Majlis Lima Ketua, juga dikenali sebagai lima Tairō (Jepun: 五大老, Hepburn: go-tairō), telah dibentuk pada tahun 1595 oleh Toyotomi Hideyoshi untuk memerintah Jepun bagi tempat anaknya, Hideyori, sehingga beliau cukup umur.[1] Hideyoshi memilih lima daimyō yang paling berkuasa: Ukita Hideie, Maeda Toshiie, Uesugi Kagekatsu, Mōri Terumoto, Tokugawa Ieyasu. (Kobayakawa Takakage juga telah menjadi salah seorang ahli, tetapi mati sebelum Hideyoshi.)

Surat Bersama Majlis Lima Ketua Toyotomi (go-tairō). Kaō pada baris pertama dari kiri ke kanan adalah milik Uesugi Kagekatsu dan Mōri Terumoto. Pada baris kedua, ia milik Ukita Hideie, Maeda Toshiie dan Tokugawa Ieyasu. Sila ambil perhatian bahawa Kanji di baris kedua terbalik kerana kertas dilipat.

Adalah harapan Hideyoshi bahawa ahli-ahli majlis akan mengimbangi antara satu sama lain, mencegah mana-mana daripada mereka untuk menguasai. Namun demikian, tidak lama selepas kematian Hideyoshi pada 1598, para Ketua dengan cepat membahagikan diri kepada dua kem, yang terdiri daripada "Tokugawa" dan "yang lain". Perang tidak berlaku sehingga pertengahan tahun 1600; ia berakhir pada tahun yang sama, dalam Pertempuran Sekigahara, di mana Tokugawa memenangi kemenangan tegas yang pada dasarnya menjamin akhir Jepun Toyotomi, dan kebangkitan kesyogunan Tokugawa. Hideyori diketepikan, mengekalkan kawalan hanya Istana Osaka. Pada 1615, di bawah alasan yang dibuat, dia diserang oleh tentera Tokugawa dan dikalahkan di Pengepungan Osaka, lalu melakukan seppuku.

Rujukan sunting

  1. ^ Griffis, William Elliot (1913) [first published 1876]. The Mikado's Empire. 1 (ed. 12th). New York: Harper & Brothers. m/s. 244–245. LCCN 13003305. Dicapai pada 25 December 2012.

Lihat juga sunting