Lubang biru

lubang benam atau gegua marin

Lubang biru ialah gua laut besar atau lubang benam, yang terbuka ke permukaan dan telah dikembangkan di tebing atau pulau yang terdiri daripada batuan dasar karbonat (batu kapur atau terumbu karang). Lubang biru biasanya mengandungi air yang segar, marin, atau kimia yang dicampur. Ia dilanjutkan di bawah paras laut paling dalam ia dan boleh memberikan akses ke bahagian-bahagian gua yang timbul.[1] Contoh-contoh yang terkenal boleh didapati di Laut China Selatan (Lubang Naga), Belize, Bahamas, Guam, Australia (di Terumbu Sawar Besar), dan Mesir (di Laut Merah).

Lubang Biru Besar, terletak di Ambergris Caye, Belize
Lubang Biru Dean, Long Island, Bahamas

Lubang biru terdalam di dunia pada ketinggian 300.89 meter (987 kaki) ialah di Laut China Selatan dan dinamakan Lubang Naga, atau Longdong.[2] Lubang biru kedua terdalam di dunia dengan jalan masuk bawah air pada 202 meter (663 kaki) ialah Lubang Biru Dean, terletak di teluk barat Bandar Clarence di Long Island, Bahamas. Lubang biru lain adalah kira-kira separuh kedalaman antara 100–120 meter (330–390 kaki). Diameter jalan masuk teratas biasanya dari 25–35 meter (82–115 kaki) (Lubang Biru Dean) hingga 300 meter (980 kaki) (Lubang Biru Besar di Belize).

Lubang biru terbentuk semasa zaman ais yang lalu, apabila paras laut adalah lebih kurang 100–120 meter (330–390 kaki) lebih rendah dari sekarang. Pada masa itu, pembentukan ini ialah sasaran hakisan yang sama dari hujan dan luluhawa kimia yang biasa di semua kawasan batu kapur; ini berakhir apabila ia tenggelam pada akhir zaman ais.

Banyak fosil yang berbeza telah ditemui yang menunjukkan jenis bentuk kehidupan yang wujud dalam lubang biru. Bentuk kehidupan lain seperti kehidupan marin dan fosil marin juga telah diperhatikan; fosil buaya dan kura-kura,[3] misalnya, telah dijumpai di dalam lubang biru.

Rujukan sunting

  1. ^ Mylroie, J. E., Carew, J. L., and Moore, A. I., (1995), Blue Holes: Definition and Genesis: Carbonates and Evaporites, v. 10, no. 2, p. 225.
  2. ^ Stephanie Pappas (July 27, 2016). "World's Deepest Blue Hole Is in South China Sea". LiveScience.
  3. ^ Keen, Cathy (December 3, 2007). "Fossils excavated from Bahamian blue hole may give clues of early life". University of Florida. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2014. Dicapai pada April 24, 2016. Cite has empty unknown parameter: |deadurl= (bantuan)

Pautan luar sunting