Springfield (The Simpsons)

(Dilencongkan dari Loji Kuasa Nuklear Springfield)

Springfield adalah sebuah bandar fiksyen di mana terletaknya sitkom animasi Amerika iaitu The Simpsons. Sebuah bandar bersaiz sederhana dalam keadaan yang tidak dapat ditentukan di Amerika Syarikat, Springfield bertindak sebagai alam yang lengkap di mana watak-watak boleh menerokai isu-isu yang dihadapi oleh masyarakat moden.[4] Geografi bandar dan kawasan sekitarnya adalah fleksibel, berubah untuk menangani apa sahaja plot episod ini perlukan.[5]

Springfield
Bandar
Bandar Springfield
Nama panggilan: Bandar Paling Teruk di Amerika![1]
Springfield: Baik[2]
Cogan kata: Semangat yang mulia seseorang menguatkan sekecil-kecil manusia.
NegaraAmerika Syarikat
Ditubuhkan pada1796
Diasaskan olehJebediah Springfield
Dinamakan bersempenaJebediah Springfield
Pentadbiran
 • Datuk Bandar-Joe Quimby (D)
Aras1,582 ft (482 m)
Penduduk
 • Jumlah30,720[3]
DemonimSpringfieldianite

Lokasi Springfield adalah mustahil untuk ditentukan, dan rancangan itu dengan sengaja mengelak mengenai subjek ini, memberikan petunjuk dan maklumat yang bercanggah mengenai lokasi ini.

Penciptaan sunting

Springfield adalah bertujuan untuk mewakili "apa-apa bandar, Amerika Syarikat" dan tidak menjadi sebuah bandar sebenar tertentu,[5] walaupun pengeluar mengakui mendasarkan bandar di pelbagai lokasi[6] termasuk kampung halaman pencipta The Simpsons iaitu Matt Groening di Portland, Oregon dan kampung halaman Mike Scully di Springfield, Massachusetts.[7] Groening menamakan Springfield selepas Springfield, Oregon, dan juga mengambil inspirasi daripada Springfield adalah penubuhan rekaan siri Father Knows Best. Beliau berkata, "Saya juga tahu bahawa Springfield adalah salah satu nama yang paling biasa bagi sebuah bandar di Amerika Syarikat Dalam jangkaan kejayaan rancangan itu, saya fikir, 'Ini akan menjadi hebat, dan setiap orang akan fikir ia adalah Springfield mereka.' Dan mereka memikirkannya."[8][9]Groening suka penggunaan rancangan daripada Second City Television iaitu Melonville, sebuah bandar dengan pelakon yang ramai berulang yang berfungsi sebagai alam mini untuk rancangan itu, dan The Simpsons mengadaptasi sebahagian cara itu.[10]

Lokasi sunting

Kerana banyak kenyataan yang bercanggah mengenai Springfield, ia adalah mustahil untuk bandar untuk wujud dalam keadaan tertentu. Dalam The Simpsons Movie , Ned Flanders memberitahu Bart semua sempadan Springfield iaitu Ohio, Nevada, Maine dan Kentucky.[11] Geografi yang tidak diketahui dan tidak dapat diketahui di bandar ini adalah jenaka berulang dalam siri ini; satu akhbar menamainya "jawab teka-teki sepertinya dikelilingi oleh suatu enigma itulah lokasi Springfield",[12] tetapi Lisa Simpson menyatakan bahawa "ia sedikit misteri, ya. Tetapi jika anda melihat petunjuk, anda boleh mencari penyelesaiannya."[13] Episod kerap mempersendakan hakikat bahawa kerajaan Springfield adalah tidak dapat dikenal pasti dengan menambah penerangan lanjut yang bercanggah, mengaburkan skrin peta perwakilan dan mengganggu rujukan perbualan. Episod 2012 "Beware My Cheating Bart" dimainkan selepas apabila kerajaan tidak dapat dikenal pasti dalam leluconjenaka, lawak, lelucon[14] pembukaan papan hitam, yang menyatakan bahawa "Lokasi sebenar Springfield terletak di mana-mana negeri tetapi bukan negeri anda".

David Silverman, yang mengarahkan filem dan pelbagai episod siri ini, bergurau tentang Springfield terletak di negeri fiksyen "Takoma Utara".[15][16] Ini dibuktikan dengan singkatan negeri NT dan TA digunakan dalam rancangan itu.[16][17] The telephone area codes for Springfield are 636 (St. Charles County and Western St. Louis County, Missouri)[18] dan 939 (Puerto Rico).

Untuk mempromosikan The Simpsons Movie , pelbagai fakta bandar-bandar dan pekan-pekan di seluruh AS dipanggil Springfield bertanding untuk memegang tayangan perdana.[19] Bandar Springfield, Vermont, telah dipilih.[20][21] Pada 2016, satu kajian New York Times TV 50 menunjukkan dengan yang paling Facebook Like mendapati bahawa "semua Springfields di Amerika, [The Simpsons] adalah yang paling popular di Springfields dalam Virginia, Minnesota dan New Jersey [disambiguation needed], dan paling kurang popular di Springfields dalam Louisiana, Arkansas dan Georgia ".[22]

Bandar sunting

Springfield telah ditubuhkan pada tahun 1796 oleh kumpulan yang diketuai oleh Jebediah Springfield (juga dikenali sebagai Hans Sprungfeld), selepas memutarkan satu petikan dalam Alkitab, kiri Maryland cuba untuk mencari "New Sodom".[23] Selepas beliau enggan menemui satu bandar di mana lelaki bebas untuk berkahwin dengan sepupu mereka, separuh daripada kumpulan meninggalkannya. Mereka yang tidak bersetuju mengasaskan Shelbyville, selepas rakan-rakan perintis Shelbyville Manhattan, dan kedua-dua bandar kekal bersaing.[24] Springfield mencapai kemuncak pada pertengahan abad ke-20, apabila ia menjadi rumah pertama Aquacar di dunia kilang; separuh daripada AS dikatakan memakai sepasang galos Springfield dan jalan-jalan di Springfield telah diturap dengan emas.[25] The town's prosperity faded; a Time cover story on Springfield was titled "America's Worst City",[26] dan Newsweek yang dikenali sebagai bandar "America's Crud Bucket".[27]

Geografi, iklim, dan alam sekitar sunting

Geografi Springfield sering berubah-ubah, termasuk hutan, padang rumput, banjaran gunung, padang pasir, gaung, glasier, pantai-pantai, tanah tandus, ngarai, paya, pelabuhan, lopak air, dan jalan air. Ciri-ciri utama geografi menamakan termasuk Springfield Gorge, Hutan Negara Springfield, gunung berapi G. Springfield, West Springfield Desert ("tiga kali saiz Texas!"),[28] Springfield Badlands (juga dikenali sebagai Alkali Flats),[29] Murderhorn Mountain gergasi, Springfield Glacier, G. Useful National Park, Springfield Mesa, Monument Park Springfield dan Taman Negara Springfield. Springfield Mystery Spot (lihat "Homer at the Bat"), menempatkan portal kepada dimensi lain, adalah satu tarikan pelancong yang popular.

Langit di bandar biasanya biru dan cerah. Walau bagaimanapun, ia telah tertakluk kepada banyak bencana alam, termasuk gelombang haba, ribut salji, tanah/salji runtuh, gempa bumi, hujan asid, banjir, ribut taufan, kilat, puting beliung, dan letusan gunung berapi.

Persekitaran Springfield adalah luar biasa tercemar. Sampah melimpah memaksa seluruh bandar—penduduk dan struktur—untuk berpindah lima batu (8 km) jauh dari tempat pembuangan besar-besaran yang dahulunya bandar lama.[30] Springfield adalah rumah untuk pembakaran tayar negeri terbesar bertahan lama, yang telah membakar secara berterusan selama beberapa dekad.[31] pencemaran tasik Springfield yang hampir membawa kepada kemusnahan pada setiap tahun oleh bom Agensi Perlindungan Alam Sekitar,[32] dan pencemaran dari loji kuasa nuklear telah memutasikan ikan di sungai.[33] Atmosferanya terbukti mempunyai lapisan pencemaran yang tebal dan berasid yang pernah mengurangkan saiz komet kepada batu kecil bersaiz kepala chihuahua.[34]

Rujukan sunting

  1. ^ Price, Michael; Oliver, Rob (2007-04-29). "The Boys of Bummer". The Simpsons. Musim 18. Episod 18. Fox Broadcasting Company. Meanest City in America! Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  2. ^ Harrison, Reid; Clements, Chris (2008-04-13). "Papa Don't Leech". The Simpsons. Musim 19. Episod 16. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  3. ^ a b Gould, Dana; Michels, Pete (2002-05-22). "Poppa's Got a Brand New Badge". The Simpsons. Musim 13. Episod 22. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  4. ^ Turner 2004, m/s. 55.
  5. ^ a b Turner 2004, m/s. 30.
  6. ^ Kalkstein, Meghan (2007-07-27). "Groening: Springfield is the real deal!". KVAL-TV. CBS. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-05. Dicapai pada 2007-11-19. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Hamilton, Don (July 19, 2002). "Matt Groening's Portland". Portland Tribune. Dicapai pada April 24, 2013.
  8. ^ De La Roca, Claudia (May 2012). "Matt Groening Reveals the Location of the Real Springfield". Smithsonian. Dicapai pada April 10, 2012.
  9. ^ Simpsons launch hits Springfield BBC News. Retrieved July 21, 2007.
  10. ^ Groening, Matt (2006). The Simpsons The Complete Eighth Season DVD commentary for the episode "Homer vs. The Eighteenth Amendment" (DVD). 20th Century Fox.
  11. ^ Richmond, Ray (2007-05-11). "Springfield of dreams". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-05-16. Dicapai pada 2007-06-13.
  12. ^ Stewart, D.L. (2007-06-12). "Maybe this Springfield is just a state of mind". Dayton Daily News. Dicapai pada 2008-04-28.
  13. ^ McCann, Jesse L.; Matt Groening (2005). The Simpsons One Step Beyond Forever!: A Complete Guide to Our Favorite Family ...Continued Yet Again. HarperCollins. m/s. 42–43. ISBN 0-06-081754-2.
  14. ^ gag Definisi: jenaka, lawak, leluconselanjutnya di PRPM
  15. ^ Laura Lee Davies (1996-09-25). "Bill Oakley & David Silverman". Time Out. Dicapai pada 2008-04-28.
  16. ^ a b Silverman, David (2003). The Simpsons The Complete Third Season DVD commentary for the episode "Mr. Lisa Goes to Washington" (DVD). 20th Century Fox.
  17. ^ Meyer, George; Archer, Wes (1991-09-26). "Mr. Lisa Goes to Washington". The Simpsons. Musim 03. Episod 02. Fox. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  18. ^ Simpsons Episode: Papa's Got a Brand New Badge (2002), First aired May 22, 2002
  19. ^ "Springfield hopes to host 'Simpsons' premiere". Lansing State Journal. Associated Press. 2007-06-08. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-09-30. Dicapai pada 2007-06-13. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  20. ^ Cindy, Clark (2007-07-10). "'The Simpsons Movie' Hometown Premiere Contest". USA Today. Dicapai pada 2007-07-10.
  21. ^ McGourty, Carry; Jared Weiner (2007-07-10). "Peace, Granola and Now 'The Simpsons'". ABC News. Dicapai pada 2007-07-10.
  22. ^ Katz, Josh (2016-12-27). "'Duck Dynasty' vs. 'Modern Family': 50 Maps of the U.S. Cultural Divide". The New York Times.
  23. ^ Collier, Jonathan; Anderson, Mike B. (1996-02-18). "Lisa the Iconoclast". The Simpsons. Musim 7. Episod 16. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  24. ^ Forrester, Brent; Reardon, Jim (1995-05-14). "Lemon of Troy". The Simpsons. Musim 6. Episod 12. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  25. ^ Bill Oakley and Josh Weinstein; Wes Archer (1993-12-16). "$pringfield". The Simpsons. Musim 5. Episod 10. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  26. ^ Archer, Wes; O'Brien, Conan (1992-11-12). "New Kid on the Block". The Simpsons. Musim 4. Episod 8. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  27. ^ Greaney, Dan; Kirkland, Mark (1996-05-19). "Summer of 4 Ft. 2". The Simpsons. Musim 7. Episod 25. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  28. ^ "Half-Decent Proposal". The Simpsons. Musim 13. Episod 279. February 10, 2002. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan); Cite has empty unknown parameter: |seriesno= (bantuan)
  29. ^ Feresten, Spike; Polcino, Dominic (1995-11-26). "Sideshow Bob's Last Gleaming". The Simpsons. Musim 7. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episode= ignored (bantuan); Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  30. ^ Maxtone-Graham, Ian; Reardon, Jim (1998-05-26). "Trash of the Titans". The Simpsons. Musim 9. Episod 22. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  31. ^ Anderson, Mike. B; Cohen, Joel H. (2006-01-08). "Homer's Paternity Coot". The Simpsons. Musim 17. Episod 10. Fox Broadcasting Company. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  32. ^ The Simpsons Movie
  33. ^ "Two Cars in Every Garage and Three Eyes on Every Fish"
  34. ^ Bart's Comet
Bibliografi

Pautan luar sunting