Leksikologi

disiplin linguistik

Leksikologi adalah sebahagian daripada linguistik yang mengkaji kata-kata. Ini boleh termasuk sifat dan fungsi mereka sebagai simbol,[1] mereka makna, hubungan makna mereka kepada epistemologi secara umum, dan kaedah-kaedah komposisi mereka dari unsur-unsur yang lebih kecil (morfem seperti English -ed penanda untuk lalu atau un- untuk penafian dan fonem sebagai unit bunyi asas). Lexicology juga melibatkan hubungan antara kata-kata, yang mungkin melibatkan semantik (contohnya, cinta vs. kasih sayang), terbitan (misalnya, fathom vs unfathomably), penggunaan dan perbezaan sosiolinguistik (contohnya, daging vs daging), dan sebarang isu lain terlibat dalam menganalisis seluruh bahasa leksikonya.

Istilah ini pertama kali muncul pada tahun 1970-an, walaupun terdapat ahli leksikologi pada dasarnya sebelum istilah itu dicipta. Leksikologi komputasi adalah bidang yang berkaitan (dengan cara yang sama bahawa linguistik pengkomputeran berkaitan dengan linguistik) yang berkaitan dengan kajian komputasi kamus dan kandungannya.

Sains bersekutu kepada leksikologi adalah leksikografi, yang juga mengkaji kata-kata, tetapi terutamanya berkaitan dengan kamus - ia berkenaan dengan penyertaan kata-kata dalam kamus dan dari perspektif itu dengan keseluruhan leksikon. Kadang kala leksikografi dianggap sebagai bahagian atau cawangan leksikologi, tetapi dengan tepat bercakap, hanya ahli leksikologi yang sebenarnya menulis kamus adalah leksikografer. Sesetengah menganggap ini perbezaan teori berbanding amalan.

Rujukan sunting

  1. ^ Willard Van Orman Quine, Word and Object, 1960.