Lembaga Pembangunan Metropolitan Manila

Agensi kerajaan Metro Manila

Lembaga Pembangunan Metropolitan Manila (Filipina: Pangasiwaan sa Pagpapaunlad ng Kalakhang Maynila, MMDA), ialah sebuah agensi republik Filipina yang diwujudkan bagi memupuk bandar Manila, Quezon City, Caloocan, Pasay, Mandaluyong, Makati, Pasig, Marikina, Muntinlupa, Las Piñas, Parañaque, Valenzuela, Malabon, Taguig, Navotas dan San Juan dan perbandaran Pateros. Metropolitan Manila atau Wilayah Ibukota Negara dijadikan wilayah pembangunan dan pentadbiran khas tertakluk kepada pengawasan langsung Pejabat Presiden Filipina. Pejabat MMDA terletak di sudut Laluan Orense, Jalan raya Epifanio de los Santos (EDSA), Guadalupe, Makati, Filipina.

Lembaga Pembangunan Metropolitan Manila
Pangasiwaan sa Pagpapaunlad ng Kalakhang Maynila
Logo[a]
Bendera
Intisari agensi
Ibu pejabatEDSA cor. Orense St., Guadalupe, Makati
Eksekutif Agensi
  • Sec. Danilo D. Lim, Pengerusi
  • Usec. Jose Arturo S. Garcia Jr., Pengurus Besar
  • Asec. Pircelyn B. Pialago, Jurucakap
Laman sesawang
www.mmda.gov.ph
Peta Metro Manila menunjukkan bandar dan perbandaran.

MMDA melaksanakan fungsi perancangan, pemantauan dan penyelarasan, dan dalam proses itu, pihak berkuasa pengawalseliaan menyampaikan penyampaian perkhidmatan metro di Metro Manila tanpa merosakkan autonomi unit-unit kerajaan tempatan mengenai hal-hal tempatan.

Agensi ini dipimpin oleh seorang Pengerusi, yang dilantik oleh, dan terus memegang jabatan berdasarkan budi bicara Presiden. Pengerusi diberi hak pangkat, hak, keistimewaan, kehilangan kelayakan, dan larangan anggota kabinet.

Sejarah sunting

Presiden Ferdinand Marcos mengeluarkan Keputusan Presiden 824 mewujudkan Metro Manila dan perbadanan awamnya yang menguruskan Suruhanjaya Metropolitan Manila (MMC) pada 7 November 1975 setelah penduduk bandar dan perbandaran yang terpengaruh meluluskan penciptaan Metro Manila dalam referendum yang diadakan pada 27 Februari 1975. Pemindahan penyatuan ibu kota Filipina Manila dan bersebelahan Quezon City dengan 2 bandar raya dan 12 daerah perbandaran di wilayah Rizal dan 1 daerah di Bulacan ke Metro Manila.[1] Marcos melantik isterinya, Wanita Pertama Imelda Marcos, sebagai Gabenor dan Ismael Mathay, Jr sebagai Naib Gabenor. Pejabat ini terletak di hadapan GMA Network hari ini di sudut EDSA Timog Avenue, Diliman, Quezon City.

Kritikan sunting

Dahulu, amalan tersebut dibenarkan oleh retorik bahawa kanak-kanak jalanan perlu 'diselamatkan' dari jalan. Kumpulan advokasi berpendapat bahawa dalam usaha untuk mewujudkan metropolis yang indah, MMDA sering melayan bandar Metro Manila miskin seperti 'sampah' di jalan.[2]

Satu laporan dari PREDA yang dibiayai oleh UNICEF, mendakwa prosiding tidak berperikemanusiaan untuk menangkap orang ramai.[3]

Catatan sunting

  1. ^ Logo itu, yang menampilkan bulatan dan teks kecil, "Metropolitan Manila Development Authority". Dalam huruf M di bahagian bawah, Dewan Bandaraya Manila dan bangunan Makati diperah. Warna-warna logo dipatenkan sempena bendera Filipina.

Rujukan sunting

  1. ^ "Presidential Decree No. 824, s. 1975 - Creating Metropolitan Manila and the Metropolitan Manila Commission and for other Purposes". Official Gazette of the Republic of the Philippines. 7 November 1975. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-08-09. Dicapai pada 26 November 2016.
  2. ^ "Sagip or Huli? The indiscriminant 'rescue' of Manila's street children" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2010-11-28. Dicapai pada 2019-05-11.
  3. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-09. Dicapai pada 2010-06-11. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar sunting