Lesen memandu Malaysia

(Dilencongkan dari Lesen P)

Lesen memandu wajib diperlukan di Malaysia sebelum seseorang dibenarkan memandu kenderaan bermotor dalam sebarang perihalan di jalan Malaysia, berdasarkan Seksyen 26(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Di bawah seksyen ini, seseorang individu mesti memiliki lesen memandu[1] yang sah sebelum dibenarkan memandu di jalan raya, atau boleh didakwa di bawah Seksyen 26(2). Apabila sabit kesalahan, pesalah boleh dikenakan denda atau penjara atau kedua-duanya sekali. Pemegang lesen memandu adalah tertakluk kepada semua peraturan lalu lintas yang dinyatakan dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 termasuklah lesen memandu tamat tempoh perlu diperbaharui.[2]

Lesen memandu Malaysia
Lesen Memandu Kompeten Malaysia
JenisLesen memandu
Dikeluarkan oleh
Malaysia Jabatan Pengangkutan Jalan
TujuanPentauliahan
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Lesen Vokasional

Jenis lesen memandu sunting

taip Nota
Lesen Memandu Pelajar (LDL) Dimiliki oleh pelajar sekolah memandu. Mereka mesti menghadiri kursus Teori Pemanduan Keselamatan (KPP01) selama 6 jam, dan kemudian lulus peperiksaan Bahagian I atau Undang-undang Jalan Raya dan Pemanduan Keselamatan. Mulai September 2014, lesen LDL dikeluarkan selepas calon peperiksaan Bahagian I lulus peperiksaan mereka tanpa perlu menghadiri Kelas Pembelajaran Memandu Keselamatan. Pemegang lesen hanya dibenarkan memandu kereta yang mempamerkan plat L yang dimiliki oleh sekolah memandu di bawah pengawasan pengajar sekolah memandu. Bagi pemegang lesen pelajar motosikal, mereka dibenarkan menunggang motosikal tanpa pembonceng. Lesen pelajar boleh diperbaharui setiap 3 atau 6 bulan, tetapi tidak boleh dimiliki selama lebih daripada 2 tahun. Selepas tarikh tamat tempoh 2 tahun, pemegang lesen boleh pergi ke JPJ untuk menghadiri KPP01.[3]
Lesen Memandu Percubaan (PDL) Dimiliki oleh pemandu baharu yang telah melepasi semua prosedur dan ujian pelajaran memandu. Pemegang juga perlu memastikan membawa bersama lesen memandu semasa memandu. Pemandu baharu tertakluk kepada sistem mata demerit Sistem Keselamatan Jalan Raya (KEJARA) sebanyak 20 mata, di mana mata akan dipotong mengikut jenis pelanggaran lalu lintas. Lesen akan dibatalkan selepas pemegang lesen percubaan mengumpul 20 mata demerit.[4] Pemandu percubaan dikehendaki mempamerkan plat lesen percubaan (ditandakan dengan huruf besar putih P dalam latar belakang merah empat segi) di hadapan dan belakang kenderaan masing-masing. Lesen percubaan boleh dinaik taraf kepada lesen memandu kompeten penuh selepas 2 tahun, dan tempoh tangguh selama 1 tahun diberikan untuk menaik taraf lesen sebelum pemegang lesen mungkin perlu memulakan semula keseluruhan prosedur pelajaran memandu.[5]
Lesen Memandu Kompeten (CDL) Lesen memandu penuh yang dinaik taraf daripada lesen percubaan selepas 2 tahun. Lesen memandu ini boleh diperbaharui selepas setiap 1, 2, 3 atau 5 tahun. Tempoh tangguh selama 3 tahun diberikan untuk memperbaharui lesen sebelum pemegang lesen mungkin perlu memulakan semula keseluruhan prosedur pelajaran memandu.[5] Sekiranya pemegang lesen memandu yang kompeten (CDL) untuk satu kelas lesen ingin menambah satu lagi kelas lesen memandu, dia tidak perlu menjalani tempoh PDL percubaan lagi.
Lesen Vokasional Lesen Vokasional terdiri daripada tiga jenis iaitu GDL, PSV dan Konduktor. Pertamanya ialah Lesen Memandu Barangan (GDL) lesen untuk memandu mana-mana kenderaan berdaftar komersial yang digunakan untuk mengangkut barangan seperti lori, van dan kenderaan lain. Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) adalah satu lagi jenis lesen vokasional yang membolehkan pemegangnya memandu sebarang kenderaan komersial yang digunakan untuk membayar penumpang seperti teksi, van tingkap dan bas. Mulai 12 Julai 2019 pemandu penghantar penumpang dalam taliah (cth. Grab dan Uber) mesti memohon lesen ini. Lesen vokasional mesti disertakan dengan lesen memandu kompeten (CDL) pemegang dan harus mempunyai kelas lesen yang setara dengan lesen memandu kompeten (CDL) miliknya. Hanya pemohon berkewarganegaraan Malaysia atau pemastautin tetap yang berumur tidak kurang daripada 21 tahun dan mempunyai tahap kesihatan yang memuaskan dibenarkan memohon lesen vokasional.[6] Tempoh pembaharuan yang dibenarkan adalah 1 tahun sahaja dan pemohon perlu mengemukakan laporan perubatan mereka setiap kali ingin memperbaharui. Sekiranya lesen vokasional tamat tempoh melebihi 3 tahun, pemohon perlu membuat semula ujian.

Kelas lesen memandu sunting

Kelas berikut dicetak pada lesen memandu keselamatan tinggi baharu:

Kelas Penerangan Umur minimum Nota
A Pengangkutan OKU (motosikal) berat tanpa muatan (BTM) tidak melebihi 450 kg 16 Pemohon hendaklah mengemukakan borang pemeriksaan kesihatan permohonan lesen memandu OKU yang telah mendapat pengesahan daripada pegawai perubatan di klinik kesihatan kerajaan seperti yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan.
A1 Pengangkutan OKU (kereta bermotor) BTM tidak melebihi 3500 kg 17
B Motosikal melebihi 500 cc 16
B1 Motosikal tidak melebihi 500 cc
B2 Motosikal tidak melebihi 250 cc
C Motosikal beroda tiga
D Kereta motor dengan BTM tidak melebihi 3500 kg 17
DA Kereta motor tanpa pedal klac BTM tidak melebihi 3500 kg
E Kereta motor berat dengan BTM melebihi 7500 kg 21 Telah memegang kelas D (CDL) sekurang-kurangnya satu tahun. Pada 1 Mac 2022, 67,000 pemegang kelas E1 dan E2 telah ditukar kepada kelas E. Kelas E1 dan E2 tidak lagi ditawarkan.[7]
E1 Kereta motor beratdengan BTM tidak melebihi 7500 kg
E2 Kereta motor berat dengan BTM melebihi 5000 kg
F Traktor / Jentera mudah alih ringan (beroda) BTM tidak melebihi 5000 kg 21
G Traktor / Jentera mudah alih ringan (berantai) BTM tidak melebihi 5000 kg
H Traktor / Jentera mudah alih ringan (beroda) BTM melebihi 5000 kg
I Traktor / Jentera mudah alih ringan (berantai) BTM melebihi 5000 kg
M Sabitan Mahkamah

Penukaran lesen memandu sunting

Warga asing yang memegang lesen memandu dari negara yang menandatangani sebarang perjanjian atau perjanjian dengan Malaysia boleh memohon untuk menukar lesen memandu.[8] Berdasarkan Seksyen 28 Akta Pengangkutan Jalan, warga asing dari negara anggota ASEAN hanya perlu memiliki lesen memandu yang sah untuk memandu di Malaysia.[9][10][2] Akan tetapi, dari 2018 hingga Disember 2020, proses ini dihentikan. Seseorang perlu memohon lesen memandu antarabangsa atau mendaftar di sekolah memandu untuk mendapatkan lesen yang sah. Namun, mulai 31 Disember 2020, semua warga asing boleh menukar lesen memandu mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ "Jenis Lesen Memandu Yang Ada Di Malaysia - LESEN2U" (dalam bahasa Inggeris). 2021-03-23. Dicapai pada 2023-08-24.
  2. ^ a b "Akta Pengangkutan Jalan".   1987 (PDF).
  3. ^ Lesen Belajar Memandu (LDL) saya telah tamat tempoh melebihi 2 tahun. Adakah saya masih boleh memperbaharuinya bagi membolehkan saya duduki ujian praktikal?[pautan mati kekal] (dalam bahasa Bahasa Melayu) - FAQ from Malaysian Road Transport Department Website.
  4. ^ http://www.jpj.gov.my/en/web/main-site/kejara Diarkibkan Oktober 10, 2018, di Wayback Machine (dalam bahasa Bahasa Melayu) - from the official page of Malaysian Road Transport Department.
  5. ^ a b Lesen Memandu - Berapa lamakah tempoh lesen memandu tamat jika saya tidak memperbaharuinya?[pautan mati kekal] (dalam bahasa Bahasa Melayu) - FAQ from Malaysian Road Transport Department Website.
  6. ^ "Driving License - JPJ Portal - Jabatan Pengangkutan Jalan".
  7. ^ Feb 28, faizal on; Pm, 2022 at 12:18 (2022-02-28). "Lesen memandu E2, E1 dan E digabungkan jadi Kelas Lesen E sahaja mulai 1 Mac 2022 - Menteri MOT - paultan.org". Paul Tan's Automotive News (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-11.
  8. ^ "JPJ: Convert your foreign driving licence to a Malaysian one from tomorrow". malay mail. 31 October 2019. Dicapai pada 6 February 2020.
  9. ^ "Agreement on the Recognition of Domestic Driving Licences Issued by ASEAN Countries" (PDF). Kuala Lumpur. 9 July 1985.
  10. ^ "Agreement on the Recognition of Domestic Driving Licenses Issued By ASEAN Countries". Kuala Lumpur. 9 July 1985.