London Rail adalah direktorat Transport for London (TfL), yang terlibat dalam hubungan dengan rangkaian National Rail di London Raya, yang mengendalikan perkhidmatan kereta api bawah tanah TfL di London.

London Rail
Kerangka
Jenis/bentuk sahDirektorat bagi Transport for London
TujuanMemantau operasi kereta api tempatan
Tapak webwww.tfl.gov.uk/rail/ Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Dibentuk1999
Pengurusan
PemilikPengangkutan untuk London Sunting ini di Wikidata
Organisasi indukTransport for London
Lokasi
Lokasi
Kawasan perkhidmatanLondon Raya, UK
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Sebuah peta topologi dari perkhidmatan London Rail, menunjukkan semua laluan dan stesen. The Overground, DLR, Tramlink, dan perkhidmatan akan datang Crossrail ditunjukkan, serta sistem London Underground, untuk menunjukkan bagaimana perkhidmatan London Rail mengintegrasikan antara satu sama lain.

Operasi sunting

London Rail menguruskan London Overground (LO), London Trams dan Docklands Light Railway (DLR). Ia juga akan bertanggungjawab untuk Crossrail. Sebagai sebahagian daripada penstrukturan semula dalaman dalam TfL, ia baru bergabung dengan (sebelum ini berasingan) London Underground, membawa semua perkhidmatan pengangkutan tempatan Greater London pada landasan keretapi di bawah satu bahagian.

London Overground didirikan pada tahun 2007 ketika TfL mengambil alih kendali bekas franchise National Rail Silverlink pada tahun 2007. Sejak itu, ia telah mengambil lebih banyak layanan melalui laluan bawah London Underground dan lebih dari rangkaian rel lain. London Rail membolehkan konsesi untuk mengendalikan Overground. Operasi dikontrak ke Arriva Rail London (dimiliki oleh Arriva UK Trains) sehingga 2024.

London Trams bertanggungjawab hanya untuk Trem Croydon yang dikenali sebagai Tramlink. Tramlink ditubuhkan pada tahun 2000 oleh inisiatif kewangan swasta. Ia dibeli oleh TfL pada tahun 2008 dan dikendalikan bagi pihaknya oleh FirstGroup. London Trams telah mengusahakan cadangan untuk skema trem lain di barat dan tengah London, namun pada 2011 semuanya tidak dibiayai atau dibatalkan.

Docklands Light Railway telah ditubuhkan pada tahun 1987 dan telah melihat perkembangan yang ketara sejak itu. Operasinya telah dikontrak sebagai konsesi untuk usaha sama antara Keolis dan Amey sejak 2014.[1] Terdapat juga pemegang konsesi lain yang telah membina dan mengurus pelanjutan.[2]

Crossrail juga beroperasi sebagai konsesi dari London Rail.[3] Ia telah mengendalikan perkhidmatan Metro Shenfield, mengambil alih dari Abellio Greater Anglia pada 31 Mei 2015, serta bekas laluan Heathrow Connect sejak 20 Mei 2018.[4]

National Rail di London Raya sunting

Rangkaian National Rail di London Raya membawa banyak penumpang ke London dan juga menyediakan banyak perkhidmatan tempatan, terutama di London Selatan.

Di bawah Akta Kuasa Pengakutan London Raya 1999 untuk London diberi kuasa untuk berunding dengan pengendali kereta api dan oleh itu London Rail adalah lebih dari sekadar pelulus daripada pengendali, dan telah membangunkan perkongsian dengan Jabatan Pengangkutan (yang bertanggungjawab untuk strategi kereta api), Network Rail (yang memiliki infrastruktur) dan berbagai syarikat operasi (yang menguruskan perkhidmatan) untuk meneruskan tujuannya.

Projek perintis telah dilancarkan pada tahun 2003 untuk mempromosikan pelbagai perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat pengendalian kereta api di South London di bawah satu jenama payung, Overground Network. Skema tersebut termasuk peningkatan stesen, papan tanda dan publisiti, tetapi promosi jenama telah dihentikan pada tahun 2007.

London Rail juga mempengaruhi pengangkutan kereta api barangan angkut dan depot barangan angkut di London Raya.[5] Pada Ogos 2007, London Rail menerbitkan laporan 'Strategi Kereta Api Barangan Angkut'.[6]

Kedua-dua bekas datuk bandar London Ken Livingstone dan Boris Johnson telah menyatakan hasrat untuk menguasai semua perkhidmatan rel tempatan di London Raya pada masa akan datang dan menjadikannya sebahagian daripada London Overground. London Overground telah mengambil alih perkhidmatan laluan Lea Valley dari Liverpool Street ke Enfield Town, Cheshunt dan Chingford dan perkhidmatan laluan Romford ke Upminster pada 31 Mei 2015.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ "French firm wins 7-year Docklands Light Rail franchise". BBC News. 4 July 2014.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 30 September 2012. Dicapai pada 2012-10-01.CS1 maint: archived copy as title (link)
  3. ^ "Crossrail moves forward with major train and depot contract", Crossrail, 1 December 2010
  4. ^ "TfL to operate Heathrow Connect services ahead of Elizabeth line opening". tfl.gov.uk.
  5. ^ London Freight
  6. ^ London Rail Diarkibkan 5 Jun 2011 di Wayback Machine laporan 'Strategi Kereta Api Barangan Angkut'
  7. ^ "London Rail Authority". alwaystouchout.com. 7 September 2006. Dicapai pada 16 December 2007.