Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia

(Dilencongkan dari MCCBCHST)

Majlis Perundingan Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) ditubuhkan bagi membincangkan dan mencari penyelesaian berhubung perkembangan agama-agama berhala di Malaysia selaras dengan Perlembagaan Persekutuan Malaysia. Pengerinya ialah Reverend Dr Thomas Philips . MCCBCHST dijemput menyertai Jawatankuasa Antara Agama.[1]

Bantah korban lembu di sekolah sunting

MCCBCHST membantah lembu disembelih atau dikorban di tempat awam seperti di sekolah kerana lembu adalah binatang suci bagi penganut agama Hindu.

Sebaliknya Sekretariat Persefahaman dan Kerjasama Gerakan Dakwah (SPKGD) yang disertai oleh 3 NGO Islam iaitu Isma, Abim dan PUM membantah desakan MCCBCHHT itu. Ini kerana korban lembu, kambing , unta dan kerbau adalah satu ibadah yang dituntut oleh agama Islam. Ia berkaitan dengan peristiwa Nabi Ibrahim tidak jadi menyembelih leher anaknya Nabi Ismail.[2] Masyarakat bukan Islam di Singapura, Thailand dan Indonesia tidak pernah mempersoalkan hal seumpama itu.Abdullah Zaik Abd. Rahman Isma), Amidi Abdul Manan (Abim) dan Dr Fauzi Draman (PUM) .

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Isu Gugat Keharmonian Antara Agama Perlu Dibincang
  2. ^ "MCCBCHST harus hargai toleransi agama". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-08. Dicapai pada 2011-11-08.