Lori Lieberman (lahir 15 November 1951) ialah seorang penyanyi-penulis lagu Amerika yang mengiringi dirinya bermain gitar dan piano. Beliau mula mendapat perhatian umum pada awal 1970-an dengan siri album di Capitol Records, yang pertama menampilkan rakaman pertama "Killing Me Softly with His Song". Selepas tempoh rehat panjang kerana bersara pada awal 1980-an, beliau menyambung semula kerjaya rakamannya pada pertengahan 1990-an.[1]

Lori Lieberman
Kelahiran (1951-11-15) 15 November 1951 (umur 72)
Los Angeles, California
Genre
PekerjaanSinger-songwriter
Instrumen
  • Piano
  • vokal
  • gitar
Tahun aktif1972 - lewat 1970-an
pertengahan 1990s - kini
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Laman sesawang
www.lorilieberman.com

Biografi sunting

Kehidupan awal sunting

Lieberman, anak pertengahan tiga adik beradik perempuan Yahudi,[2] menghabiskan masa kanak-kanak dan remajanya mengembara antara California dan Switzerland (di mana dia menghadiri Sekolah Antarabangsa Geneva dari Tahun 5 hingga tamat pengajiannya pada 1970)[3] oleh kerana kerjaya bapanya dalam bidang kejuruteraan kimia. Beliau kemudiannya menghadiri Kolej Pine Manor.

Lieberman mula menyanyi dan mengarang pada usia muda, dan pada masa yang sama, memperoleh minat penyanyi dan menulis lagu Perancis serta muzik rock dan pop Amerika. Minat terhadap lagu Amerika dibekalkan oleh seorang kakak yang memainkan album oleh Joni Mitchell, Judy Collins, Leonard Cohen dan Jefferson Airplane.[4]

Kerjaya rakaman pertama sunting

Tidak lama selepas kembali ke Amerika untuk belajar pada lewat remajanya, Lieberman telah menandatangani perjanjian produksi, rakaman dan penerbitan yang dibuat antara Capitol Records dan penulis lagu Charles Fox dan Norman Gimbel. Sumbangan Lieberman kepada proses itu kadang-kadang dikreditkan dalam tempoh kerjayanya ini, terutamanya pada "My Lover Do You Know" yang muncul pada album pertamanya, Lori Lieberman 1972,[5][6] dan yang diperoleh pujian oleh Billboard.[2][7][8]

Dalam jurang antara album pertama dan kedua beliau, "Killing Me Softly With His Song", lagu dari debut Lieberman, telah dirakam oleh Roberta Flack – menjadi hit No. 1 AS dan antarabangsa, dan dengan cepat membayangi lagu lain Lieberman sendiri yang lebih bersahaja yang sehingga ketika itu mendapat tarikan di radio. Tidak berputus asa, Lieberman kembali pada 1973 dengan Becoming, album pertamanya yang mencapai tempat ke-199 di Billboard Top 200.[9]

Dua lagi album Lori Lieberman, A Piece of Time (1974) dan Straw Colored Girl (1975), muncul di Capitol Records. Selepas pemergiannya dari Capitol, bahan daripada empat album pertamanya telah disusun dalam keluaran Eropah, The Best of Lori Lieberman. Pada 1977, Lieberman menyediakan vokal lagu, "Great American Melting Pot" bagi rancangan televisyen Schoolhouse Rock. Beliau menyanyikan lagu dalam rancangan televisyen Fame 1980-an.[10]

Selepas tempoh berdiam diri, dan dengan kerjayanya tidak lagi diterajui oleh Gimbel dan Fox, Lieberman kembali dengan Letting Go (Millennium Records, 1978, diedarkan oleh Casablanca Records / RCA Records), dirakam di New York bersama penerbit Paul Leka. Gubahan Lieberman telah dikreditkan sepenuhnya dalam album itu. Lagu "Jingle", bercakap mengenai ketidakpuasan hati Lieberman yang semakin meningkat terhadap industri muzik.[11] Tidak lama selepas pelepasan Letting Go, Lieberman meninggalkan kerjayanya.

Hiatus dan kerjaya kedua sunting

Menjelang awal 1990-an, Lieberman menjadi ibu kepada tiga orang anak di California dan membina kehidupan di luar perhatian orang ramai. Apabila jiran, Joseph Cali (yang pernah memainkan watak Joey dalam Saturday Night Fever dan akan menjadi suami ketiga Lieberman) mendorongnya untuk kembali ke muzik, beliau pada mulanya keberatan, tetapi mengetepikan perasaan was-was ini dan merakamkan album A Thousand Dreams yang sebahagian besarnya dibuat sendiri, muncul di label bebas Pope Records. Album dan susulannya, Home of Whispers 1996, dirakam secara langsung dan dipasarkan ke arah komuniti audiofil.[12] Keluaran ketiga, Gone Is The Girl dikeluarkan pada 1998 sebelum terbubarnya label Pope. Koleksi ini menggabungkan lagu Lieberman baharu dengan beberapa bahan dari masa lalunya. Pada 2003, Lieberman mengeluarkan satu lagi album bahan asal, Monterey, yang dikeluarkan melalui syarikatnya sendiri, Drive On Records.

Dari 2009 dan seterusnya, Lieberman menikmati peningkatan ketampakan. Selepas keluaran Gun Metal Sky (Drive On Records) pada 2009, beliau menjadi artis rakaman label utama buat kali pertama sejak 1970-an apabila V2 Records (asalnya anak syarikat Virgin Records dan kini sebahagian daripada Universal Music Group) mengambil alih remastering, pembungkusan dan pengedaran Gun Metal Sky di wilayah luar Amerika. Dalam kemunculan Eropah-nya, album semakan semula muncul pada 2010 di bawah tajuk baharu Takes Courage . Dengan pembiayaan dan sokongan promosi, Lieberman mula menjelajah Eropah, menarik penonton yang mencukupi untuk memenuhi dewan konsert. Susulan Bend Like Steel (Drive On/V2) yang dikeluarkan pada 2011 telah menyatukan kejayaannya baharunya, dan membawa kepada penerokaan dalam video promosi. Pada 2012, single berunsur politik Lieberman, "Rise", tindak balas kepada krisis ekonomi global dan pembahagian kekayaan tidak saksama, telah dikeluarkan di seluruh dunia dengan video muzik. "Rise" dimuatkan dalam album Lieberman 2013, Bricks Against The Glass (Drive On/Rough Trade Benelux).

Kontroversi Killing Me Softly sunting

Sejak pertengahan 1990-an, apabila profil Lieberman berkembang, Gimbel dan Fox telah menafikan secara terbuka kaedah kerja asal bersama Lieberman pada awal kerjayanya, iaitu tulisan Lieberman sendiri ialah bahan penting dari mana lagu-lagunya berkembang.[13] Pertikaian ini secara khusus tertumpu pada "Killing Me Softly With His Song", yang sebelum ini dikatakan berpunca daripada puisi yang ditulis oleh Lieberman selepas menghadiri konsert Don McLean.[14]

Kedua-dua Gimbel dan Fox menegaskan bahawa Lieberman tidak mempunyai penglibatan dalam penciptaan lagu itu. Don McLean menyokong Lieberman di laman webnya dan dari pentas konsert yang dijemputnya untuk hadir pada 2010. Walau bagaimanapun, perkara itu hanya mencapai kesimpulan jelas apabila artikel kontemporari dari awal 1970-an dikaji, semuanya memberi bukti kepada Lieberman. Pada 5 April 1973, Gimbel telah memberitahu Daily News, "Beliau [Lori Lieberman] memberitahu kami tentang pengalaman kuat yang beliau alami ketika mendengar McLean. . . Saya ada tanggapan bahawa ini boleh menjadi lagu yang bagus, jadi kami bertiga membincangkannya. Kami bercakap beberapa kali, sama seperti yang kami lakukan untuk gubahan lain yang kami tulis bagi album ini, dan kami semua merasakan ia mempunyai kemungkinan."[15] Lieberman, Gimbel dan Fox telah diterangkan dalam artikel majalah Billboard pada 1973 sebagai pasukan pencipta lagu.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Biography, AllMusic
  2. ^ a b c Capitol Records (22 June 1974). "The Lori Lieberman Team (advertisement)". Billboard (dalam bahasa Inggeris). Nielsen Business Media, Inc. m/s. 53. Dicapai pada 4 September 2022.
  3. ^ "11. Lori Lieberman (LGB 1970)". Ecole Internationale de Genève Alumni Web Community. 2014-09-04.
  4. ^ "Read this week's digital U.S. 1 E-Edition here | Princeton Info". Princetoninfo.com. Dicapai pada April 13, 2020.
  5. ^ "PETER HEINE, Director of Sales, Billboard Publications and Betty Glentzer, American Airlines Sales Representative, present an American Airlines Admirals Club Membership to singer Lori Lieberman. Lori, whose debut album for Capitol includes 'Killing Me Softly With His Song'..." Billboard (dalam bahasa Inggeris). Nielsen Business Media, Inc. 14 April 1973. Dicapai pada 4 September 2022.
  6. ^ Leszczak, Bob (13 March 2014). Who Did It First?: Great Pop Cover Songs and Their Original Artists (dalam bahasa Inggeris). Rowman & Littlefield. ISBN 978-1-4422-3068-2. Lori Lieberman recorded the original version of “Killing Me Softly with His Song” in 1972 on her self-titled Capitol album.
  7. ^ "Lori Lieberman". Billboard. Diarkibkan daripada yang asal pada July 26, 2021. Dicapai pada October 4, 2012.
  8. ^ "Inside Track". Billboard (dalam bahasa Inggeris). Nielsen Business Media, Inc. 17 March 1973. Dicapai pada 4 September 2022. that inspired Norman Gimbel and Charles Fox to write 'Killing Me Softly With His Song' for Lori Lieberman.
  9. ^ Cabison, Rosalie (2 January 2013). "Billboard 200 1973-08-25". Billboard. Dicapai pada 4 September 2022.
  10. ^ Donovan, Charles (February 15, 2013). "Killing her Softly - the Trials and Triumphs of Lori Lieberman". Charles Donovan. Dicapai pada June 29, 2022.
  11. ^ "Jingle". Lorilieberman.com. Dicapai pada April 13, 2020.
  12. ^ Pond, Steve (June 8, 1997). "Living in the Shadow of a Famous Song". The New York Times. Dicapai pada April 13, 2020.
  13. ^ "Any Major Dude With Half A Heart » Norman Gimbel". Halfhearteddude.com. Dicapai pada April 13, 2020.
  14. ^ "Article reproduced under blog entry "Killing Me Softly With His Song" on Don McLean official Web site". Diarkibkan daripada yang asal pada May 19, 2013.
  15. ^ O'Haire, Patricia “A Killer of a Song Diarkibkan Mei 14, 2013, di Wayback Machine," Daily News

Pautan luar sunting