Majlis Ekumenikal Katolik

Majlis ekumenikal Katolik termasuk 21 majlis dalam tempoh kira-kira 1900 tahun, yang bermesyuarat untuk tujuan mentakrifkan doktrin, mengesahkan kebenaran Iman, dan melenyapkan bidaah. Walaupun takrifan berubah sepanjang sejarah, dalam pemahaman Katolik hari ini majlis ekumenikal ialah perhimpunan patriark, kardinal, bermastautin uskup , abbot, ketua lelaki perintah agama dan orang perundangan lain, yang dicalonkan oleh paus. Penyertaan adalah terhad kepada orang ini, yang tidak boleh mewakilkan hak mengundi mereka. Keputusan dewan, untuk menjadi sah, diluluskan oleh paus.[1]

Sebahagian dari siri pada
Gereja Katolik
Pertubuhan
PausPaus Benedict XVI
Kolej KardinalTakhta Suci
Majlis Ekumenikal
Kerajaan episkopal · Gereja Latin
Gereja Katolik Timur
Latar belakang
Sejarah · Agama Kristian
Katolikisme · Pewarisan apostolik
Empat Tanda Gereja
Sepuluh Rukun
Penyaliban & Kebangkitan Yesus
Kenaikan · Asumsi Maria
Kritikan Gereja Katolik
Teologi
Tritunggal (Bapa, Anak, Roh Kudus)
Teologi · Peminta maaf
Rahmat Ilahi · Sakramen
Purgatorium · Selvation
Dosa asal · Santo · Dogma
Perawan Maria · Mariology
Tanggapan Suci Maria
Liturgi dan Penyembahan
Liturgi Katolik Rom
Ekaristi · Liturgi Jam
Tahun Liturgi · Biblical Canon
Upacara utama (Ritus)
Romawi · Armenia · Iskandarani
Byzantine · Antiochian · Syria Barat · Syria Timur
Topik Katolikisme
Gereja dan Sains · Ekumenisme
Gereja dan Evolusi · Kebiaraan
Sembahyang · Muzik · Seni
Portal Katolikisme

A session of the Council of Trent, from an engraving.

Majlis ekumenikal berbeza daripada majlis wilayah, tempat para uskup wilayah atau wilayah Gereja bertemu. Persidangan Episcopal dan majlis pleno ialah badan lain, mesyuarat uskup satu negara, negara, atau wilayah, seperti Persidangan Uskup Katolik Amerika Syarikat. Artikel ini tidak termasuk majlis peringkat rendah atau majlis wilayah.

Ekumenikal merujuk kepada "sebuah jemaah khidmat uskup Katolik dunia atas jemputan Paus untuk memutuskan perkara-perkara Gereja dengannya".[2] Ia tidak bermakna bahawa semua uskup menghadiri majlis, yang tidak berlaku dalam Vatican II, dan juga tidak membayangkan penyertaan atau penerimaan semua komuniti dan Gereja Kristian. Majlis-majlis milenium pertama belum lagi mempunyai watak ekumenikal formal dan persetujuan paus yang diisytiharkan dalam majlis-majlis kemudian, tetapi amalan teologi menganggapnya demikian.[3] Hari ini gereja Katolik menerima 21 majlis sebagai ekumenikal,[4][5] manakala komuniti Kristian lain telah membuat pertimbangan yang berbeza.

Beberapa majlis telah dipertikaikan yang telah dinilai ekumenikal, contohnya Majlis Lateran Pertama dan Council of Basel. Sebuah buku 1539 mengenai majlis ekumenikal oleh Kardinal Dominicus Jacobazzi mengecualikan mereka, seperti juga ulama lain.[6]

Beberapa abad pertama tidak mengetahui mesyuarat ekumenikal berskala besar; ia hanya boleh dilaksanakan selepas Gereja memperoleh kebebasan daripada penganiayaan di bawah Emperor Constantine.

Majlis Ekumenikal zaman Perjanjian Baru sunting

Katolik menganggap majlis ekumenikal pertama sebagai Council of Jerusalem or Apostolic Council, yang diadakan di [[Pusat-pusat awal Kristian#Jerusalem|Jerusalem] ] sekitar 50 AD semasa tempoh Perjanjian Baru.

Denominasi lain, seperti gereja Ortodoks, biasanya menganggap ini sebagai majlis pra-ekumenikal, prototaip dan pelopor majlis ekumenikal yang kemudian. Kedua-dua Katolik dan Ortodoks menganggapnya sebagai menyatakan bahagian penting dalam doktrin Kristian dan ajaran moral.

Majlis memutuskan bahawa kafir yang memeluk agama Kristian tidak diwajibkan untuk mematuhi kebanyakan Undang-undang Musa, termasuk peraturan mengenai berkhatan lelaki. Majlis itu, bagaimanapun, boleh dikatakan mengekalkan larangan makan daging yang dikorbankan dalam upacara pagan, pada perzinaan dan pada berhala. Keputusan ini kadangkala dirujuk sebagai Dekri Apostolik.

Kisah utama dewan itu terdapat dalam Kisah Para Rasul bab 15.

Majlis Ekumenikal Purba sunting

Ini terdiri daripada hierarki Gereja yang tidak berbelah bahagi (iaitu Timur dan Barat), dan, kecuali Konsili Konstantinopel Keempat, diiktiraf sebagai majlis ekumenikal juga oleh Gereja Ortodoks Timur moden.

Majlis Pertama Nicea sunting

Majlis Pertama Nicea (20 Mei – 25 Julai?, 325) merumuskan Akidah Nicea asal. Paling penting, majlis itu mentakrifkan persamaan Tuhan Bapa dan Kristus, putera-Nya. Ia mengajar bahawa Yesus mempunyai zat yang sama dengan Tuhan Bapa dan bukan hanya serupa.[7] Dengan mentakrifkan sifat keilahian Yesus, majlis itu tidak semata-mata bergantung pada Bible tetapi bersama-sama memberikannya tafsiran yang mengikat. Majlis tersebut mengeluarkan 20 kanon[7] dan menolak Arianisme.

Majlis Pertama Konstantinopel sunting

[[Fail:Council_of_Constantinople_381_BnF_MS_Gr510_fol355.jpg|thumb|364x364px|Ilustrasi manuskrip awal I ConstantinopleHomilies of Gregory Nazianzus, Bibliothèque nationale de France (879-882)] Konsili Konstantinopel Pertama mentakrifkan dalam empat kanun Akidah Nicene, yang masih digunakan dalam Gereja Katolik. Paling penting, ia mentakrifkan ketuhanan Roh Kudus, yang berasal daripada Apostolic Tradition tetapi tidak ditakrifkan dalam Alkitab. Majlis itu bermesyuarat dari Mei hingga Julai 381 semasa kepausan Paus Damasus I dan mengeluarkan empat kanun.

Majlis Efesus sunting

Konsili Efesus mengisytiharkan Virgin Mary sebagai Theotokos (Greek Η Θεοτόκος, "Ibu Tuhan" atau "Tuhan -pembawa"). Majlis itu bermesyuarat dalam tujuh sesi semasa kepausan Paus Celestine I dari 22 Jun hingga 17 Julai 431. Ia menolak Nestorianisme.

Majlis Chalcedon sunting

Council of Chalcedon mentakrifkan dua sifat (ketuhanan dan manusia) Yesus Kristus. "Kami mengajar sebulat suara bahawa anak tunggal, Tuhan kami Yesus Kristus adalah Tuhan sepenuhnya dan manusia sepenuhnya."[8] Ia bertemu dalam 17 sesi dari 8 Oktober hingga November 451 semasa paus Paus Leo yang Agung. Ia mengeluarkan 28 kanun, yang terakhir mentakrifkan kesamarataan para uskup Rom dan Constantinople, yang ditolak oleh perwakilan paus dan Paus Leo Yang Agung.[8]

Majlis Konstantinopel Kedua sunting

Majlis itu sekali lagi menangani isu dua sifat Kristus, kerana monofizisme telah merebak melalui agama Kristian walaupun keputusan Chalcedon. Majlis bermesyuarat dari 5 Mei hingga 2 Jun 553, dalam lapan sesi semasa kepausan Pope Vigilius, yang dipenjarakan semasa majlis oleh maharaja.[9] Ia mengutuk "Tiga Bab" tulisan Nestorian. Beberapa wilayah Katolik enggan menerima Majlis Konstantinopel Kedua kerana tekanan politik.[9]

Majlis Konstantinopel Ketiga sunting

Majlis itu menolak Monotelitisme, dan menegaskan semula bahawa Kristus, sebagai manusia dan ilahi, mempunyai kehendak manusia dan ilahi. Ia bermesyuarat dalam enam belas sesi dari 7 November 680, hingga 16 September 681. Majlis itu diadakan semasa kepausan Paus Agatho dan Paus Leo II. Ia juga membincangkan pandangan Honorius.

Majlis Nicea Kedua sunting

Pada tahun 730, maharaja mengharamkan persembahan bergambar Kristus dan orang-orang kudus dan dengan itu mencipta [[Iconoclasm (Byzantine)|iconoclasm] pertama]. Paus berhujah menentangnya dan mengadakan majlis tempatan di Rom pada tahun 731 tetapi tidak berjaya.[10] Majlis membincangkan dan memulihkan penghormatan kepada ikon menggunakan Alkitab dan tradisi Gereja sebagai hujah. Gambar Kristus, Perawan Maria yang Diberkati dan Orang Suci digunakan untuk merangsang ketakwaan dan peniruan. Majlis itu bermesyuarat dalam lapan sesi dari 24 September 787, hingga 23 Oktober 787, semasa kepausan Paus Hadrian I. Ia mengeluarkan dua puluh kanun.[10] Ini adalah majlis ekumenikal terakhir yang diterima. oleh kedua-dua gereja Timur dan Barat.

Majlis Konstantinopel Keempat sunting

Dengan pertabalan Charlemagne oleh Paus Leo III pada tahun 800, gelaran baharunya sebagai Patricius Romanorum, dan penyerahan kunci kepada Tomb of Saint Peter, kepausan telah memperoleh pelindung baru di Barat. Ini membebaskan paus pada tahap tertentu daripada kuasa maharaja di Constantinople, tetapi ia juga membawa kepada schism, kerana maharaja dan patriark Constantinople mentafsirkan diri mereka sebagai keturunan sebenar Empayar Rom yang bertarikh kembali kepada permulaan Gereja.[11] Paus Nicholas I telah menolak untuk mengiktiraf Patriarch Photios I dari Constantinople, yang pada gilirannya telah menyerang paus sebagai seorang bidaah, kerana dia menyimpan filioque dalam syahadat, yang merujuk kepada Roh Kudus yang terpancar daripada Tuhan Bapa dan Putera. Majlis itu mengutuk Photius, yang mempersoalkan kesahihan perwakilan paus yang mengetuai majlis itu, dan menamatkan perpecahan itu.[12] Majlis itu bermesyuarat dalam sepuluh sesi dari Oktober 869 hingga Februari 870 dan mengeluarkan 27 kanun.

Majlis kepausan semasa Zaman Pertengahan sunting

Majlis Pertama Lateran sunting

Pengganti Charlemagne semakin menegaskan hak untuk melantik uskup sendiri, yang membawa kepada Kontroversi Investiture dengan paus. Concordat of Worms yang ditandatangani oleh Pope Calixtus II termasuk kompromi antara kedua-dua pihak, di mana paus sahaja melantik uskup sebagai ketua rohani manakala maharaja mengekalkan hak untuk memberikan jawatan dan penghormatan sekular. Pope Calixtus meminta majlis untuk mengesahkan perjanjian bersejarah ini.[13] Terdapat beberapa dokumen dan protokol yang tinggal daripada sesi dan 25 kanun diluluskan. Majlis bermesyuarat dari 18 Mac hingga 5 April 1123.

Majlis Lateran Kedua sunting

 
Paus Innocent II

Selepas kematian Paus Honorius II (1124–1130), dua paus telah dipilih oleh dua kumpulan kardinal. Enam belas kardinal memilih Pope Innocent II, manakala yang lain memilih Antipope Anacletus II yang digelar Paus of the Ghetto, berdasarkan asal usulnya Yahudi.[14] Majlis menggulingkan antipope dan pengikutnya. Dalam keputusan penting mengenai pembujangan paderi Katolik, perkahwinan ulama paderi dan sami, yang sehingga 1139 dianggap tidak sah, ditakrifkan dan diisytiharkan sebagai tidak wujud dan tidak sah. Majlis itu bermesyuarat di bawah Pope Innocent II pada April 1139 dan mengeluarkan 30 kanon.

Majlis Ketiga Lateran sunting

Majlis itu menetapkan majoriti dua pertiga yang diperlukan untuk pemilihan seorang paus. Majoriti dua pertiga ini wujud sehingga Paus John Paul II. Perubahannya telah dikembalikan kepada majoriti dua pertiga lama oleh Paus Benedict XVI dalam Moto Proprionya, De Aliquibus Mutationibus, dari 11 Jun 2007. Masih sah hari ini adalah peraturan yang melarang simony, dan kenaikan pangkat ke pejabat Episcopal bagi sesiapa di bawah umur tiga puluh tahun. Majlis itu juga memutuskan adalah haram untuk menjual senjata atau barang yang boleh membantu persenjataan kepada kuasa Islam. Saracens dan Yahudi dilarang daripada memelihara hamba Kristian.[15] Semua katedral hendaklah melantik guru bagi kanak-kanak yang miskin dan berpendapatan rendah. Katarisme dikutuk sebagai bidaah. Majlis ini didokumentasikan dengan baik: Laporan termasuk kisah seorang uskup Ireland yang pendapatannya terdiri daripada susu daripada tiga ekor lembu. Jika salah satu daripada lembu itu berhenti memberi susu, umat beriman diwajibkan untuk menderma haiwan lain.[16] Majlis bermesyuarat pada Mac 1179 dalam tiga sesi dan mengeluarkan 27 bab, yang kesemuanya telah diluluskan oleh [[Paus] Alexander III]].

Majlis Lateran Keempat sunting

Majlis mewajibkan setiap orang Kristian yang berdosa serius untuk pergi sekurang-kurangnya sekali setahun pada Paskah kepada pengakuan dan menerima Yang Kudus [ [Ekaristi]]. Majlis secara rasmi mengulangi ajaran Katolik, bahawa Kristus hadir dalam Ekaristi dan dengan itu menjelaskan transubstansiasi. Ia menangani beberapa ajaran sesat tanpa menamakan nama tetapi bertujuan untuk memasukkan Katarisme dan beberapa ahli teologi Katolik individu. Ia juga membuat beberapa keputusan politik.[17] Ia bermesyuarat dalam tiga sesi sahaja pada November 1215 di bawah Pope Innocent III dan mengeluarkan 70 bab.

Majlis Pertama Lyon sunting

Majlis meneruskan peraturan politik majlis sebelumnya dengan menjatuhkan Frederick II, sebagai raja Jerman dan sebagai maharaja. Frederick dituduh melakukan ajaran sesat, pengkhianatan dan menangkap sebuah kapal dengan kira-kira 100 prelat bersedia menghadiri pertemuan dengan paus. Frederick mengharamkan kehadiran di majlis itu dan menyekat akses ke Lyon dari Jerman. Oleh itu, majoriti bapa majlis berasal dari Sepanyol, Perancis dan Itali. Majlis itu bermesyuarat dalam tiga sesi dari 28 Jun 1245, dan mengeluarkan 22 bab yang semuanya diluluskan oleh Paus Innocent IV.

Majlis Kedua Lyon sunting

Paus Gregory X mentakrifkan tiga matlamat untuk majlis itu: bantuan ke Baitulmaqdis, penyatuan dengan Gereja Ortodoks Yunani dan pembaharuan Gereja Katolik. Majlis itu mencapai perpaduan jangka pendek dengan wakil-wakil Yunani, yang dikecam kerana pulang ke tanah air oleh hierarki dan maharaja. Konklaf kepausan dikawal dalam perikulum Ubi, yang menyatakan bahawa pemilih mesti dikurung semasa konklaf dan, jika mereka tidak bersetuju dengan paus selepas lapan hari, akan menerima air dan roti sahaja . Franciscan, Dominican, dan pesanan lain telah menjadi kontroversi memandangkan popularitinya yang semakin meningkat. Majlis mengesahkan keistimewaan mereka. Paus Gregory X meluluskan kesemua 31 bab, selepas mengubah suai sebahagian daripadanya, dengan itu jelas menunjukkan prerogatif paus. Majlis itu bermesyuarat dalam enam sesi dari 7 Mei hingga 17 Julai 1274, di bawah pimpinannya.

Majlis Vienne sunting

 
Uskup berdebat dengan paus di Konsili Konstanti

Paus Clement V dengan sungguh-sungguh membuka konsili dengan liturgi, yang telah diulang sejak di semua konsili ekumenikal Katolik. Dia memasuki Katedral dalam pakaian liturgi dengan perarakan kecil dan mengambil tempatnya di takhta paus. Patriarch, diikuti oleh kardinal, uskup agung dan uskup, adalah pangkat yang seterusnya. Paus memberi berkat kepada koir, yang berbunyi Veni Sancte Spiritus.[18] Paus mengeluarkan doa kepada Roh Kudus, [[litani orang-orang kudus] ] telah dibacakan dan hanya selepas doa tambahan, Paus benar-benar berucap pada majlis itu dan membukanya secara rasmi. Dia menyebut empat topik, Perintah Ksatria Templar, mendapatkan semula Tanah Suci, pembaharuan moral awam dan kebebasan untuk Gereja. Pope Clement telah meminta para uskup untuk menyenaraikan semua masalah mereka dengan perintah itu. Templar telah menjadi penghalang kepada banyak uskup kerana mereka boleh bertindak secara bebas daripada mereka dalam bidang penting seperti mengisi paroki dan jawatan lain. Banyak tuduhan terhadap perintah itu tidak diterima kerana Paus memutuskan bahawa pengakuan di bawah penyiksaan tidak boleh diterima. Dia menarik balik sokongan kanonik untuk perintah itu tetapi enggan menyerahkan hartanya kepada raja Perancis.[19] Para bapa majlis membincangkan satu lagi perang salib, tetapi sebaliknya diyakinkan oleh Raimundus Lullus bahawa pengetahuan bahasa asing adalah satu-satunya cara untuk mengkristiankan Muslim dan Yahudi. Beliau berjaya mencadangkan pengajaran Greek, Ibrani, dan bahasa Arab di universiti Katolik.[20] Dengan ini majlis dianggap telah memulakan dasar mubaligh moden. Dalam tiga sesi, majlis membincangkan lebih lanjut cita-cita kemiskinan Franciscan. Ia bertemu dari Oktober 1311 hingga Mei 1312.

Konsiliarisme sunting

 
Tomb of Antipope John XXIII.

Majlis-majlis berikut di Constance, Basel, Ferrara, Florence menyaksikan perdebatan berterusan mengenai keunggulan kepausan berbanding majlis ekumenikal.

Majlis Konstanti sunting

Sebelum majlis itu terdapat perpecahan besar, dengan tiga paus masing-masing mendakwa kesahihan. Salah seorang daripada mereka, John XXIII, menyeru agar majlis itu diadakan di Constance, Jerman, yang juga dikenali sebagai bandar Konstanz, dengan harapan ia akan menjamin keabsahannya. Apabila pendapat dalam majlis bergerak menentangnya pada Mac 1415, dia melarikan diri ke Schaffhausen[21] dan bersembunyi di beberapa kampung Black Forest seperti Saig.

Selepas penerbangannya, majlis itu mengeluarkan deklarasi terkenal Sacrosancta, yang mengisytiharkan bahawa paus berada di bawah, bukan di atas, sebuah majlis ekumenikal. Majlis itu menggulingkan ketiga-tiga paus dan melantik Pope Martin V,[22] yang berdamai dengan John XXIII dengan melantiknya sebagai kardinal. Ia juga memperuntukkan majlis-majlis masa depan yang akan diadakan, dan menandatangani lima konkordat dengan negara-negara peserta utama.

Pembaharuan tidak menjadi seperti yang diharapkan, kerana pembaharu tidak bersetuju sesama mereka. John Hus, seorang pembaharu Bohemia, telah diberikan jaminan empayar untuk kelakuan selamat pergi dan balik. Bagaimanapun, selepas dia melanggar perjanjian itu dengan mengadakan Misa dan berkhutbah di khalayak ramai, dia ditangkap dan dibicarakan kerana ajaran sesat. Diserahkan kepada pihak berkuasa Negeri, dia dibakar di kayu pancang pada tahun 1415.[23]

Konsili Constance adalah salah satu yang paling lama dalam sejarah Gereja, bermesyuarat dalam 45 sesi dari 4 November 1414, hingga 22 April 1418. Kemasukan 15,000 hingga 20,000 orang ke kota zaman pertengahan dengan 10,000 orang mencipta inflasi monetari yang dramatik: penyair Jerman Oswald von Wolkenstein menulis, "Hanya memikirkan Constance, dompet saya mula sakit."[23]

 
Lukisan Jan Hus dalam Majlis Constance oleh Václav Brožík

Majlis Basel, Ferrara dan Florence sunting

Majlis meneruskan perbahasan tentang konsiliarisme. Delegasi paus membuka konsili di Basel pada 23 Julai 1431, tanpa seorang uskup pun hadir. Apabila dia cuba menutupnya kemudian, para uskup berkeras untuk menyebut paus ke majlis itu, tetapi dia menolaknya. Majlis itu diteruskan sendiri dan mengeluarkan beberapa dekri mengenai pembaharuan Gereja. Kebanyakan peserta adalah ahli teologi; uskup membuat hanya sepuluh peratus daripada pengundi yang layak. Paus memindahkan majlis ke Ferrara, di mana dia mencapai kejayaan besar, apabila Greek Ortodoks Yunani bersetuju untuk bersatu dengan Rom. Tetapi konsiliarisme terus menjadi trend politik yang betul, kerana "pembaharuan" dan "majlis" dilihat sebagai tidak dapat dipisahkan.[24] Secara rasmi, Majlis Basel tidak pernah ditutup. Majlis itu memutuskan pada tahun 1439 (sebuah penyatuan yang singkat) dengan Gereja Yunani, Armenia, dan Jacobite (1442). Majlis ini mempunyai 25 sesi dari Julai 1431 hingga April 1442. Ia bermesyuarat di bawah Paus Eugene IV di Basel, Jerman, dan Ferrara dan Florence Itali. Ia telah dipindahkan ke Rom pada tahun 1442.

Majlis Lateran Kelima sunting

Majlis Kelima Lateran dibuka di bawah pimpinan Paus di Rom. Ia mengajar bahawa jiwa manusia hidup selama-lamanya (tetapi lihat pemahaman semasa tentang kehidupan kekal[25]). Sebagaimana majlis-majlis terdahulu, ia mengecam ajaran sesat yang menyatakan sebaliknya tanpa menyebut nama. Khutbah pembukaan termasuk ayat: "Orang mesti diubah dengan kekudusan bukan kekudusan oleh orang."[26] Isunya adalah pembaharuan dan banyak pembaharuan kecil telah diluluskan oleh majlis itu, seperti pemilihan uskup, isu percukaian, pendidikan agama, latihan imam, khutbah yang lebih baik, dsb., tetapi isu yang lebih besar tidak dibincangkan dan Paus Leo X tidak terlalu berfikiran pembaharuan. Majlis mengecam mesyuarat sebelumnya di Pisa sebagai tidak sah.[26] Majlis itu bermesyuarat dari 1512–1517 dalam dua belas sesi di bawah Pope Julius II dan penggantinya Pope Leo X.[26] Ini adalah majlis pertama yang mempunyai wakil dari Dunia Baru, Alessandro Geraldini, Archbishop of Santo Domingo.[27]

Majlis Trent sunting

 
Paus Paul III memanggil Majlis Trente

Majlis itu mengeluarkan kecaman terhadap apa yang ditakrifkan sebagai bidaah Protestan dan ia mentakrifkan ajaran Gereja dalam bidang Kitab Suci dan Tradisi, Dosa Asal, Justification, Sakramen, Ekaristi dalam [[Misa] (liturgi)|Misa Suci]] dan penghormatan orang-orang kudus. Ia mengeluarkan banyak dekri pembaharuan.[28] Dengan menyatakan doktrin Katolik tentang keselamatan, sakramen, dan [ [Kanun Alkitab]], majlis itu menjawab pertikaian Protestan.[29] Majlis mempercayakan kepada paus pelaksanaan tugasnya, sebagai akibatnya Paus Pius V mengeluarkan pada tahun 1566 Katekismus Rom, pada tahun 1568 sebuah [[Liturgi Gereja] yang disemak semula. Hours|Roman Breviary]], dan pada tahun 1570 Misal Rom yang telah disemak semula, dengan itu memulakan Misa Tridentine (daripada Trent's [[Latin] ] nama Tridentum), dan Paus Clement VIII mengeluarkan pada 1592 edisi semakan Vulgate. Majlis Trent dianggap sebagai salah satu majlis yang paling berjaya dalam sejarah Gereja Katolik, mengukuhkan kepercayaan Katolik seperti yang difahami pada masa itu. Ia bersidang di Trent antara 13 Disember 1545 dan 4 Disember 1563, dalam dua puluh lima sesi untuk tiga tempoh. Bapa dewan bertemu untuk sesi ke-1–8 di Trent (1545–1547) dan untuk sesi ke-9–11 di Bologna (1547) semasa kepausan Paus Paul III.[28]

Sembilan petisyen mariologi menyokong kemungkinan dogma andaian, yang bagaimanapun ditentang keras oleh beberapa bapa majlis, terutamanya dari Jerman. Pada 8 Mei, bapa-bapa menolak dogmatisasi pada masa itu, keputusan yang dikongsi oleh Pope Pius IX. Konsep co-redemptrix juga dibincangkan tetapi dibiarkan terbuka. Dalam sokongannya, bapa dewan menonjolkan keibuan ilahi Maria dan memanggilnya ibu segala rahmat.[30] Tetapi pada zaman Vatican II ia telah diluluskan atas sebab-sebab tertentu. diberikan[31] dan kemudiannya dielakkan kerana kekaburannya.[32] Majlis bermesyuarat dalam empat sesi dari 8 Disember 1869 hingga 18 Julai 1870.[28]

Majlis Vatikan Kedua sunting

Sesi umum majlis diadakan pada musim luruh empat tahun berturut-turut (dalam empat tempoh) 1962 hingga 1965. Semasa bahagian lain suruhanjaya khas tahun ini bermesyuarat untuk menyemak dan menyusun kerja para uskup dan untuk menyediakan sesi seterusnya. Sesi telah diadakan dalam Latin di St. Peter's Basilica, dengan rahsia disimpan mengenai perbincangan yang diadakan dan pendapat yang dinyatakan. Ucapan (dipanggil intervensi) dihadkan kepada sepuluh minit. Walau bagaimanapun, kebanyakan kerja majlis diteruskan dalam pelbagai mesyuarat suruhanjaya lain (yang boleh diadakan dalam bahasa lain), serta pelbagai mesyuarat tidak rasmi dan hubungan sosial di luar majlis yang sepatutnya.

Mereka yang layak mendapat kerusi di majlis itu ialah 2,908 lelaki, dirujuk sebagai bapa majlis, termasuk semua uskup di seluruh dunia, serta ramai orang atasan perintah agama lelaki. Dalam sesi pembukaan, 2,540 mengambil bahagian, menjadikannya perhimpunan terbesar dalam mana-mana majlis dalam sejarah gereja. (Ini berbeza dengan Vatican I, di mana 737 hadir, kebanyakannya dari Eropah.)[33] Kehadiran berbeza-beza dalam sesi kemudian daripada 2,100 kepada lebih 2,300. Selain itu, pelbagai bilangan periti (Latin untuk "pakar") tersedia untuk perundingan teologi—sebuah kumpulan yang mempunyai pengaruh besar semasa majlis itu maju. Tujuh belas Gereja Ortodoks dan denominasi Protestan menghantar pemerhati.[34] Lebih daripada tiga dozen wakil komuniti Kristian lain hadir pada sesi pembukaan, dan bilangannya meningkat kepada hampir seratus menjelang akhir sesi majlis ke-4.

Lihat Juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Hubert Jedin, Kleine Konziliengeschichte, Freiburg, Herder, 1960, 9
  2. ^ Jedin, 14
  3. ^ Jedin 10
  4. ^ "The 21 Ecumenical Councils". Dicapai pada 2019-04-16. Unknown parameter |laman web= ignored (bantuan)
  5. ^ "Catholic Library: The 21 Ecumenical Councils". www.newadvent.org. Dicapai pada 2019-04-16.
  6. ^ Jedin 11
  7. ^ a b Jedin 136
  8. ^ a b Jedin 29
  9. ^ a b Jedin 31
  10. ^ a b Jedin 34
  11. ^ Jedin 36
  12. ^ Jedin 37
  13. ^ Jedin 45
  14. ^ Jedin 43
  15. ^ Jedin 46
  16. ^ Jedin 47
  17. ^ Jedin 49
  18. ^ Jedin 57
  19. ^ Jedin 59
  20. ^ Jedin 60
  21. ^ Jedin 66
  22. ^ Jedin 69
  23. ^ a b Jedin 71
  24. ^ Jedin 77
  25. ^ "Hasil Carian CCC - Perenggan # 1472". www.scborromeo.org. Dicapai pada 2019-04-16.
  26. ^ a b c Jedin 79
  27. ^ Hefele, Hergenroether, dan Leclercq . Histoire des Conciles, vol. VIII/1 (Paris, 1917), hlm. 522-523
  28. ^ a b c Jedin, 138 Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Jedin, 138" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  29. ^ Wetterau, Bruce. Sejarah dunia. New York: Henry Holt dan syarikat. 1994.
  30. ^ Bäumer Marienlexikon, Eos St.Ottilien 1988 566
  31. ^ Lumen Gentium, 60, 62.
  32. ^ -doi-ten-dong-dong-me-chua-cuu-chuoc-crm/ "THÔNG BÁO THAY ĐỔI TÊN DÒNG – DÒNG MẸ CHÚA CỨU CHUỘC – CRM – TỈNH DÒNG ĐỒI TÊN DÒNG – DÒNG MẸ CHÚA CỨU CHUỘC – CRM – TỈNH DÒNG ĐỒNG CÔNG" Check |url= value (bantuan). Dicapai pada 2019-04-16. Text "web" ignored (bantuan)
  33. ^ Sullivan 2002, hlm.21
  34. ^ "Vatican Council II", Ensiklopedia Katolik Baru, jld. XIV, hlm. 563

Pautan Luar sunting