Mahmoud Abu Hanoud

Mahmoud Abu Hanoud Shuli (Dalam Bahasa Arab : (محمود أبو هنود الشولي) (2001-1967) ialah seorang pemimpin dan pejuang Al-Qassam Palestin dari kampung Asira Al Shamaliah, utara Nablus. Dia dilahirkan pada 1/7/1967, dan terselamat daripada dua percubaan pembunuhan. Israel membencinya kerana dia merancang berpuluh-puluh operasi ketenteraan dan komando menentangnya, dan dia adalah legenda dalam fikiran rakyat Palestin.

Mahmoud Muhammad Abu Hanoud

محمود محمد أبو هنود
Kelahiran
Mahmoud Muhammad Abu Hanoud

1 Julai 1967
Meninggal dunia24 November 2001
Sebab kematianSerangan Udara
Warganegara Palestin
Nama lainAbu al-Hanoud
PendidikanUniversiti al-Quds, Abu Dis
OrganisasiBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas

Kehidupan dan pengejarannya sunting

Syahid abu Hanoud dilahirkan pada 01/07/1967. Beliau menamatkan pendidikan menengahnya di kampung Asira Al-Shamaliya, tempat beliau dilahirkan dan dibesarkan. Kemudian, pada tahun 1995, beliau menyertai Kolej Da`wah dan Asas Agama. di Baitulmaqdis yang diduduki, di mana beliau memperoleh ijazah sarjana muda dalam undang-undang Islam.

Dengan tercetusnya Intifadah pertama pada tahun 1987, Abu Hanoud bergegas untuk mengambil bahagian dalam aktivitinya, dan pada tahun 1988 dia cedera parah akibat tembakan ketika berhadapan dengan tentera pendudukan. Selepas itu, dia ditangkap selama beberapa bulan di "Megiddo "pusat tahanan.

Selepas dibebaskan, Abu Hannoud menjadi ahli aktif Gerakan Penentangan Islam "Hamas" di Nablus, dan pada Disember 1992, dia dan lima orang lain dari kampung halamannya di Asira al-Shamaliya adalah antara 400 ahli Hamas dan Jihad Islam yang telah dihantar pulang. ke Marj al-Zuhur, selatan Lubnan.

Bintang Syahid Yang Bersinar sunting

Proses pengusiran tidak cukup untuk menghalang Abu Hanoud daripada aktivitinya dalam gerakan Islam, tetapi selepas itu dia terlibat dalam aktiviti ketenteraan, dan menjadi salah seorang anggota terkemuka peralatan tentera Briged Izzuddin Al-Qassam. , dan selepas kematian jurutera Mohiyedine Sharif, orang pertama yang dikehendaki perkhidmatan keselamatan Zionis pada masa itu, dia menggantikannya Untuk menjadi yang paling dikehendaki daripada perkhidmatan keselamatan musuh dan ejen mereka.

Kepentingan Abu Hanoud yang dianiaya meningkat pada tahun 1996, apabila dia ditangkap bersama aktivis Hamas dalam kempen yang dilancarkan oleh perkhidmatan keselamatan Pihak Berkuasa Palestin ketika itu.Namun, Abu Hanoud telah dibebaskan dan dikatakan bahawa dia berjaya keluar dari penjara pada Mei tahun yang sama.

Selepas itu, bintang syahid bersinar di langit jihad, dan akhbar Zionis mula menyiarkan laporan khas tentang Abu Hanoud.Majalah Zionis "Jerusalem Post" menunjukkan dalam salah satu isunya bahawa entiti Zionis mempunyai tugas yang sangat mendesak. , iaitu menangkapnya.

Percubaan Israel untuk membunuh beliau sunting

Selepas entiti Zionis meletakkan pemimpin Abu Hanoud sebagai ketua mereka yang dikehendaki untuknya, dia memulakan kerja sebenar untuk menyingkirkannya, kerana dia telah mengalami percubaan pembunuhan pada 8/26/2000, tetapi dia telah cedera dan berjaya. untuk melarikan diri selepas dia membunuh lebih daripada tiga tentera dari unit khas tentera musuh.Ramai daripada mereka cedera, yang menyumbang kepada peningkatan kemarahan Zionis terhadapnya, dan untuk mencari lebih banyak untuk menghapuskan Abu Hanoud, yang memohon hidung tentera musuh dan menghancurkan keselamatannya.

Percubaan kedua adalah pada 20-5-2001, selepas pesawat Israel mengebom buat kali pertama penjara pusat bandar Nablus di Tebing Barat yang diduduki, di mana pihak berkuasa menahan pejuang "Mahmoud Abu Hanoud", komander sayap tentera Briged Izzuddin Al-Qassam, dan buat kali kedua, Abu Hanoud keluar hidup-hidup dari bawah runtuhan. Beliau masih memegang di tangannya sebuah Al-Quran yang sedang dibacanya semasa pengeboman.

Kedua-dua percubaan yang gagal ini tidak mematahkan semangat pasukan keselamatan Zionis daripada serius mendapatkan permintaan komander sayap tentera Hamas di Tebing Barat yang diduduki, maka percubaan ketiga ialah pejuang Abu al-Hunud mati syahid. kematiannya dan dua orang sahabatnya.

Operasi yang dilakukan oleh syahid Abu Hanoud sunting

Syahid Mahmoud Abu Hanoud mengambil bahagian dalam pelaksanaan banyak operasi heroik, dan dia berada di belakang pengambilan lima pengebom berani mati yang meletupkan diri mereka pada tahun 1997.

Antara operasi di mana Abu Hannoud lakukan adalah: sunting

• November 1995: Menembak di kereta seorang rabbi Zionis berhampiran "Kochav Ya'akov" yang dirampas, mencederakan rabbi itu.

• Disember 1995: Menembak kenderaan tentera Zionis berhampiran Wadi Al-Bathan, timur Nablus, tanpa menyebabkan sebarang kecederaan.

• Mei 1996: menembak bas perogol di bandar rampasan "Beit El", membunuh seorang Zionis dan mencederakan 3 yang lain.

• Mei 1996: Menembak ke arah kenderaan tentera tentera musuh di Jabal "Ebal" berhampiran Nablus, yang menyebabkan seorang pegawai Zionis cedera ringan.

• Mei 1997: Sebuah kereta Zionis ditembak berhampiran penempatan "Elon Moreh", tanpa sebarang kecederaan.

• Julai 1997: Alat letupan "sisi" diletupkan terhadap sebuah jip milik pengawal sempadan Zionis di jalan menuju ke "Masjid Nabi Yusef" di bandar Nablus, yang mengakibatkan kecederaan dua tentera Zionis.

• Julai 1997: Serangan pengeboman berani mati berganda di pasar "Mahane Yehuda" di Baitulmaqdis Barat, membunuh 16 Zionis dan mencederakan 169 yang lain.

• September 1997: Melakukan pengeboman berani mati "berganda" di Jalan "Ben Yehuda", membunuh 5 Zionis dan mencederakan lebih 120.

• Operasi syahid di pusat komersial utama di tengah-tengah Baitulmaqdis Barat, membunuh lima Zionis dan mencederakan kira-kira 169 yang lain.

• November 1997: Percubaan untuk menculik seorang askar Zionis, tetapi tidak berjaya.

Kesyahidan sunting

Pada 24 November 2001, 9 Ramadan 1422 Hijiriah. Selepas tujuh tahun penganiayaan tanpa terhadap syahid abu hanoud tanpa henti, di mana dia tertakluk kepada dua percubaan pembunuhan yang gagal, pasukan pendudukan Israel berjaya pada petang Jumaat 23/11/2001 untuk memantau dan membunuh pemimpin mujahid yang heroik Mahmoud Muhammad Ahmad Abu Hanoud semasa dia bergerak. dari satu tempat persembunyian ke satu lagi di kawasan Nablus.

Komander pejuang, Mahmoud Abu Hanoud, terbunuh apabila helikopter Israel mengebom kereta yang dibawanya di jalan yang menghubungkan kampung Yasid di daerah Nablus dan Al Fara’a di daerah Jenin, dengan lima peluru berpandu. Berhampiran dengan tempat kejadian, tetapi pesawat Zionis mengejarnya dan menembaknya dengan peluru berat, yang menyebabkan tubuhnya menjadi berkeping-keping, yang hanya tinggal belakang kepala dan beberapa bahagian tubuh murninya.

Jeneral Yitzhak Eitan, Komander Wilayah Tengah dalam Tentera Pendudukan Israel, mengulas mengenai pembunuhan itu dengan berkata: “Ia adalah tangkapan berharga yang telah lama kami cari di setiap bahagian Tebing Barat. Ia adalah mimpi ngeri yang telah mengganggu kami untuk masa yang lama. Pembubaran lelaki ini adalah pencapaian sebenar bagi alat perisikan dan tentera Israel. Ia hampir merupakan pencapaian terbesar bagi kami sejak beliau Pemberontakan meletus.”

Kenyataan Hamas dan Briged al-Qassam atas kesyahidan Mahmoud Abu Hanoud sunting

بسم الله الرحمن الرحيم

"قل هل تربصون بنا إلا إحدى الحسنيين ونحن نتربص بكم أن يصيبكم الله بعذاب من عنده أو بأيدينا فتربصوا إنا معكم متربصون"

Maksudnya:Katakanlah: "Apakah kamu menunggu kami kecuali salah satu dari dua kebaikan, dan kami menantikan kamu agar Allah menimpakan siksaan dari-Nya kepadamu atau dari tangan kami, maka tunggulah kami, sesungguhnya kami menunggu bersamamu".

Kenyataan yang dikeluarkan oleh Gerakan Penentangan Islam (Hamas)

Darah pemimpin syahid Abu Hunoud berkata: Penentangan adalah pilihan kami.

Rakyat Palestin yang gagah perkasa.. bintang jatuh dari langit Palestin, tetapi serpihannya akan membakar hati Zion. Selepas dia, siapakah yang akan menghalang lautan yang dipenuhi api? .

Kerana pemimpin syahid Mahmoud Abu Hanoud adalah kesatria yang membuat pendudukan, tentera dan penerokanya tidak dapat tidur di seluruh Palestin, pelajarnya mempelajari semua seni mempertahankan diri daripadanya dan lulus dari sekolahnya dengan cemerlang, dan mereka menyedari bahawa giliran mereka untuk mengajar Zionis pelajaran yang mereka tidak akan lupa sehingga mereka tahu bahawa jika seorang kesatria jatuh dari kita, dia bangkit di belakangnya Kesatria, orang kita tidak melunakkan saluran mereka dan tidak goyah dalam tekad mereka, kerana kita adalah takdir Allah yang akan melemparkan ketakutan ke dalam hati mereka tanpa rasa takut, berundur atau lemah.

Betapa banyaknya nabi-nabi yang berperang bersamanya, dan mereka tidak dilemahkan oleh apa yang menimpa mereka di jalan Allah, dan tidak pula mereka lemah, tidak pula tunduk, dan Allah mengasihi orang-orang yang sabar.

Rakyat Palestin yang sabar kita.. Jenayah kejam yang dilakukan oleh pemimpin keganasan Zionis dalam pembunuhan komander Briged Izzuddin Al-Qassam, Mujahid yang heroik, syahid Mahmoud Abu Hanoud dan saudara-saudaranya, pahlawan Ayman dan Mamoun Hashayka, tidak akan terlepas dari hukuman dan mereka akan menyesal, insya-Allah, pada saat mereka membunuh mereka sebagai Pahlawan, arus sungai telah berakhir, dan musuh yang sombong ini terus melakukan kejahatannya, berlindung dalam jubah masyarakat antarabangsa, bergantung pada keadaan kelemahan Arab dan bersembunyi di sebalik daun ara yang dipanggil gencatan senjata yang tidak menutup aurat sesiapa, kerana ia melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap pahlawan, kanak-kanak, orang tua, dan wanita kita. Ini menjadikan rakyat kita mustahak untuk tidak menghiraukan janji palsu yang dibuat oleh penaja terbesar keganasan, dan tidak mendengar seruan yang meragukan untuk gencatan senjata yang terhasil dari negara-negara keangkuhan, negara-negara yang sangat aktif jika Mujahidin kita diserang oleh musuh Zionis dan meninggikan suara mereka dengan mengecam dan menyalahkan mereka kerana keganasan.Rakyat kita dan pemberontakan kita, tetapi dia benar-benar senyap ketika melihat cebisan anak-anak kita dikoyak sebelum mereka sampai ke sekolah mereka.

Rakyat Palestin kami yang sedang berjuang.. Kami berada dalam Gerakan Penentangan Islam "Hamas" dan kami berdarah dengan segala kebanggaan, kebanggaan, penghormatan dan kekaguman terhadap pemimpin syahid Mahmoud Abu Hanoud dan saudara-saudaranya di majlis perkahwinan syahid yang telah lama mereka nantikan selepas beliau dan saudara-saudaranya terpegun dengan pahlawan pendudukan dan tenteranya yang pengecut, dan Tuhan Yang Maha Kuasa menggagalkan rancangan mereka untuk membunuhnya sebelum Marilah kita berjanji kepada Tuhan Yang Maha Kuasa untuk tetap setia kepada darah syuhada dan kepada semua syuhada rakyat kita, setia hak kami untuk menentang sehingga tamatnya pendudukan dan pengusirannya dari tanah kami, menggunakan jiwa dan darah kami untuk itu.

Ini adalah jihad kemenangan atau syahid

Allah maha besar, segala puji bagi Allah

Gerakan Penentangan Islam (Hamas)

Nablus - Palestin 24/11/2001 Masihi

Wasiat beliau sunting

Syahid Mahmoud Abu Hanoud, komander Briged Izzuddin Al-Qassam, menulis wasiatnya dengan darah merah terangnya, maka setiap perkataan di dalamnya berdenyut-denyut dengan kehidupan, sebagaimana Imam Sayyid Qutb yang syahid berkata: “Kata-kata kami akan tetap mati, tidak bergerak, tidak bernyawa dalam perkahwinan lilin, jadi jika kita mati demi mereka, mereka bangkit dan hidup di antara Biologi"

Saya menulis dan saya tahu pada hari saya menulis bahawa tangan saya akan binasa dan bukunya akan kekal

Jika dia berbuat baik, dia akan mendapat pahala yang sama, dan jika dia melakukan kejahatan, dia akan mendapat hukuman

Nasihat saya kepada manusia dan kepada gerakan Islam khususnya

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam, dan selawat dan salam ke atas Rasulullah, keluarganya dan para sahabatnya yang baik, dan orang-orang yang mengikuti mereka dan mengikuti jalan mereka di antara kaum Muslimin dan Mujahidin dengan kebaikan hingga hari kiamat. , dan selepas:

Wahai umat Islam, anak-anak rakyat Palestinku, pejuang yang sabar.. Wahai anak-anak kotaku Nablus, Jabal al-Nar, kilang revolusioner, dan tempat kelahiran para syuhada.. Wahai anak-anak kampungku tercinta, Asira al-Shamaliya , jus para revolusioner dan para syuhada. .

Kepada anda semua, saya ucapkan salam, rindu saya kepada anda, dan doa yang paling tulus untuk anda.

Demi kamu, wahai Palestin, pengorbanan itu manis, dan demi kamu, ya Yerusalem, kami menikmati kesakitan, dan untuk matamu, wahai yang paling ekstrem, kepuasan jiwa dan jiwa..

Wahai anak-anak umatku yang dikasihi: tabah, tabah, sabar, lebih banyak pengorbanan, lebih banyak berhimpun di sekitar panji-panji jihad. Sesiapa yang mencari kecantikan tidak akan dirosakkan oleh mas kahwin. Tanahmu, kesucianmu, dan kehormatanmu tidak akan terpelihara, dan Serangan musuh tidak akan menghalangnya melainkan keazaman dan keazaman anak-anak dan pemuda yang gagah perkasa yang menyinsing lengan baju dan mengorbankan nyawa mereka dengan harga murah demi kehormatan, martabat dan martabat bangsa, agama dan rakyatnya.

Segala puji bagi Allah yang telah memuliakan dan melimpahkan nikmat kepadaku dengan memilihku berada dalam barisan orang yang terbaik di antara barisan Mujahidin.Segala puji bagi Tuhanku, atas nikmat dan kemurahan-Mu dengan menjadikanku seorang pejuang dalam Jalan awak.

Saudara Musliminku: Aku berpesan kepada kamu supaya bertaqwa kepada Allah, aku menasihati kamu supaya kembali kepada Allah dan jalan Nabi-Nya dan jalan para sahabatnya, Mujahidin yang soleh, aku nasihatkan kamu untuk bersatu di bawah panji-panji agama yang lurus dan berpegang teguh. cepat kepada tali Allah yang kukuh.

Berusahalah untuk mendidik anak-anakmu dan zuriatmu dalam Islam, dan didiklah mereka di atas Al-Quran, cinta kepada Rasul, dan cintakan jihad. Jauhkan mereka dari segala sebab fitnah dan keterikatan dengan dunia. Ajarlah mereka untuk memberontak terhadap kehinaan dan menolak kenyataan yang buruk. Rendahkan sayap antara satu sama lain, sayangi saudaramu, bekerjasama dalam kebenaran dan ketakwaan, dan jagalah anak-anakmu dan lindungi mereka dari tipu daya agen mereka, dan berhati-hatilah dari menggulingkan mereka. Di rawa-rawa daripada maksiat dan buruh. Ceraikan dunia dan cintanya, yang mewariskan kepadamu rasa pengecut, putus asa, dan putus asa dari rahmat dan kemenangan Tuhan. Jangan dengarkan suara orang-orang yang pengecut, yang meninggalkan, dan mereka yang mengkhianatimu dan mengancammu dengan kekuasaan Amerika dan Eropah.

“Orang-orang yang berkata kepada mereka: ‘Manusia telah berkumpul untuk memerangi kamu, maka takutilah mereka,’ maka hal itu menambah iman mereka, dan mereka berkata, ‘Cukuplah Allah bagi kami dan Dia adalah sebaik-baik Pelindung’.

Wahai Muslimin: Ketahuilah bahawa apa yang menimpa umat kami dan rakyat kami tidak disebabkan oleh sesuatu selain daripada jarak kami dari kaedah Tuhan kami dan petunjuk Nabi kami, dan kami bergegas mengejar Barat pada masa-masa dan di belakang Timur pada masa yang lain, jadi kami tidak mewarisi itu, dan ia hanya menambahkan kami dalam kehinaan, perhambaan, pembunuhan dan perpecahan.

Adapun kamu, wahai anak-anak Gerakan Islam, yang dipilih Allah dari kalangan makhluk-Nya untuk memenuhi takdir-Nya bersama kamu dan untuk melaksanakan urusan-Nya, sehingga Dia mengembalikan kekuatan agama-Nya ke atas tanganmu, meninggikan panji-panji-Nya bersamamu, dan memenuhi dengan kamu ancaman-Nya untuk menyinggung wajah Bani Israil, lebih ikatan dan keteguhan pada pendekatan-Nya, wahai anak-anak Gerakan Islam, majulah dalam barisan dan bawalah panji-panji, panji-panji jihad Dan pertahankan lembangan agama. dan tanah air, jangan gagal dan jangan berpaling, maka Allah akan menggantikan kamu dengan orang yang lebih baik daripada kamu.

Dan kepadamu, wahai sebaik-baik kebaikan di bumi Allah, wahai kamu yang mengibarkan panji-panji jihad, dan wahai kamu yang mempersembahkan korban kepada pemimpin-pemimpinku, saudara-saudara, dan orang-orang yang dikasihi dalam Briged Al-Qassam. "Dan janganlah kamu lemahlah kamu, dan janganlah kamu bersedih hati, dan kamulah Yang Maha Tinggi, jika kamu orang-orang yang beriman.”

"Sekiranya kamu ditimpa luka, maka orang ramai juga mengalami luka yang serupa, dan hari-hari itu kita silih berganti antara manusia. Jika kamu menderita, maka mereka juga menderita seperti kamu menderita.

Saya mempercayakan kamu kepada Tuhan, yang simpanannya tidak hilang, dan semoga keselamatan dan rahmat Tuhan tercurah kepadamu

Saudaramu yang malang, kepada ampunan dan rahmat Allah, saudaramu yang penyayang

Mahmoud bin Mohammed Abu Hanoud

Briged Izzuddin Al-Qassam

29/8/2001