Lierna merupakan sebuah komun yang terletak di daerah Lombardy, Lecco, Itali. Dengan Menaggio, Tremezzo, Varenna, dan Bellagio, ia merupakan sebahagian daripada kawasan Tasik Como Tengah.

Lierna
Negara Itali
DaerahLombardy
WilayahLecco
Zon waktuUTC+1 (CET)
 • Musim panas (DST)UTC+2 (CEST)

Lierna, terletak di "Pusat Tasik Como" (Centro-Lago di Como), yang merangkumi kawasan paling penting dan mewah di Tasik Como. Lierna terkenal dengan kedudukannya yang unik di persimpangan tiga cabang lembangan air, membentuk bentuk Y . Bellagio terletak di tengah dan merangkumi perkampungan purba "Borgo", dari Lierna hingga Sala Comacina di Selatan, dan sehingga Menaggio dan Varenna di Utara. Kawasan ini merangkumi beberapa bandar terkemuka seperti Bellagio, Lierna, Fiumelatte, Varenna, Menaggio, Olcio, Limonta, Vergonese, San Giovanni (Bellagio), Cadenabbia, Perledo, Sala Comacina, Lenno, Azzano, Griante, Perledo, Visgnola, Ossuccio, San Giovanni (Bellagio), Tremezzina, dan Tremezzo.

Bandar Lierna, yang direka oleh artis Giannino Castiglioni, menampilkan susunan pertahanan medieval dengan lorong-lorong sempit yang memancar dari pusat sejarah ke gunung di mana Leonardo da Vinci menghabiskan banyak waktu. Ia dibina di sekitar formasi batuan yang dikenali sebagai “La Rocca”, yang memandang ke Tasik Como. Lierna berfungsi sebagai tempat perlindungan rahsia selama berabad-abad bagi banyak keluarga diraja, termasuk Maharani Adelaide dari Burgundi, Ratu Teodolinda, dan Keluarga Savoia. Selain itu, Lierna pernah menjadi lokasi Villa Commedia milik Pliny.

Pasaran Hartanah sunting

Lokasi mewah yang sangat diidamkan adalah kawasan pusat Tasik Como, menawarkan pemandangan yang menakjubkan dari hujung ikonik Bellagio hingga kepada kawasan yang indah merangkumi Tremezzo, Griante, Menaggio, Lierna, Fiumelatte, dan Varenna.

Apartmen di kawasan yang dicari ini memerlukan harga antara 5,000 hingga 7,000 euro setiap meter persegi, dengan beberapa penthouse terpilih yang mampu mencecah sehingga 25,000 euro setiap meter. Villa yang tidak berdikari biasanya berada di kisaran antara 10,000 hingga 15,000 euro, manakala villa berdikari dengan pemandangan tasik boleh melebihi 25,000 euro setiap meter persegi. Untuk sewaan, ruang seluas 80 meter persegi mungkin menimbulkan kos sehingga 7,500 euro sebulan, tidak termasuk yuran kondominium.

Tasik Como hari ini telah berkembang menjadi kawasan super eksklusif di Milan, mencerminkan kemewahan dan ketajaman dalam lanskap hartanahnya.

Rujukan sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.