Mamot

(Dilencongkan dari Mammoth)

Mammoth atau Gajah Mammoth adalah beberapa spesies dalam genus Mammuthus, spesies Gajah yang mempunyai gading panjang dan lengkok manakala spesies utara, mempunyai bulu yang panjang. Mereka hidup pada zaman Pliocene (kira-kira 5 juta tahun dahulu) sehingga zaman Holocene iaitu kira-kira 4,500 tahun dahulu di Afrika, Asia, Eropah dan Amerika Utara. Mereka tergolong dalam keluarga Elephantidae yang termasuk dua genus Gajah Moden.

Mamot
Julat zaman: Pliocene Awal sehingga Awal Holocene, 5–0.0045 Ma
Mammuthus columbi
Pengelasan saintifik
Spesies jenis
Mammuthus primigenius
(Blumenbach, 1799)
spesies
Sinonim
  • Archidiskodon Pohling, 1888
  • Parelephas Osborn, 1924
  • Mammonteus

Evolusi sunting

Proboscidea terawal wujud kira-kira 55 juta tahun dahulu di kawasan Laut Tethys. Saudara evolusi terdekat Proboscidea adalah wabar dan Sirenia (termasuk dugong). Keluarga Elephantidae mula wujud kira-kira 6 juta tahun dahulu, termasuk Mammoth dan Gajah Moden iaitu Gajah Afrika dan Gajah Asia. Walaupun Mastodon nampak hampir sama dengan Mammoth, mereka tergolong dalam dua genus yang berbeza, oleh kerana Mastodon berpisah dari Elephantidae (termasuk Mammoth) 25 juta tahun dahulu[1]

Mammut (Mastodon)

Gomphotherium

Stegodon

Loxodonta (Gajah Afrika)

Elephas (Gajah Asia)

Mammuthus (Mammut)

Rujukan sunting

  1. ^ Lister, A.; Bahn, P. (2007). Mammoths – Giants of the Ice Age (ed. 3rd). London: Frances Lincoln. ISBN 978-0520261600.