MMC Corporation Berhad

MMC Corporation Berhad (disingkat sebagai MMC; MYX: 2194) ialah syarikat utiliti dan infrastruktur Malaysia, dengan perniagaan pelbagai di bawah tiga bahagian: tenaga dan utiliti, pelabuhan dan logistik, dan kejuruteraan dan pembinaan. Syed Mokhtar Al-Bukhary ialah pemegang kepentingan terbesar dan pemilik terkini syarikat ini.[4]

MMC Corporation Berhad
Nama dahuluMalaysia Mining Corporation Berhad
Jenis/bentuk sahSyarikat dagangan awam
Didagangkan sebagaiMYX: 2194
ISINMYL2194OO008
Ditubuhkan1911; 113 tahun yang lalu (1911)[1]
Ibu pejabatTingkat Bawah, Wisma Budiman, Persiaran Raja Chulan, 50200 Kuala Lumpur, Malaysia
Tokoh pentingShamsul Azhar Abbas (Pengerusi)
Che Khalib Mohamad Noh (Pengarah Urusan Kumpulan)
Hasil RM 944,077 bilion (2018)[2]
Pendapatan bersih RM 38.94 juta (2018)[3]
Jumlah aset RM 24,985,455 bilion (2018)[2]
Jumlah ekuiti RM 10,223,517 bilion (2018)[2]
Anak syarikatLihat di bawah
Tapak webwww.mmc.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Di bawah bahagian tenaga dan utiliti, MMC mempunyai kepentingan mengawal di Malakoff Corporation Berhad, pengeluar kuasa bebas terbesar Malaysia.[5] Ia merupakan pemegang saham tunggal terbesar Gas Malaysia Berhad, pembekal tunggal gas asli di Semenanjung Malaysia,[6] dan memiliki sepenuhnya Aliran Ihsan Resources Berhad, pengendali loji rawatan air.[7]

Perniagaan utama MMC di bahagian pelabuhan dan logistik termasuk operasi Pelabuhan Tanjung Pelepas, terminal kontena terbesar Malaysia[8] dan Pelabuhan Johor, pelabuhan pelbagai guna utama Malaysia.[9] MMC juga mempunyai kepentingan bersekutu dalam Red Sea Gateway Terminal Company Limited,[10] yang mengendalikan sebuah terminal kontena di Pelabuhan Islam Jeddah, Kerajaan Arab Saudi.

Bahagian kejuruteraan dan pembinaan MMC mempunyai peranan utama sebagai Rakan Penghantar Projek dan kontraktor pakej kerja bawah tanah untuk projek 51 km (32 batu) laluan MRT Sungai Buloh-Kajang daripada projek Transit Aliran Ringan Lembah Klang (KVMRT).[11] MMC membina Terowong Keretapi Bukit Berapit, terowong kereta api terpanjang di Asia Tenggara, sebagai sebahagian daripada 329 km (204 batu) Projek Penjejakan Elektrik Ipoh-Padang Besar[12] dan Lebuhraya Terowong SMART,[13] terowong dua hala yang pertama di dunia.

Sejarah sunting

Sejarah penubuhan MMC Corporation bermula dengan penubuhan Malayan Tin Dredging Limited di London, England pada tahun 1911, Syarikat telah memindahkan domisilnya ke Malaysia dengan menggabungkan Tin Dredging (M) Berhad (MTD) pada tahun 1976, kemudian kumpulan pengorek timah Malayan di Malaysia. Pada tahun 1981, MTD bergabung dengan New Tradewinds Sdn Bhd yang sebelum ini telah mengambil alih London Tin Corporation (LTC), syarikat perlombongan bijih timah terbesar di dunia, mengguna nama Malaysia Mining Corporation Berhad untuk menjadi pengeluar timah bersepadu terbesar di dunia. Syarikat ini telah disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (kini Bursa Malaysia) pada 12 Julai 1977.

Pada tahun 1983, Syarikat ini membuat keputusan perniagaan yang dikira untuk menghentikan operasi perlombongan timah di Malaysia memandangkan peningkatan kos operasi, gred timah rendah, kekurangan buruh dan permintaan mengecut untuk timah di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, Syarikat mengekalkan operasi perlombongan emas dan berlian di Australia melalui Plutonic Resources Limited (Plutonic) dan Ashton Mining Limited. Penggabungan Perusahaan Pertambangan Homestake (Homestake) pada tahun 1997 dengan Plutonik menghasilkan kepentingan bersekutu Syarikat di Plutonic digantikan oleh kepentingan pelaburan dalam Homestake. MMC menjual sahamnya di Homestake pada tahun 1998 dan kepentingannya di Ashton pada tahun 2000.

MMC telah menjalani proses transformasi dan telah melepaskan hampir semua kepentingan perlombongannya dengan kurang daripada satu peratus daripada pendapatannya yang berasal dari sektor ini. Syarikat memberi tumpuan kepada mencapai visi menjadi kumpulan Utiliti dan Infrastruktur utama.

Anak syarikat sunting

Pelabuhan dan logistik sunting

Tenaga dan utiliti sunting

Kejuruteraan dan pembinaan sunting

  • MMC Engineering Services Sdn Bhd (100%)
  • MMC Pembentungan Langat Sdn Bhd (100%)
  • MMC Oil & Gas Engineering Sdn Bhd (100%)
  • MMC Tepat Teknik Sdn Bhd (100%)
  • MMC Gamuda Joint Venture Sdn Bhd (50%)
    • MMC Gamuda KVMRT (PDP) Sdn Bhd
    • MMC Gamuda KVMRT (PDP SSP) Sdn Bhd
    • MMC Gamuda KVMRT (T) Sdn Bhd
  • Zelan Berhad (39.2%)
  • Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd (50%)

Lihat Juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "constructionall.com". www.constructionall.com.
  2. ^ a b c 3QFY18 Bursa Announcement www.mmc.com.my. Dicapai pada 1 Mei 2018.
  3. ^ Arjuna Chandran Shankar (27 November 2018). MMC Corp 3Q net profit doubles The Edge Markets. Dicapai pada 27 Februari 2019.
  4. ^ Fauzi Jaafar dan Fadzil Zainol (12 September 2016). MMC Corporation lambang kejayaan syarikat bumiputera Utusan Malaysia. Dicapai pada 4 Mac 2017.
  5. ^ http://www.malakoff.com.my
  6. ^ http://www.gasmalaysia.com
  7. ^ "Home". Aliran Ihsan Resources Berhad.
  8. ^ http://www.ptp.com.my
  9. ^ http://www.johorport.com.my
  10. ^ "Home - Red Sea Gateway Terminal". www.rsgt.com.
  11. ^ http://www.mymrt-underground.com.my/
  12. ^ "Electrified Double Track Project. Ipoh-Padang Besar". www.2t.com.my. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-02-23. Dicapai pada 2021-08-30.
  13. ^ "SMART Motorway Tunnel". www.smarttunnel.com.my.

Pautan luar sunting