Filem Lela Manja merupakan sebuah filem Melayu hitam putih, yang dihasilkan tahun 1960. Ia diarah oleh pengarah Jamil Sulong di bawah terbitan Malay Film Productions. [1] Filem ini memandang rendah institusi beraja kerajaan melayu.

Lela Manja
Poster filem Lela Manja dalam tulisan Jawi.
PengarahJamil Sulong
Dihasilkan olehVee Meng Shaw
DibintangiZaiton
Aziz Jaafar
Ahmad Mahmud
Rosnani Jamil
Jins Shamsuddin
SinematografiA. Bakar Ali
Disunting olehH. R. Narayana
Muzik olehOsman Ahmad
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehShaw Brothers
Tarikh tayangan
1960
NegaraSingapura
BahasaMelayu

Pengarah sunting

Filem Lela Manja diarah oleh pengarah Jamil Sulong pada 1960.

Ringkasan sunting

Filem ini mengisahkan tentang dua adik-beradik, Lela (dilakonkan oleh Seniwati Zaiton, sebagai Lela dewasa) dan adiknya, Manja (dilakonkan oleh Aziz Jaafar, sebagai Manja dewasa).

Mereka mempunyai masa kanak-kanak yang sangat sukar kerana ibu tiri mereka yang suka mendera, Dang Suri (dilakonkan oleh Normadiah). Selepas pembunuhan bapa mereka Sang Naka (dilakonkan oleh Salleh Kamil) yang dirancang, mereka melarikan diri tetapi berpisah di pertengahan jalan.

Seorang lelaki (Malek Sutan Muda) telah menemui Manja yang hanyut didalam sampan yang terdampar lalu menjaga Manja di dalam sebuah gua sehingga Manja remaja. Lela Sari pula telah dijadikan anak angkat oleh Sultan (Haji Mahadi) setelah menemui Lela yang tersesat ketika sedang berburu. Lela telah menceritakan semuanya kepada Sultan lalu Sultan mengerahkan orangnya untuk mencari Dang Suri yang curang dan menemui beliau bersama-sama Megat Sura (Shariff Dol) sedang mendukung Sang Naka untuk menguruskan mayatnya.

Megat Komeng (Jins Shamsuddin) yang merupakan anak Megat Sura telah menyaksikan Sultan membunuh bapanya dan menyimpan dendam keatas kematian bapanya yang tidak disemadikan. Beliau menghasut orang kampung untuk menyerang istana bermodalkan cerita palsu mengenai kematian bapanya konon tidak bersalah.

Megat Komeng telah bertemu dengan Manja yang berjaya mengalahkan Panglima Harimau Berantai (lakonan A. Rahim) kerana cuba mengganggu Mawar (Rosnani Jamil). Komeng lalu mengajak Manja menyertai perjuangannya.

Raja Muda (Ahmad Mahmud) telah menyerahkan istana kepada Komeng dengan rela hati kerana tidak mahu pertumpahan darah berlaku telah membawa diri bersama pembesar ke dalam hutan. Manja yang telah diutuskan oleh Komeng untuk mencari Raja Muda telah bertemu dengan Lela yang sedang mandi di dalam hutan. Setelah mengetahui kebenaran cerita Lela, Manja telah berpakat dengan Raja Muda untuk menangkap Komeng yang durhaka.

Pelakon sunting

Pelakon utama sunting

Pelakon pembantu sunting

Pelakon tambahan sunting

Lagu sunting

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.