hoole. Mereka mengetuai kumpulan melalui ribut ke Great Tree.

Penyelamat Digger adalah Boron (Richard Roxburgh) dan Barran (Deborra-Lee Furness), raja dan permaisuri Pokok. Mereka dan pegawai berpangkat Ga'hoole mendengar cerita Soren dalam majlis. Ketua pasukan mencari dan menyelamat, Allomere, mengungkapkan keraguannya terhadap cerita Soren, tetapi Ezylryb yang tercedera dalam perang membelanya dan Boron akhirnya bersetuju menghantar pasukan peninjau ke St. Aegolious.

Latihan Soren dan Gylfie bermula. Ezylryb membawa mereka keluar untuk mengajarkan mereka cara "betul-betul terbang" dengan menggunakan sebuah ribut kuat untuk mengajar kedua-dua burung hantu muda bagaimana menggunakan dan bukannya melawan arus angin untuk terbang. Soren menguasai teknik terbang mengikut naluri dengan singkat, meskipun kehilangan kawalan apabila dia cuba memikirkan apa yang dia sedang buat. Selepas sesi pembelajaran itu, Ezylryb membawa Soren ke hollow untuk membincangkan pembelajaran tersebut. While there, Soren mengetahui bahawa Ezylryb sebenarnya adalah pahlawan lagenda Lyze of Kiel; cerita Lyze mengalahkan Metalbeak merupakan antara cerita kesukaan Soren.

Apabila Allomere and dan pasukan askarnya tiba di perkhemahan Metalbeak, they are ambushed by the Pure Ones dan tenaga serpihan logam digunakan is used against them. Allomere barely escapes, membawa dua ekor anak burung hantu yang moon-blinked, antaranya ialah Eglantine. Dengan bukti ini, the Guardians mengisytiharkan perang. Soren reluctantly stays behind untuk menjaga Eglantine, namun setelah dia terjaga dia memaklumkan bahawa Kludd memberinya kepada Allomere untuk dibawa pulang; Metalbeak dan Nyra sedang merancang untuk menyerang mereka secara mengejut. Soren dan kumpulannya fly off to warn the Guardians akan perangkap tersebut dan khianat Allomere.

When the Guardians arrive at St. Aegolious, they are drawn into a trap; Allomere peels off at the last moment and the Pure Ones unleash the power of the flecks against the Guardians, leaving the owls helplessly enervated on the ground. Soren dan kumpulannya terlewat tiba, just as Metalbeak and Nyra menghantar kelawar untuk membunuh Guardians yang lumpuh. Soren hatches a hasty plan dan menghantar Twilight, Digger dan Gylfie to hold back the bats. Ini membelikan masa yang cukup untuk Soren terbang ke dalam api hutan yang dekat dan menyalakan sebuah bakul penuh batu arang. Meanwhile, Allomere mengatakan bahawa dia mengkhianati pihak Guardians berdasarkan janji Metalbeak bahawa Allomere akan menjadi raja baru Pokok, sebaliknya Metalbeak mengkhianatinya lalu mengarahkan beberapa ekor kelawar membunuhnya.

Soren plunges ke dalam medan magnet serpihan untuk menjatuhkan bakul membakar itu atas mekanisme yang mengekalkan keadaan buka penutup serpihan itu; api membakar tali lalu penutup serpihan terhempas tutup, freeing the Guardians. Dengan rancangan terganggu, Metalbeak orders the Pure Ones into battle. Ezylryb dan Metalbeak bertarung, begitu juga dengan Soren dan Kludd. Kludd has the upper hand against Soren, eventually sending them both plummeting into the api hutan, tetapi Kludd mematahkan sayapnya pada sebatang dahan. Dangling over the flames, Soren cuba menyelamatkannya, tetapi Kludd cuba membalingkan Soren ke dalam api. Percubaan itu mematahkan dahan Kludd, sebaliknya menyebabkannya terjatuh. Grieving untuk abangnya, Soren breaks of a burning branch and flies off to find Metalbeak.

Ezylryb is no match for both Metalbeak dan Nyra. Soren arrives just in time untuk menyelamatkan nyawanya lalu menyerang Metalbeak menggunakan dahan membakar itu. The veteran warlord easily overpowers Soren, tetapi beliau menjadi terlalu yakin dan Soren berjaya menusuk Metalbeak dengan dahan tersebut apabila dia cuba membunuhnya lalu mati. Nyra yang terkejut berundur bersama burung Yang Suci lain.

Mereka pulang ke Great Tree bersama semua anak burung hantu dan Soren is greeted by Eglantine dan ibu bapanya. Soren, Gylfie, Twilight dan Digger dijadikan Guardians of Ga'Hoole. Dalam epilog, Soren reveals bahawa badan Kludd masih tidak dijumpai dan Nyra is still out there with a contingent of Pure Ones, hinting at a sequel. Kludd yang sekarang bermata merah juga dilihat sedang memerhati badan dan topeng Metalbeak. Filem berakhir dengan Soren dan Ezylryb bermula terbang ke dalam satu lagi ribut dan sebuah persembahan wayang kulit yang meringkaskan semua peristiwa dalam filem.

Lakonan suara sunting

Production sunting

Warner Bros. mendapatkan hak filem kepada siri buku Guardians of Ga'Hoole oleh Kathryn Lasky pada Jun 2005. The studio planned to produce the series as a computer-generated animated film di bawah penerbit Donald De Line dengan Lasky mengarang adapted screenplay.[4] Pada April 2008, the project was under Village Roadshow with Zack Snyder attached untuk mengarah dan Zareh Nalbandian untuk menerbit. Sebuah screenplay baru telah dikarang oleh John Orloff dan John Collee.[5] Production began in Australia in February 2009.[6] The film was developed by the digital visual effects company Animal Logic, berikutan kecemerlangannya dengan filem 2006 Happy Feet.[7] It features a song by Owl City "To the Sky".

Reception sunting

Critical Reaction sunting

Filem ini mendapat ulasan bercampur. Rotten Tomatoes reported that 51% of 59 sampled critics memberi ulasan positif kepada filem and that it got a rating average of 5.5 per 10. Ia juga melaporkan persetujuan para kritik, "Legend of the Guardians' dark tone and dazzling visuals are to be admired, walaupun akhirnya dihampakan oleh sebuah cerita yang tidak mencapai potensi penuhnya."[8]

Box office sunting

Legend of the Guardians took in $4.5 million on opening day, ranking third at the box office. It ranked second on Saturday, earning $6 million, and was #1 on Sunday, dengan membawa masuk $4.6 juta. Keseluruhannya, it earned $16,112,211 on its' opening weekend, reaching second place at the box office behind Wall Street: Money Never Sleeps. This makes Zach Snyder's first film not to reach #1 on its' opening weekend and overall a mildly disappointing start, only earning a fraction of this years' animation line-up and more in line with Warner Bros. other 2010 family film Cats & Dogs: The Revenge of Kitty Galore. Setelah filem ditayangkan untuk seminggu, filem memulangkan AS $19 juta domestically and $21 million worldwide, walaupun ia belum ditayangkan lagi many foreign markets yet.

Permainan video sunting

Warner Bros. Interactive Entertainment released a game based on the movie for the Wii, Xbox 360, PS3, and DS platforms on 14 September 2010. Permainan itu dibuangunkan oleh Krome Studios untuk Wii, Xbox 360 dan PS3 with the DS version developed by Tantalus Media. [9]

Rujukan sunting

  1. ^ Fritz, Ben (September 23, 2010). "Movie projector: 'Wall Street' and 'Guardians' to battle for No. 1 as 'You Again' lags". Los Angeles Times. Tribune Company. Dicapai pada September 23, 2010. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  2. ^ http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=guardiansofgahoole.htm
  3. ^ Scott, Mike (September 20, 2010). "Newest Looney Tunes short to play before 'Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole'". The Times-Picayune. Check date values in: |date= (bantuan)
  4. ^ "'Guardians' angel is Warner Bros". Variety. June 16, 2005. Dicapai pada February 9, 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  5. ^ Fleming, Michael (April 13, 2008). "Snyder to watch over 'Guardians'". Variety. Dicapai pada February 9, 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  6. ^ Kilday, Gregg (February 9, 2009). "Four fly to Zack Snyder's animated 'Guardians'". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-12. Dicapai pada February 9, 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  7. ^ McWhirter, Erin (April 16, 2008). "Animal Logic produces Guardian of Ga'Hoole, after Happy Feet". Herald Sun. Dicapai pada February 26, 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)
  8. ^ "Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole Movie Reviews, Pictures". Rotten Tomatoes. Dicapai pada September 27, 2010.
  9. ^ "Warner Bros. Announces Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole Game". IGN. 2010-03-24. Dicapai pada 2010-04-03.

Pautan luar sunting