Makam Kitora (Jepun: キトラ古墳, Hepburn: Kitora Kofun) ialah sebuah tumulus purba ( dipanggil kofun di dalam bahasa Jepun) yang terletak di kampung Asuka, Wilayah Nara, Jepun . Makam itu dipercayai telah dibina pada suatu ketika dahulu di antara abad ke-7 dan awal abad ke-8, tetapi makam ini hanya ditemui pada tahun 1983.

Makam Kitora
Pandangan belakang bangunan yang menempatkan Makam Kitora

Sebuah ruang batu kecil, Makam Kitora mempunyai ketinggian lebih kurang 1 meter dan kelebaran pada kira-kira 2.4 meter panjang. Dimensi ini hanya cukup besar untuk mengebumikan seorang manusia sahaja. Keempat-empat dinding makam itu diselaraskan dengan mata kardinal kompas dengan setiap dinding masing-masing menampilkan Kura-kura Ilahi Hitam di Utara, Naga Azure di Timur, Rajawali Merah di Selatan, dan Harimau Putih di Barat. Di siling ruang makam itu juga terdapat carta astronomi yang menjadi tumpuan banyak kajian dan perbahasan oleh para sarjana dalam bidang archaeoastronomy . Selain itu, terdapat 12 figura berkepala haiwan zodiak dengan tubuh manusia dilukis di dinding, yang mungkin merupakan salah satu mural zodiak yang tertua dan masih wujud di Asia Timur.

Semasa makam ini ditemui, terdapat serpihan kayu lacquer terbongkah dari keranda. Ini menandakan kubur itu telah dirompak pada suatu ketika sebelum ditemui. Semasa ditemui, terdapat habuk setebal 5 cm beserta barang-barang kubur dan tulang manusia bersepah di atas lantai bilik makam. Perisai badang bersepuhkan gangsa dan pedang hiasan juga telah ditemui dan kedua-duanya berada di dalam corak bertatah yang hebat. Berdasarkan analisis serpihan tulang dan barang-barang yang ditemui di dalam kubur, pemilik makam ini adalah seorang lelaki pertengahan umur atau lebih tua, dengan kemungkinan besar adalah seorang bangsawan .

Lukisan-lukisan di dalam makam itu telah mengalami kerosakan akibat peredaran zaman, dan, sebagai Khazanah Negara Jepun dan Warisan Dunia, pemeliharaannya harta seni tersebut telah diberi keutamaan yang tertinggi. Seluruh kubur telah dibina bumbung, dan satu siri ruang depan yang bersebelahan telah dibina untuk mengasingkan ruang tengah daripada perubahan suhu dan pengawalan kelembapan untuk mencegah pencemaran oleh spora acuan dan mikroorganisma bawaan udara.

Lihat juga sunting

  • Senarai Tempat Istimewa Keindahan Pemandangan, Tapak Bersejarah Istimewa dan Monumen Semula Jadi Istimewa
  • Sejarah Jepun
  • Tempoh kofun
  • Makam Takamatsuzuka
  • Makam Fujinoki

Pautan luar sunting