Los Angeles Dodgers


Los Angeles Dodgers adalah pasukan bisbol profesional Amerika yang berpusat di Los Angeles, California. Pasukan Dodgers bersaing dalam Major League Baseball (MLB) sebagai kelab ahli bahagian Divisyen Barat Liga Kebangsaan. Ditubuhkan pada tahun 1883 di wilayah Brooklyn di New York City,[3][4] setelah bertahun-tahun pasukan berpindah ke bandar raya Los Angeles di negeri California pada tahun 1958.[5] Mereka bermain empat musim di Los Angeles Memorial Coliseum sebelum pindah ke Dodger Stadium, rumah mereka sekarang, pada tahun 1962.[6]

Los Angeles Dodgers
Musim 2024 Los Angeles Dodgers
Ditubuhkan pada 1883
Berpusat di Los Angeles sejak tahun 1958
Fail:Los Angeles Dodgers logo (low res).svg
Logo pasukanLencana topi
Gabungan liga utama
Seragam terkini
Fail:MLB-NLW-LAD-Uniforms.png
Nombor tidak digunakan
Warna
Nama
Ballpark
Kejuaraan Liga Utama
Kejuaraan Siri Dunia (6)
NL Pennant (23)
AA Pennants (1)1889
West Kejuaraan Divisyen (18)
Kemunculan Wild card (2)
Pejabat pengurusan
PemilikGuggenheim Baseball Management
PengurusDave Roberts
Presiden Operasi BesbalAndrew Friedman
Jeff Pfeffer, pemain pasukan Brooklyn Robins pada tahun 1916

Sebagai francais, pasukan Dodgers, dalam sejarah panjang mereka, memenangi 7 kejuaraan Siri Dunia dan 24 bendera kejuaraan Liga Kebangsaan. Sebelas pemenang anugerah NL MVP telah bermain untuk Dodgers, memenangi sejumlah empat belas Anugerah Pemain Paling Bernilai(MVP) pada Liga Kebangsaan; lapan pemenang Anugerah Cy Young juga bertanding untuk Dodgers, memenangi sejumlah dua belas Anugerah Cy Young. Pasukan ini mempunyai lapan belas pemenang Anugerah Rookie of the Year, lebih dari dua kali ganda di tempat kedua New York Yankees, dengan 8. Dodgers telah mendapat empat Rookies of the Year berturut-turut dari tahun 1979 hingga 1982 dan lima berturut-turut dari tahun 1992 hingga 1996.

Sejarah sunting

 
Pemain pasukan Brooklyn Dodgers, 1913

Ditubuhkan pada tahun 1883, pasukan Los Angeles Dodgers adalah salah satu pasukan yang tertua di Liga Kebangsaan, dan sementara mereka berpusat di bandar raya Los Angeles, asal usulnya terletak di wilayah Brooklyn di bandar raya New York City. Sebelum pasukan ini ditubuhkan, terdapat sejumlah pasukan yang aktif di bandar raya yang kemudiannya terpisah, yang akan menjadi pelopor banyak kemajuan sukan besbol pada umumnya.

Pasukan perintis di bandar raya Brooklyn sunting

Dengan penubuhan rasmi Persatuan Pemain Besbol Kebangsaan (PPBK) (National Association of Base Ball Players atau NABBP) pada tahun 1857, bandarraya Brooklyn ketika itu diwakili oleh sejumlah pasukan dalam liga muda. Ini termasuk kelab Atlantik, Eckford, dan Excelsior yang bergabung untuk menguasai permainan untuk sebahagian besar tahun 1860-an. Brooklyn membantu menjadikan pasukan-pasukan besbol komersial, sebagai tempat permainan kemasukan berbayar pertama, satu siri tiga perlawanan bertaraf bintang yang sepadan dengan New York City dan Brooklyn pada tahun 1858. Brooklyn juga memaparkan dua tertutup besbol yang pertama, Union Grounds dan Capitoline Grounds; taman permainan khusus yang tertutup mempercepat evolusi dari amaturisme ke profesionalisme ke sukan ini.

Walaupun kejayaan awal kelab Brooklyn di liga PPBK, yang secara amatur secara rasmi sehingga tahun 1869, wilayah masa depan pasukan yang lemah dalam berjaya penggantinya, Persatuan Pemain Besbol Profesional Kebangsaan (PPBPK) (National Association of Professional Base Ball Players, NAPBBP). Juga dikenali sebagai Persatuan Kebangsaan (PK) (National Association atau NA) dan ditubuhkan pada tahun 1871, ini adalah liga besbol profesional pertama yang pernah dianjurkan. Pasukan Excelsiors tidak lagi mencabar kejuaraan amatur selepas Perang Saudara (1861-1865) dan tidak pernah memasuki liga profesional. Kedua-dua Eckfords dan Atlantics menolak untuk bergabung sehingga tahun 1872 dan dengan itu kehilangan pemain terbaik mereka; Eckfords bertahan hanya satu musim dan Atlantics empat, dengan pasukan yang kalah.

Pada tahun 1876, Liga Kebangsaan ditubuhkan berdasarkan kelab PPBPK. Liga baru memberikan wilayah eksklusif kepada lapan anggotanya, tidak termasuk pasukan Atlantics yang memihak kepada kelab New York Mutuals yang telah berkongsi tempat asalnya dengan Atlantics. Ketika Mutuals diusir oleh liga, kelab Hartford pindah, akhbar menjuluki mereka Brooklyn Hartfords[7] dan memainkan permainan rumahnya di Union Grounds pada tahun 1877 sebelum bubar, mengakhiri musim di tempat ke-3.

Tahun permulaan (1883-1889) sunting

Pada tahun 1883, pembesar harta tanah dan peminat besbol Charles Byrne, bersama kakak iparnya Joseph Doyle dan pengendali kasino Ferdinand Abell mengasaskan pasukan baru yang lebih baik mewakili Brooklyn. Byrne mengatur untuk membina landasan di banyak yang dibatasi oleh Third Street, Fourth Avenue, Fifth Street, dan Fifth Avenue, dan menamakannya Taman Washington (Washington Park) sebagai penghormatan kepada presiden pertama AS, George Washington.[8] Pada tahun pertama pasukan baru adalah ahli Persatuan Kelab Besbol Profesional Antara Negeri (Inter-State Association of Professional Baseball Clubs). Dijuluki oleh wartawan "Grays" untuk pakaian seragam mereka, Doyle dilantik sebagai pengurus pasukan pertama. Pasukan baru menarik 6,431 penyokong ke pertandingan rumah pertama mereka pada tanggal hari 12 Mei 1883 menentang pasukan dari Trenton, New Jersey. Grays memenangi gelaran liga setelah kelab Camden Merritt di New Jersey bubar pada 20 Julai dan Brooklyn memilih beberapa pemainnya yang lebih baik. Berikutan ini, pasukan itu dijemput untuk menyertai litar profesional berusia dua tahun, Persatuan Amerika (ditubuhkan pada tahun 1882) untuk bersaing dengan NL berusia lapan tahun untuk musim 1884.[9] Sebagai penghormatan kepada perintis mereka, pada tahun itulah mereka diganti menjadi pasukan Atlantics. Mereka kembali ke nama samaran Grays pada tahun 1885. Pada tahun itu, pembelian Byrne aset Cleveland Blues yang dibubarkan membawa satu lagi rekod yang lebih baik untuk pasukan muda.

Kini dinamakan semula sebagai pasukan Brooklyn Bridegrooms pada tahun 1888 (untuk enam pemain telah berkahwin selama musim itu) pasukan itu menduduki tempat kedua di kedudukan terakhir AA, diperkuat dengan pembelian pasukan dari beberapa pemain dari New York Metropolitans yang tidak berfungsi, perubahan besar pertama di bawah pengurus baru pasukan, Bill McGunnigle, pengurus yang kelima dalam sejarah pasukan, setelah menggantikan Byrne (yang menjawat jawatan itu pada tahun 1885). Pada tahun berikutnya, 1889, pasukan yang kini berusia enam tahun memenangi piala kejuaraan Persatuan atas St. Louis Browns. Ini melayakkan pasukan untuk maju ke Siri Dunia, tetapi pasukan tewas kepada pasukan Giants dari Liga Kebangsaan, kalah 6 perlawanan dan menang tiga. Siri ini adalah yang pertama melibatkan kelab-kelab kawasan New York City, dan merupakan sebahagian daripada persaingan lama yang berkembang antara kelab-kelab di New York, terutama Giants dan Dodgers.

 
Pasukan Brooklyn Bridegrooms pada tahun 1889

Tahun pertama sebagai ahli Liga Kebangsaan sunting

Pada tahun 1890, kelab muda, sekarang memasuki musim ketujuh, bergerak sebagai pasukan anggota baru Liga Kebangsaan, sementara McGunnigle mengekalkan jawatan pengurus. Pasukan ini terus maju ke peringkat pertama, menjadi juara liga dan segera mara ke Siri Dunia, namun pada akhirnya seri ini diikat dengan pasukan Louisville Colonels di AA. Namun hasilnya adalah seri 3-3-1 untuk kedua-dua pasukan, namun hari legenda pasukan Brooklyn sebagai sebahagian dari Liga Kebangsaan muda telah dimulakan.

Kini dinamakan sebagai sederhana Brooklyn Grooms, pasukan itu memulakan musim 1891 di bawah pengurus besar yang baru, shortstop John Montgomery Ward daripada pasukan Brooklyn Ward's Wonders dari Players' League yang tidak berfungsi, yang merupakan pengurus pemain pasukan. Minat kawalan pasukan juga dibeli oleh pemilik harta tanah George Chaunce, yang pada tahun itu menjadi pemilik bersama pasukan. Di samping itu, pasukan itu, di bawah pemilik bersama barunya, berpindah ke stadium yang lebih besar di Brooklyn, Eastern Park, pada tahun itu yang menjadi stadium tetap mereka pada musim berikutnya. Namun, mereka mengakhiri tahun 1891 di tempat keenam dalam Liga Kebangsaan. Perkara mula bertambah baik untuk pasukan Grooms pada tahun 1892, berakhir tahun ini di tempat ketiga secara keseluruhan.

 
Logo pasukan Brooklyn Dodgers/Superbas dari 1910 hingga musim 1913
 
Pasukan Brooklyn Grooms pada tahun 1895

Pada tahun-tahun berikutnya, di bawah pengurus baru, Dave Foltz, pasukan ketinggalan playoffs, tetapi melakar sejarah ketika pada tanggal hari 30 Mei 1893, pelempar awal Brickyard Kennedy menjadi pemain liga utama pertama yang bermain dan memenangi dua perlawanan pada hari yang sama sejak gundukan itu dipindahkan kembali ke 60 kaki. Itu adalah semasa doubleheader terhadap pasukan Louisville Colonels. Pada tahun 1895, mereka akan diberi nama panggilan baru dan tidak lama lagi, Brooklyn Trolley Dodgers. Dorongan di sebalik nama itu akan bermula beberapa tahun sebelumnya pada tahun 1892, ketika pasukan Grooms telah berdiri Eastern Park sebagai kediaman baru mereka, dibatasi oleh Eastern Parkway (sekarang Jalan Raya Pitkin), Jalan Powell, Sutter Avenue, dan Jalan Van Sinderen. Beberapa sumber secara keliru melaporkan bahawa nama "Trolley Dodgers" merujuk kepada pejalan kaki yang menghindari kereta laju di trek kereta jalanan yang bersempadan dengan Taman Timur di dua sisi. Namun, Taman Timur tidak berbatasan dengan jalur troli tingkat jalanan yang harus "dihindari" oleh pejalan kaki.[10] Nama "Trolley Dodgers" menyiratkan bahaya yang ditimbulkan oleh kereta troli di Brooklyn pada umumnya, yang pada tahun 1892, mulai beralih dari kuasa kuda ke tenaga elektrik, yang menjadikannya lebih cepat, dan oleh itu dianggap lebih berbahaya,[11] terutama mereka yang pergi ke permainan pada waktu pada Eastern Park. Pada tahun 1897, yang pertama di bawah pengurus pasukan baru Billy Barnie, dan yang pertama di bawah triumvirate pemilik baru, Charles Byrne, Charles Ebbets dan Ferdinand Abell, pasukan ini berada di tempat ketujuh sekali lagi.

Catatan sejarah yang lain sunting

Catatan sejarah dan catatan pertama pasukan Dodgers sunting

  • Sebagai pasukan besbol pertama yang memenangi kejuaraan di liga yang berlainan dalam tahun berturut-turut (1889-1890)
  • Siaran televisyen yang pertama siaran langsung di America Syarikat (Ogos 1939)
  • Penggunaan topi keledar pemukul pertama (1941)
  • Pasukan MLB pertama yang mengambil dan memulakan pemain Afrika-Amerika pada abad ke-20 (Jackie Robinson, 1947)
  • Pasukan MLB pertama yang mempunyai nombor di bahagian depan pakaian seragam mereka (1952)
  • Pasukan Pantai Barat Yang Pertama (1958) - bersama dengan San Francisco Giants
  • Pasukan Barat Pertama yang memenangi Siri Dunia (1959)
  • Pasukan MLB pertama yang membenarkan wartawan sukan wanita memasuki bilik persalinan (Anita Martini, 1974)
  • Pasukan MLB pertama yang menubuhkan akademi besbol di Republik Dominika ketika Campo las Palmas dibuka (1987)
  • Kehadiran pembuka rumah terbesar: 78,672 (1958) (sejak dipecahkan oleh Colorado Rockies pada tahun 1993)
  • Kehadiran permainan tunggal terbesar: 93,103 (1959) dan 115,300 (2008) *Catatan Dunia

Rujukan sunting

  1. ^ Castrovince, Anthony (May 17, 2019). "Players poll: Who has MLB's best uniforms?". MLB.com. MLB Advanced Media. Dicapai pada June 22, 2019. The billowy script Dodgers in an alluring angle and a blue so distinctive that it has come to bear the name of the team. The red numbers that pop, as if dropped straight from the heart to the left upper abdomen. The interlocking LA on the sleeve, matching the simple-but-distinctive blue caps. All of these elements combine to make the Dodgers' home white somehow shine a little bit brighter. It is a timeless, trimless look, baseball's accouterment answer to the American flag.
  2. ^ "Major League Baseball And The Los Angeles Dodgers Unveil The Official Logo Of The 2020 All-Star Game Presented By Mastercard". MLB.com (Siaran akhbar). MLB Advanced Media. July 23, 2019. Dicapai pada July 23, 2019. The official logo of the 2020 MLB All-Star Game celebrates the golden age of Hollywood. Within the logo, the words 'All-Star Game' appear epic as in a dynamic film scroll. The golden logo is contained in the signature hexagon shape found throughout Dodger Stadium. The Club's iconic Dodger Blue creates the logo's dimension, while the star features a splash of red reminiscent of the Dodgers' classic jerseys. Stylistically these icons and colors create a unique Los Angeles theme to MLB's Midsummer Classic.
  3. ^ "Dressed to the Nines uniform database". National Baseball Hall of Fame. Dicapai pada October 8, 2008.
  4. ^ Bernado, Leonard; Weiss, Jennifer (2006). Brooklyn By Name: From Bedford-Stuyvesant to Flatbush Avenue, And From Ebbetts Field To Williamsburg. New York: New York University Press. m/s. 81.
  5. ^ "Franchise Timeline - 1950s". Dodgers.com. MLB Advanced Media. Dicapai pada June 14, 2018.
  6. ^ "Ballparks". Dodgers.com (dalam bahasa Inggeris). MLB Advanced Media. Dicapai pada April 15, 2019.
  7. ^ "1877 Hartford Dark Blues – Statistics and Roster". Dicapai pada 2008-09-22.
  8. ^ Lowry, Philip J. (2006). Green Cathedrals. New York: Walker and Company. m/s. 35. ISBN 978-0-8027-1562-3. Dicapai pada 14 September 2016.
  9. ^ Goldblatt, Andrew (3 June 2003). "The Giants and the Dodgers: Four Cities, Two Teams, One Rivalry". McFarland – melalui Google Books.
  10. ^ Brown, Peter Jensen. "Rail Service to Eastern Park Brooklyn". Early Sports 'n Pop-Culture Blog. Dicapai pada 13 June 2014.
  11. ^ "Dodgers Timeline". Los Angeles Dodgers. Dicapai pada 2008-09-22.

Pautan luar sunting