Makmal komputer ialah ruang di mana perkhidmatan komputer disediakan kepada komuniti tertentu. Ini biasanya perpustakaan awam dan institusi akademik.[1] Secara amnya, pengguna mesti mematuhi dasar pengguna tertentu untuk mengekalkan akses kepada komputer. Ini biasanya terdiri daripada peraturan seperti tiada aktiviti yang menyalahi undang-undang semasa penggunaan atau percubaan untuk memintas sebarang perisian keselamatan atau kawalan kandungan semasa menggunakan komputer.[1] Makmal komputer selalunya tertakluk kepada had masa, ini untuk membolehkan lebih ramai orang berpeluang menggunakan makmal. Ia juga biasa untuk kelayakan log masuk peribadi diperlukan untuk akses.[1] Ini membolehkan institusi menjejaki aktiviti pengguna untuk sebarang kemungkinan penggunaan penipuan. Komputer di makmal komputer biasanya dilengkapi dengan akses Internet, pengimbas dan pencetak dan biasanya disusun dalam baris. Ini adalah untuk memberikan stesen kerja pandangan yang sama untuk memudahkan kuliah atau pembentangan,[2] dan juga untuk memudahkan kerja kumpulan kecil.[3] Bagi sesetengah institusi akademik, komputer riba pelajar atau troli komputer riba [4] mengambil tempat makmal komputer khusus. Walau bagaimanapun, makmal komputer masih mempunyai tempat dalam aplikasi yang memerlukan perisian atau perkakasan khas yang tidak mudah diakses dalam komputer peribadi.[3]

Makmal komputer di kampus SUNY Purchase

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c McCampbell, Atefeh S; Liedlich, Fred (1996). "Ethics and the Student Computer Lab". Journal of Business Ethics. 15 (8): 897–900. doi:10.1007/BF00381857. JSTOR 25072815.
  2. ^ van den Blink, Claire C. "Uses of Labs and Learning Spaces". Educause Review. Educause Review. Dicapai pada 4 November 2015.
  3. ^ a b Hawkins, Brian; Oblinger, Diana G. "The Myth about the Need for Public Computer Labs". Educause Review. Educause Review. Dicapai pada 4 November 2015.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan laptopCarts tidak disediakan