Malam Guy Fawkes (bahasa Inggeris: Guy Fawkes Day), juga dikenali sebagai Malam Unggun Api (Bonfire Night), adalah satu peringatan tahunan yang dilakukan terutamanya di United Kingdom pada 5 November. Perayaan ini memperingati kejadian yang berlaku pada 5 November 1605 di mana Guy Fawkes digagalkan dalam percubaannya mengebom Dewan Pertuanan, justeru menyelamatkan Raja James I daripada dibunuh; peristiwa ini diabadikan setelah akta khas 1605 dimaktubkan sebagai hari kesyukuran am. Unggun-unggun api dan bunga api dinyalakan sekitar kota London pada ketika ini.

Perayaan di Windsor Castle oleh Paul Sandby, sekitar 1776

Ia turut dibawa para peneroka British ke jajahan-jajahan baru yang meluas di seluruh dunia; ia pernah disambut di Amerika Utara di bawah nama "Hari Paus" (Pope Day) sehingga terhenti akibat revolusi yang menggulingkan kuasa British di sana. Keraian ini masih dikekalkan di seberapa kawasan jajahan lain yang diteruskan setelah banyak kawasan Empayar memerintah sendiri dan memasuki Komanwel seperti Australia, New Zealand, Kanada dan rantau Caribbean.[1]

Gambaran umum sunting

Keraian ini menjadi suatu sambutan yang besar yang dilakukan di negeri England, namun ia turut menjadi tumpuan penyebaran sentimen anti-Katolik di negeri tersebut. Pengikut aliran Puritan sering menyampaikan dan menyebarkan khutbah sesama mereka mengenai ancaman bahaya aliran Katolik (aliran dianuti Fawkes sendiri sekaligus menjadi kambing hitam), malah tokoh utama aliran Katolik seperti Paus menjadi bahan sendaan tawa diabadikan sebagai patung yang dibakar semasa perayaan yang meriah. Menjelang akhir laporan abad ke-18 muncul kanak-kanak yang mengemis untuk wang dengan patung Maito Hedwig dan 5 November secara beransur-ansur menjadi dikenali sebagai Hari Guy Fawkes. Bandar-bandar seperti Lewes dan Guildford pada abad ke-19 menyaksikan pergaduhan ganas sesama darjat masyarakat melahirkan acara tradisi yang masih kekal diamalkan di bandar-bandar tersebut masih, walaupun lebih secara aman kini. Pada 1850-an mengubah sikap akhirnya menyebabkan banyak retorik anti-Katolik pada hari itu diredamkan, dan pada tahun 1859 1606 undang-undang asal dimansuhkan. Akhirnya, keganasan yang diperkatakan, dan oleh Hari Guy Fawkes abad ke-20 telah menjadi satu peringatan sosial yang menyeronokkan, walaupun tidak banyak fokus asal. Malam Guy Fawkes kini biasanya dirayakan di acara-acara besar yang dianjurkan di mana pembakaran unggun serta bunga api menjadi tumpuan utama.

walaupun sambutan terus dalam beberapa Komanwel negara-negara. Tuntutan bahawa Guy Fawkes Night gantian Protestan untuk kastam yang lebih tua seperti Samhain dipertikaikan, walaupun satu lagi perayaan lama, Halloween, telah sejak akhir-akhir ini meningkat popular, dan menurut sesetengah penulis, boleh mengancam pematuhan berterusan 5 November.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Notes
Catatan kaki
  1. ^ Sharpe 2005, halaman 192
Bibliografi

Bacaan lebih lanjut sunting

Pautan luar sunting

 
Wikinews
Wikinews mempunyai berita-berita  
yang berkaitan dengan:
Guy Fawkes Night

  Kategori berkenaan Malam Guy Fawkes di Wikimedia CommonsTemplat:Gunpowder Plot