Mack Trucks, Inc., ialah syarikat pembuatan trak Amerika dan bekas pengilang bas dan bas troli . Diasaskan pada tahun 1900 sebagai Syarikat Mack Brothers, ia menghasilkan trak pertama pada tahun 1907 dan mengguna pakai namanya pada tahun 1922. Mack Trucks ialah anak syarikat AB Volvo yang membeli Mack bersama-sama dengan Renault Trucks pada tahun 2000. yang diasaskan di Brooklyn, New York, ibu pejabat syarikat berada di Allentown, Pennsylvania, dari 1905 hingga 2009 ketika mereka berpindah ke Greensboro, North Carolina. [1] Seluruh barisan produk Mack masih dihasilkan di Lower Macungie, Pennsylvania, dengan powertrain dihasilkan di kilang Hagerstown, Maryland. Mereka juga mempunyai kilang pemasangan tambahan di Pennsylvania, Australia, dan Venezuela. Terdapat juga (dahulu) loji Mack di Hayward, California dan Oakville, Ontario, Kanada.

Mack Trucks, Inc.
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriAutomotif
Ditubuhkan11 Jun 1900; 123 tahun yang lalu (1900-06-11) (sebagai Mack Brothers Company)
Ibu pejabatGreensboro, North Carolina, A.S.
Tokoh penting
  • Martin Weissburg (President)
KeluaranTrak
Syarikat indukVolvo
Tapak webmacktrucks.com
Facebook: MackTrucks Twitter: MackTrucks Instagram: macktrucks LinkedIn: mack-trucks Youtube: MackTrucks Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Rujukan sunting

  1. ^ Barron, Richard M. (September 4, 2009). "Mack Moves South: Bulldog in Tow". Diarkibkan daripada yang asal pada September 5, 2012. Dicapai pada 2009-09-04.

Pautan luar sunting