Makanan sejuk beku

jenis makanan yang dikilangkan, diedarkan dan dijual dalam keadaan sejuk beku untuk penyimpanan jangka panjang

Pembekuan makanan mengekalkan ia dari masa ia bersedia untuk masa ia dimakan. Sejak awal kali, petani, nelayan, dan penjerat telah dipelihara mereka biji-bijian dan menghasilkan panas bangunan semasa musim sejuk. Beku makanan melambatkan penguraian dengan menghidupkan sisa kelembapan ke dalam ais, menghalang pertumbuhan yang paling spesies bakteria. Dalam makanan komoditi industri, ada dua proses: mekanikal dan kriogenik (atau flash beku). Pembekuan kinetik adalah penting untuk memelihara kualiti makanan dan tekstur. Lebih cepat beku menghasilkan lebih kecil kristal es dan mengekalkan struktur selular. Cryogenic beku adalah yang paling cepat teknologi pembekuan ada kerana sangat rendah nitrogen cair suhu −196 °C (−320 °F).

Lorong makanan beku diproses di supermarket di Kanada
Memotong beku tuna menggunakan bandsaw di Pasar pasar ikan di Tokyo, Japan (2002)

Memelihara makanan di dalam dapur sepanjang 20 dan abad ke-21 dicapai menggunakan rumah beku. Diterima nasihat ke rumah-rumah adalah untuk membekukan makanan pada hari pembelian. Sebuah inisiatif oleh kumpulan pasar raya pada tahun 2012 (didukung oleh UK Sisa & Sumber Program Tindakan) menggalakkan menasihati pembekuan makanan "secepat mungkin sehingga produk 'digunakan oleh' date". Itu Makanan Standard Agensi telah dilaporkan sebagai sokongan untuk perubahan, yang menyediakan makanan telah disimpan dengan betul sehingga masa itu.

Rujukan sunting

  • Arsdel, Wallace, B. Van, Michael, J Copley, dan Robert, L. Olson. Kualiti dan Kestabilan Makanan Beku: Masa-Suhu Toleransi dan Kepentingannya. New York, NY: John Wiley & anak-Anak,INC, 1968.
  • "Clarence Texas." Ensiklopedia Dunia Biografi. Vol. 19. 2 ed. Detroit: Gale, 2004. 25-27. Gale Maya Rujukan Perpustakaan. Gale. Brigham Muda University - Utah. November. 3 tahun 2009. (langganan diperlukan)
  • Copson, David. Microwave Pemanasan. Ke-2.ed. Westport, CT: AVI Perusahaan Penerbitan, INC., 1975.
  • Decareau, Robert. Microwave Makanan: Pembangunan Produk Baru. Trumbull, CT: Makanan & Nutrisi Media, INC., 1992.
  • Gould, Grahame. Kaedah baru Makanan Pemeliharaan. New York, NY: Chapman & Dewan, tahun 2000.
  • Mathlouthi, Mohamed. Bungkusan makanan dan Pemeliharaan. New York, NY: Chapman & Dewan, 1994.*^Robinson, Richard. Mikrobiologi Makanan Beku. New York, NY: Elsevier Digunakan Sains Penerbit LTD, 1985.
  • Russell, Nicholas J., dan Grahame W. Gould. Pengawet Makanan. 2 ed. New York, NY: Kluwer Akademik/Plenum Penerbit, New York, 2003.
  • Matahari, Da-Wen. Buku panduan Makanan Beku Memproses dan Bungkusan. Boca Raton, Fbi: Taylor & Francis Kumpulan, LLC, tahun 2006.
  • Tressier, Donald K., Clifford F. Evers, dan Barbara, Hutching Evers. Ke dalam Freezer - dan Keluar. 2 ed. New York, NY: AVI Perusahaan Penerbitan, INC., 1953.
  • Tressier, Donald K., dan Clifford F. Evers. Pembekuan Pemeliharaan Makanan. Ed 3. Jumlah 1. Westport, CT: AVI Perusahaan Penerbitan, INC., 1957.
  • Whelan, Elizabeth M., dan Fredrick J. Menatap. Panik di Pantri: fakta-Fakta dan Kesilapan Tentang Anda Membeli Makanan. Buffalo, NY: Prometheus buku-Buku, 1998.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Makanan sejuk beku di Wikimedia Commons