Majlis Vienne ialah majlis ekumenikal kelima belas Gereja Katolik yang bermesyuarat antara 1311 dan 1312 di Vienne, Perancis. Dari segi doktrin, ia mentakrifkan jiwa manusia sebagai pada asasnya dan dengan sendirinya bentuk tubuh manusia - selaras dengan metafizik Aristotelian, yang telah menjadi terkenal di Eropah Katolik abad ke-13 dengan ulasan para biarawan Dominican seperti Albertus Magnus dan Thomas Aquinas . Salah satu tindakan utamanya ialah menarik balik sokongan paus terhadap Knights Templar atas hasutan Philip IV dari Perancis, selepas raja Perancis menyerang Rom dan membunuh Paus Boniface VIII ( Serangan ke Agnani ).

Latar belakang sunting

Knights Templar diasaskan selepas Perang Salib Pertama 1096 untuk memastikan keselamatan jemaah haji Eropah ke Baitulmaqdis. Pada abad-abad berikutnya perintah itu berkembang dalam kuasa dan kekayaan. Pada awal abad ke-14, Philip IV dari Perancis memerlukan wang dengan segera untuk meneruskan perangnya dengan England dan oleh itu dia menuduh Guru Besar Templar, Jacques De Molay, melakukan rasuah dan ajaran sesat. Pada tahun 1307 Philip telah menangkap ramai Templar Perancis, didakwa dengan ajaran sesat, dan diseksa oleh pihak berkuasa Perancis sehingga mereka didakwa mengaku. Tindakan ini membebaskan Philip daripada tanggungjawabnya untuk membayar balik pinjaman daripada Templar dan membenarkannya merampas aset Templar di Perancis.

Pope Clement V berada di bawah kawalan Philip. Salah seorang pendahulu Paus, Boniface VIII, telah mendakwa ketuanan ke atas Philip dan telah cuba memecatnya apabila Philip tidak bersetuju. Bagaimanapun Boniface telah ditangkap di Anagni oleh sekumpulan penunggang kuda di bawah komando orang-orang Philip. Walaupun dia kemudiannya dibebaskan, Boniface yang sudah tua meninggal dunia tidak lama kemudian. Pengganti Boniface, Pope Benedict XI, bertahan kurang dari setahun sebelum dia juga meninggal dunia, mungkin diracun oleh ejen Philip Guillaume de Nogaret . Pope Clement yang berbangsa Perancis selepas itu ditekan dengan kuat untuk mengikut arahan Philip.

Panggilan Majlis sunting

Pope Clement V menyebabkan Majlis bermesyuarat dengan mengeluarkan bulls Faciens misericordiam dan Regnans in coelis pada Ogos 1308. Bandar yang dipilih ialah Vienne, yang terletak di sungai Rhône di selatan Perancis moden dan pada masa itu berada di luar kawalan langsung Philip IV. Tetapan neutral bertujuan untuk memberi gambaran tindakan bebas.

Perkara utama dalam agenda Majlis bukan sahaja memetik Order of Knights Templar itu sendiri, tetapi juga "tanahnya", yang menunjukkan bahawa rampasan harta lebih lanjut telah dicadangkan. Bagaimanapun agenda itu juga menjemput uskup agung dan prelat untuk membawa cadangan untuk penambahbaikan dalam kehidupan Gereja.

Notis khas telah dihantar kepada Templars mengarahkan mereka untuk menghantar pembela (pembela) yang sesuai kepada Majlis. Guru Besar Jacques de Molay dan yang lain juga telah diperintahkan untuk hadir sendiri. Walau bagaimanapun, Molay telah pun dipenjarakan di Paris dan perbicaraan terhadap Templar lain telah pun dijalankan. Ini menangguhkan pembukaan Majlis, yang akhirnya bersidang pada 16 Oktober 1311. Para hadirin terdiri daripada dua puluh kardinal, empat patriark, kira-kira seratus uskup agung dan uskup, serta beberapa abbot dan prior.

Keputusan yang diambil sunting

 
Katedral Vienne

Tindakan Majlis telah hilang, dengan pengecualian serpihan dalam manuskrip di Perpustakaan Negara di Paris, dan dokumen kewangan Templar yang telah diambil semula. Kerja-kerja Majlis tidak dilakukan dalam sidang pleno, tetapi sebuah suruhanjaya telah dilantik untuk memeriksa rekod-rekod rasmi berkenaan perintah itu, dengan sebuah jawatankuasa yang lebih kecil daripada ketua-ketua biskop dan uskup-uskup diketuai oleh Uskup Agung Aquileia, yang akan memeriksa rekod rasmi secara menyeluruh. dan abstrak. Paus dan kardinal berunding dengan ahli suruhanjaya ini menghormati perkara itu. Sebuah suruhanjaya kardinal juga telah dilantik untuk menyiasat rungutan dan cadangan yang dikemukakan mengenai subjek pembaharuan gereja.

Majoriti kardinal dan hampir semua ahli suruhanjaya itu berpendapat bahawa Ordo Kesatria Templar harus diberikan hak untuk mempertahankan dirinya, dan tiada bukti yang dikumpulkan sehingga ketika itu cukup untuk mengutuk perintah bidaah yang dituduh oleh kementerian Philip, tanpa membebankan undang- undang kanun . Perbincangan mengenai Knights Templar kemudiannya ditangguhkan. Topik berubah kepada keperluan untuk ekspedisi ke Tanah Suci dan tentang pembaharuan moral gerejawi. Perwakilan Raja Aragon mahu kota Granada diserang, menyerang orang Islam di sayap; yang lain mahukan perang salib ke timur sahaja.


Pada Februari 1312 utusan dari Philip IV berunding dengan Paus tanpa berunding dengan Majlis, dan Philip mengadakan perhimpunan di Lyon untuk memberi tekanan lebih lanjut kepada Pope dan Majlis. Philip IV pergi ke Vienne pada 20 Mac. Clement terpaksa menerima pakai kaedah penindasan Order of Knights Templar, bukan dengan kaedah undang-undang ( de jure ), tetapi atas alasan kesejahteraan umum Gereja dan oleh ordinan Apostolik ( per modum provisionis seu ordinationis apostolicae ). Paus memberikan kepada suruhanjaya kardinal untuk persetujuan lembu jantan untuk menindas Templar dalam Vox in excelso ( Suara dari atas ), bertarikh 22 Mac 1312. Lembu jantan ini telah diluluskan oleh Majlis pada 3 April 1312 dan Paus mengumumkan perang salib masa depan.

Lembu jantan Ad providam pada 2 Mei dan Nuper in concilio pada 16 Mei merampas harta Templar. Nasib Templar sendiri telah diputuskan oleh lembu Considerantes pada 6 Mei. Dalam lembu jantan Licet dudum (18 Dis. 1312), Dudum in generali concilio (31 Dis. 1312) dan Licet pridem (13 Jan. 1313), Clement V menangani aspek selanjutnya harta Templar.


Sebagai balasan, Philip IV menggugurkan tuduhan yang diancam bidaah terhadap mendiang PausBoniface VIII. Namun begitu, dekri yang lebih awal telah diperbaharui, di mana Raja Perancis dibebaskan daripada semua tanggungjawab untuk apa sahaja yang telah dilakukannya terhadap Boniface, walaupun "Kemarahan" yang terkenal di Anagni tidak pernah disebut.

Pada sesi rasmi ketiga dan terakhir, yang diadakan pada 6 Mei, sepucuk surat daripada Raja Perancis dibacakan dengan lantang, di mana beliau berjanji untuk memikul salib, bersama-sama dengan anak-anaknya dan sejumlah besar bangsawan, dan untuk memulakan perang salib dalam enam tahun. Sekiranya dia mati sebelum waktu ini, anak sulungnya akan melakukan ekspedisi itu. Philip IV meninggal dunia pada tahun berikutnya. Reaksi yang biasa terhadap perisytiharan sedemikian adalah untuk meletakkan persepuluhan gereja: cukai itu dikenakan di seluruh Kristian selama enam tahun untuk tujuan ini, tetapi di Perancis hasil yang diperoleh daripada enam tahun persepuluhan dipegang oleh raja, yang sebenarnya menggunakan dana untuk berperang melawan Flanders . Perang salib tidak pernah berlaku.


Cadangan bertulis untuk perbincangan oleh Majlis mengenai pembaharuan Gereja tidak bertujuan untuk memperbaiki moral, tetapi sebaliknya cuba untuk menentukan apa yang menjadi "kemiskinan" untuk paderi dan untuk melindungi kebebasan tindakan Gereja (persoalan mendesak, dalam keadaan). Perkara-perkara ini juga telah diuruskan dalam sesi ketiga Majlis dengan kelulusan sejumlah draf perlembagaan yang tidak diketahui. Ini telah disemak dan perlembagaan selanjutnya telah ditambah selepas Majlis itu berakhir, tetapi ia tidak dimuktamadkan sehingga selepas kematian Pope Clement pada tahun 1314. Mereka diterbitkan pada tahun 1317 oleh pengganti Clement Paus John XXII sebagai koleksi undang-undang kanun yang dipanggil Constitutiones Clementinae . Giovanni Villani membincangkan Majlis Vienne dalam Tawarikh, IX, XXII.

Pada tahun 1311, Majlis mengarahkan pembubaran pergerakan Beguine . Beguines adalah sekumpulan wanita di seluruh Eropah Utara, akhirnya merebak ke Negara Rendah (Perancis dan Jerman). Mereka dianiaya dan akhirnya dianggap sebagai sesat dan dibubarkan. Menurut Majlis, ahli-ahli gerakan ini dianggap bidaah kerana pendirian mereka yang diambil mengenai kesempurnaan pribadi manusia dalam kehidupan ini, dan keistimewaan yang diberikan kepada orang-orang tersebut secara kekal dan sempurna secara mutlak (seperti tetap duduk di hadapan Ekaristi yang ditahbiskan).

Kerusi universiti sunting

Majlis juga memutuskan penubuhan kerusi (keguruan) bahasa Yunani, Ibrani, Aram dan Arab di Universiti Avignon, Paris, Oxford, Bologna dan Salamanca, walaupun kerusi bahasa Arab sebenarnya tidak disediakan.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting