Christ in Limbo ( s. 1575) oleh seorang pengikut Hieronymus Bosch [1]

Dalam teologi Katolik, Limbo (bahasa Latin limbus, tepi atau sempadan, merujuk kepada tepi Neraka ) adalah keadaan akhirat bagi mereka yang mati dalam dosa asal tanpa ditugaskan ke Neraka Terkutuk . Ahli-ahli teologi abad pertengahan Eropah Barat menyifatkan neraka ( "dunia api", " hades ", "Infernum") seperti yang dibahagikan kepada empat bahagian yang berbeza: Neraka yang terkutuk, [2] Purgatory, Limbo Bapa atau Patriark, dan Limbo daripada Infants . The Limbo of the Fathers [Bapa Gereja] ialah doktrin rasmi Gereja Katolik, tetapi Limbo of the Infants [Bayi] tidak.

Limbo para Patriark sunting

 
Yesus dalam Limbo oleh Domenico Beccafumi

"Limbo untuk Patriark" atau "Limbo untuk Bapa" (Latin limbus patrum ) dilihat sebagai keadaan sementara bagi mereka yang, walaupun dosa yang mungkin telah mereka lakukan, mati dalam persahabatan Tuhan tetapi tidak dapat masuk ke Syurga sehingga penebusan. oleh Yesus Kristus menjadikannya mungkin. Istilah "Limbo untuk para Bapa" adalah nama zaman pertengahan untuk bahagian dunia bawah tanah ( Hades ) di mana patriark Perjanjian Lama dipercayai disimpan sehingga jiwa Kristus turun ke dalamnya melalui kematiannya [3] melalui penyaliban dan membebaskan mereka (lihat Penganiayaan Neraka ). Katekismus Gereja Katolik menggambarkan turunnya Kristus ke Neraka sebagai makna utamanya bahawa "orang yang disalibkan tinggal di alam orang mati sebelum kebangkitannya. Ini adalah makna pertama yang diberikan dalam khotbah kerasulan tentang turunnya Kristus ke Neraka: bahawa Yesus, seperti semua manusia, mengalami kematian dan dalam jiwanya bergabung dengan yang lain di alam kematian." Ia menambahkan: "Tetapi dia turun ke sana sebagai Juruselamat, memberitakan Berita Baik kepada roh-roh yang dipenjarakan di sana." Ia tidak menggunakan perkataan "Limbo". [4]

Konsep Limbo ini menegaskan bahawa kemasukan ke Syurga hanya mungkin melalui campur tangan Yesus Kristus, tetapi tidak menggambarkan Musa, dsb. sebagai dihukum selama-lamanya di Neraka. Konsep Limbo untuk Patriark tidak dinyatakan dalam Kitab Suci, tetapi dilihat oleh sesetengah orang seperti yang tersirat dalam pelbagai rujukan.

Limbo pada Bayi sunting

 
Penggambaran Byzantine dalam Gereja Chora tentang kebangkitan Kristus, membangkitkan Adam dan Hawa yang mewakili semua umat manusia, dengan nabi-nabi yang soleh dalam Perjanjian Lama memerhati

Limbo untuk Bayi (Latin limbus infantium atau limbus puerorum ) ialah status kekal hipotesis bagi orang yang belum dibaptis yang meninggal dunia dalam masa bayi, terlalu muda untuk melakukan dosa sebenar, tetapi tidak dibebaskan daripada dosa asal . Spekulasi teologi Katolik terkini cenderung menekankan harapan, walaupun bukan kepastian, bahawa bayi-bayi ini boleh mencapai syurga dan bukannya keadaan Limbo. Kebanyakan paderi dan hierarki Roman Katolik kini akan mengatakan bahawa tiada kanak-kanak boleh dihukum kerana dosa yang dilakukan oleh nenek moyang kita dan bahawa mereka tidak lagi percaya bahawa limbo untuk kanak-kanak wujud. [5]

Walaupun Gereja Katolik mempunyai doktrin yang jelas tentang dosa asal, ia tidak mempunyai doktrin tentang nasib keadaan bayi yang belum dibaptis, memberikan ahli teologi bebas untuk mencadangkan teori yang berbeza, yang mana magisterium bebas untuk menerima atau menolak. Limbo adalah salah satu teori sedemikian, [6] walaupun perkataan "limbo" itu sendiri tidak pernah disebut dalam Catechism of the Catholic Church . [7]

Rujukan budaya sunting

  • Dalam puisi Komedi Ilahi Sajak Inferno, Dante menggambarkan Limbo sebagai bulatan pertama Neraka. Orang-orang kafir yang berbudi luhur dalam sejarah dan mitologi klasik mendiami istana yang terang dan indah – tetapi muram – yang nampaknya merupakan versi zaman pertengahan Elysium . Mereka termasuk Hector, Julius Caesar, Virgil, Electra, dan Orpheus . Orang bukan Kristian yang mulia, seperti Muslim Saladin dan Averroes, juga digambarkan sebagai antara penduduknya.
  • Dalam novelnya In the First Circle, penulis Rusia Aleksandr Solzhenitsyn menggunakan bulatan pertama Dante, atau limbo untuk kiasan.
  • Salah satu karya terkenal penyair Seamus Heaney yang memenangi Hadiah Nobel bertajuk Limbo .
  • Dalam siri Artemis Fowl, "Limbo" ialah alam kewujudan abadi di mana peri syaitan terperangkap sehingga The Lost Colony .
  • Dalam filem Inception, Limbo ialah tahap bawah sedar yang mendalam, jauh melangkaui kebangkitan palsu, dan keadaan di mana watak-watak mungkin terperangkap selama-lamanya.
  • Dalam filem dewasa 1973 The Devil in Miss Jones, Watak utama Justine Jones yang baru sahaja membunuh dirinya dengan mengelar pergelangan tangannya entah bagaimana mendapati dirinya berada di Limbo.
  • Dalam The Monster Squad, sebuah filem komedi/seram 1987 yang ditulis oleh Shane Black dan Fred Dekker, cara untuk mengalahkan raksasa adalah dengan membuka lubang di alam semesta dan membuang mereka ke Limbo.
  • Dalam The Matrix Revolutions, ansuran ketiga dan terakhir siri The Matrix, Neo terperangkap di stesen kereta api bernama Mobil Ave . Dia mengetahui bahawa stesen itu (terletak "tidak ada") adalah sejenis dunia sempadan, laluan antara "Matriks" dan "Mesin" (tempat di mana Mesin berada di dunia nyata). Mobil ialah anagram bagi Limbo .
  • Dalam episod akhir rancangan perjalanan masa/polis BBC Ashes to Ashes (Siri 3, Episod 8), ia mendedahkan bahawa dunia yang Alex Drake terjaga selepas ditembak, yang digambarkan oleh Sam Tyler dan watak utama yang lain, adalah sejenis Limbo, yang nampaknya khusus untuk anggota pasukan polis, yang telah mati secara ganas atau mengejut.
  • Dalam permainan indie Limbo, seorang budak lelaki berjalan melalui dunia hitam putih mencari kakaknya. [8]
  • Dalam DmC: Devil May Cry, Limbo ialah dimensi selari di mana tetapan utama Limbo City menjadi versi yang dipengaruhi oleh syaitan rakan sejawatannya di dunia sebenar. Syaitan yang memerintah Bandar Limbo boleh mengheret mangsa mereka ke Limbo dan memanipulasi landskap untuk mencipta liku-liku untuk memerangkap protagonis, Dante.
  • Dalam Komik Marvel, Limbo ialah nama 2 dimensi: satu bahagian di luar masa yang diperintah oleh versi masa hadapan Kang the Conqueror yang dipanggil Immortus, satu lagi ialah dimensi syaitan yang lazimnya di bawah pemerintahan Belasco .
  • Dalam Komik DC, Limbo ialah dimensi yang didiami oleh watak lama yang telah dialih keluar daripada kesinambungan atau seolah-olah ditinggalkan atau dilupakan.
  • "Dalam Limbo" adalah lagu-11 pada Kejadian album pertama " Dari Kejadian kepada Wahyu ".
  • "In Limbo" ialah lagu ke-7 dalam album Radiohead 2000 " Kid A ".
  • Dalam siri TV BBC CW The Vampire Diaries, satu bentuk limbo yang dipanggil "The Other Side" dicipta oleh ahli sihir yang berkuasa bernama Qetsiyah, menciptanya sebagai Purgatory untuk semua ghaib (vampire, ahli sihir, serigala jadian, doppelgängers, kacukan, dll. ) makhluk pergi dalam kematian, ia menghalang mana-mana makhluk ghaib daripada mencapai bentuk Syurga yang dipanggil "Kedamaian".
  • Dalam Warframe, salah satu daripada banyak Warframe yang boleh dimainkan dinamakan Limbo, yang mempunyai keupayaan untuk mengembara melalui dimensi kedua yang dipanggil Rift Plane, dengan mengetuk Void untuk kelebihannya menentang musuhnya dan dalam beberapa sokongan kepada sekutunya.
  • Sitting in Limbo ialah lagu oleh penyanyi/penulis/komposer/pelakon Jamaica Jimmy Cliff, dia merakamnya di Muscle Shoals Sound Studio di Alabama, Amerika Syarikat pada 1971, untuk album Another Cycle. Lagu itu boleh didengari dalam filem Perry Henzell 1972 The Harder They Come sebagai mukadimah muzik nubuatan kepada kematian Ivan, watak yang dimainkan oleh Cliff sendiri: Duduk di sini dalam limbo / Menunggu air pasang / Duduk di sini dalam limbo / Mengetahui itu Saya perlu pergi. . .
  • Dalam anime/manga Naruto, Limbo digambarkan sebagai "dimensi di antara" yang disambungkan ke dunia nyata tetapi tidak dapat dilihat oleh orang tanpa kebolehan tontonan istimewa "Rinnegan".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Christ in Limbo, Indianapolis Museum of Art
  2. ^ Catholic Encyclopedia: Hell: "However, in the New Testament the term Gehenna is used more frequently in preference to hades, as a name for the place of punishment of the damned. ... held in abomination by the Jews, who, accordingly, used the name of this valley to designate the abode of the damned (Targ. Jon., Gen., iii, 24; Henoch, c. xxvi). And Christ adopted this usage of the term." Jewish Encyclopedia: Gehenna: Sin and Merit: "It is frequently said that certain sins will lead man into Gehenna. The name "Gehenna" itself is explained to mean that unchastity will lead to Gehenna (; 'Er. 19a); so also will adultery, idolatry, pride, mockery, hypocrisy, anger, etc. (Soṭah 4b, 41b; Ta'an. 5a; B. B. 10b, 78b; 'Ab. Zarah 18b; Ned. 22a)."
  3. ^ "SUMMA THEOLOGIAE: Christ's descent into hell (Tertia Pars, Q. 52)". www.newadvent.org. Dicapai pada 2020-01-15.
  4. ^ Catechism of the Catholic Church, 633
  5. ^ The Hope of Salvation for Infants Who Die without Being Baptised, ITC, 22 April 2007.
  6. ^ Study by International Theological Commission, 22 April 2007, 32–40
  7. ^ Catechism of the Catholic Church, 1261
  8. ^ "Interview with Leight Alexander". gamasutra.com.

 

Pautan luar sunting