Link PNG ialah syarikat penerbangan serantau yang berpusat di Lapangan Terbang Jacksons, Port Moresby. Syarikat penerbangan itu adalah anak syarikat Air Niugini, yang ditubuhkan sebagai sebahagian daripada penyusunan semula syarikat penerbangan. Link PNG beroperasi berdasarkan sijil pengendali udara yang berasingan, yang melayani laluan wilayah dan daerah di seluruh Papua New Guinea. Pengangkut beroperasi dengan pesawat turboprop. [2]

Link PNG
Syarikat Penerbangan Link PNG
IATA ICAO Pengenal
- - -
Ditubuhkan2014; 10 tahun yang lalu (2014)
Hab
Program kesetiaanDestinations
Pesawat6 (jumlah keseluruhan armada untuk masa kini)
Destinasi24 (jumlah keseluruhan destinasi)[1]
Syarikat indukAir Niugini
Ibu pejabatPapua New Guinea Port Moresby, Papua New Guinea
Orang pentingSir Kostas George Constantinou OBE (Ketua) Bruce Alabaster (CEO)
Laman webwww.airniugini.com.pg/linkpng/

Data Kod sunting

  • Kod IATA : -
  • Kod ICAO : -
  • Panggilan: -

Maklumat Mengenai Link PNG sunting

pertukaran Link PNG: tawaran syarikat penerbangan milik kerajaan untuk sebilangan PNG Air sunting

Anak syarikat Air Niugini Link PNG telah melancarkan tawaran pengambilalihan untuk syarikat penerbangan domestik saingan PNG Air - melalui pemerolehan saham dari Nasfund. Dengan syarikat penerbangan nasional mengalami penyusunan semula yang signifikan, apa prospek untuk sektor penerbangan yang mapan di Papua New Guinea?

Dalam satu langkah yang akan mewujudkan monopoli maya untuk perjalanan udara domestik di Papua New Guinea, anak syarikat Air Niugini milik negara, Link PNG, telah bergerak untuk memperoleh 40 persen saham PNG Air dari dana penyelenggaraan Nasfund dan lain-lain yang lebih kecil pegangan saham, menghasilkan bahagian pengendali syarikat penerbangan pesaing.

Lembaga Nasfund telah meluluskan penjualan sahamnya di PNG Air to Link PNG, tertakluk kepada Suruhanjaya Pengguna dan Persaingan Bebas (ICCC) dan kelulusan lain yang diperlukan. ICCC telah meminta penyerahan pada 10 Jun dari sesiapa yang menentang penjualan saham tersebut.

Tetapi langkah itu nampaknya mengejutkan PNG Air, dengan syarikat itu mengeluarkan pernyataan kepada bursa saham Papua New Guinea (PNGX) bahawa mereka mendapat tahu mengenai perpindahan dari ICCC, bukan dari persaingan syarikat penerbangannya.

"PNGX juga dimaklumkan bahawa tidak ada pendekatan formal oleh Air Niugini dalam hal ini terhadap PNG Air Limited," kata kenyataan PNG Air.

'Link PNG dan PNG Air secara historis memfokuskan pada penyediaan perkhidmatan ke bandar-bandar wilayah di seberang PNG di mana jet yang lebih besar tidak dapat beroperasi.'

Sebelum krisis COVID-19 ketika ini melanda, mengakhiri tahun yang mencatat rekod dengan mencatat keuntungan kecil K500,000 pada tahun 2019 setelah perolehan K133 juta. Walau bagaimanapun, Menteri Perusahaan Negeri Sasindran Muthuvel menyatakan bulan lalu bahawa 'kestabilan kewangannya semakin merosot kerana penutupan semua penerbangan penting kecuali untuk tempoh yang lama.'

PNG Air mencatatkan ‘kehilangan kertas’ sebanyak K5.2 juta pada tahun 2019. Bulan lalu, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan Paul Abbot yang diberitahu sekarang memberitahu Business Advantage PNG bahawa syarikat penerbangan itu sedang berjuang untuk bertahan.[3]

Link PNG: Persaingan Syarikat Penerbangan akan berterusan sunting

LINK PNG mengatakan bahawa tawarannya untuk memperoleh kepentingan dalam PNG Air, akan menjadikan urus niaga berdasarkan PNG Air yang tersisa sebagai syarikat penerbangan tersendiri yang akan membuat harga dan menjual tiket sendiri secara berasingan dari Air Niugini. Pengurus Besar Alex Kia berkata: "Adalah benar-benar niat kami bahawa PNG akan terus memiliki dua syarikat penerbangan yang berasingan, PNG Air dan Air Niugini, dan bahawa akan terus ada pasar domestik yang kuat dan kompetitif dengan pilihan untuk pelancong." Kia mengatakan hasrat Link PNG adalah bahawa ini akan dicapai melalui perjanjian operasi bersama antara syarikat penerbangan, yang akan memastikan PNG Air terus memberi perkhidmatan kepada pelanggannya dengan jenama yang ada dan pada harganya sendiri. "Krew kabin, kakitangan penjualan dan kakitangan daftar masuk akan tetap memakai pakaian seragam PNG Air, dan pesawat PNG Air akan tetap dalam pakaian PNG Air," katanya. "PNG Air dan Link PNG akan mempunyai fungsi penjualan dan pemasaran yang berasingan, sementara masih dapat menjimatkan kos operasi yang akan membolehkan industri penerbangan yang lebih kuat dan dinamik di PNG dalam jangka masa panjang. "Kami percaya ada kes yang menarik untuk menciptakan PNG Air yang lebih kuat dan berdiri sendiri, di seluruh rangkaian yang lebih luas, serta memastikan keselamatan pekerjaan, dan kepastian bagi orang yang bepergian. "Kami juga akan memastikan simpanan yang dihasilkan akan dikembalikan kepada pelanggan kami." Kia berkata, pengaturan operasi bersama akan membolehkan penerbangan bertahan dari Covid-19, dan muncul dari seberang sebagai penyumbang yang lebih besar lagi kepada pertumbuhan ekonomi dan taraf hidup PNG dengan mendorong penerbangan yang lebih rendah dan mencapai kesinambungan. Sementara itu, Link PNG memerlukan semua persetujuan pengawal selia dan pemegang saham, termasuk dari Suruhanjaya Pengguna Bebas dan Persaingan (ICCC), sebelum usaha sama itu dimuktamadkan.[4]

http://www.looppng.com/business/png-air-will-remain-independent-link-png-92641

LINK PNG MEMERLUKAN BAHAGIAN PNG AIR sunting

Link PNG hari ini telah mengesahkan tawarannya untuk memperoleh beberapa PNG Air dengan langkah yang akan menguntungkan Warganegara Papua Baru dan pelancong.

Lembaga Nasfund telah meluluskan penjualan sahamnya di PNG Air untuk Menghubungkan PNG, tertakluk kepada Suruhanjaya Pengguna dan Persaingan Bebas (ICCC) dan kelulusan lain yang diperlukan.

Link PNG bertujuan untuk memperkukuhkan rangkaian udara di seluruh PNG sambil memastikan daya maju syarikat penerbangan kedua terbesar di negara ini pada masa syarikat penerbangan di seluruh dunia berjuang untuk bertahan kerana wabak COVID-19. Tawaran yang sama akan diberikan kepada semua pemegang saham PNG Air.

Pengurus Besar Link PNG Alex Kia mengatakan bahawa cadangan itu akan menjadi rampasan kuasa besar bagi penumpang syarikat penerbangan, serta memastikan keselamatan pekerjaan untuk semua kakitangan nasional PNG di kedua-dua syarikat penerbangan dan penerusan jenama PNG Air di langit kita.

"Link PNG dan PNG Air secara historis fokus pada penyediaan perkhidmatan ke bandar-bandar wilayah di seberang PNG di mana jet yang lebih besar tidak dapat beroperasi. Sebagai sebahagian daripada fokus ini, kami akan dapat mengembangkan jenama PNG Air ke lebih banyak destinasi domestik, memberikan pelanggan kami lebih banyak pilihan, lebih banyak destinasi, dan lebih banyak alasan untuk mengelilingi negara kita yang indah,"kata Encik Kia.

"Pada saat penerbangan sedang bergejolak, ada kes yang menarik untuk menciptakan PNG Air yang lebih kuat, melintasi rangkaian yang lebih luas, dan menjamin keamanan pekerjaan. Kami juga akan memastikan penjimatan yang dihasilkan akan dikembalikan kepada pelanggan kami."

Link PNG mengatakan bahawa ia komited untuk memastikan pelanggan mendapat akses kepada tambang yang lebih berpatutan; dengan harga yang lebih rendah yang dihasilkan dari skala ekonomi dan dari rangkaian baru dan yang lebih baik. Penggabungan akan mewujudkan kecekapan kos yang besar yang akan diberikan kepada penumpang; sementara itu juga akan memungkinkan lebih banyak pilihan untuk jadual penerbangan dan tujuh laluan tambahan di seluruh PNG wilayah dan memberikan penumpang kami akses ke lebih banyak penerbangan setiap minggu.

Kia berkata tidak akan ada perubahan besar di PNG Air; sebaliknya strategi adalah menyatukan rangkaian Link PNG sekarang ke dalam jadual PNG Air termasuk menjenamakan semula turboprop Link PNG DHC-8 sebagai PNG Air.

Di luar faedah untuk pelancong, penggabungan ini akan membolehkan penerbangan bertahan COVID-19 yang merupakan cabaran terbesar industri yang pernah ada, dan muncul dari sisi pandemi ini sebagai penyumbang yang lebih besar lagi kepada pertumbuhan ekonomi dan taraf hidup PNG dengan mendorong tambang yang lebih rendah dan mencapai kelestarian.

Link PNG akan memerlukan kelulusan peraturan, termasuk dari ICCC, sebelum pemerolehan separa dimuktamadkan.

Encik Kia mengulas: "Penggabungan ini akan menjadikan syarikat penerbangan sebagai perniagaan lestari yang tidak perlu bergantung pada sokongan Kerajaan yang bermaksud penjimatan dana pembayar cukai yang berharga dan juga memastikan kita dapat mengurangkan tambang dan melabur dalam pesawat terbaru dan paling sesuai." Dia juga menyatakan "Dengan penjimatan yang akan kami hasilkan, kami akan dapat memberikannya kembali kepada pelanggan kami melalui tambang yang lebih berpatutan."

Penggabungan itu akan menjadi salah satu perkongsian paling penting dalam sejarah penerbangan PNG. "Kami merancang untuk memastikan jenama PNG Air bertahan, kakitangan mereka masih mempunyai pekerjaan, dan juga memberi pelanggan kami lebih banyak pilihan, lebih banyak destinasi, dan lebih banyak alasan untuk melakukan perjalanan di negara kita yang indah," kata Encik Kia.[5]

Pautan Mengenai Link PNG sunting

Pautan Jadual Penerbangan Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/flight-schedule/
http://airniugini.com.pg/wp-content/uploads/2018/03/Sched-125A-11mar2018-24Mar18-01.pdf

Pautan Peta Jalur Penerbangan Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/route-maps/

Pautan Perihal Link PNG sunting

http://www.airniugini.com.pg/linkpng/company-profile/

Destinasi sunting

Oceania sunting

  Papua New Guinea

Armada sunting

Armada semasa - Pautan (Link) PNG sunting

Armada Link PNG terdiri daripada sejumlah pesawat berikut (pada Ogos 2016): [7]

Armada Link PNG
Pesawat Dalam Perkhidmatan Tempahan Penumpang[8] Nota
Bombardier Dash 8-300 4 50
Bombardier Dash 8-200 2 30
Total 6

Insiden sunting

Tiada bahan api sunting

pada 5 Januari 2023, beberapa Syarikat Penerbangan di Papua New Guinea, telah mengantung operasi penerbangan, yang disebabkan oleh Tiada bekalan Bahan Api, yang diberikan oleh Syarikat Puma Energy, yang mendakwa bahawa Bank utama di negara Papua New Guinea, kekurangan tukaran mata wang asing, untuk digunakan sebagai membeli bahan api, insiden ini membuat Penumpang menuntut, Perdana Menteri Papua New Guinea James Marape, untuk campur tangan terhadap insiden ini, syarikat Penerbangan Nasional Air Nuigini, berkata

semua penerbangan di seluruh negara akan dibatalkan kerana Puma Energy telah menggantung bekalan bahan api Jet A1.

. [9]

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.airniugini.com.pg/linkpng/route-maps/
  2. ^ https://centreforaviation.com/data/profiles/airlines/link-png
  3. ^ https://www.businessadvantagepng.com/link-png-swoops-state-owned-airline-bids-for-a-slice-of-png-air/
  4. ^ https://www.thenational.com.pg/link-png-airlines-competition-will-continue/
  5. ^ https://kalangfm.com/news/amp/link-png-acquires-part-of-png-air-695
  6. ^ http://www.airniugini.com.pg/about-us/news/closure-of-wapenamanda-airport/
  7. ^ "Global Airline Guide 2016 (Part Two)". Airliner World (November 2016): 28.
  8. ^ "Link PNG Fleet Details and History". www.planespotters.net. Dicapai pada 28 September 2018.
  9. ^ KOSMO! (6 Januari 2023). "Pesawat Papua New Guinea gagal terbang kerana tiada bahan api". www.kosmo.com.my. KOSMO (Malaysia). Dicapai pada 7 Januari 2023. Syarikat Puma Energy yang merupakan satu-satunya pembekal bahan api di Papua New Guinea berkata, masalah tersebut itu disebabkan kekurangan mata wang asing yang dialami Bank Pusat negara berkenaan.(dalam bahasa Bahasa Melayu)

Lihat Juga sunting

Pautan Luar sunting