Lomografi ialah cap dagang komersial Lomographische AG, Austria untuk produk-produk dan perkhidmatan berkaitan dengan fotografi. Namanya diilhamkan oleh bekas pengeluar optik senegeri, LOMO PLC, Saint Petersburg, Rusia. LOMO PLC mewujudkan dan menghasilkan kamera LOMO LC-A Compact Automat 35 mm — yang menjadi hiasan tengah pemasaran Lomografi dan aktiviti-aktiviti jualan. Kamera ini sedikit sebanyak berdasarkan Cosina CX-1 dan diperkenalkan dalam awal 1980-an.

Kamera LOMO LC-A
Lomografi

Pada 1991 pengasas Lomografi Austrian menemui Lomo LC-A. Mereka menyatakan bahawa mereka tertarik dengan reka bentuk yang unik, berwarna-warni, dan imej yang blur kadang-kala yang dihasilkan oleh kamera tersebut. Selepas beberapa siri pameran seni antarabangsa dan kerja-kerja pemasaran yang agresif, Lomography menandatangani perjanjian pengedaran eksklusif dengan LOMO PLC - dan dengan itu menjadi pengedar tunggal semua Lomo LC-kamera di luar Kesatuan Soviet.

Sejak pengenalan Lomo LC-A yang asal, Lomography telah menghasilkan dan memasarkan barisan kamera analog berjenama sendiri. Kebanyakan kamera Lomographic direka untuk menghasilkan kesan fotografi tunggal. Sebagai contoh,pada kamera Lomografi FishEye terdapat ciri-ciri lensa wide angle yang dibina di dalam. Pada tahun 2005, pengeluaran Lomo asal LC-A telah ditamatkan. Penggantinya, LC-A+ telah diperkenalkan pada musim Luruh 2006. Kamera baru tersebut, dihasilkan di China berbanding Rusia, memaparkan kanta asal Rusia yang dibuat oleh LOMO PLC. Ia berubah pada pertengahan tahun 2007 dengan lensa sekarang yang dibuat di China juga.

Pautan luar sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.