Liverpool Street, Sydney

Liverpool Street adalah jalan di daerah pusat perniagaan pusat Sydney di New South Wales, Australia.

Liverpool Street
World Tower, Liverpool Street
Maklumat am
JenisJalan
Persimpangan utama
East tamatDarlinghurst
 
Barat tamatDarling Harbour
Lokasi
SubbandarDaerah pusat perniagaan Sydney

Liverpool Street berjalan ke timur-barat di bahagian selatan daerah pusat perniagaan dan membentuk sempadan selatan Taman Hyde. Di Elizabeth Street lalu lintas mengalir ke arah barat hanya menuju ke hujung baratnya di Darling Harbour. Dari Elizabeth Street ke arah timur, lalu lintas mengalir ke timur dan barat di mana ia menuju ke persimpangan utama di Whitlam Square sebelum meneruskan sebagai jalan pinggir bandar kecil melalui Sydney Timur dan Darlinghurst, berakhir di Boundary Street.

Perkembangan sunting

Pusat Downing Center (yang dulu mempunyai gedung serbaneka Mark Foy's Piazza Store) adalah kompleks mahkamah utama di Liverpool Street, antara Elizabeth Street dan Castlereagh Street .[1]

World Square adalah pembangunan komersial dan kediaman yang besar yang merangkumi seluruh blok, dibatasi oleh Liverpool Street, George Street, Goulburn Street dan Pitt Street. Ia mempunyai pusat membeli-belah, hotel, bangunan pejabat dan menara pangsapuri. Liverpool Lane, di luar Liverpool Street, adalah sebahagian dari World Square dan mempunyai restoran, kafe dan kedai-kedai.

Di antara pilihan tempat makan yang terdapat di Liverpool Street, terdapat banyak restoran Sepanyol. Oleh itu, kawasan ini telah mendapat pengiktirafan sebagai "Spanish Quarter" di Sydney.

Pengangkutan sunting

Pintu masuk utama ke stesen keretapi Museum terletak di sudut jalan Liverpool dan Elizabeth Street. Pintu masuk dan kereta api bawah tanah lain di Liverpool Street berhampiran Downing Center, menyediakan pautan ke stesen.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Liverpool Street, Sydney di Wikimedia Commons

Koordinat: 33°52′35″S 151°12′22″E / 33.87639°S 151.20611°E / -33.87639; 151.20611