Lethal Weapon (siri TV)

Lethal Weapon adalah siri televisyen Amerika Serikat yang dibangunkan oleh Matt Miller dan berdasarkan francais dengan nama yang sama yang dicipta oleh Shane Black. Pertunjukan ini ditayangkan di Fox pada 21 September 2016[1].

Lethal Weapon
GenreKomedi-drama
Polis buddy
Aksi
Police procedural
Berdasarkan daripada
Lethal Weapon oleh
Shane Black
Dibangunkan oleh
Matt Miller
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Vo Williams
Penggubah
  • Josh Kramon
  • Ben Decter
  • Tree Adams
  • Robert Lydecker
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod41 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
PenerbitKelly Van Horn
PenyuntingMatt Barber
LokasiLos Angeles, California
SinematografiRamsey Nickell
David Moxness
Tempoh siaran42-46 minit
Syarikat penerbitan
Syarikat pengedaran
Warner Bros. Television Distribution
Penyiaran
Saluran asalFox
Siaran asal21 September 2016 (2016-09-21) – sekarang
Pautan luar
Laman sesawang

Untuk dua musim pertamanya, Lethal Weapon membintangi Damon Wayans sebagai Roger Murtaugh dan Clayne Crawford sebagai Martin Riggs, tidak sepadan dengan rakan-rakan detektif yang juga watak-watak utama dalam siri filem, yang dimainkan oleh Danny Glover dan Mel Gibson. Siri ini merangkumi watak-watak lain secara langsung atau terinspirasi oleh watak-watak dari filem-filem, termasuk Leo Getz (dimainkan oleh Thomas Lennon) -nama sahabat Riggs dan Murtaugh.

Pada bulan Mei 2018, di tengah laporan mengenai tingkah laku buruk dan insiden permusuhan antara pelakon dan krew di set persembahan, Crawford dipecat dari persembahan itu. Ia kemudian dilaporkan akan digantikan pada musim ketiga oleh Seann William Scott, sebagai watak baru bernama Wesley Cole. Musim 3 ditayangkan pada 25 September 2018.[2]

Sinopsis sunting

Acara ini mengikuti Detektif Roger Murtaugh dan Wesley Cole dan rakan-rakan mereka dalam LAPD yang melakukan kejutan di Los Angeles hari ini. Cole, bekas penguasa CIA antarabangsa yang telah berada di mana-mana dan melihat segala-galanya, mendapati dirinya menavigasi perkongsian baru dengan Murtaugh, kerana dia menyesuaikan diri dengan kehidupan di Los Angeles.

Pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Andreeva, Nellie (May 10, 2016). "'The Exorcist', 'Lethal Weapon', 'Making History', 'Pitch', 'The Mick' & 'APB' Get Fox Series Orders". Deadline Hollywood. United States: Penske Media Corporation. Dicapai pada May 11, 2016.
  2. ^ Harnick, Chris (June 28, 2018). "Fox Reveals 2018 Fall TV Premiere Dates: Find Out When 9-1-1, Last Man Standing and More Return". Eonline. Dicapai pada September 14, 2018.

Pautan luar sunting