Majlis Olimpik Kebangsaan Singapura

badan induk sukan Olimpik di Singapura

Majlis Olimpik Kebangsaan Singapura, atau SNOC, (bahasa Inggeris: Singapore National Olympic Council, bahasa Cina: 新加坡国家奥运理事会, bahasa Tamil: சிங்கப்பூர் தேசிய ஒலிம்பிக் குழு, kod IOC: SGP) ialah sebuah pertubuhan masyarakat yang berdaftar dan diiktiraf oleh Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC). SNOC ditubuhkan pada tahun 1947 sebagai Majlis Olimpik dan Sukan Singapura (SOSC), dan kemudian dinamakan semula pada tahun 1970. Ia juga badan yang bertanggungjawab untuk perwakilan Singapura di Sukan Komanwel.[1]

Majlis Olimpik Kebangsaan Singapura
Singapore National Olympic Council
新加坡国家奥运理事会
சிங்கப்பூர் தேசிய ஒலிம்பிக் குழு
Negara/Rantau Singapura
KodSGP
Dicipta1947
Diiktiraf1948
Persatuan
Kontinental
OCA
PresidenTan Chuan-Jin
Setiausaha AgungChris Chan
Laman webwww.singaporeolympics.com

SNOC telah mengirim atlet ke Sukan Asia, Sukan Komanwel, Sukan SEA, Sukan Remaja Asia, Sukan Olimpik Belia dan Sukan Olimpik, dengan kejayaan yang nisbi sebanding dengan ukuran saiz negara.

Kod IOC untuk Singapura telah berubah dari SIN menjadi SGP pada bulan September 2016, dan pertama kali digunakan pada Danang 2016, di Sukan Pantai Asia.[2] SNOC kini dikendalikan oleh En Tan Chuan-Jin.

Bekas Presiden sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Singapore at the Commonwealth Games" (dalam bahasa Inggeris). Persatuan Sukan Komanwel. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Jun 2017. Dicapai pada 22 November 2012.
  2. ^ "Singapore to be known as SGP, instead of SIN, at sporting events" (dalam bahasa Inggeris).

Pautan luar sunting