Lobus oksipital adalah salah satu daripada empat lobus utama korteks serebrum dalam otak mamalia . Istilah ini berasal daripada kedudukannya di bahagian belakang kepala, daripada bahasa Latin ob, belakang, dan caput, kepala.

Lobus Oksipital
Lobus otak manusia (Lobus Oksipital adalah pada bahagian berwarna merah)
Medialpada permukaan kiri hemisfera serebral. (cuneus dan lingual gyrus di sebelah kiri)
Butiran
Sebahagian daripadaSerebrum
Arteriposterior cerebral artery
Pengenalpastian
nama bahasa Latinlobus occipitalis
Istilah anatomi neuroanatomi

Lobus oksipital ialah pusat pemprosesan visual otak mamalia yang mengandungi sebahagian besar kawasan anatomi korteks visual . [1] Korteks visual utama ialah kawasan Brodmann 17, biasanya dipanggil V1 (visual). V1 manusia terletak di bahagian medial lobus oksipital dalam kalkarin sulkus ; tahap penuh V1 selalunya berterusan ke kutub oksipital . V1 sering juga dipanggil korteks striate kerana ia boleh dikenal pasti melalui jalur besar mielin.. Kawasan yang didorong secara visual di luar V1 dipanggil korteks ekstrastriat . Terdapat banyak kawasan ekstrastriat, dan ini dikhususkan untuk tugas penglihatan yang berbeza, seperti pemprosesan visuospatial, pembezaan warna dan persepsi gerakan. Kecederaan pada lobus oksipital boleh menyebabkan buta kortikal (Lihat sindrom Anton ).

Struktur sunting

Kedua-dua lobus oksipital merupakan lobus yang paling kecil daripada empat pasang lobus dalam otak manusia . Ia terletak pada bahagian paling belakang tengkorak, di mana lobus oksipital adalah sebahagian daripada serebrum posterior. Lobus-lobus pada bahagian otak dinamakan berdasarkan bahagian tengkorak yang melindunginya. Lobus oksipital dilindungi oleh bahagian yang dipanggil tulang oksipital.

Lobus ini terletak pada tentorium cerebelli, iaitu unjuran membran dura mater yang memisahkan serebrum daripada serebelum . Ia diasingkan secara struktur dalam hemisfera serebrum masing-masing oleh pemisahan fisur serebrum . Di bahagian tepi hadapan lobus oksipital terdapat beberapa gyri oksipital, yang mana dipisahkan oleh sulkus oksipital sisi.

Oksipital di sepanjang muka bahagian dalam setiap hemisfera dibahagikan oleh kalkarin sulkus . Pada bahagian atas tengah (sulcus berbentuk Y) terdapat cuneus, dan kawasan di bawah sulcus ialah girus lingual .

Kerosakan atau kerosakan pada kawasan visual utama lobus oksipital boleh menyebabkan buta separa atau buta sepenuhnya. [2]

Fungsi sunting

Lobus oksipital dibahagikan kepada beberapa kawasan fungsi visual. Setiap kawasan visual mengandungi peta penuh dunia visual. Walaupun tiada penanda anatomi yang membezakan kawasan ini (kecuali jaluran yang menonjol dalam korteks striate ), ahli fisiologi telah menggunakan rakaman elektrod untuk membahagikan korteks kepada kawasan fungsi yang berbeza.

Kawasan berfungsi pertama ialah korteks visual primer . Ia mengandungi pemerihalan peringkat rendah tentang orientasi persekitaran, frekuensi ruang dan sifat warna dalam medan reseptif kecil . Korteks visual utama memancar ke kawasan oksipital aliran ventral ( kawasan visual V2 dan kawasan visual V4 ), dan kawasan oksipital aliran dorsal - kawasan visual V3, kawasan visual MT (V5), dan kawasan dorsomedial (DM).

Aliran ventral memproses "apa" dalam fungsi penglihatan, manakala aliran dorsal mengendalikan "di mana/bagaimana." Ini kerana aliran ventral menyediakan maklumat penting untuk mengenal pasti rangsangan yang disimpan dalam ingatan. Dengan dengan wujudnya maklumat ini dalam memori, aliran dorsal dapat memberi tumpuan kepada tindakan motor sebagai tindak balas kepada rangsangan luar.

Walaupun kedua-dua sistem ini adalah bebas dan terbina secara berasingan daripada satu sama lain, terdapat bukti menujukkan kedua-duanya adalah saling berkait dalam menghasilkan persepsi yang berjaya, terutamanya apabila rangsangan hadir dalam bentuk yang kompleks. Sebagai contoh, kajian kes menggunakan fMRI telah dilakukan berkaitan bentuk dan lokasi. Prosedur pertama terdiri daripada tugas lokasi. Prosedur kedua adalah di dalam bilik bercahaya di mana peserta ditunjukkan rangsangan pada skrin untuk 600 milisaat Didapati bahawa kedua-dua aliran (ventral dan dorsal) memainkan peranan dalam persepsi bentuk walaupun pemprosesan lokasi terus terletak di dalam aliran dorsal. [3]

Masih belum ada kajian secara mendalam tentang Dorsomedial (DM). Walau bagaimanapun, terdapat beberapa bukti yang menunjukkan bahawa aliran ini berinteraksi dengan kawasan visual yang lain. Kajian kes ke atas monyet mendedahkan bahawa maklumat dari kawasan V1 dan V2 membentuk separuh daripada input dalam DM. Input selebihnya adalah berpunca daripada pelbagai sumber yang mempunyai kaitan dengan sebarang jenis pemprosesan visual [4]

Aspek fungsi terpenting lobus oksipital ialah ia mengandungi korteks visual primer.

Penderia retina menyampaikan rangsangan melalui saluran optik ke jasad geniculate sisi, di mana sinaran optik diteruskan ke korteks visual. Setiap korteks visual menerima maklumat deria mentah dari bahagian luar retina pada bahagian kepala yang sama dan dari bahagian dalam separuh retina pada bahagian kepala yang lain. Cuneus (kawasan Brodmann 17) menerima maklumat visual daripada retina superior kontralateral yang mewakili medan visual inferior. Lingula menerima maklumat daripada retina inferior kontralateral yang mewakili medan visual superior. Input retina melalui "stesen laluan" dalam nukleus geniculate sisi pada talamus sebelum dipancarkan ke korteks. Sel-sel pada aspek posterior jirim kelabu lobus oksipital disusun sebagai peta ruang medan retina. Pengimejan saraf berfungsi mendedahkan corak tindak balas yang sama dalam tisu kortikal lobus apabila medan retina terdedah kepada corak yang nyata.

Rujukan sunting

  1. ^ "SparkNotes: Brain Anatomy: Parietal and Occipital Lobes". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-12-31. Dicapai pada 2008-02-27.
  2. ^ Schacter, D. L., Gilbert, D. L. & Wegner, D. M. (2009). Psychology. (2nd ed.). New Work (NY): Worth Publishers.
  3. ^ (Valyear, Culham, Sharif, Westwood, & Goodale, 2006).
  4. ^ (Valyear et al., 2006).