Majlis Perbandaran Jempol

pihak berkuasa tempatan di Daerah Jempol, Negeri Sembilan, Malaysia

Majlis Perbandaran Jempol (MPJL) ialah sebuah pihak berkuasa tempatan yang mentadbir seluruh daerah Jempol, Negeri Sembilan. Ia ditubuhkan pada 1980 sebagai sebuah majlis daerah dan dinaik taraf menjadi majlis perbandaran pada 2019. Ia berfungsi untuk memberikan perkhidmatan kepada penduduk Jempol dalam hal kesihatan awam, pengurusan sisa, bangunan kawalan, meningkatkan penyelenggaraan infrastruktur sosial dan ekonomi, dan bandar.

Majlis Perbandaran Jempol
Jenis
Jenis
Sejarah
Didahului oleh
Majlis Daerah Jempol
Kepimpinan
Yang Dipertua
Raja Norazli Raja Nordin
Laman sesawang
www.mpjl.gov.my
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Latar belakang sunting

Majlis Daerah Jempol (MDJL) ditubuhkan pada 1 Ogos 1980[1] sebagai tindakan lanjut pada latihan persempadanan semula bahagian Kuala Pilah. Latihan persempadanan semula telah mencipta sebuah daerah baru yang dikenali sebagai Daerah Jempol sebelum ini dikenali sebagai bahagian Bahau Kecil yang terletak di bawah pentadbiran bahagian Kuala Pilah.

Naik taraf perbandaran sunting

Pada 3 Januari 2019, kerajaan Malaysia telah meluluskan cadangan kerajaan Negeri Sembilan untuk menaik taraf MDJL kepada MPJL[1]. Pada 29 Januari 2019 MDJL telah diisytiharkan sebagai Majlis Perbandaran Jempol dan menjadi majlis perbandaran ke-4 di Negeri Sembilan. Majlis pengisytiharan telah disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz di Dataran Majlis Perbandaran Jempol.

Pejabat operasi sunting

Sejak pembentukannya dan sebelumnya pada 14 Jun 2001, pejabat MDJL sering pindah lokasi. Pada awalnya pejabat MDJL terletak di Bandar Bahau, Bangunan JKR. Kemudian pada tahun 1985 bertukar ke Dewan MDJL yang terletak di Jalan Murah, Bahau dan pada tahun 1986, sekali lagi berpindah ke kembali ke Rumah JKR. Pada tahun 1987, pejabat MDJL di Jalan Taman Tasik, Bahau sehingga 16 Disember 2001. Pejabat terkini MDJL terletak di bangunan miliknya sendiri di Bandar Seri Jempol yang dahulu dikenali sebagai Bandar Baru Serting.[2]

Geografi sunting

Secara umum, Daerah Jempol bersempadan dengan daerah Bera, Pahang di utara, daerah Jelebu di barat daya, daerah Kuala Pilah di sebelah barat, daerah Tampin di selatan dan Daerah Segamat, Johor di sebelah tenggara. Jempol adalah daerah terbesar di Negeri Sembilan dengan saiz 148, 277,32 hektar terdiri daripada lima wilayah (mukim) yang, Serting Ilir, Serting Ulu, Kuala Jempol, Jelai dan Rompin. Namun, kawasan operasi Majlis Daerah Jempol hanya 27,091 hektar (18 peratus) atau saiz semua bahagian di mana sebahagian besar itu merangkumi kawasan di sekitar Bandar Baharu, Bandar Seri Jempol, Pekan Batu Kikir, Pekan Rompin dan Mahsan.

Ahli Majlis sunting

Setakat 23 Ogos 2023, berikut ialah senarai semasa ahli majlis:

# Nama Parti Catatan
1 Tee Shuey Ping
2 Lim Kok Hong
3 Kiow See Long
4 Lai Cheng Yew
5 Mohamad Azrin Bin Amran
6 Lim Lian Jeat
7 A. Mutalib Bin Harun
8 Johar Bin Abu Bakar
9 Zainal Abidin Bin Hashim
10 Ashokuma a/l Krisnan
11 Rahimah Binti Ahmad
12 Ramesh A/L Maruthanveeran
13 Mohd Akhir Bin Rantau
14 Azmi Bin Darus
15 Khoo Wai Jian
16 Subramaniam A/L Periasamy
17 Chong Kee Ann
18 Rosdi Bin Mohammed
19 Tamil Selvan A/L Kalimutho
20 Abd Rashid Bin Jamaludin
21 Mohammad Shariffudin Bin Musim
22 Zulkifli Bin Ismail
23 Nor Shahida Binti Ayub
24 Siti Fairos Binti Ahmad

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Bernama (29 Januari 2019). "Majlis Daerah Jempol diisytihar Majlis Perbandaran". Astro Awani. Dicapai pada 29 November 2020. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  2. ^ "Latar Belakang". Majlis Perbandaran Jempol. Dicapai pada 29 November 2020.