Lumpiang ubod merupakan sebuah hidangan pembuka selera dari Filipina yang terdiri daripada ubod julienned ( jantung kelapa sawit ) dengan pelbagai daging dan sayur-sayuran dalam crêpe telur nipis. Ia biasanya dihidangkan segar (sebagai lumpiang sariwa ), namun begitu ia juga boleh digoreng. Ia berasal dari bandar Silay di Negros Occidental di mana varian asal, lumpiang Silay, masih popular.

Lumpiang ubod
Jenis sajianPembuka selera
Tempat asalFilipina
Kawasan/rantauSilay, Negros Occidental
Suhu penghidanganpanas, suam
Keragaman/variasilumpiang Silay
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Nama dan asal usul sunting

Lumpiang ubod mendapat namanya daripada ubod (" jantung kelapa ") iaitu empulur yang boleh dimakan yang berasal daripada batang kelapa. Hidangan ini berasal dari bandar Silay di wilayah Negros Occidental, Pulau Negros di Visayas . Kononnya ia muncul sebagai salah satu pembuka selera yang dibawa di atas dulang anyaman (bilao) oleh pelayan (manuglibod) di kawasan perjudian mahjong yang sering dikunjungi oleh golongan atasan di bandar itu. Ubod tersebut diambil daripada pokok kelapa yang baru ditebang yang turut digunakan secara meluas dalam masakan Ilonggo . Ia menjadi popular dan diterima di bahagian lain di Filipina, akhirnya mengambil ciri-ciri lumpiang sariwa yang lebih lazim. [1] [2]

Rujukan sunting

  1. ^ Fenix, Michaela (2017). Country Cooking: Philippine Regional Cuisines. Anvil Publishing, Incorporated. ISBN 9789712730443.
  2. ^ Pacete, Ver F. (29 July 2017). "Falling in love with 'lumpia ubod'". SunStar Philippines. Dicapai pada 24 December 2018.

Bacaan lanjut sunting

Templat:Filipino food