Mahmud al-Zahar

(Dilencongkan dari Mahmoud al-Zahar)

Mahmud Khalid Al-Zahar (lahir pada tahun 1945) (Arab: محمود خالد الزهار), seorang doktor dan ahli politik Palestin, salah seorang pemimpin Hamas yang paling terkemuka , ahli kepimpinan politik pergerakan itu, dan menteri luar dalam kerajaan Palestin yang kesepuluh ( Ismail Haniyeh kerajaan ) yang ditubuhkan pada Mac 2006, selepas Hamas memenangi pilihan raya The. Dia dipenjarakan di penjara pendudukan Israel dan penjara Pihak Berkuasa Palestin, dan telah dipindahkan ke Marj Al-Zohour, dan tertakluk kepada beberapa percubaan pembunuhan.

Mahmud Al-Zahar
محمود الزهار
Ketua Blok Perubahan dan Pembaharuan
Majlis Perundangan Palestin
Memegang jawatan
Februari 2017
TimbalanMarwan Abu Ras
Menteri Luar Pihak Berkuasa Palestin
Dalam jawatan
20 Mac 2006 – 18 Mac 2007
Perdana MenteriIsmail Haniyeh
Didahului olehNasser Al-Kidwa
Digantikan olehZiad Abu Amr
Ahli Majlis Perundangan Palestin
Memegang jawatan
Januari 2006
Kumpulan parlimen Blok Perubahan dan Pembaharuan
Butiran peribadi
Lahir (1945-05-06) 6 Mei 1945 (umur 78)
Bandar Gaza, Palestin Bermandat
Parti politik Hamas
Alma materUniversiti Kaherah
Universiti Ain Syams
ProfesionAhli fizik

Dia dilahirkan di Semenanjung Gaza di kejiranan Zeitoun, bapanya rakyat Palestin, dan ibunya rakyat Mesir. Beliau hidup pada zaman kanak-kanaknya di kota Ismailia, Mesir.Dia sudah berkahwin dan mempunyai tujuh orang anak, empat lelaki dan tiga perempuan. Dua daripada anak lelakinya adalah syahid, dan dia tinggal di kawasan kejiranan Zaytoun.

Dia bekerja sejak tamat pengajiannya sebagai doktor hospital di Gaza dan Khan Yunis, sehingga dia dipecat oleh pihak berkuasa pendudukan Israel kerana pendirian politiknya. Beliau bekerja sebagai ketua Jabatan Kejururawatan dan pensyarah di Universiti Islam Gaza, yang merupakan salah seorang pengasasnya yang paling terkenal. Beliau mengetuai Persatuan Perubatan di Semenanjung Gaza dalam tempoh 1981-1985. Beliau mempengerusikan lembaga pengarah Pusat Kajian dan Penyelidikan Al-Noor di Semenanjung Gaza. Mahmud Al-Zahar, seorang ahli kepimpinan politik Hamas di Semenanjung Gaza, telah dipilih sebagai menteri luar negeri dalam kerajaan Palestin kesepuluh (kerajaan Hamas) yang diketuai oleh Ismail Haniyeh, dan beliau membuat lawatan asing tunggal sejak menyandang tugasnya dan kemudian kekal sedemikian sehingga kerajaan perpaduan negara mengambil alih perniagaan di Gaza pada 2014. Pada 12 Mac 2016, beliau mengetuai delegasi Hamas untuk bertemu dengan pegawai Mesir di Kaherah. Delegasi pergerakan itu termasuk Khalil Al-Hayah, Imad Al-Alami dan Nizar Awadallah, bersama dengan Mahmud Al-Zahar .

Dia telah ditangkap oleh penduduk Israel, untuk tempoh enam bulan, apabila Gerakan Penentangan Islam dikenakan pada tahun 1988 kepada tamparan komprehensif pertama dan terbesar, enam bulan selepas penubuhannya.

Dia menghabiskan beberapa bulan di penjara Pihak Berkuasa Palestin, antara serangan pertama oleh Pihak Berkuasa Palestin terhadap gerakan Islam di Palestin pada tahun 1996, di mana dia diseksa dengan teruk dan seterusnya dipindahkan ke hospital dalam keadaan kritikal.

Dia telah dihantar pulang ke Marj Al-Zohour di sempadan Lubnan-Israel pada 1992, bersama sekumpulan pemimpin Hamas, di mana dia menghabiskan satu tahun dalam pengusiran.

Dia telah mengalami percubaan membunuh sekitar jam 10:15 pagi pada hari Rabu, 10 September 2003, apabila pesawat F-16 dari Tentera Udara Israel mengebom rumahnya di kejiranan selatan Al-Rimal di Semenanjung Gaza, mencederakan dia dan membunuh anak sulungnya Khaled (1974 - 10 September 2003), dan pengawal peribadinya. Shehata Yusef Al-Diri (28 tahun), yang tiba sebagai anggota badan ke Hospital Shifa di Gaza. Dipercayai berat roket yang digunakan ialah setengah tan , dan rumah dua tingkat itu musnah sepenuhnya. Bagaimanapun, ketika itu Al-Zahar sedang berdiri di luar rumah menyebabkan hanya cedera padanya dan isterinya juga cedera parah. 20 orang lagi cedera dan 10 lagi bangunan berdekatan, termasuk sebuah masjid, rosak.

Pada 15 Januari 2008, anak keduanya Husam (22 tahun), yang merupakan anggota Briged Izzuddin Al-Qassam, telah syahid di kalangan 18 orang dan lebih daripada empat puluh lima cedera dalam serbuan Israel di timur Gaza .

Pada 16 Julai 2014, pesawat perang pendudukan menyasarkan rumahnya dengan beberapa peluru berpandu, yang membawa kepada kemusnahan sepenuhnya dan kematian seorang gadis yang lalu lalang di jalanan.

Cubaan Fatah untuk membunuhnya

Pada 24 Disember 2006, kumpulan bersenjata dari gerakan Fatah, untuk kali ketiga dalam beberapa hari, menembak beberapa RPG dan menembak ke arah rumahnya tanpa terkena, semasa beliau berkhidmat sebagai Menteri Luar Negeri di kerajaan kesepuluh.

Semasa bekerja di Kementerian Luar Negeri, Mahmud Al-Zahar bekerja untuk memerangi rasuah dalam kementerian, jadi dia merujuk setiausaha kecil, Ahmed Sobh, kepada peguam negara untuk menyiasat dan menggantungnya daripada kerja, dan Ibrahim Khreisha, ketua pelarian. dan sektor ekspatriat di kementerian, dirujuk kepada siasatan atas tuduhan rasuah.

Rujukan sunting