Liga Perdana Inggeris

Liga Perdana yang sering disebut sebagai Liga Perdana Inggeris atau EPL di luar England merupakan peringkat tertinggi dalam hierarki liga bola sepak Inggeris. Ditandingi oleh 20 kelab, liga ini beroperasi menggunakan sistem penaikan dan penyingkiran bersama dengan Liga Bola Sepak Inggeris (EFL). Musim liga berlangsung dari bulan Ogos hingga Mei dengan setiap pasukan bermain 38 perlawanan (Setiap kelab perlu bermain semua 19 pasukan lain di tempat sendiri dan di tempat tandang). Sebilangan besar perlawanan dilangsungkan pada hari Sabtu dan Ahad.

Liga Perdana Inggeris
NegaraEngland England
KonfederasiUEFA
Ditubuhkan20 Februari 1992; 32 tahun yang lalu (1992-02-20)
Bilangan pasukan20 (sejak 1995–96)
Disingkirkan keLiga Kejohanan Bola Sepak Inggeris
ArasTahap 1
Piala domestikPiala FA Inggeris
Piala Perisai Komuniti FA
Piala Liga Bola Sepak Inggeris (Kini dikenali Piala Carabao)
Piala antarabangsaLiga Juara-Juara UEFA
Liga Europa UEFA
Juara semasaManchester City (7 Gelaran) (2022–23)
Kejuaraan terbanyakManchester United
(13 Gelaran)
Rakan TV
Tapak sesawangpremierleague.com
Liga Perdana Inggeris 2022–23

Pada 20 Februari 1992, pertandingan ini diasaskan sebagai Liga Perdana FA berikutan keputusan kelab-kelab di Divisyen Pertama Liga Bola Sepak untuk berpisah daripada Liga Kejohanan Bola Sepak Inggeris, yang pada asalnya ditubuhkan pada 1888. Keputusan ini juga dapat memanfaatkan perjanjian hak televisyen yang menguntungkan. Perjanjian itu bernilai sekitar £1 bilion setahun dalam negara pada 2013-14, dengan Sky Sports dan BT Group menjamin hak domestik untuk menyiarkan 116 dan 38 permainan masing-masing. Liga ini adalah sebuah syarikat di mana kelab ahli bertindak sebagai pemegang saham, dan menjana sebanyak €2.2 bilion setahun dalam hak televisyen domestik dan antarabangsa. Kelab diagihkan pendapatan pembayaran pusat sebanyak £ 2.4 bilion pada 2016–17, dengan 343 juta pound untuk pembayaran solidariti kepada kelab Liga Bola Sepak Inggeris (EFL)

Liga Perdana Inggeris juga adalah liga sukan yang paling banyak ditonton di dunia, disiarkan di 212 wilayah ke 643 juta rumah, dan penonton TV berpotensi berjumlah 4.7 bilion orang. Semenjak itu, Liga Perdana Inggeris telah menjadi liga sukan paling banyak ditonton di dunia.[1] Untuk musim 2018-19, rata-rata kehadiran perlawanan di Liga Perdana Inggeris sebanyak 38,181, kedua daripada 43,500 di Bundesliga, sementara jumlah agregat di semua perlawanan adalah yang tertinggi dari mana-mana liga berjumlah 14,508,981. Sebilangan besar penghuni stadium hampir dengan kapasiti. Liga Perdana Inggeris menduduki tempat kedua dalam Liga UEFA berdasarkan persembahan dalam pertandingan Eropah sejak lima musim terakhir pada tahun 2019, hanya di belakang La Liga, Sepanyol.

Empat puluh sembilan kelab telah bertanding sejak berdirinya Liga Perdana pada tahun 1992: empat puluh tujuh kelab Inggeris dan dua kelab Wales. Tujuh dari sebuah pasukan telah memenangi gelaran: Manchester United (13), Chelsea (5), Manchester City (4), Arsenal (3), Blackburn Rovers (1), Leicester City (1) dan Liverpool (1). Rekod terbanyak mata dalam musim Liga Perdana Inggeris adalah sebanyak 100 mata yang ditetapkan oleh Manchester City pada musim 2017-18.

Liverpool merupakan juara semasa untuk kempen Liga Perdana Inggeris Musim 2019-20 yang disahkan pada awal bulan Jun.

Sejarah sunting

Asal-usul sunting

Untuk topik yang lebih terperinci, lihat Sejarah Bolasepak Inggeris

Pada zaman 1980-an bola sepak Inggeris telah mencapai satu tahap yang amat rendah. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.[2] Liga Bolasepak Bahagian Pertama, yang mana telah menjadi aras bolasepak Inggeris tertinggi sejak 1888, telab berada di bealakang liga-liga asing seperti Serie A Itali dan La Liga Sepanyol dalam jumlah bilangan penonton dan keuntungan, dan banyak pemain Inggeris telah berpindah ke luar negeri.[3] Bagaimanapun, bila bermulanya 1990-an corak penurunan telah mula untuk berubah; England telah banyak berjaya dalam 1990. Mereka telah banyak berjaya dalam tahun Piala Dunia FIFA 1990 , mencapai peringkat separuh akhir, mencapai peringkat separuh akhir. UEFA, Badan pentadbir bola sepak Eropah, telah mengangkat sekatan terhadap kelab-kelab Inggeris dalam tahun 1990-an untuk bermain dalam pertandingan di Bolasepak Europah dan Laporan Taylor berkenaan dengan piawai keselamatan on stadium, yang mana dicadangkan untuk menaiktaraf kepada keseluruhan tempat duduk mahal, yang telah diterbitkan di dalam bulan Januari tahun itu.

Duit Televisyen juga menjadi lebih penting; Liga Bola sepak hanya menerima £6.3 juta bagi dua tahun dalam 1986, tetapi apabila perjanjian tersebut diperbaharui dalam tahun 1988, harganya menaik sehingga £44j selama empat tahun. Perundingan 1988 merupakan tanda-tanda pertama bagi pemecahan sebuah liga; sepuluh kelab telah mengugut untuk meninggalkan liga dan membentuk "liga super" tetapi serta-merta dipujuk untuk kekal. Oleh kerana stadium-stadium telah dibaikpulih dan penonton perlawanan serta keuntungan meningkat, pasukan-pasukan teratas kembali memikirkan untuk meinggalkan Liga Bola sepak untuk mengaut peningkatan masuk duit dipam ke dalam sukan itu.

Penubuhan sunting

Dalam akhir musim 1991, satu cadangan untuk menubuhkan satu liga baru telah dibentangkan yang mana ia boleh memberikan lebih banyak wang ke dalam permain secara keseluruhan. Perjanjian Ahli-ahli Pengasas, ditandatangani pada 17 Julai 1991 oleh kelab-kelab teratas, menubuhkan prinsip-prinsip asas bagi menubuhkan Liga Perdana FA. Liga Bahagian Teratas yang baru yang mendapat kebebasan daripada Persatuan Bolasepak (FA) dan Liga Bolasepak, memberikan lesen Liga Perdana FA untuk berunding Premier League perjanjian penyiaran dan penajaan mereka sendiri. Ini dilihat perlu supaya kelab-kelab Inggeris boleh sekali lagi bertanding dengan dan mengalahkan kelab Eropah terbaik, manakala menarik minat bakat-bakat terbaik di dunia, sesuatu yang mana dalam tahun 1991 merupakan semacam tidak terfikir boleh secara praktiknya. Dalam tahun 1992 kelab-kelab Divisyen Pertama telah berhenti daripada Liga Bolasepak en masse dan pada 27 Mei 1992 Liga Perdana FA telah dibentuk sebagai sebuah syarikat syarikat sendirian berhad bekerja keluar daripada sebuah pejabat di Persatuan Bolasepak kemudiannya beribu pejabat di Lancaster Gate. Ini bermakna satu perpecahan daripada Liga Bolasepak yang berusia 104 tahun, beroperasi sehingga kemudiannya dengan empat divisyen; Liga Perdana akan beroperasi dengan satu divisyen tunggal dan Liga Bolasepak dengan tiga. Di situ tiada terdapat perubahan format dalam pertandingan; jumlah yang sama pada pasukan yang bertanding pada aras teratas, dan kenaikan dan penyingkiran di antara Liga Perdana dan Divisyen Pertama yang baru mesti sama syarat di antara Divisyen Pertama dan Kedua yang lama.

Permulaan sunting

Liga musim pertama adalah diadakan 1992–93 dan asalnya terdiri daripada 22 buah kelab. Jaringan gol yang pertama adalah daripada Brian Deane terhadap Manchester United dalam kemenangan 2-1 untuk Sheffield United. Disebabkan oleh kekerasan FIFA, perbadanan pentadbiran bola sepak antarabangsa, bahawa liga-liga domestik mengurangkan bilangan perlawanan, bilangan kelab dikurangkan kepada 20 buah pada tahun 1995 apabila 4 pasukan diturunpangkatkan daripada liga ini manakala hanya 2 pasukan dinaikpangkatkan ke liga ini. Pada 8 Jun, 2006, FIFA meminta supaya semua liga-liga utama Eropah, agar mengurangkan kepada 18 pasukan bermula dari musim 2007/08. Liga Perdana Inggeris membalas dengan mengumumkan pemikiran mereka untuk mengingkari pengurangan ini.[4]

Struktur sunting

Liga Perdana Inggeris dioperasikan sebagai sebuah koperasi yang dimiliki oleh 20 buah kelab-kelab ahli. Setiap kelab dikira sebagai pemegang saham dengan satu undian dalam isu seperti pengubahan peraturan dan kontrak. Kelab-kelab memilih seorang Pengerusi, Ketua Pengawai Eksekutif, dan Board of Directors untuk memantau operasi harian liga ini.[5] Persatuan Bola Sepak Inggeris tidak terlibat secara langsung dalam operasi hari ke hari untuk liga ini, tetapi mempunyai kuasa veto power sebagai pemegang saham yang istimewa semasa pengundian Pengerusi dan Ketua Pengawai Eksekutif dan semasa peraturan ditambah oleh liga ini.[6]

Liga Perdana menghantar wakil-wakil ke Forum Kelab Eropah UEFA, kelab dan bilangan kelab dipilih menurut UEFA coefficients. Forum ini bertanggungjawab memilih tiga ahli kepada Jawatankuasa Persaingan Kelab UEFA, yang terlibat dalam operasi persaingan UEFA seperti Liga Juara dan Piala UEFA.[7]

Format kejohanan dan penajaan sunting

 
Satu perlawanan Liga Perdana Inggeris di antara Bolton Wanderers dan Fulham.

Pertandingan sunting

20 buah kelab di Liga Perdana Inggeris masing-masing berlawan dengan setiap kelab lain dua kali, sekali di stadium sendiri dan sekali di stadium pihak lawan untuk jumlah 38 perlawanan setiap kelab. Setiap pasukan menerima 3 mata untuk kemenangan dan 1 mata untuk seri. Semua pasukan disusun kedudukan menurut jumlah mata, dan perbezaan jaringan gol untuk memisahkan pasukan-pasukan yang memperolehi mata yang sama.

3 buah pasukan yang terendah pada akhir musim diturunpangkatkan kepada Kejohanan Liga Bola Sepak, manakala dua buah pasukan yang tertinggi di Kejohanan, serta pemenang perlawanan sampingan yang melibatkan pasukan yang kedudukan ke-3 hingga ke-6, sama-sama dinaikpangkatkan kepada Liga Perdana.

4 pasukan yang teratas layak untuk Liga Kejohanan UEFA: Juara dan Naib Juara memasuki fasa perkumpulanan; ke-3 dan ke-4 memasuki lingkaran perlayakan ke-3. Pasukan ke-5 dilayakkan secara automatik untuk Piala UEFA. Namun jika juara dan naib juara Piala FA Inggeris berada dalam lima pasukan teratas, maka pasukan ke-6 memasuki Piala UEFA. Jika juara Piala Liga Inggeris berada dalam lima pasukan teratas, maka tempatnya di Piala UEFA digantikan oleh pasukan yang seterusnya di Liga Perdana, tetapi naib juara Piala Liga tidak dapat menggantinya. Pasukan yang paling atas di kalangan pasukan-pasukan yang tidak layak untuk Piala UEFA dibenarkan menyertai Piala Intertoto UEFA.

Penajaan sunting

Sejak tahun 1993, Liga Perdana Inggeris telah ditaja. Penaja diberi kebenaran menentukan nama penajaan liga. Senarai berikut menunjukkan setiap penaja dan nama kejohanan ini:

  • 1993–2001: Carling (FA Carling Premiership)
  • 2001–2004: Barclaycard (Barclaycard Premiership)
  • 2004–2007: Barclays (Barclays Premiership)
  • 2007–2016: Barclays Premier League
  • 2016–kini: Premier League

Kewangan sunting

Liga Perdana berbangga dengan beberapa pemain terbaik di dunia, termasukah yang banyaknya daripada luar England. Liga Perdana merupakan liga bola sepak yang paling lumayan di dunia, dengan jumlah keuntungan kelab lebih daripada £1.3 bilion dalam musim 2004–05 merujuk kepada Deloitte, lebih daripada 40% lebih daripada pesaing terdekat, Serie A Itali. Keuntungan akan naik sebahagian besarnya dalam musim 2007–08 , apabila hak penyiaran media bermula (sila lihat di bawah). Berdasarkan Mei 2006 penukaran matawang asing, £1.3 bilion bertukar menjadi keuntungan tahunan US$2.44 bilion. Angka ini adalah keempat tertinggi bagi apa-apa liga sukan di luar negara , di belakang keuntungan tahunan tiga sukan paling popular di Amerika Utara iaitu (Liga Bola Kebangsaan, Liga Besbol Major dan Pertubuhan Bola Keranjang Kebangsaan), tetapi di hadapan Liga Hoki Kebangsaan .

Kelab sunting

49 kelab telah bermain di Liga Perdana sejak awal tahun 1992, hingga dan termasuk musim 2020-21.

Juara sunting

No. Musim Juara
1 1992–93 Manchester United
2 1993–94 Manchester United
3 1994–95 Blackburn Rovers
4 1995–96 Manchester United
5 1996–97 Manchester United
6 1997–98 Arsenal
7 1998–99 Manchester United
8 1999–2000 Manchester United
9 2000–01 Manchester United
10 2001–02 Arsenal
No. Musim Juara
11 2002–03 Manchester United
12 2003–04 Arsenal
13 2004–05 Chelsea
14 2005–06 Chelsea
15 2006–07 Manchester United
16 2007–08 Manchester United
17 2008–09 Manchester United
18 2009–10 Chelsea
19 2010–11 Manchester United
20 2011–12 Manchester City
No. Musim Juara
21 2012–13 Manchester United
22 2013–14 Manchester City
23 2014–15 Chelsea
24 2015–16 Leicester City
25 2016–17 Chelsea
26 2017–18 Manchester City
27 2018–19 Manchester City
28 2019–20 Liverpool
29 2020-21 Manchester City
30 2021-22 Manchester City
31 2022-23 Manchester City

Jumlah gelaran yang dimenangi oleh kelab sunting

Kelab Juara Kejuaraan tahun
Manchester United 13 1992–93, 1993–94, 1995–96, 1996–97, 1998–99, 1999–2000, 2000–01, 2002–03, 2006–07, 2007–08, 2008–09, 2010–11, 2012–13
Manchester City 7 2011-12, 2013-14, 2017-18, 2018-19, 2020-21, 2021-22, 2022-23
Chelsea 5 2004–05, 2005–06, 2009–10, 2014–15, 2016–17
Arsenal 3 1997–98, 2001–02, 2003–04
Blackburn Rovers 1 1994–95
Leicester City 1 2015–16
Liverpool 1 2019–20

Stadium sunting

Pada musim 2017-18, bola sepak Liga Perdana Inggeris telah dimainkan di 58 buah stadium sejak penubuhan divisyen ini.

Pengurus sunting

Pengurus dalam Liga Perdana Inggeris terlibat dalam menjalankan tugas mengurus pasukan termasuklah latihan, pemilihan pasukan, dan pemerolehan pemain. Pengaruh pengurus adalah berbeza-beza dari kelab ke kelab yang berkaitan dengan pemilikan kelab dan hubungan pengurus dengan peminat. Pengurus perlu mempunyai Lesen UEFA Pro yang merupakan kelayakan akhir dalam menjalani kejurulatihan tersedia dan harus selesai menjalani lesen UEFA 'B' dan 'A'. Lesen Pro UEFA diperlukan oleh setiap orang yang ingin menguruskan kelab di Liga Perdana secara kekal (iaitu, lebih dari 12 minggu, jumlah masa yang diperlukan oleh pengurus sementara yang tidak berkelayakan untuk mengendalikannya). Pelantikan sementara adalah pengurus yang mengisi jurang antara pemergian pengurus dan pelantikan baru. Beberapa pengurus sementara terus mendapatkan jawatan pengurus tetap setelah beraksi dengan baik, termasuk Paul Hart di Portsmouth dan David Pleat di Tottenham Hotspur.

Arsène Wenger merupakan pengurus yang paling lama berkhidmat semasa mengendali pasukan Arsenal di Liga Perdana Inggeris dari tahun 1996 sehingga bersara pada akhir musim 2017-18. Beliau memegang rekod untuk kebanyakan perlawanan yang dikendalikan di Liga Perdana Inggeris sebanyak 828 perlawanan bersama Arsenal. Wenger juga memecahkan rekod yang dibuat oleh Alex Ferguson, yang telah berjaya mencatat 810 perlawanan bersama Manchester United dari awal Liga Perdana Inggeris hingga persaraannya pada akhir musim 2012-13). Ferguson bertugas di Manchester United dari November tahun 1986 hingga bersara pada akhir musim 2012–13, yang bermaksud beliau merupakan pengurus selama lima tahun terakhir dalam Divisyen Pertama Liga Bola Sepak dan semua 21 musim pertama dalam Liga Perdana Inggeris.

Selama musim 2019-20, 6 pengurus dipecat pada 28 Disember: Javi Gracia dan Quique Sánchez Flores dari Watford, Mauricio Pochettino dari Tottenham Hotspur, Unai Emery dari Arsenal, Marco Silva dari Everton dan Manuel Pellegrini dari West Ham United.

Terdapat beberapa kajian mengenai alasan dan kesan pemecatan pengurusan. Paling terkenal, Profesor Sue Bridgewater dari University of Liverpool dan Dr. Bas ter Weel dari University of Amsterdam, melakukan dua kajian berasingan yang membantu menjelaskan statistik di sebalik pemecatan pengurusan. Kajian Bridgewater mendapati kelab umumnya memecat pengurus mereka apabila turun di bawah purata satu mata setiap perlawanan.

 
Bekas pengurus Manchester United Sir Alex Ferguson adalah pengurus paling lama berkhidmat dan paling berjaya dalam sejarah Liga Perdana.
Senarai pengurus yang menjulang trofi Liga Perdana Inggeris
Pengurus Kelab Menang Tahun yang dimenangi
  Alex Ferguson Manchester United 13 1992–93, 1993–94, 1995–96, 1996–97, 1998–99,
1999–2000, 2000–01, 2002–03, 2006–07,
2007–08, 2008–09, 2010–11, 2012–13
  Pep Guardiola Manchester City 5 2017-18, 2018-19, 2020-21, 2021-22, 2022-23
  Arsène Wenger Arsenal 3 1997–98, 2001–02, 2003–04
  José Mourinho Chelsea 2004–05, 2005–06, 2014–15
  Kenny Dalglish Blackburn Rovers 1 1994–95
  Carlo Ancelotti Chelsea 2009–10
  Roberto Mancini Manchester City 2011–12
  Manuel Pellegrini Manchester City 2013–14
  Claudio Ranieri Leicester City 2015–16
  Antonio Conte Chelsea 2016–17
  Jürgen Klopp Liverpool 2019–20
Pengurus semasa
Warganegara Nama Kelab Dilantik Masa sebagai pengurus
  Eddie Howe Bournemouth 12 Oktober 2012 11 tahun, 153 hari
  Sean Dyche Burnley 30 Oktober 2012 11 tahun, 135 hari
  Jürgen Klopp Liverpool 8 Oktober 2015 8 tahun, 157 hari
  Chris Wilder Sheffield United 12 Mei 2016 7 tahun, 306 hari
  Pep Guardiola Manchester City 1 Julai 2016 7 tahun, 256 hari
  Daniel Farke Norwich City 25 Mei 2017 6 tahun, 293 hari
  Nuno Espírito Santo Wolverhampton Wanderers 31 Mei 2017 6 tahun, 287 hari
  Roy Hodgson Crystal Palace 12 September 2017 6 tahun, 183 hari
  Dean Smith Aston Villa 10 Oktober 2018 5 tahun, 155 hari
  Ralph Hasenhüttl Southampton 5 Disember 2018 5 tahun, 99 hari
  Ole Gunnar Solskjær Manchester United 19 Disember 2018 5 tahun, 85 hari
  Brendan Rodgers Leicester City 26 Februari 2019 5 tahun, 16 hari
  Graham Potter Brighton & Hove Albion 20 Mei 2019 4 tahun, 298 hari
  Frank Lampard Chelsea 4 Julai 2019 4 tahun, 253 hari
  Steve Bruce Newcastle United 17 Julai 2019 4 tahun, 240 hari
  José Mourinho Tottenham Hotspur 20 November 2019 4 tahun, 114 hari
  Nigel Pearson Watford 6 Disember 2019 4 tahun, 98 hari
  Mikel Arteta Arsenal 20 Disember 2019 4 tahun, 84 hari
  Carlo Ancelotti Everton 21 Disember 2019 4 tahun, 83 hari
  David Moyes West Ham United 29 Disember 2019 4 tahun, 75 hari

Pemain sunting

Penampilan sunting

Kebanyakan penampilan
Kedudukan Pemain Kmncln
1   Gareth Barry 653
2   Ryan Giggs 632
3   Frank Lampard 609
4   David James 572
5   Gary Speed 535
  James Milner 535
7   Emile Heskey 516
8   Mark Schwarzer 514
9   Jamie Carragher 508
10   Phil Neville 505
Sehingga 28 June 2020.[8]
Italicised - pemain masih bermain bola sepak profesional.
Bolded - pemain masih bermain di Liga Perdana Inggeris.

Peraturan pemain asing dan perpindahan sunting

Pada permulaan Liga Perdana Inggeris musim 1992–93, hanya 11 pemain yang dinamakan dalam kesebelasan utama untuk pusingan pertama perlawanan yang berasal dari United Kingdom atau Ireland.[9] Menjelang musim 2000–01, jumlah pemain asing yang menyertai Liga Perdana adalah 36% daripada jumlah keseluruhan. Pada musim 2004-05, angka tersebut meningkat menjadi 45%. Pada 26 Disember 1999, Chelsea menjadi pasukan pertama dalam Liga Perdana Inggeris yang meletakkan kesebelasan utama pemain asing,[10] dan pada 14 Februari 2005, Arsenal adalah yang pertama menamakan skuad 16 pemain asing untuk satu perlawanan.[11] Menjelang tahun 2009, di bawah 40% pemain di Liga Perdana Inggeris berbahasa Inggeris.[12] Pada Februari 2020, 117 buah negara yang berbeza telah bermain dalam Liga Perdana Inggeris, serta 101 buah negara telah mencetak gol dalam pertandingan ini.[13]

Terdapat pihak yang mengambil berat mengenai kebimbangan bahawa jumlah pemain asing telah melebihi jumlah pemain muda Inggeris di Liga Perdana Inggeris. Pada tahun 1999, Pejabat Dalam Negeri memperketat peraturannya untuk memberi izin bekerja kepada pemain dari negara-negara luar Kesatuan Eropah.[14] Pemain yang bukan berasal dari Kesatuan Eropah perlu meminta izin untuk bermain di Liga Perdana Inggeris dengan syarat; Pemain hendaklah mewakili negaranya sekurang-kurangnya bermain dalam 75 peratus pertandingan buat pasukan utama yang kompetitif, dan pemain telah tersedia untuk dipilih selama dua tahun sebelumnya, serta negaranya juga harus berada di kedudukan ke-70 dalam Kedudukan Dunia FIFA rasmi sejak dua tahun sebelumnya. Sekiranya pemain tidak memenuhi kriteria tersebut, kelab yang ingin menandatanganinya boleh membuat rayuan.[15]

Pemain hanya boleh dipindahkan semasa jendela perpindahan yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak. Kedua-dua jendela perpindahan berlangsung dari hari terakhir musim Liga Perdana Inggeris hingga 31 Ogos dan dari 31 Disember hingga 31 Januari. Pendaftaran pemain tidak boleh ditukar di jendela perpindahan kecuali di bawah lesen khusus dari FA, biasanya dalam keadaan kecemasan.[16] Pada musim 2010-11, sistem Liga Perdana Inggeris memperkenalkan peraturan baru yang mewajibkan setiap kelab mesti mendaftarkan maksimum 25 pemain skuad berusia lebih dari 21 tahun, dengan senarai skuad hanya boleh diubah dalam jendela perpindahan atau dalam keadaan luar biasa.[17][18] Sistem ini juga membolehkan peraturan "Tempatan" akan digubal mulai tahun 2010, di mana setiap kelab sekurang-kurangnya menyediakan lapan anggota daripada skuad 25 orang yang dinamakan sebagai "Pemain Tempatan".[17]

Upah pemain sunting

Tidak ada had gaji pasukan atau individu dalam Liga Perdana. Sebagai hasil daripada tawaran televisyen yang semakin menguntungkan, gaji pemain meningkat mendadak setelah terbentuknya Liga Perdana Inggeris ketika gaji pemain rata-rata adalah £75,000 setiap tahun. Pada musim 2018-19 gaji rata-rata tahunan berjumlah £2.99 juta.

Jumlah pembayaran gaji untuk 20 kelab Liga Perdana Inggeris pada tahun musim 2018-19 sebanyak £1.62bn, ini dibandingkan dengan £1.05bn di La Liga, £0.83bn di Serie A, £ 0.72bn di Bundesliga, dan £0.54bn di Ligue 1. Kelab dengan gaji purata tertinggi di Liga Perdana Inggeris adalah Manchester United dengan harga £6.5 juta. Ini lebih kecil daripada kelab dengan gaji tertinggi di Sepanyol (Barcelona £10.5 juta), dan Itali (Juventus 6.7 juta £), tetapi lebih tinggi daripada di Jerman (Bayern Munich £ 6.4 juta), dan Perancis (Paris St Germain 6.1 juta).

Nisbah gaji pasukan dengan gaji tertinggi dengan gaji terendah di Liga Perdana Inggeris adalah 6.82 hingga 1. Ini jauh lebih rendah daripada di La Liga (19.1 hingga 1), Serie A (16 hingga 1), Bundesliga (20.5 hingga 1). Ini kerana perbezaan yang lebih rendah antara tagihan gaji pasukan di Liga Perdana Inggeris dan sering dianggap lebih kompetitif berbanding liga Eropah teratas yang lain.


Gaji purata mengikut kelab pada musim 2018-19
Kedudukan Kelab Gaji purata
1 Manchester United £6,534,654
2 Manchester City £5,993,000
3 Chelsea £5,020,004
4 Liverpool £4,862,963
5 Arsenal £4,853,130
Kedudukan Kelab Gaji purata
6 Tottenham £3,515,778
7 Everton £3,252,690
8 West Ham £3,189,333
9 Crystal Palace £2,757,000
10 Leicester £2,710,710
Kedudukan Kelab Gaji purata
11 Southampton £2,669,333
12 Bournemouth £1,989,520
13 Watford £1,775,172
14 Wolves £1,757,600
15 Fulham £1,727,440
Kedudukan Kelab Gaji purata
16 Brighton £1,695,040
17 Newcastle £1,650,133
18 Burnley £1,603,197
19 Huddersfield £1,238,000
20 Cardiff £957,471

Bayaran perpindahan pemain sunting

Bayaran perpindahan rekod untuk pemain Liga Perdana telah meningkat dengan stabil sepanjang pertandingan berlangsung. Sebelum bermulanya musim Liga Perdana pertama, Alan Shearer menjadi pemain Britain pertama yang menguasai bayaran perpindahan lebih dari £3 juta. Rekod meningkat dengan stabil dan Philippe Coutinho kini merupakan perpindahan paling mahal yang melibatkan kelab Liga Perdana dengan harga sebanyak £106 juta. Bayaran perpindahan tertinggi yang dibayar oleh kelab Liga Perdana adalah £89 juta untuk Paul Pogba.

Bayaran perpindahan teratas yang dibayar oleh kelab Liga Perdana
Kedudukan Pemain Yuran (min.) Tahun Perpindahan Rujukan
1   Paul Pogba £89m[a] 2016   Juventus   Manchester United [19][20][21][22]
2   Harry Maguire £80m 2019   Leicester City   Manchester United [23][24]
3   Romelu Lukaku £75m[b] 2017   Everton   Manchester United [25][26][27][28]
  Virgil van Dijk £75m 2018   Southampton   Liverpool [29]
5   Nicolas Pépé £72m 2019   Lille   Arsenal [30]
6   Kepa Arrizabalaga £71.6m 2018   Athletic Bilbao   Chelsea [31]
7   Rodri £63m 2019   Atlético Madrid   Manchester City [32]
8   Riyad Mahrez £60m 2018   Leicester City   Manchester City [33]
9   Ángel Di María £59.7m 2014   Real Madrid   Manchester United [34][35]
10   Álvaro Morata £58m[c] 2017   Real Madrid   Chelsea [36][37]
  Christian Pulisic £58m 2019   Borussia Dortmund   Chelsea [38]
Bayaran perpindahan teratas yang diterima oleh kelab Liga Perdana
Kedudukan Pemain Yuran (min.) Tahun Perpindahan Rujukan
1   Philippe Coutinho £106m[d] 2018   Liverpool   Barcelona [39]
2   Eden Hazard £89m 2019   Chelsea   Real Madrid [40]
3   Gareth Bale £86m 2013   Tottenham Hotspur   Real Madrid [41][42][43][44]
4   Cristiano Ronaldo £80m 2009   Manchester United   Real Madrid [45][46][47]
  Harry Maguire £80m 2019   Leicester City   Manchester United lihat jadual "berbayar"
6   Romelu Lukaku £75m 2017   Everton   Manchester United lihat jadual "berbayar"
  Luis Suárez £75m 2014   Liverpool   Barcelona [48][49]
  Virgil van Dijk £75m 2018   Southampton   Liverpool lihat jadual "berbayar"
9   Romelu Lukaku £74m 2019   Manchester United   Inter Milan [50]
10   Riyad Mahrez £60m 2018   Leicester City   Manchester City lihat jadual "berbayar"
  1. ^ ditambah bonus tambahan €5 juta.
  2. ^ ditambah bonus £15 juta.
  3. ^ ditambah bonus £12 juta lagi.
  4. ^ ditambah bonus €40 juta

Penjaring terbanyak sunting

 
Alan Shearer merupakan penjaring terbanyak dalam sejarah Liga Perdana Inggeris.
Sehingga 2 Julai 2020.[51]
Kedudukan Nama Tahun Gol Penampilan Nisbah
1   Alan Shearer 1992–2006 260 441 0.59
2   Wayne Rooney 2002–2018 208 491 0.42
3   Andy Cole 1992–2008 187 414 0.45
4   Sergio Agüero 2011– 180 263 0.68
5   Frank Lampard 1995–2015 177 609 0.29
6   Thierry Henry 1999–2007, 2012 175 258 0.68
7   Robbie Fowler 1993–2009 163 379 0.43
8   Jermain Defoe 2001–2003, 2004–2014, 2015–2019 162 496 0.33
9   Michael Owen 1996–2004, 2005–13 150 326 0.46
10   Les Ferdinand 1992–2005 149 351 0.42

Tanda Italics menunjukkan pemain masih bermain bola sepak profesional,
Tanda Bold menunjukkan pemain yang masih bermain di Liga Perdana Inggeris.

Kasut emas dianugerahkan kepada penjaring terbanyak Liga Perdana Inggeris pada setiap akhir musim. Bekas penyerang Blackburn Rovers dan Newcastle United, Alan Shearer memegang rekod sebagai penjaring terbanyak gol dalam Liga Perdana Inggeris dengan 260 jaringan. Dua puluh lapan pemain telah mencapai 100 gol. Sejak musim Liga Perdana Inggeris pertama pada tahun 1992–93, 14 pemain dari 10 kelab telah memenangi atau berkongsi gelaran sebagai penjaring terbanyak. Andrew Cole dan Alan Shearer memegang rekod untuk kebanyakan gol dalam satu musim (34) - untuk Newcastle dan Blackburn masing-masing. Ryan Giggs dari Manchester United memegang rekod untuk menjaringkan gol dalam musim berturut-turut, setelah menjaringkan gol dalam 21 musim pertama liga.

Anugerah sunting

Piala sunting

 
Trofi emas Liga Perdana Inggeris dianugerahkan kepada Arsenal kerana memenangi gelaran musim 2003–04 tanpa kekalahan.

Liga Perdana Inggeris mengekalkan dua trofi - trofi asli (dipegang oleh juara bertahan) dan replika ganti. Dua piala diadakan sekiranya dua kelab dapat memenangi Liga pada hari terakhir musim. Sekiranya terdapat lebih daripada dua kelab yang bersaing untuk merebut gelaran pada hari terakhir musim - maka replika yang dimenangi oleh kelab sebelumnya digunakan.

Trofi Liga Perdana Inggeris semasa dicipta oleh Royal Jewellers Asprey dari London. Ia terdiri daripada piala dengan mahkota emas dan alas tiang jenis Malakit. Berat pangkalan tiang adalah 33 paun (15 kg) dan berat piala adalah 22 paun (10.0 kg). Piala dan tiang setinggi 76 cm (30 inci), lebar 43 cm (17 inci) dan kedalaman 25 cm (9,8 inci).

Tubuh utamanya adalah perak sterling dan perak yang padat, sementara alasnya dibuat daripada komponen Malakit, batu separa berharga. Alas tiang mempunyai tali perak di sekelilingnya, di mana nama-nama kelab pemenang gelaran disenaraikan. Warna hijau Malakit mewakili padang permainan hijau. Reka bentuk piala ini berdasarkan kepada penggambaran Three Lions yang berkaitan dengan bola sepak Inggeris. Dua rekaan singa diletakkan di atas pegangan kedua-dua sisi trofi dan dilambangkan oleh kapten pasukan yang memenangi gelaran ketika mengangkat trofi mahkota emas pada akhir musim. Reben yang diletak pada pegangan piala akan dihias mengikut warna pasukan menjuarai liga pada tahun tersebut. Pada tahun 2004, trofi versi emas khas digunakan untuk memperingati pasukan Arsenal yang memenangi gelaran tanpa kekalahan.

Anugerah pemain dan pengurus sunting

Sebagai tambahan kepada pemain yang memenangi gelaran dan pingat, Liga Perdana Inggeris juga mengeluarkan anugerah lain sepanjang musim. Antaranya, anugerah pemain terbaik perlawanan diberikan kepada pemain yang memberikan impak paling besar dalam setiap perlawanan.

Anugerah bulanan juga diberikan untuk Pengurus Terbaik Bulanan, Pemain Terbaik Bulanan dan Gol Terbaik Bulan. Ini juga dikeluarkan setiap tahun untuk Pengurus Terbaik Musim, Pemain Terbaik Musim, dan Gol Terbaik Musim.

Anugerah Kasut Emas diberikan kepada pencetak gol terbanyak pada setiap musim, dan penghargaan Perancang Utama Terbaik Musim diberikan kepada pemain yang membuat banyak bantuan pada setiap musim, serta penghargaan Sarung Emas diberikan kepada penjaga gawang dengan Lembaran Bersih atau Clean Sheet (Merujuk kepada kejayaan penjaga gol untuk mengelakkan pintu gol daripada dibolosi sepanjang perlawanan) di akhir musim.

Bermula musim 2017-18, pemain juga menerima penghargaan tonggak untuk 100 penampilan dan setiap abad seterusnya, serta pemain yang menjaringkan 50 gol dan gandaan daripadanya. Setiap pemain yang mencapai tonggak ini akan menerima kotak persembahan dari Liga Perdana Inggeris yang mengandungi pingat khas dan plak untuk memperingati pencapaian mereka.

Anugerah 20 Musim sunting

Pada tahun 2012, Liga Perdana Inggeris meraikan dekad keduanya dengan mengadakan Anugerah 20 Musim:

Rujukan sunting

  1. ^ Campbell, Dennis (2002-01-06). "United (versus Liverpool) Nations". The Observer. Dicapai pada 2006-08-08.
  2. ^ "1985: English teams banned after Heysel". BBC. Dicapai pada 2006-08-08.
  3. ^ "The History of the F.A. Premier League". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-03-09. Dicapai pada 2006-08-05.
  4. ^ "Fifa wants 18-team Premier League". BBC. Dicapai pada 2006-08-08.
  5. ^ "Our relationship with the clubs". Premier League. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-11-14. Dicapai pada 2006-08-08.
  6. ^ "The Premier League and Other Football Bodies". Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-03-18. Dicapai pada 2006-08-08.
  7. ^ "European Club Forum". Dicapai pada 2006-08-08.
  8. ^ "Barclays Premier League Statistics". Premier League. Dicapai pada 20 February 2018.
  9. ^ Atkinson, Ron (23 Ogos 2002). "England need to stem the foreign tide". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-01. Dicapai pada 2020-07-01.
  10. ^ Ingle, Sean (12 Jun 2001). "Phil Neal: King of Europe?". The Guardian. Dicapai pada 2020-07-01.
  11. ^ "Wenger backs non-English line-up". BBC Sport. British Broadcasting Corporation. 14 Februari 2005. Dicapai pada 2020-07-01.
  12. ^ Williams, Ollie (17 Ogos 2009). "Where the Premier League's players come from". BBC Sport. British Broadcasting Corporation. Dicapai pada 2020-07-01.
  13. ^ "Samatta adds Tanzania to Premier League nations". Premier League. Dicapai pada 2020-07-01.
  14. ^ "New Work Permit Criteria for Football Players Announced". Department for Education and Employment. HM Government. 2 Julai 1999. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-01. Dicapai pada 2020-07-01.
  15. ^ "Work permit arrangements for football players". Home Office. HM Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-01. Dicapai pada 2020-07-01.
  16. ^ "Premier League rules" (PDF). Premier League. 2010. m/s. 150. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2020-07-01. Dicapai pada 2020-07-01.
  17. ^ a b "Home Grown Player rules". Premier League. 16 Julai 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-07-01. Dicapai pada 2020-07-01.
  18. ^ "New Premier League squad rules explained". BBC Sport. British Broadcasting Corporation. 27 Julai 2010. Dicapai pada 2020-07-01.
  19. ^ "Official: Pogba signs for Man Utd for €105m". Football Italia. 8 Ogos 2016. Dicapai pada 2020-07-02.
  20. ^ "United Sign Pogba". Official Manchester United Website. Dicapai pada 2020-07-02.
  21. ^ "Paul Pogba: Manchester United re-sign France midfielder for world-record £89m". BBC Sport. 8 Ogos 2016. Dicapai pada 2020-07-02.
  22. ^ Rej, Arindam (8 Ogos 2016). "Paul Pogba completes record transfer to Manchester United from Juventus". ESPN. Dicapai pada 2020-07-02.
  23. ^ "Harry Maguire: Man Utd sign Leicester defender for world record £80m". BBC Sport. Dicapai pada 2020-07-02.
  24. ^ "Transferts : Harry Maguire, le défenseur le plus cher de l'histoire, à Manchester United pour six ans". L'Equipe. Dicapai pada 2020-07-02.
  25. ^ "Romelu Lukaku: Man Utd sign Everton striker for initial £75m on five year deal". BBC Sport. 10 Julai 2017.
  26. ^ "United Sign Romelu Lukaku". Official Manchester United Website. Dicapai pada 2020-07-02.
  27. ^ "Romelu Lukaku signs for Man United to complete switch from Everton". ESPN. 10 Julai 2017. Dicapai pada 2020-07-02.
  28. ^ Ducker, James (10 Julai 2017). "Romelu Lukaku completes Manchester United move in deal that could reach world record £90m". The Daily Telegraph. Dicapai pada 2020-07-02.
  29. ^ "Virgil van Dijk: Liverpool to sign Southampton defender for world record £75m". BBC Sport. BBC.com. Dicapai pada 2020-07-02.
  30. ^ "Nicolas Pepe: Arsenal sign Lille winger for club record fee". BBC Sport. 1 Ogos 2019. Dicapai pada 2020-07-02.
  31. ^ "Kepa arrives at Chelsea". Chelsea F.C. 8 Ogos 2018. Dicapai pada 2020-07-02.
  32. ^ "Rodri: Manchester City pay £62.8m release clause for Atletico Madrid's Spain midfielder". BBC Sport. 3 Julai 2019. Dicapai pada 2020-07-02.
  33. ^ Jamie Jackson (10 Julai 2018). "Manchester City seal £60m deal for Leicester's Riyad Mahrez" (Siaran akhbar). The Guardian.
  34. ^ Jackson, Jamie (26 Ogos 2014). "Ángel di María completes record £59.7m move to Manchester United". The Guardian. Dicapai pada 2020-07-02.
  35. ^ Delaney, Miguel (24 Ogos 2014). "Man United agree Angel Di Maria fee". ESPN. Dicapai pada 2020-07-02.
  36. ^ "Morata is a Blue". chelseafc.com. 21 Julai 2017. Dicapai pada 2020-07-02.
  37. ^ "Chelsea agree £58m initial fee for Alvaro Morata". The Telegraph. 21 Julai 2017.
  38. ^ "Christian Pulisic: Chelsea sign Borussia Dortmund forward for £58m". BBC Sport (British Broadcasting Corporation). 2 Januari 2019. Dicapai pada 2020-07-02.
  39. ^ "Philippe Coutinho: Liverpool agree £142m deal with Barcelona for Brazil midfielder". BBC Sport. British Broadcasting Corporation. 6 Januari 2018. Dicapai pada 2020-07-02.
  40. ^ "Eden Hazars transfer deal agreed". 7 Jun 2019.
  41. ^ "Gareth Bale contract leak sparks panic at Real Madrid – and agent's fury". The Telegraph (21 Januari 2016). 21 Januari 2016.
  42. ^ "Spurs accept £85m Bale bid". BBC Sport. 1 August 2013. Dicapai pada 2 September 2013.
  43. ^ "Real Madrid Sign Midfielder Gareth Bale For World-Record $132 Million". CBS News New York. 2 September 2013. Dicapai pada 2020-07-02.
  44. ^ "Bale transfer fee revealed". FIFA.com. 15 Oktober 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-15. Dicapai pada 2020-07-02.
  45. ^ "Man Utd accept £80m Ronaldo bid". BBC Sport. 11 Jun 2009. Dicapai pada 2020-07-02.
  46. ^ Ogden, Mark (11 Jun 2009). "Cristiano Ronaldo transfer: Real Madrid agree £80 million fee with Manchester United". The Daily Telegraph. London. Dicapai pada 2020-07-02.
  47. ^ "Ronaldo agrees six-year Real deal". BBC Sport. 26 Jun 2009. Dicapai pada 2020-07-02.
  48. ^ "Luis Suarez: Liverpool & Barcelona agree £75m deal for striker". BBC Sport. 11 Julai 2014. Dicapai pada 2020-07-02.
  49. ^ Whaling, James (28 Mac 2016). "Luis Suarez's Barcelona transfer fee "revealed as £65m" – £10m LESS than his Liverpool release clause". Mirror. Dicapai pada 2020-07-02.
  50. ^ "Lukaku: Inter Milan sign Belgium striker from Manchester United for £74m". BBC Sport. 8 Ogos 2019. Dicapai pada 2020-07-02.
  51. ^ "Premier League player stats". Premier League. Dicapai pada 2020-07-02.

Pautan luar sunting