Mahkota Baekje merujuk pada beberapa artifak yang digali yang diyakini sebagai ketopong raja, permaisuri, dan bangsawan Kerajaan Baekje. Beberapa mahkota mengikuti tradisi yang sama dengan mahkota Silla kerana mereka berkongsi motif pokok dan petunjuk tradisi perdukunan. Namun, mahkota raja dan permaisuri menunjukkan bahawa orang Baekje mempunyai tradisi yang berbeza untuk penutup kepala kerajaan mereka.

Mahkota Baekje
Nama Korea
Hangul금제관식
Hanja金製冠飾
Perumian SemakanGeumje Gwansik
McCune–ReischauerKŭmje Kwansik

Khazanah Negara Korea No.154 sunting

Geumjegwansik ialah sepasang dua bentuk mahkota emas yang dipakai oleh raja Baekje. Ditetapkan pada 9 Julai 1974, mereka ialah khazanah negara Korea ke-154. Muzium Nasional Gongju kini menyimpan mahkota ini dalam koleksi mereka. Mereka digali dari makam Raja Muryeong di Gongju, Korea Selatan pada tahun 1971. Mahkota ini ditumpuk dengan rapi di antara satu sama lain dan dijumpai diletakkan berhampiran kepala raja di keranda.

Khazanah Negara Korea No.155 sunting

Geumjegwansik (Hiasan emas untuk mahkota permaisuri) sama bentuk dan ukurannya dan ditemui di makam yang sama dengan khazanah negara Korea No.154, di makam Raja Muryeong. Mereka ialah khazanah negara ke-155 dan ditetapkan pada 9 Julai 1974. Mahkota ini ditemui di kepala keranda permaisuri, diletakkan rapi di atas satu sama lain.

Khazanah Negara Korea No.295 sunting

Mahkota Bersadur Gangsa dari Sinchon-ri Tumulus (Naju sincholli gobun chuldogeum donggwan) berasal dari zaman Tiga Kerajaan Korea . Ia ditetapkan sebagai khazanah negara Korea ke-295 pada 22 September 1997 dan kini ditempatkan di Muzium Nasional Korea. Digali pada tahun 1917-1918, ia dijumpai di Sinchon-ri, Naju di penggalian Bannam-myeon. [1]

Masih ada ketidakpastian mengenai pemilikan mahkota itu. Ia dipercayai kepunyaan pemimpin wilayah dan tidak mungkin menjadi mahkota raja. Mahkota itu mungkin dibuat dari wilayah ia digali atau dikirim sebagai hadiah oleh raja Baekje kepada pengikutnya.

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Guide to Korean Culture. Korean Culture and Information Service. 2013. m/s. 230. ISBN 9788973755714.

Pautan luar sunting