Lotteria adalah rangkaian restoran makanan segera di Asia Timur yang kedai pertamanya di Tokyo, Jepun pada bulan September 1972. Mengambil namanya dari syarikat induknya, Lotte Corporation, kini mempunyai francais di Jepun, Korea Selatan, Indonesia, Vietnam, Kemboja dan Myanmar.[1] Asal nama adalah gabungan nama syarikat Lotte dan Cafeteria. [perlu rujukan]

Lotteria
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriMakanan segera
Ditubuhkan2 Februari 1972; 52 tahun yang lalu (1972-02-02)
Ibu pejabatDaerah Yongsan gal-woldong 98, Seoul, Korea Selatan
KeluaranMakanan segera
PemilikLotte Holdings, Q118164991 Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukLotte Corporation
Tapak webwww.lotteria.com
Facebook: ilovelotteria Twitter: lotteria_pr Instagram: lotteriaindonesia Youtube: UCJRNABYTlFw4mZplQF_UtGw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Menu termasuk makanan segera seperti burger, kentang goreng, ayam goreng, sayap ayam dan jejari ayam.

Pada tahun 2019, Lotteria telah melancarkan menu baru 지파이 (gee-pie) di Korea Selatan, yang merupakan makanan jalanan perwakilan Taiwan.[2]

Sejarah sunting

Syarikat ini ditubuhkan pada Februari 1972 di Tokyo, Jepun oleh Shin Kyuk-ho, seorang usahawan Korea. Francais pertamanya dibuka di Nihonbashi, Ueno dan Yokohama pada bulan September tahun tersebut.[3] Pada tahun 1979, jenama ini ditubuhkan di Seoul, Korea Selatan.[4] Lotteria kemudian berkembang ke seluruh Asia Timur dengan menambah lokasi di China, Myanmar, Taiwan dan Vietnam.

Perniagaan mengikut negara sunting

Jepun sunting

 
Lotteria di Osaka, Jepun.

Di Jepun, item menu yang paling popular di Lotteria adalah hamburger, burger keju dan teriyaki. Ia mencipta item popularnya yang lain, burger udang, pada tahun 1977, yang sejak itu disalin oleh McDonald's dan MOS Burger di Jepun.

Di samping itu, menu di Jepun juga merangkumi sandwic segar bersama Jerome segar serta pencuci mulut seperti crepes, pai epal, shakes dan batang-kek beku. Burger keju premium adalah item menu terlaris di Jepun.

Pada tahun 2005, Genichi Tamatsuka, presiden dahulu Fast Retailing Co. (yang mengendalikan jenama Uniqlo), dilantik sebagai ketua dan CEO semasa penyusunan semula pengurusan pada tahun 2005.[5] Pelantikan itu adalah hasil kontrak sebelumnya yang dilakukan oleh Revamp Corp, sebuah syarikat revitalisasi perniagaan.

 
Makan tengah hari Lotteria di Jepun. Set sandwic yang disertakan dengan batang ayam dan crepe.

Korea Selatan sunting

 
Lotteria di Changnyeong, Korea Selatan.

Lotteria Korea Selatan ditubuhkan pada tahun 1979,[6] sebagai bahagian dari pengembangan Kumpulan Lotte yang juga termasuk Lotte Chilsung Beverages, Lotte Food dan Lotte Ham. Lotteria menjadi rangkaian restoran makanan segera nombor satu di Korea Selatan. Syarikat mencapai bahagian pasaran 45% pada tahun 2001 (berbanding 20.1 peratus kepada McDonald's).[4] Kejayaan Lotteria dicapai dengan memperkenalkan barisan makanan segera Korea termasuk burger kimchi, yang menyebabkannya dilihat oleh kebanyakan orang Korea sebagai versi asli dari kebanyakan restoran makanan segera gaya Barat. Syarikat ini cuba meniru idea barat tentang makanan segera melalui "kebersihan, dalaman yang cerah, muzik pop Barat sebagai latar belakang audio," dengan idea untuk memberi "tanggapan" 'Amerika kecil di dalam Korea' ". Strategi perniagaan mereka menghasilkan kadar pertumbuhan 10 peratus pada tahun 2006 dan 16 peratus pada tahun 2007; setakat 2009, Lotteria memiliki 920 gerai di seluruh negara.[7]

Menu di Korea Selatan termasuk kentang panggang, yogurt, salad, batang keju, gelang sotong, dan pencuci mulut ais dicukur yang popular yang disebut pat bing soo (팥빙수). Salah satu burger restoran yang paling popular adalah 'Burger Bulgogi' dengan sos bulgogi yang dinikmati. Di Korea Selatan juga, menu makan tengah hari dengan harga istimewa ditawarkan yang memfokuskan pada barang yang lebih murah dan sering dikurangkan. Waktu menu makan tengah hari berbeza dari kedai ke kedai tetapi jatuh dalam jam 11 pagi dan 2 petang, dengan harga turun naik dari lokasi ke lokasi. Terdapat beberapa kedai yang menyediakan makan tengah hari hujung minggu tetapi agak jarang.

Pada bulan Mac 2009, Lotteria menguasai sepenuhnya TGI Fridays cawangan Korea Selatan.[7] Sebelum ini ia melabur 10 bilion won dalam rangkaian tersebut pada tahun 2002.[8] Lotteria juga mengendalikan Natuur, salah satu francais ais krim utama Korea Selatan,[9][10] ia diperkenalkan ke Korea Selatan oleh Lotte pada tahun 1998.[11]

Pada 27 Februari 2010, Pusat Pengalaman 'Hamburger Cafeteria' dibuka di Seoul, KidZania. Pada bulan April 2016, ia akan membuka pusat pengalaman "Hamburger Cafeteria" di Busan, KidZania, mengikuti KidZania Seoul.

China sunting

 
Lotteria dan Angel-in-us Coffee di Lapangan Terbang Antarabangsa Yanji Chaoyangchuan, Jilin, China

Lotteria memasuki pasar China pada tahun 1994 dan terutama berpusat di Beijing, tetapi akhir beroperasi pada tahun 2003 kerana kurangnya populariti di kalangan pelanggan. Pada tahun 2008, Lotteria memulakan semula perniagaan di China dengan strategi operasi baru yang secara khusus menyasarkan Wilayah Autonomi Korea Yanbian, kedai lain terletak di bandar-bandar seperti Beijing, Qingdao, Yantai dan Shenyang.[12]

Vietnam sunting

Restoran ini memasuki pasaran Vietnam pada tahun 2004.[1] Menu termasuk burger menu biasa dan ayam goreng tetapi bukan hidangan sampingan seperti kentang panggang dan pat bing soo. Mereka juga mempunyai pencuci mulut berasaskan ais krim (seperti McFlurry) yang disebut Tornado. Terdapat dalam lima rasa: coklat, cookie, kacang tanah, sprinkles atau teh hijau.

Mereka juga mempunyai burger udang dan beberapa makanan yang merangkumi beras, seperti peha ayam dengan beras.

Indonesia sunting

Rangkaian ini membuka francais Indonesia pertama pada 19 Oktober 2011 di Lotte Mart Kelapa Gading, Jakarta Utara. Pada tahun 2015, rantai ini memiliki 32 gerai di Metropolitan Jakarta, Karawang dan Bandung . Semua kedai di Indonesia ditutup pada 29 Jun 2020.

Kemboja sunting

Rangkaian ini membuka francais Kemboja pertama pada bulan Jun 2014 di Aeon Mall, diikuti dengan kedai kedua pada bulan Disember 2014 di Soria Mall.[1]

Myanmar sunting

 
Lotteria pertama Myanmar, di Junction Square di Yangon, dengan tanda bahasa Inggeris yang buruk.

Restoran Lotteria pertama di Myanmar dibuka di Junction Square di Yangon pada April 2013, dengan rancangan untuk membuka 24 lagi menjelang 2016 dari Yangon ke Nay Pyi Taw. Bersama dengan makanan biasa ayam dan burger, Lotteria menawarkan hidangan yang disesuaikan untuk pengguna Myanmar, seperti nasi ayam.[1]

Strategi perniagaan lain sunting

Pada tahun 2003, Lotteria bekerjasama dengan KT dan Intel untuk menyediakan akses Wi-Fi di restorannya[13] untuk membantu menarik lebih banyak pelanggan. Perkhidmatan ini juga telah tersedia di setiap restoran di Jepun untuk pengguna NTT Docomo dan pengguna mudah alih au sejak tahun 2006.

Lotteria telah mengikuti trend makanan segera global yang beralih ke makanan yang mementingkan kesihatan dan menjenamakan semula imejnya. Dalam menghadapi trend kesihatan, ia menghilangkan lemak trans dari kentang gorengnya.[14] Ia juga memperkenalkan item menu yang lebih sihat, seperti burger roti rai yang hanya berjumlah 350 kalori.[15] Dari tahun 2008, mungkin sebagai tindak balas terhadap strategi McDonald untuk menjadi lebih kelas atas, Lotteria memulakan kempen untuk mengubah "imej kedai kami untuk mewujudkan suasana yang mirip dengan kafe, yang ditujukan untuk pelanggan yang peka terhadap kesihatan dan juga wanita".[16]

Kitar semula (Korea Selatan sahaja) sunting

Sejak tahun 2003, kerajaan Korea Selatan telah meminta deposit 50 hingga 100 Won untuk dikenakan terhadap semua cawan sekali pakai yang dijual di restoran untuk memastikannya ia dikembalikan untuk dikitar semula.[17] Oleh itu, produk (seperti minuman dan ais krim) yang akan dimakan di kedai disajikan dalam bekas plastik yang boleh digunakan semula; atau jika pelanggan membeli produk mereka dalam cawan sekali pakai dan membayar deposit, mereka dapat mengembalikan wang deposit mereka jika mereka mengembalikan cawan kosong itu kepada kakitangan kaunter. Undang-undang kitar semula menyebabkan kadar kitar semula cawan sebanyak 14 peratus pada tahun 2003, 22 peratus pada tahun 2004, dan 25 peratus pada tahun 2005. Undang-undang ini telah dimansuhkan.

Kerajaan bandar Seoul mewajibkan pengasingan sampah wajib dengan makanan, barang kitar semula dan sampah umum untuk dipisahkan antara satu sama lain. Terdapat bekas khas (untuk cecair, kertas, makanan yang tidak dimakan, plastik, dan sisa umum yang lain) di semua restoran Lotteria. Di samping itu, Lotteria juga mengenakan bayaran 50 hingga 100 Won pada beg kerana ia adalah norma bagi kebanyakan kedai gaya Barat dan tempat membeli-belah lain di Korea Selatan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d Fast food invasion looms in Yangon, Myanmar Times, 01 April 2013
  2. ^ "롯데리아 신메뉴 `지파이`에 소비자들 관심…타이완 대표 길거리 음식 - 매일경제". mk.co.kr (dalam bahasa Korea). Dicapai pada 2019-05-26.
  3. ^ Lotte Corporate History, 1970-1999 Diarkibkan 11 Mac 2009 di Wayback Machine
  4. ^ a b "Lankov, Andrei. "Experience To Go." Korea Times. Seoul, Korea: 25 October 2007". Koreatimes.co.kr. Dicapai pada 2010-06-28.
  5. ^ "Ex-Fast Retailing head named chairman of Lotteria burger chain." Kyodo News International: Tokyo, Japan, 22 January 2006
  6. ^ "Lotte Korea Official Website". Lotte.co.kr. 1979-10-25. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-12. Dicapai pada 2010-06-28.
  7. ^ a b "Han, Jane. "Can Lotteria Put TGI Friday's Back on Burner?" Korea Times. Seoul, Korea: 19 March 2009". Koreatimes.co.kr. 2009-03-19. Dicapai pada 2010-06-28.
  8. ^ "Kim, Jun-hyun. "Lotte picks up the tab at TGI Friday's." Joongang Daily. Seoul, Korea: 31 May 2002". Joongangdaily.joins.com. 2002-05-31. Dicapai pada 2010-06-28.
  9. ^ "Lotte Natuur official Korean website". Diarkibkan daripada yang asal pada 8 February 2011.
  10. ^ "Asia Business Daily (2012, March)".
  11. ^ "Yonhap news (1998, April)".
  12. ^ 李墨文 (2017). "韩企乐天利在延发展的跨文化解读" (dalam bahasa Cina). Yanbian University. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  13. ^ Yang, Sung-jim. "Wireless Internet service opens at Lotteria eateries." Korea Herald. Seoul, Korea: 9 April 2003
  14. ^ "Sung, So-young. "Fast food joints are trimming the trans fat: survey." Joongang Daily. Seoul, Korea: 22 November 2007". Joongangdaily.joins.com. 2007-11-22. Dicapai pada 2010-06-28.
  15. ^ "Lee, Hun-ho. "Fast food changing fast for health." Joongang Daily. Seoul, Korea: 2 June 2005". Joongangdaily.joins.com. 2005-06-02. Dicapai pada 2010-06-28.
  16. ^ "Cho, Jae-Eun. "Korean McDonald's seeing supersized growth in sales." Joongang Daily. Seoul, Korea: 9 April 2008". Joongangdaily.joins.com. 2008-04-09. Dicapai pada 2010-06-28.
  17. ^ "Kwon, Hyuk-joo. "Survey finds around 25% of paper cups are recycled." Joongang Daily. Seoul, Korea: 03 October 2005". Joongangdaily.joins.com. Dicapai pada 2010-06-28.