Majlis Lateran Ketiga

Majlis Ketiga Lateran bertemu di Rom pada Mac 1179. Pope Alexander III mempengerusikan dan 302 uskup hadir. Gereja Katolik menganggapnya sebagai majlis ekumenikal yang kesebelas.

Dengan persetujuan yang dicapai pada Perdamaian Venice pada tahun 1177, konflik pahit antara Alexander III dan Maharaja Frederick I telah ditamatkan. Apabila Paus Adrian IV meninggal dunia pada tahun 1159, kardinal yang berpecah memilih dua paus: Roland dari Siena, yang mengambil nama Alexander III, dan Octavian dari Rom yang, walaupun dicalonkan oleh lebih sedikit kardinal, disokong oleh Frederick dan menggunakan nama Paus Victor . IV . [1] Frederick, yang ingin menghapuskan semua yang menghalang kekuasaannya di Itali, mengisytiharkan perang terhadap negara-negara Itali dan terutamanya Gereja yang menikmati kuasa besar. Perpecahan yang serius timbul daripada konflik ini, dan selepas kematian Victor IV pada 1164, dua lagi anti-paus telah dicalonkan untuk menentang Alexander III: Paschal III (1164 – 1168) dan Callistus III (1168 – 1178). Akhirnya, pada Peace of Venice, apabila Alexander memperoleh kemenangan, dia berjanji kepada Frederick bahawa dia akan memanggil majlis ekumenikal .

Selain membuang sisa-sisa perpecahan baru-baru ini, Majlis mengutuk ajaran sesat Cathar dan mendesak pemulihan disiplin gerejawi. Ia juga menjadi Majlis umum Gereja pertama yang membuat undang-undang menentang liwat. Tiga sesi telah diadakan, pada 5, 14, dan 19 Mac, di mana 27 kanun diisytiharkan.


Yang paling penting daripada ini ialah:

  • Canon 1. Untuk mengelakkan kemungkinan perpecahan akan datang, hanya kardinal yang mempunyai hak untuk memilih paus . Di samping itu, majoriti dua pertiga diperlukan agar pilihan raya itu sah. Jika mana-mana calon mengisytiharkan dirinya sebagai paus tanpa menerima majoriti yang diperlukan, dia dan penyokongnya akan disingkirkan .
  • Canon 2 mengisytiharkan batal dan tidak sah pentahbisan yang dilakukan oleh antipaus Octavian ( Victor IV ), Guy of Crema ( Paschal III ), dan John de Struma ( Antipope Callixtus III ).
  • Canon 3 melarang kenaikan pangkat sesiapa sahaja ke paroki sebelum umur 25 tahun dan ke uskup sebelum umur 30 tahun.
  • Canon 5 melarang pentahbisan ulama yang tidak disediakan dengan sebarang cara sokongan yang sewajarnya.
  • Kanun 7 melarang mengenakan wang untuk menjalankan pengebumian, memberkati perkahwinan atau perayaan mana-mana sakramen .
  • Canon 11 melarang ulama untuk mempunyai wanita di rumah mereka atau mengunjungi biara biarawati tanpa alasan yang kukuh; mengisytiharkan bahawa paderi yang sudah berkahwin harus kehilangan faedah mereka; dan menetapkan bahawa imam yang terlibat dalam "maksiat luar biasa yang menyebabkan kemurkaan Tuhan turun ke atas anak-anak durhaka dan memusnahkan lima kota dengan api" ( liwat ) [2] [3] hendaklah dilucutkan jawatannya dan dikehendaki melakukan penebusan dosa - manakala orang awam harus dikucilkan .
  • Canon 18 menghendaki setiap gereja katedral melantik seorang tuan untuk mengajar para ulama dan ulama miskin gereja; tindakan ini membantu melancarkan sekolah katedral yang kemudiannya menjadi universiti. [4] Ia juga mengawal selia lesen untuk mengajar ( licentia docendi ), dengan menyatakan "jangan sesiapa menuntut apa-apa wang untuk mendapatkan lesen mengajar, atau di bawah perlindungan sesetengah adat meminta apa-apa daripada guru, atau melarang sesiapa mengajar yang sesuai dan telah mendapatkan lesen. ." Menjual lesen untuk mengajar boleh menghalang kemajuan gereja. [5]
  • Canon 19 mengisytiharkan pengucilan bagi mereka yang cuba mengenakan cukai kepada gereja dan paderi tanpa persetujuan uskup.
  • Kanon 23 berkenaan dengan penyusunan tempat penginapan yang sesuai untuk pesakit kusta.
  • Kanun 25 mengucilkan orang yang terlibat dalam riba .
  • Kanun 26 melarang orang Yahudi dan orang Islam daripada mempunyai hamba Kristian dan menyatakan bahawa bukti orang Kristian sentiasa diterima terhadap orang Yahudi.
  • Kanon 27 menekankan tugas putera-putera untuk menindas bidaah dan mengutuk "orang Brabantian, Aragonese, Basque, Navarrese, dan lain-lain yang mengamalkan kekejaman sedemikian terhadap orang Kristian sehingga mereka tidak menghormati gereja mahupun biara, tidak menyayangi janda atau anak yatim, tidak umur mahupun jantina, tetapi mengikut cara orang kafir, musnahkan dan buang segala-galanya" ( De Brabantionibus et Aragonensibus, Navariis, Bascolis, Coterellis et Triaverdinis, qui tantam in Christianos immanitatem exercent, ut nec ecclesiis, nec monasteriis deferant, non viduis, et pupillis, non senibus, et pupillis et pueris, nec cuilibet parcant aetati, aut sexui, sed more paganorum omnia perdant, et vastent ). [6]

Antara ramai yang hadir di Majlis itu ialah William dari Tire, ahli sejarah terkenal dan, pada masa itu, ketua biskop Tire . William dihantar oleh Baldwin IV sebagai wakil Kerajaan Jerusalem, dan menulis tentang perjalanan ke Majlis dalam sejarahnya. [7] Kerajaan Hungary diwakili oleh Andrew, Uskup Agung Kalocsa . [8]

Uskup Agung terpilih Berthold dari Bremen hadir, menjangkakan pemilihannya disahkan walaupun dia tidak menerima arahan utama . Kehadirannya dimarahi oleh ketua biskop lain dan melobi Duke Henry the Lion of Saxony berjaya membatalkan pemilihannya. Bekas gurunya, Girard la Pucelle, bercakap sia-sia dalam pembelaannya. [9] [10]

Nota kaki sunting

  1. ^ J. P. Adams, Conclave, Sede Vacante 1159, retrieved: 2017-03-21.
  2. ^ "Third Lateran Council, English translation".
  3. ^ Victoria Blud, The Unspeakable, Gender and Sexuality in Medieval Literature, 1000-1400, page 66.
  4. ^ Nicholas Orme, Medieval Schools, New Haven and London: Yale University Press, 2006.
  5. ^ "Third Lateran Council – 1179 A.D." Papal Encyclicals (dalam bahasa Inggeris). 5 March 1179. Dicapai pada 9 May 2020.
  6. ^ Karen Sullivan, Truth and the heretic: crises of knowledge in medieval French literature, (University of Chicago Press, 2005) p. 120
  7. ^ William of Tyre, XXI.26
  8. ^ Udvardy, József (1991). A kalocsai érsekek életrajza (1000–1526) [Biographies of Archbishops of Kalocsa, 1000–1526] (dalam bahasa Hungary). Görres Gesellschaft. m/s. 75.
  9. ^ Arnaud Hari (2010), Écrire l'histoire des évêques de Metz au Moyen Âge: les Gesta episcorum de la fin du VIIIe à la fin du XIVe siècle (PhD diss.), 2 vols., at vol. 2, pp. 463–465.
  10. ^ John B. Freed (2016), Frederick Barbarossa: The Prince and the Myth, Yale University Press, pp. 396–397.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting