[[Berkas:Cierge-oeuf-super.jpg|link=https://id.wikipedia.org/wiki/Berkas:Cierge-oeuf-super.jpg%7Cthumb%7C375x375px%7CLilin dan telur Paskah.]] Malam Paskah, juga dipanggil Paschal Vigil atau Great Vigil of Easter, ialah liturgi yang diadakan di gereja Kristian tradisional sebagai perayaan rasmi pertama Kebangkitan Yesus . Dari segi sejarah, semasa liturgi inilah orang dibaptiskan dan katekumen dewasa diterima ke dalam persekutuan penuh dengan Gereja. Ia diadakan pada waktu kegelapan antara matahari terbenam pada hari Sabtu Suci dalam Triduum dan matahari terbit pada Hari Paskah - paling biasa pada petang hari Sabtu Suci atau tengah malam - dan merupakan pembukaan perayaan Minggu Paskah, hari-hari yang secara tradisinya dianggap bermula pada waktu matahari terbenam.

Bentuk Awal sunting

Dua belas bacaan Perjanjian Lama asal untuk Malam Paskah tersemai dalam manuskrip kuno milik Patriarkat Armenia Jerusalem . Malam Paskah Armenian juga mengekalkan apa yang dipercayai sebagai panjang asal bacaan Injil tradisional Malam Paskah, iaitu, dari hari Perjamuan Terakhir hingga akhir Injil menurut Matius. Dalam penggunaan Yerusalem yang terawal, berjaga-jaga bermula dengan Mazmur 117 [118] dinyanyikan dengan jawapan, "Inilah hari yang dijadikan Tuhan." Kemudian diikuti dua belas bacaan Perjanjian Lama, semuanya kecuali yang terakhir diikuti dengan doa dengan berlutut.

  • (1) Kejadian 1:1-3:24 (kisah penciptaan)
  • (2) Kejadian 22:1-18 (Pengorbanan Ishak)
  • (3) Keluaran 12:1-24 (kisah Paskah)
  • (4) Yunus 1:1-4:11 (kisah nabi Yunus )
  • (5) Keluaran 14:24--15:21 ( lintasan Laut Merah )
  • (6) Yesaya 60:1-13 (janji kepada Yerusalem)
  • (7) Ayub 38:2-28 (Jawapan Tuhan kepada Ayub)
  • (8) 2 Raja-raja 2:1-22 (Kenaikan Elia)
  • (9) Yeremia 31:31-34 (perjanjian baru)
  • (10) Yosua 1:1-9 (memasuki Tanah Perjanjian)
  • (11) Yehezkiel 37:1-14 (lembah tulang kering)
  • (12) Daniel 3:1-29 (kisah tentang tiga orang muda di dalam tungku api).

Perayaan Katolik sunting

 
Menyalakan lilin Paskah di Mexico City .

Dalam liturgi Ritus Rom, Malam Paskah terdiri daripada lima bahagian:

  1. Upacara Cahaya
  2. Liturgi Firman (Liturgi Sabda)
  3. Upacara Pembaptisan
    (Penyucian air pembaptisan dan pemberian sakramen pembaptisan jika ada katekumen . Pembaharuan janji babtis oleh seluruh jemaah)
  4. Asperges
  5. Liturgi Ekaristi

Misa bermula antara matahari terbenam pada Sabtu Suci dan matahari terbit pada Ahad Paskah di luar gereja, di mana api Paskah dinyalakan dan lilin Paskah diberkati dan kemudian dinyalakan.

Pemberkatan lilin adalah seperti berikut;

  1. Doa panggilan umat
  2. pemberkatan unggul api
  3. Pengoresan tanda-tanda pada lilin.
  4. Penentacap 5 biji dupa
  5. lilin paskah dinyalakan melalui unggul api yang terbakar dan telah diberkati.

Lilin Paskah ini akan digunakan sepanjang musim Paskah, kekal di tempat kudus gereja atau berhampiran lectern (Tempat letak lilin Paskah), dan sepanjang tahun yang akan datang pada pembaptisan atau pengebumian, mengingatkan semua bahawa Kristus adalah "cahaya dan hidup".

Setelah lilin dinyalakan, ia dibawa oleh seorang paderi atau diakon melalui ruang tengah gereja secara perarakan, dengan sendirinya dalam kegelapan yang sepenuhnya (Lampu-lampu Gereja dimatikan), berhenti tiga kali untuk melaungkan aklamasi

'Kristus Cahaya Dunia' ( Lumen Christi ),

yang mana umat menjawab

'Syukur Kepada Allah' (Deo Gratias).

Apabila lilin itu bergerak melalui gereja, lilin-lilin kecil yang dipegang oleh umat yang hadir secara beransur-ansur dinyalakan dari lilin Paskah. Apabila "Cahaya Kristus" simbolik ini tersebar, kegelapan berkurangan.

Diakon, imam, atau pembawa pujian melantunkan Exsultet (juga dipanggil "Proklamasi Paskah", Pujian Paskah atau "Paschal Praeconium"), selepas itu orang ramai duduk untuk Liturgi Firman.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Templat:Easter