Lolcat (sebutan /ˈlɒlkæt/ LOL-kat), atau LOLcat, ialah makro imej bagi satu atau lebih kucing. Teks imej selalunya aneh dan sengaja tidak betul dari segi tatabahasa, dan dikenali sebagai lolspeak.

Lolcat menggunakan ejaan yang salah (seperti "moar kindnes") untuk kesan lucu
Lolcat menggunakan tatabahasa yang salah "Saya adalah..."

Lolcat ialah kata majmuk bagi singkatan akronim LOL (ketawa terbahak-bahak) dan perkataan "kucing".[1][2] Sinonim untuk lolcat ialah makro kucing atau meme kucing, memandangkan imej ialah sejenis makro imej dan juga genre meme yang terkenal.[3] Lolcat biasanya direka untuk papan imej perkongsian foto dan forum Internet lain.

Catatan sunting

  1. ^ Dwight Silverman (June 6, 2007). "Web photo phenomenon centers on felines, poor spelling". Houston Chronicle. Diarkibkan daripada yang asal pada February 27, 2013. Dicapai pada April 1, 2012.
  2. ^ Rutkoff, Aaron (August 25, 2007). "With 'LOLcats' Internet Fad, Anyone Can Get In on the Joke". Wall Street Journal. Diarkibkan daripada yang asal pada July 15, 2018. Dicapai pada February 13, 2008.
  3. ^ Randy A. Salas (June 9, 2007). "Laugh at cat humor". Akron Beacon Journal, Star Tribune. Dicapai pada June 17, 2007. At first, they were called cat macros, but now go mostly by the name lolcats.

Rujukan sunting