Liturgi adalah suatu ibadah umum yang dilakukan oleh kumpulan agama, terutamanya oleh kumpulan Yahudi-Kristian . [1] Sebagai fenomena keagamaan, liturgi mewakili respons komunal dan penyertaan dalam keramat melalui aktiviti yang mencerminkan pujian, kesyukuran, zikir, permohonan atau pertobatan . Ia membentuk asas untuk menjalin hubungan dengan agensi ilahi, serta dengan peserta lain dalam liturgi.

Secara teknikalnya, liturgi merupakan suatu ritual . Perkataan liturgi, kadang-kadang disamakan dalam bahasa Inggeris sebagai " perkhidmatan ", merujuk kepada upacara formal, yang mungkin atau mungkin tidak terperinci, digubal oleh mereka yang memahami diri mereka mengambil bahagian dalam tindakan dengan ilahi.

Etimologi sunting

Perkataan liturgi ( /lɪtəri/ ), berasal daripada istilah bahasa Yunani kuno ( Yunani: λειτουργία ), <i id="mwIA">leitourgia</i>, yang secara literal bermaksud "kerja untuk rakyat" ialah terjemahan literal daripada dua perkataan "litos ergos" atau "perkhidmatan awam". Pada asalnya, ia menandakan tawaran yang sering mahal yang dibuat oleh orang kaya Yunani untuk berkhidmat kepada rakyat, dan dengan itu kepada polis dan negeri. [2] Melalui leitourgia, orang kaya terpikul beban kewangan dan juga diberi ganjaran dengan penghormatan dan prestij. Leitourgia telah ditugaskan oleh polis, Negara dan Empayar Rom, dan menjadi wajib dalam perjalanan abad ke-3 Masihi Persembahan sedemikian menyokong kedudukan penaung di kalangan golongan elit dan popular pada umumnya. Pemegang leitourgia Hellenic tidak dikenakan cukai jumlah tertentu, tetapi diamanahkan dengan upacara tertentu, yang boleh dilakukan dengan kehebatan yang lebih besar atau lebih kecil. Bidang utama tetap agama sivik, yang terkandung dalam perayaan: MI Finley menyatakan "pada hari Demosthenes terdapat sekurang-kurangnya 97 pelantikan liturgi di Athens untuk perayaan, meningkat kepada 118 dalam tahun Panathenaic (empat tahunan). [3] Walau bagaimanapun, kumpulan rakyat kaya telah ditugaskan untuk membayar perbelanjaan seperti kemudahan sivik dan juga bayaran kapal perang. Akhirnya, di bawah Empayar Rom, kewajipan sedemikian, yang dikenali sebagai munera, berubah menjadi beban yang kompetitif dan sangat mahal yang dapat dielakkan apabila mungkin. Ini termasuk pelbagai perbelanjaan yang berkaitan dengan infrastruktur dan kemudahan sivik; dan kewajipan empayar seperti lebuh raya, jambatan dan pembaikan saluran air, bekalan pelbagai bahan mentah, pembakar roti untuk tentera dalam transit, hanya untuk menamakan beberapa.

Selalunya dalam agama Kristian, perbezaan dibuat antara gereja-gereja "liturgi" dan "bukan liturgi" berdasarkan betapa susah atau bentuk formal penyembahan; Dalam penggunaan ini, gereja-gereja yang perkhidmatannya tidak ditulis atau diubahsuai dipanggil "bukan liturgi". Yang lain membantah perbezaan ini, dengan alasan bahawa istilah ini mengaburkan kesejagatan ibadah awam sebagai fenomena keagamaan. [4] Oleh itu, walaupun penyembahan terbuka atau menunggu Quaker adalah liturgi, kerana penantian itu sendiri sehingga Roh Kudus menggerakkan individu untuk bercakap adalah bentuk penyembahan Quaker yang ditetapkan, kadang-kadang disebut sebagai "liturgi keheningan". [5] Lazimnya dalam agama Kristian, walau bagaimanapun, istilah "liturgi" biasanya merujuk kepada susunan acara piawai yang diperhatikan semasa perkhidmatan keagamaan, sama ada perkhidmatan sakramen atau perkhidmatan doa umum; selalunya bekas adalah rujukan. Dalam tradisi kuno, liturgi sakramen khususnya adalah penyertaan orang ramai dalam pekerjaan Tuhan, yang terutama adalah kerja penyelamatan Yesus Kristus; dalam liturgi ini, Kristus meneruskan kerja penebusan. [6]

Liturgi dalam Gereja Katolik sunting

Liturgi adalah kegiatan "Kristus Pleno", dalam bahasa Latin "Christus totus", atau Kristus secara keseluruhan, yaitu Kristus di surga sebagai kepala dan semua jemaat-Nya yang masih di bumi, yaitu Gereja yang merupakan Tubuh. Kristus, sebagai korban pujian dan ucapan syukur kepada Allah.

Liturgi Sakramen sunting

Pertama sekali ialah Liturgi Sakramen: pembaptisan, krisma, eukaristi, pengakuan dosa, pengurapan orang sakit, pentahbisan suci dan perkahwinan; klimaks dan sumber liturgi sakramen ialah Perayaan Ekaristi atau Misa. Konsili Vatikan Kedua menyatakan: "Upacara liturgi bukanlah tindakan individu, tetapi perayaan seluruh Gereja sebagai sakramen kesatuan, iaitu, orang-orang kudus berkumpul bersama dengan uskup" (Sacrosanctum Concilium, no. 26). Jadi "Sebagai perayaan bersama di mana ramai orang mengambil bahagian secara aktif, ia mesti ditekankan bahawa bentuk ini lebih diutamakan daripada penyembahan peribadi, individu" (Sacrosanctum Concilium, no. 27).

Liturgi dirayakan menggunakan pelbagai "tanda dan simbol", baik yang berasal dari pengalaman manusia, tanda-tanda "Perjanjian" antara Tuhan dan umat-Nya, tanda-tanda yang ditetapkan oleh Kristus, dan tanda-tanda sakramen, yang semuanya merujuk kepada keselamatan. yang datang daripada Kristus, mewakili dan merasakan hari ini kemuliaan syurga. Juga dengan menggunakan perkataan (terutama dalam Liturgi Firman di mana Kitab Suci dibaca dan direnungkan) dan Tindakan (berkaitan dengan setiap Sakramen: contohnya pembaptisan, pengurapan minyak, [[Liturgi Ekaristi]) ], meletakkan tangan). Dengan lagu dan muzik, dan imej suci, contohnya ikon (Dalam Gereja Ortodoks).

Tahun Liturgi sunting

Kalendar liturgi Gereja bermula pada Ahad pertama Adven, dan akan diakhiri dengan Hari Raya Tuhan Yesus Kristus, Raja Alam Semesta.

Musim Adven sunting

Adventus dalam bahasa Latin bermaksud "kedatangan", istilah ini digunakan secara amnya di Empayar Rom untuk kedatangan maharaja yang dianggap sebagai tuhan, kemudian digunakan oleh orang Kristian untuk menandakan kedatangan Kristus Raja dan Tuhan. Kedatangan adalah masa persiapan sebelum Krismas, yang merupakan masa persiapan untuk menghayati makna kedatangan Yesus, menurut penantian Israel tentang Mesias yang dinyatakan dalam Perjanjian Lama, serta berkaitan dengan kedatangan-Nya pada akhir zaman. . "Warna Liturgi" Adven adalah Ungu untuk Ahad Adven I, II, dan IV, dan merah jambu untuk Ahad Adven Ketiga (Ahad Gaudete).

Musim Krismas sunting

Musim Krismas disambut oleh Gereja berturut-turut bermula dari Perayaan Kelahiran Tuhan Yesus hingga hari sebelum Perayaan Penampakan Tuhan. Warna liturgi yang digunakan ialah putih.

Musim Prapaska sunting

Musim Prapaskah adalah masa persiapan sebelum Paskah. Ada yang bermula dengan Septuagesima, iaitu hari kesembilan sebelum Paskah. Tetapi yang lebih biasa adalah tempoh 40 hari sebagai persediaan untuk berpantang dan berpuasa. Puasa bermula dengan Rabu Abu. Warna liturgi semasa Puasa ialah Ungu. Namun, pada Palm Sunday ada yang menggunakan warna Ungu tetapi ada juga yang menggunakan warna Merah.

Musim Paskah sunting

Paskah dirayakan bermula dari Perayaan Kebangkitan Tuhan Yesus, sehingga sebelum Perayaan Pencurahan Roh Kudus (Pentakosta). Warna liturgi semasa Paskah ialah Putih.

Minggu Biasa sunting

Waktu biasa bermula selepas perayaan Pentakosta. Pada masa-masa ini ia adalah peringatan masa-masa ketika Gereja bergelut di tengah-tengah dunia.

Hari Tuhan sunting

Ahad adalah hari di mana orang berkumpul untuk merayakan liturgi, "untuk mendengar Firman Tuhan dan mengambil bahagian dalam perayaan Ekaristi, untuk mengingati sengsara, kebangkitan dan kemuliaan Tuhan Yesus, dan untuk mengucap syukur kepada Tuhan" (Sacrosanctum Concilium no. 106).

Memorial Orang Suci sunting

Dalam kitaran tahunan, Gereja meraikan peringatan para martir dan orang-orang kudus sebagai perayaan Paskah Tuhan bagi mereka "yang telah menderita dan dimuliakan bersama Kristus. Gereja menunjukkan teladan mereka bagi yang setia dalam menarik semua kepada Kristus. Tuhan Bapa melalui Kristus, dan untuk ganjaran yang diterima oleh para martir dan orang-orang kudus, Gereja memohon pemberian daripada Tuhan" (Sacrosanctum Concilium no. 104).

Ibadah Harian (Horarium) sunting

Horarium ialah doa seluruh Gereja. Setiap orang mengambil bahagian di dalamnya mengikut tempatnya dalam Gereja dan mengikut statusnya dalam kehidupan: imam, bhikkhu dan bhikkhuni, dan umat awam mengikut kemungkinan yang tersedia untuk mereka. Ibadah Harian boleh dilakukan bersama atau secara individu. Ibadah Harian seolah-olah kesinambungan daripada perayaan Ekaristi.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "liturgy". Oxford English Dictionary (ed. 3rd). Oxford University Press. September 2005. (Langganan atau keahlian perpustakaan awam UK diperlukan.) - "2.a. A form of public worship, esp. in the Christian Church; a collection of formularies for the conduct of Divine service."
  2. ^ N. Lewis, "Leitourgia and related terms," Greek, Roman and Byzantine Studies 3 (1960:175–84) and 6 (1965:226–30).
  3. ^ Finley, The Ancient Economy 2nd ed., 1985:151.
  4. ^ Underhill, E., Worship (London: Bradford and Dickens, 1938), pp. 3–19.
  5. ^ Dandelion, P., The Liturgies of Quakerism, Liturgy, Worship and Society Series (Aldershot, England and Burlington, VT: Ashgate, 2005).
  6. ^ Catechism of the Catholic Church 1069(London: Chapman, 1994).

 

Bacaan lanjut sunting

  • Baldovin, John F., SJ (2008) Reforming the Liturgy: a Response to the Critics . Akhbar Liturgi
  • Bowker, John, ed. (1997) Oxford Dictionary of World Religions . Oxford University Press.ISBN 0-19-213965-7ISBN 0-19-213965-7 .
  • Bugnini, Annibale, (1990) Pembaharuan Liturgi 1948 – 1975 . Akhbar Liturgi
  • Dix, Dom Gregory (1945) The Shape of the Liturgy
  • Donghi, Antonio, (2009) Perkataan dan Gerak Isyarat dalam Liturgi . Akhbar Liturgi
  • Johnson, Lawrence J., (2009) Worship in the Early Church: an Anthology of Historical Sources . Akhbar Liturgi
  • Jones, Cheslyn, Geoffrey Wainwright, dan Edward Yarnold, eds. (1978) Kajian Liturgi . London: SPCK.
  • Marini, Piero, (2007) Pembaharuan yang Mencabar: Merealisasikan Visi Pembaharuan Liturgi . Akhbar Liturgi
  • Scotland, NAD (1989). Konsekrasi Ekaristi dalam Empat Abad Pertama dan Implikasinya untuk Pembaharuan Liturgi, dalam siri, Kajian Latimer, 31. Rumah Latimer.ISBN 0-946307-30-XISBN 0-946307-30-X
  • "Apa Yang Quaker Percaya?" . Pusat Maklumat Quaker, Philadelphia, PA, 2004.

Pautan luar sunting