Little Mosque on the Prairie

Little Mosque on the Prairie adalah sebuah komedi situasi Kanada di CBC, dicipta oleh Zarqa Nawaz dan dikeluar oleh WestWind Pictures. Ia difilemkan di Toronto, Ontario dan Indian Head, Saskatchewan. Siri ini dipilih dan dipamerkan di Dawn Breakers International Film Festival 2009 di Zurich.

Little Mosque on the Prairie
Lencana Little Mosque on the Prairie.
FormatKomedi
PenciptaZarqa Nawaz
Dibintangi oleh
Zaib Shaikh
Carlo Rota
Sheila McCarthy
Sitara Hewitt
Manoj Sood
Arlene Duncan
Debra McGrath
Derek McGrath
Brandon Firla
Neil Crone
Lagu penutupMuzik/dinyanyi oleh Maryem Tollar
BahasaEnglish
Bilangan musim5
Bilangan episod69 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifMary Darling, Clark Donnelly
LokasiOntario dan Saskatchewan, Kanada
Tempoh siaranlebih kurang 22 minit
Syarikat penerbitan
WestWind Pictures
Penyiaran
Saluran asalCBC Television
Siaran asalJanuari 9, 2007 – Kini
Pautan luar
Laman sesawang

Jalan cerita sunting

Seri menumpukan pada komuniti Muslim di pekan prairie fiksyen Mercy, Saskatchewan (penduduk 14,000). Lembaga-lembaga utama masyarakat adalah masjid tempatan, dipimpin oleh imam Amar Rashid dan terletak di dewan paroki menyewa gereja Anglikan bandar, dan Café Fatima, sebuah restoran pusat bandar dijalankan oleh Fatima Dinssa. Para tokoh masyarakat Yasir Hamoudi, kontraktor pembinaan yang awalnya dihapai wang untuk mendirikan sebuah masjid di bawah berpura-pura bahawa ia menyewa bilik pejabat untuk perniagaan, dan Baber Siddiqui, sebuah perguruan tinggi profesor ekonomi yang berkhidmat sebagai imam sementara masjid sampai Amaar adalah menyewa.

Bandar Mercy ditadbirkan oleh Datuk Bandar Ann Popowicz. Sarah Hamoudi, isteri Yasir, bekerja sebagai pegawai perhubungan awam di pejabat Popowicz.

Tajuk menyinggung buku klasik Amerika dan siri drama, Little House on the Prairie. Dua siri tidak berkaitan selain dari versi pengubahsuaian dari logo judul.

Watak sunting

  • Amaar Rashid (Zaib Shaikh) - Seorang peguam Toronto yang menjawab sebuah iklan untuk menjadi imam di masjid Mercy, banyak ahli keluarganya yang cemas. Ia cenderung untuk menyokong gerakan liberal dalam Islam, kadang-kadang meletakkan dia dalam konflik dengan kaum muslimin lebih konservatif dalam masyarakat. Amaar cenderung sarkastik, yang menyalahkan pekerjaan sebagai peguam. Ibu bapa kayanya (Hrant Alianak dan Veena Sood) tidak warak sama sekali, dan terus menekan Amaar untuk kembali ke kerjaya undang-undang jauh lebih menguntungkan nya. Ia cenderung untuk mengatakan "Sayalah imam!" untuk membuktikan pendapatnya atau untuk menunjukkan bahawa walaupun usianya, ia mempunyai kuasa. Dia biasanya menggunakan ini ketika watak lain (terutama Rayyan dan Baber) berjuang dan tidak akan mendengar alasan. Amaar bergerak untuk Rayyan.
  • Yasir Hamoudi (Carlo Rota) - Seorang kontraktor yang menguruskan usahanya dari sebuah pejabat di masjid, dia adalah orang yang praktikal yang mencari kompromi. Dia meletakkan dalam usaha untuk mengamati agamanya, sebahagian besar ketika ditekan oleh isteri atau anak perempuan (atau ibunya dominan ketika ia datang untuk berkunjung) atau ketika dia boleh mendapatkan sesuatu dari itu, tetapi dia cenderung tergelincir. Hal ini tersirat bahawa satu-satunya alasan dia membantu keluar dengan masjid adalah kerana dia tidak mahu kehilangan ruangan pejabat percuma, tapi ia kehilangan hak istimewa bahawa ketika biskop gereja mempelajari tatacara dan memerintahkan Rev Magee untuk membayar sewa sesuai dengan Gereja organisasi untuk itu yang disahkan pada Yasir. Yasir adalah ahli kad-tercatat Parti Konservatif Kanada, meskipun lebih untuk kesempatan rangkaian daripada keluar dari kepentingan politik tertentu dalam menjadi aktif.
  • Sarah Hamoudi (Sheila McCarthy) - Seorang bekas Anglikan yang bekerja sebagai agen perhubungan awam di pejabat datuk bandar, Sarah masuk Islam untuk berkahwin Yasir. Seperti suaminya, dia berjuang dengan adat Islam dan peraturan-peraturan dan sering muncul lebih soleh anak perempuan mereka Rayyan. Dia memakai tudung ketika menghadiri jemaah di masjid, tetapi tidak sehari-hari.
  • Rayyan Hamoudi (Sitara Hewitt) - putri Yasir dan Sarah 25 tahun, doktor. Dia mengikut feminisme Islam, menjaga tudung yang berkenaan dengan penjahitan, dan mengambil agamanya sangat serius. Rawatan perubatan Baratnya dipenuhi dengan ketidaksetujuan Fatima, yang menggunakan ubat tradisional Nigeria. Dia kadang-kadang digagalkan oleh cita-cita sendiri, dalam satu episod, dia berkeras yang bernama sebagai wakil masjid kepada Majlis Antar Agama tempatan sebagai harga dia untuk melepaskan hujah dengan Amaar, hanya untuk mencari pada pertemuan pertama bahawa dewan tersebut adalah benar-benar sedikit lebih dari satu jawatankuasa antara panggang dijual. Rayyan telah lama mempunyai perasaan untuk Amaar, tetapi sampai baru-baru ini perlu menekan mereka untuk berbagai alasan, mereka saat ini bertunang dan akan berkahwin.
  • Baber Siddiqui (Manoj Sood) - Sebuah sekolah bercerai profesor ekonomi dan ahli-ahli yang paling konservatif dari komuniti Muslim di Mercy, ia bertindak sebagai imam sebelum ketibaan Amaar di episode pilot ; ketika Amaar berhenti sebentar pekerjaannya di Season 3, Baber kembali mengambil alih sebagai imam, dan terbukti menjadi salah satu alasan masyarakat begitu bertekad untuk mendapatkan Amaar kembali. Konservatisme Nya sering bertentangan dengan keinginan putrinya Layla, walaupun ia mencintai mahal-nya (sebenarnya alasan utama dia mempunyai hak asuh dari dirinya adalah bahawa ketika bekas isterinya datang mengunjunginya setelah ia pindah ke Mercy ia melihat bahawa satu-satunya hal yang ia mau repot-repot untuk membongkar adalah foto putrinya di dinding). Dia memakai taqiyah dan terus-menerus rants dan rave dan mengeluh tentang segala sesuatu, ke titik yang sebahagian besar kenalannya menganggapnya menjengkelkan. Dia pernah salah mendakwa bahawa beliau berada di Amerika no-fly list untuk menutup rasa takut terbang sendiri, sehingga Rayyan dan Amaar membawanya ke Amerika konsulat di Regina tiga yang berasingan kali untuk membantunya membersihkan namanya. Dia banyak menyebut orang bukan-Islam "tolol" dan "kafir", walaupun agak jelas bahawa ia tidak apa-apa yang berbahaya fanatik tetapi hanya berbahaya engkol. Dalam episod "Surat", Baber mengambil bunga untuk seorang penceramah motivasi perempuan yang terdampar di Mercy (dilakonkan oleh Andrea Martin), yang juga menyatakan minatnya untuk Baber sendiri. Semuanya berjalan lancar sampai Baber mengucapkan beberapa kenyataan anti-Semitik, yang tersinggung penceramah motivasi dan mendedahkan untuk Baber bahawa dirinya adalah Yahudi. Baber datang ke Amaar untuk bimbingan dan mengingatkan kepadanya bahawa Anti-semitisme tidak akan diterima dalam akidah Islam.
  • Fatima Dinssa (Arlene Duncan) – Sebuah pendatang konservatif Nigeria dan janda pemilik dari kantin. Dia juga sarkastis dan menikmati perlawanan terlibat dalam perdebatan verbal, sering dengan Fred Tupper, yang fanatik tempatan dan radio "atlet shock" yang naksir pada dirinya. Dia membenci Diner Mercy, persaingan nya. Dia memiliki seorang putra, Jamal (Demetrius Joyette), yang membenci dipaksa untuk bermain ayo oleh ibunya. Dia rasmi menjadi warga negara Kanada selama menjalankan acara itu.
  • Rev. Duncan Magee (Derek McGrath) – Pendeta dari Gereja Anglikan yang juga rumah masjid, dia adalah teman baik Amaar dan dua pemimpin agama kerap saling bergantian untuk meminta nasihat. Dia adalah liberal, sekali menawarkan untuk melakukan pernikahan gay di gereja, dan bersedia untuk berdiri pada hirarki gereja saat ia percaya bahawa itu adalah bertindak tidak konsisten dengan mesej sejati dari kekristenan. Dia sering mengeluhkan keadaan menyedihkan gereja sendiri dan jemaat. Ia tiba-tiba meninggalkan gereja selepas peristiwa tiga musim, digantikan oleh ambisius muda dan jelas kurang menampungi Rev. Thorne, dimainkan oleh Brandon Firla, yang merasa itu adalah kewajipan agama untuk bersaing dengan Amaar untuk jiwa-jiwa penduduk Mercy.
  • Mayor Ann Popowicz (Debra McGrath) – Datuk bandar Mercy, yang menyokong komuniti Muslim sebagai ganjaran atas suara mereka. Dia terutama berkaitan dengan memaksimumkan manfaat dari pejabatnya dan meminimumkan jumlah pekerjaan yang dia sebenarnya telah lakukan. Dia memiliki beruntun seperti biasanya liar bagi seorang wanita di usia pertengahan, yang telah diketahui ahli tarikh Hell's Angels dan mempunyai rangka lebih di peti dari pemakaman tempatan.
  • Fred Tupper (Neil Crone) – host talk show tempatan yang berkeras pendirian di stesen radio tempatan, dia sering [keganasan [Islam|menyamakan umat Islam sebagai pengganas]] yang ingin mengambil alih negara. Namun, pada waktu dia menemukan dirinya dalam kedudukan canggung yang berpihak pada masyarakat Muslim, terbukti di musim pertama. Sebuah episod kilas balik mendedahkan bahawa ketidakpercayaan tentang Muslim berasal lebih dari perjumpaan yang tidak menyenangkan dengan Baber dari prasangka mendalam-diadakan. rants radio Nya cukup bererti persona peringkat-grabbing, sedangkan dia boleh menjadi sedikit brengsek merendahkan dari udara, ia adalah seperti itu dengan semua orang dan tidak benar-benar melayan setiap umat Islam berbeza daripada orang lain. Dia juga mempunyai naksir Fatima yang diberi balasan di episode ketika Fatima melarang dia dari restoran, dan akhirnya menangis dari hilang dia.
  • Layla Siddiqui (Aliza Vellani) - anak perempuan Baber dan perwakilan dari seorang gadis remaja Muslim rata-rata berjuang untuk mencari keseimbangan yang tepat antara keinginannya untuk menjadi seorang Muslim yang baik dan keinginannya untuk gaya hidup seorang remaja Kanada yang biasa ke dalam muzik dan pakaian dan anak lelaki. Dia boleh memberontak dan sarkastik, terutama pada kelemahan ayahnya (dia merujuk kepada rumah-rumah mereka sebagai "Baberistan"), tetapi juga sangat tanggap dan berwawasan luas.
  • Junaid Jaffer, juga dikenali sebagai J.J. (Stephen Lobo) - Anak rakan Yasir Karim dan bekas tunangan Rayyan, yang ingat dia sebagai teman bermain anak-anak culun yang dia pernah didorong keluar dari pohon. Dia tidak mengharapkan untuk bertemu dengan seorang, sopan tampan, kaya jurutera ketika pertama kali diberitahu bahawa Yasir telah menjemput dia untuk makan malam.
  • Joe Peterson (Boyd Bank) - Seorang petani tempatan dan sahabat karib yang selalu kesulitan-pembuatan Fred Tupper. Pada dasarnya suatu hoser stereotaip, dia sebahagian besar perdagangan menghina murah dengan Fred dan kadang-kadang menyebabkan kekacauan dengan pergi untuk JOYRIDE pada traktornya. Untuk saling mengejutkan mereka, beliau dan Baber telah menemui diri mereka bersetuju hal-hal tertentu lebih sering dari yang mereka harapkan, mengembangkan persahabatan yang hanya kadang-kadang terhambat oleh perbezaan budaya. Ia juga menemukan landasan bersama dengan Sarah, tak terduga mendedahkan bahawa ia telah membaca dan menyukai novel yang kelab bukunya sedang membaca. Dia adalah terutama watak komik relief, muncul di hampir setiap episod, namun memiliki arti sangat sedikit untuk plot.
  • Nate Shore (Jeff White) - Editor dan reporter surat khabar tempatan. Dia memiliki sikap yang sangat Zen untuk pekerjaannya sebagai sumber berita utama bandar, kecil kecil. Dia adalah teman baik dari Amaar, walaupun sesekali kegemaran Amaar di keperibadian freewheeling nya.

Pengeluaran sunting

Walaupun acara ini ditetapkan di Saskatchewan, pengeluaran aktual dibahagi antara Saskatchewan dan Ontario. Episode 1 dan 2 yang difilemkan di Regina, tapi sisa satu musim difilemkan di daerah Toronto. Indian Head, di mana menetapkan telah dibina untuk bahagian luar masjid, dua kali ganda untuk bahagian luar acara.[1] Bahagian luar bangunan Film Rescue International berdiri di atas balai bandar dan Certified Plumbing dan Pemanasan sebagai pengedar kereta tempatan yang digunakan. The Novia Cafe, hadapan yang digunakan dalam persembahan sebagai stand-in untuk Fatima, terletak di Regina.

Pelakon Zaib Shaikh [2] dan Aliza Vellani adalah Muslim. Sitara Hewitt (Rayyan) juga keturunan Muslim Pakistan separa, tetapi dibesarkan Kristian sebagai kedua-dua orang tuanya adalah Kristian Anglikan.[3] Manoj Sood (Baber) adalah seorang Hindu Punjabi.

Zarqa Nawaz berdasarkan banyak tampil di pengalaman peribadinya. Banyak watak sebahagian terinspirasi oleh keluarga dan teman-temannya. episod "The Barrier" didasarkan pada benar terjadi di masjid Nawaz ketika Muslim konservatif masuk menekan imam untuk memasang penghalang yang memisahkan laki-laki dan perempuan. Episode pilot juga mengandungi sebuah satir dari penahanan 2002 Maher Arar.[2]

Dalam episod "The Archdeacon Cometh", Archdeacon yang menyebutkan harus "menutup sebuah gereja di Dog River", merujukkan komedi situasi Kanada Corner Gas di CTV. Carlo Rota dan Sheila McCarthy, sifatnya sebagai Yasir dan Sarah, juga kemudian muncul dalam crossover dengan Brent (Brent Butt) dan Hank (Fred Ewanuick) dari Corner Gas pada siri sketsa komedi Royal Canadian Air Farce, membantah lokasi Mercy dan Dog River (baik bandar fiksyen) dalam hubungan antara satu sama lain setelah Yasir dan Sarah membeli pam petrol dan menembak Brent.

Tamu pelakon yang telah tampil di acara ini termasuk Colin Mochrie, Dan Redican, Samantha Bee, Dave Foley, Maria Vacratsis, Sam Kalilieh , Peter Wildman, Hrant Alianak, Veena Sood, Kathryn Winslow, Jayne Eastwood, Patrick McKenna dan Tom Jackson, dan juga sebagai pemain hoki Darcy Tucker, klip Glenn Howard, dan penyiar berita sukan Ron MacLean.

Kakitangan pengeluaran sunting

penerbit eksekutif menunjukkan adalah Mary Darling dan Clark Donnelly, pemilik WestWind Pictures, dan Allan Magee. Pengeluar Colin Brunton dan Snook Michael. penerbit Associate Shane Corkery, dengan Jason Belleville, Dan Redican dan Zarqa Nawaz sebagai perunding pengilang.

Staf menulis merangkumi atau sudah termasuk Susan Alexander, Cole Bastedo, Jason Belleville, Claire Ross Dunn, Greg Eckler, Sarah Glinski, Karen Hill, Paul Mather, Jackie Mei, Zarqa Nawaz, Paulus Pogue, Al-Rae, Dan Redican, Sam Ruano, Santamaria Vera, Schecter Rebecca, Rob Sheridan, dan Miles G. Smith. Mather dan Sheridan dahulu penulis untuk Corner Gas.[4][5]

Pengarah untuk empat musim pertama meliputi Michael Kennedy (33 episod termasuk pilot dan seluruh musim pertama), Brian Roberts (14), Jim Allodi (6), Steve Wright (4), Jeff Beesley (4), Fox Paul (4), dan Zarqa Nawaz (1).

Tema sunting

Sementara menunjukkan tidak berasal beberapa humor dari melayari interaksi kaum Muslimin dengan penduduk bandar non-Muslim Mercy, dan kontras pandangan Islam konservatif(diadakan terutama oleh watak dari Baber dan Fatima) dengan yang lebih tafsiran liberal Islam (yang diwakili oleh Amaar dan Rayyan), pada intinya menunjukkan pada dasarnya adalah sebuah komedi situasi tradisional yang paling unik sifat adalah fakta sederhana yang ditetapkan antara seorang kurang terwakili dan disalahfahami budaya masyarakat. Nawaz sendiri telah menyatakan bahawa agenda utama acara adalah menjadi lucu, tidak menjadi platform politik. Dia juga menyatakan bahawa dia pandangan komedi sebagai salah satu cara yang paling berharga dan kuat untuk mendobrak halangan dan untuk mendorong dialog dan pengertian antar budaya.

Hal ini diwakili oleh tagline saat ini promosi acara, "bandar kecil Kanada dengan sentuhan sedikit Islam": sudut keagamaan, sementara selalu hadir, sebahagian besar berkaitan dengan dan kadang-kadang bahkan sekunder untuk tema sitcom standard dan universal, seperti keluarga, rakan-rakan dan kelucuan dalam kehidupan sehari-hari. Sebagai contoh, sementara menunjukkan terkadang menangani alur cerita dengan tepi politik, seperti watak yang tidak dapat menghadiri persidangan di Amerika Syarikat selepas salah diletakkan pada no fly list atau masjid yang sedang menyerbu oleh Perisikan Keselamatan Kanada, bahkan situasi ini dijelajahi sebagai banyak untuk humor mereka sebagai politik mereka. Acara ini jauh lebih kerap membincangkan isu-isu komedi murni seperti apakah seorang perempuan Muslim masih perlu menutup rambut jika satu-satunya lelaki yang dapat melihat dia adalah gay, apakah umat Islam boleh mengeriting, apakah tawar-menawar dengan penjual permaidani apabila membeli sejadah, atau apakah tudung seorang wanita Muslim sudah cukup untuk mengurangkan hari rambut buruk. pengkritik televisyen juga dikreditkan ini kombinasi yang sangat dari premis-merebut perhatian dengan tema sitcom konvensional dan akrab sebagai salah satu alasan utama yang menunjukkan berjaya ditahan penonton selepas debutnya.[6]

Siri ini juga sidesteps isu-isu stereotaip dengan memiliki watak di kedua-dua komuniti Muslim dan non-Muslim yang melintasi seluruh spektrum pendapat politik. Baber dan Fatima, yang mewakili pandangan konservatif dalam Islam, yang diimbangi dengan host radio konservatif Fred Tupper kalangan non-Muslim, sementara Amaar dan Rayyan, yang mewakili liberalisme Islam, yang seimbang oleh Rev Anglikan liberal Magee. The Yasir lebih sederhana dan Sarah, yang cuba untuk menjadi seorang Muslim yang baik tetapi tidak terlalu kuat ditentukan oleh iman mereka, adalah seimbang antara bukan Islam oleh Datuk bandar Popowicz, yang tidak peduli apa keyakinan agama sesiapa pun adalah sebagai selama mereka memilih untuknya pada hari pilihan raya.

Watak Hewitt, Rayyan Hamoudi, khususnya, telah dipilih di media sebagai model peranan yang kuat dan unik untuk perempuan Muslim muda-baik untuk kemampuan untuk mendamaikan komitmen untuk iman Islam-nya dengan, feminis terinspirasi gaya hidup dan kerjaya moden Barat,[7] dan sebagai ikon fashion yang berpakaian dengan pakaian yang sesuai agama namun bergaya, profesional dan kontemporari.[8]

Episod sunting

Keluaran DVD sunting

E1 Entertainment telah merilis tiga musim pertama Little Mosque in the Prairie di DVD di Wilayah 1. [9]

 
Kulit seni untuk musim pertama DVD.

Logo siri digunakan untuk seni sampul keluaran DVD tidak menggunakan citra masjid dari versi televisyen, sehingga rendering itu serupa dengan yang digunakan oleh Little House on the Prairie kecuali untuk penggunaan kata "Mosque" (Masjid) bukan "House" (Rumah).

Penerimaan sunting

Luar biasa bagi sebuah siri televisyen Kanada, Little Masjid muka diterima publisiti yang luas di media antarabangsa, dengan cerita-cerita yang muncul di The New York Times ,[10] the Washington Times and the Houston Chronicle, as well as on CNN,[11] NPR[12] and the BBC[13]

Acara perdana pada Selasa, 9 Januari 2007, jam 08:30 Ini mengudara hari Isnin jam 08:00 (Semua waktu setengah jam kemudian di Newfoundland). Siaran 15 Isnin, Januari adalah mengulangi pilot.

Seri premier menarik penonton 2.1 juta,[14] peningkatan sangat kuat untuk pengaturcaraan domestik di pasaran televisyen Kanada, dan setara dengan peringkat Kanada untuk siri Amerika popular. Saat itu, pada kenyataannya, penonton terbesar di KBK telah dicapai dalam satu dekad untuk program hiburan. Sebagai perbandingan,Pojok Gas , salah satu acara TV peringkat tertinggi Kanada, menarik hanya di bawah satu juta dan setengah pemerhati untuk episod yang khas. Episode kedua, ditayangkan terhadap malam kedua premier musim banyak diantisipasiAmerican Idoldi pasaran sebahagian besar, mempunyai 1.2 juta penonton,[15] penurunan tajam tapi masih peringkat tinggi untuk komedi situasi Kanada, dan sangat tinggi untuk CBC televisyen, yang telah mengalami kesulitan mengumpulkan penonton besar untuk pengaturcaraan ditulis dalam beberapa tahun terakhir.

Pada akhir musim acara pada tarikh 7 Mac 2007, menunjukkan menarik 1,1 juta penonton, atau rata-rata 1.2 juta untuk musim ini. CBC televisyen baru menunjukkan untuk musim kedua terdiri daripada 20 episod, yang mula ditayangkan pada tarikh 3 Oktober 2007, dan terus menarik rata-rata satu juta penonton pada episod.

CBC updated menunjukkan untuk musim ketiga pada tarikh 7 Mac 2008. Tiga musim perdana pada televisyen CBC, 1 Oktober 2008. Dalam peringkat ketiga musim menurun dan pada Disember 2008 itu menarik seperempat penonton asalnya.[16] Dalam peringkat keempat musim menurun lebih lanjut dan pada Disember 2009 itu adalah menggambar 420.000 penonton seminggu, atau dua puluh peratus daripada penonton asalnya.[17]

Peningkatan mingguan sunting

# Episod Tarikh Siaran Penonton
(m)
1 "Little Mosque" January 9, 2007 2.178
2 "The Barrier" January 17, 2007 1.232
3 "The Open House" January 31, 2007 1.311
4 "Swimming Upstream" February 6, 2007 1.085
5 "The Convert" February 14, 2007 1.112
6 "The Archdeacon Cometh" February 21, 2007 0.906
7 "Mother-in-Law" February 28, 2007 1.001
8 "Playing with Fire" March 7, 2007 1.128

Sindikasi antarabangsa sunting

Pada tarikh 8 Mei 2007, WestWind Gambar mengumumkan bahawa acara ini akan ditayangkan di Perancis, Switzerland, dan francophone negara-negara Afrika yang bermula pada bulan Julai. Televisyen Perancis syarikat Canal + Group akan mengedarkan musim pertama acara pada bulan Julai untuk non-pelanggan Canal +, saluran yang penonton perlu melanggan dalam rangka untuk menonton. Perancis suara-pelakon akan menjuluki tayangan.[18]

Pada tarikh 26 September 2007, WestWind Gambar mengumumkan bahawa acara akan segera terbang di Israel, Tebing Barat, Gaza, United Arab Emirates, Finland dan Turki.[19] Pada 2hb Oktober 2007, Al-Jazeera berbahasa Inggeris menegaskan bahawa Amerika Arab Emirates dan Finland telah menandatangani perjanjian untuk mula ditayangkan siri tahun 2008[20]

Dari 12 Jun 2008, SRC, stesen CBC Perancis-bahasa di Kanada, mulai hawa menunjukkan, digelar dalam bahasa Bahasa Perancis, dengan judul La Petite Mosquée dans la Prairie.[21]

Anugerah sunting

Acara ini dicalonkan untuk Best Menulis pada 2007 Kanada Comedy Awards. episod "The Convert" dicalonkan untuk Best Menulis di Komedi atau Ragam atau Seri Program dan Arah Terbaik dalam Program Komedi atau Seri pada 2007 Gemini Awards. Acara ini juga dicalonkan untuk Best Television Series - Comedy pada 2007 Pengarah Guild of Canada Awards.

Antarabangsa, Little Masjid memenangi anugerah untuk Best International Television Series dan Senario Terbaik pada 2007 RomaFictionFest. Kanada Bekas Ahli Parlimen persekutuan Rahim Jaffer, yang muslim, dan pengarah Michael Kennedy memperkenalkan program main balik.

Acara memenangi Award Kanada untuk perwakilan media multikulturisme di Awards 2007 Gemini, dan Cari Award 2007 untuk Common Ground, sebuah anugerah kemanusiaan antarabangsa yang terkini penerima telah memasukkan Muhammad Ali, Desmond Tutu dan Jimmy Carter.

Kerana pengilang acara ini beragama Bahá'í, itu dipilih dan dipamerkan dalam Dawn Breakers International Film Festival di kedua-dua 2008 dan 2009 festival membuat perdana pertama festival filem antarabangsa di AS dan Eropah.

Versi Amerika Syarikat sunting

Pada bulan Jun 2008 Fox mengumumkan rancangan untuk beradaptasi Little Mosque on the Prairie ke dalam sebuah rangka Amerika, dalam kerjasama dengan syarikat produksi acara, WestWind Pictures. Perjanjian yang dirancang tidak akan menjejaskan versi Kanada jika itu harus dijemput di Amerika Syarikat oleh pengedar lain atau rangkaian.[22][23]

Rujukan sunting

  1. ^ Little Mosque' now calls Indian Head home. The Leader-Post (Regina). July 28, 2008.
  2. ^ a b Zarqa Nawaz on 'Little Mosque' (Interview, MP3, Flash). Fresh Air; NPR. January 17, 2007.
  3. ^ EGO Magazine: Sitara Hewitt Diarkibkan 2011-02-04 di Wayback Machine EGO Magazine. October 8, 2008.
  4. ^ Witty and wise, Little Mosque is enjoying a fine second season. The Ottawa Citizen. October 24, 2007.
  5. ^ "Little Mosque steps on the Gas", The Globe and Mail, March 3, 2007.(langganan diperlukan)
  6. ^ "Season finale on Mosque", CanWest News Service, March 5, 2008.
  7. ^ [pautan mati kekal][pautan mati kekal] "The rights stuff: Sitara Hewitt resurrects women's-lib issues as Little Mosque's Dr. Rayyan Hamoudi", canoe.ca, March 5, 2008
  8. ^ Hijab Chique, a Muslim fashion blog which frequently uses Rayyan's wardrobe as inspiration.
  9. ^ CBC Shop Online Diarkibkan 2011-07-23 di Wayback Machine, Pre-Order Little Mosque On The Prairie: The Complete Second Season DVD
  10. ^ McFarquhar, Neil (2006-12-07). "Sitcom's Precarious Premise: Being Muslim Over Here". New York Times. Dicapai pada 2007-01-07.
  11. ^ "Glenn Beck (interview with series creator Zarqa Nawaz)". CNN. December 12, 2006. Dicapai pada 2007-01-07.
  12. ^ NPR : CBC to Tell the Story of Little Mosque on the Prairie
  13. ^ BBC website: "Muslim sitcom debuts in Canada"
  14. ^ "A whopping two million viewers tune in to 'Little Mosque'". The Globe and Mail. 2007-01-10. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-01-13. Dicapai pada 2007-01-10.
  15. ^ CBC's 'Little Mosque' viewership drops off from hyped debut, but still respectable, Canadian Press via CBC.ca, January 18, 2007
  16. ^ Brioux, Bill "'Heroes,' 'Little Mosque on the Prairie' among shows needing work", Canadian Press, 2008-10-27. Retrieved on 2008-12-2.
  17. ^ Brioux, Bill " "Being Erica Means Being on the Bubble" Diarkibkan 2015-10-09 di Wayback Machine, 2009-12-10. Retrieved on 2009-12-15.
  18. ^ "Press Release: Little Mosque on the Prairie Producers Ink First International Distribution Deal With French Broadcasting Giant Canal+". CCNMatthews. May 8, 2007. Dicapai pada 2007-05-08.[pautan mati kekal]
  19. ^ "Little Mosque goes international". CBC News. 2007-09-26. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-03. Dicapai pada 2007-09-26.
  20. ^ "A Little Mosque Grows". Al Jazeera English. 2007-10-02. Dicapai pada 2007-10-03.
  21. ^ "Radio-Canada présentera «La petite mosquée dans la prairie»". Showbizz.net. 2007-10-29. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-30. Dicapai pada 2007-10-02.
  22. ^ Surette, Tim (June 10, 2008). Fox importing Mosque. TV.com.
  23. ^ Vlessing, Etan (June 10, 2008). Fox picks up rights to build U.S. 'Mosque' Diarkibkan 2008-07-14 di Wayback Machine. The Hollywood Reporter.

Pautan luar sunting

Templat:IslamInCanada

Categori:Rancangan televisyen Islam