Mandarin Airlines

syarikat penerbangan

Mandarin Airlines (華信航空; 华信航空; Huáxìn Hángkōng) ialah syarikat penerbangan serantau Taiwan yang berpusat di Bandaraya Taipei, Taiwan, dan syarikat induknya adalah China Airlines . Syarikat penerbangan ini mengendalikan penerbangan antarabangsa dan domestik, sementara syarikat induknya memberi tumpuan kepada operasi antarabangsa. Beberapa perkhidmatan sewaan juga dikendalikan oleh syarikat. Pangkalan utamanya (Bandar Tumpuan) ialah Lapangan Terbang Taipei Songshan dengan yang lain di Lapangan Terbang Antarabangsa Taichung (Hab utama) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Kaohsiung (Bandar Tumpuan).

Mandarin Airlines
Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines
华信航空
IATA ICAO Pengenal
AE MDA MANDARIN
Ditubuhkan1 Jun 1991; 32 tahun yang lalu (1991-06-01)
Bermula operasi16 Oktober 1991; 32 tahun yang lalu (1991-10-16)
Hab
Bandar tumpuan
Program kesetiaanDynasty Flyer
PerikatanSkyTeam (Sekutu)
Pesawat15 (jumalh keseluruhan armada)
Destinasi42 (jumlah keseluruhan destinasi)
27 (tidak termasuk destinasi yang ditamatkan) (Termasuk Penerbangan Piagam)
Syarikat indukChina Airlines
Ibu pejabatTaiwan Daerah Songshan, Taipei, Taiwan
Orang pentingSamuel P. Lin
(Ketua Pengerusi)
Laman webwww.mandarin-airlines.com


Mandarin Airlines
Cina Ringkas: 华信航空
Cina Tradisional: 華信航空
Maksud harfiah: Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines
Bangunan Minquan China Airlines, yang menempatkan ibu pejabat Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines

Status Syarikat dalam Pakatan SkyTeam sunting

Tarikh Bergabung sunting

Data Kod sunting

  • Kod IATA : AE
  • Kod ICAO : MDA
  • Panggilan: MANDARIN

Mengenai Mandarin Airlines sunting

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines ditubuhkan pada Tarikh 1 Jun 1991, terutamanya untuk mengendalikan penerbangan langsung dari Taipei ke Vancouver (Kanada), Sydney (Australia) dan Brisbane (Australia) pada awalnya.

Pada Tarikh 8 Ogos 1999, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines bergabung dengan Syarikat Penerbagan Formosa Airlines, dengan itu menjadi Syarikat Penerbangan yang menjalankan laluan antarabangsa jarak pendek dan domestik. Syarikat Penerbangan China Airlines adalah syarikat induknya dan memiliki 93,99% pegangan saham. Ini menjadikan Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines anak syarikat majoriti China Airlines.

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines sentiasa menekankan keselamatan penerbangan dan perkhidmatan penerbangan yang selesa. Mandarin Airlines telah menerima kutipan jasa berjasa Tahun 1992 dari Lembaga Penerbangan Awam Australia pada Tahun 1992. Pada Bulan April 1996, Mandarin Airlines diberi sijil ISO-9002 pertama untuk perkhidmatan dalam penerbangan di Taiwan dan kemudian berjaya dianugerahkan dengan ISO-9002 termasuk operasi penerbangan, penyelenggaraan operasi, keselamatan penerbangan, kawalan operasi, perkhidmatan penumpang, pengendalian darat dan perkhidmatan kargo pada Tahun 2000. Pada Tahun 2003, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines telah dianugerahkan sijil edisi Tahun 2000-ISO9001.

Gyrfalcon dipilih sebagai tanda perniagaan Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines ketika syarikat penerbangan pertama tersebut dibentuk. Gyrfalcon sebagai logo syarikat Mandarin Airlines adalah untuk menunjukkan bahawa "selepas terbang, sejauh ribuan batu" dan semangat usaha kuatnya ketika menghadapi pelbagai situasi.

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines menerima ANUGERAH SAYAP EMAS untuk prestasi keselamatan dan perkhidmatan penerbangan syarikat penerbangan yang baik dari Pentadbiran Aeronautik Sipil Taiwan (CAA) pada Tahun 2003 dan Tahun 2015. Anugerah ini mewakili operasi domestik yang sangat baik, mengungguli syarikat penerbangan domestik lain yang berpangkalan di Taiwan dalam pasaran ini dalam Inovasi Perkhidmatan Penumpang, e-Perkhidmatan Internet dan Sokongan Aktiviti Amal.

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines adalah ahli IATA (International Air Transport Association) dan melayani rangkaian domestik bandar-bandar utama dan pulau-pulau terpencil seperti Taipei-Songshan, Kinmen, Makung, Taitung, Kinmen, Kaohsiung dan Hualien. Selain itu, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines juga melayani destinasi di Asia dari / ke Taichung, termasuk Hong Kong (Republik Rakyat China), Bandaraya Ho Chi Minh, Hanoi, SeoulIncheon, Okinawa, Oita, Nagoya juga melayani 15 bandar di China.[2]

Sejarah sunting

 
Pendaratan Boeing 747SP di Lapangan Terbang Antarabangsa Kai Tak di Wilayah Koloni British Hong Kong pada Disember 1996. 747-SP ialah satu diantara pesawat pertama dalam armada, yang diberikan oleh China Airlines .

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines ditubuhkan pada Tarikh 1 Jun 1991, dan pada mulanya merupakan usaha sama oleh China Airlines (67%) dan Kumpulan Koos (33%); nama syarikat dalam bahasa Cina dibentuk oleh gabungan keduanya. [3] Penubuhan Mandarin Airlines berkait rapat dengan Ttatus politik Taiwan . Pada masa itu, syarikat induk Mandarin Airlines, China Airlines, masih berfungsi sebagai Syarikat Penerbangan pembawa bendera Republik China, dengan bendera Republik China sebagai bagian dari penyerahannya. Dengan menafikan kewujudan pemerintahan Taipei, Pihak Republik Rakyat China berusaha untuk memboikot kehadiran antarabangsa Syarikat Penerbangan China Airlines, dengan menggunakan halangan perdagangan untuk mencapai tujuan politiknya. Namun, bantahan RRC (Republik Rakyat China) tidak meluas kepada syarikat penerbangan Taiwan lain yang tidak membawa bendera ROC (Taiwan) . Sebagai kaedah untuk mengatasi had ini, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines ditubuhkan sementara Syarikat Penerbangan China Airlines mengekalkan peranannya sebagai syarikat penerbangan bendera.

Pada Tarikh 16 Oktober 1991, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines memulakan operasi dengan penerbangan terus (Tanpa Henti) dari Taipei ke Sydney di Australia . Langkah seterusnya adalah pembukaan laluan udara langsung ke Vancouver di Kanada pada Tarikh 7 Disember 1991. Oleh itu, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines menjadi syarikat penerbangan pertama Taiwan yang terbang terus ke Australia dan Kanada.[perlu rujukan] Kumpulan China Trust menarik pelaburannya dalam Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines pada Tarikh 31 Oktober 1992, menjadikan syarikat penerbangan tersebut menjadi syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh China Airlines (90.05%) menjelang Disember 1992. Juga, peranan Mandarin Airlines diubah menjadi peranan utama dalam syarikat penerbangan domestik dan jarak pendek intra-rantau, [3] selepas syarikat induk China Airlines dapat menegaskan kembali penekanannya pada laluan antarabangsa, kerana livery baharu sertakan bendera kebangsaan, dan dengan itu kurang mendapat bantahan dari pihak RRC (Republik Rakyat China).[perlu rujukan] [ <span title="This claim needs references to reliable sources. (June 2007)">petikan diperlukan</span> ] Pada Tarikh 8 Ogos 1999, Syarikat Penerbangan China Airlines secara rasmi menggabungkan anak syarikatnya, iaitu Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines, dengan Syarikat Penerbangan Formosa Airlines dengan nama Mandarin. Mandarin mengambil alih operasi domestik dan pesawat milik Formosa sementara armada Mandarin dan sebahagian besar penerbangan antarabangsa dipindahkan ke Syarikat Penerbangan China Airlines. [3] Pada awal Tahun 2000, syarikat penerbangan itu membeli 5 buah Pesawat siri Dornier 228 dari Syarikat Penerbangan Uni Air untuk terbang ke laluan terpencil. Pesawat-pesawat ini dijual ke Syarikat Penerbangan Daily Air pada Tahun 2005, sebuah kapal induk helikopter di Taiwan yang telah memenangi tawaran untuk menerbangkan rute-rute yang kehilangan wang ini.[perlu rujukan] Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines dimiliki oleh Syarikat Penerbangan China Airlines (93.99%) dan mempunyai 630 pekerja (setakat Mac 2007). [4]

Urusan korporat sunting

Ibu pejabatnya kini berada di Daerah Songshan, Taipei . [5]

Sebelumnya ibu pejabat Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines berada di bangunan yang berbeza di Taipei. [6]

sunting

Syarikat penerbangan itu menggunakan (海東青; 海东青; Hǎidōngqīng) sebuah gyrfalcon dari legenda Cina, sebagai logo syarikat penerbangan itu . [7]

Destinasi sunting

 
armada siri Fokker 100 dari Mandarin Airlines di Taipei (Lapangan Terbang Antarabangsa Chiang Kai Shek) - pada Tarikh 16 Oktober 2006

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines mengendalikan perkhidmatan berikut setakat November 2012 [8] Destinasi di China mungkin termasuk perkhidmatan piagam berjadual atau laluan tidak langsung yang transit melalui negara lain.

Perjanjian Perkongsian Kod sunting

Sehingga November 2012, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines mempunyai perjanjian perkongsian kod dengan syarikat penerbangan berikut:

Armada sunting

 
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines dengan siri Embraer 190 di (Lapangan Terbang Shongshan Taipei)
 
sebuah Pesawat milik Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines dengan siri MD-11

Armada Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines terdiri daripada pesawat berikut (setakat September 2020): [9][10]

Armada Semasa sunting

Armada Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines
Pesawat Dalam Armada Tempahan Penumpang Nota
C Y Total
ATR 72-600 9 70 70 Penghantaran bermula dari Tahun 2017[11]
Embraer 190 6 104 104 Akan dihentikan sehingga Tahun 2023[12]
Total 15

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines mengumumkan penyewaan sebanyak lapan pesawat Embraer 190 dari GE Commercial Aviation Services pada Bulan Disember 2005 untuk menggantikan armada siri Fokker 50 dan siri Fokker 100 yang sudah berusia di dalam armadanya. [13] armada siri E-190 milik Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines menampilkan warna baharu, dengan pesawat pertama yang dihantar pada Mei 2007, menjadi yang pertama, dan setakat ini, satu-satunya syarikat penerbangan dari Taiwan yang menggunakan pesawat jenis ini. [14] Pada Tarikh 27 Oktober 2009, Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines mengundurkan pesawat siri Fokker 100 terakhirnya, dan menamatkan perkhidmatan 14 tahun dengan armada jenis ini dengan syarikat penerbangan itu. [15] Pada Tarikh 19 Julai 2017 Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines membuat Tempahan untuk sebanyak enam buah pesawat ATR 72-600 yang akan dihantar pada Tahun 2018. [16]

Galeri Armada Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines (AE) sunting

Armada Bersara sunting

Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines sebelumnya mengendalikan pesawat berikut:

Armada Bekas Syarikat Penerbangan Mandarin Airlines
Pesawat Total Tahun Diperkenalkan Tahun Bersara Notes
Airbus A340-300 1 2006 2007
Boeing 737-800 6 2000 2019 dikembalikan ke Syarikat Penerbangan China Airlines
Boeing 747-400 1 1995 2000 dilupuskan ke Syarikat Penerbangan China Airlines
Boeing 747SP 4 1991 2004
Dornier Do 228 Tidak Diketahui Tidak Diketahui Tidak Diketahui
Fokker 50 7 1999 2008
Fokker 100 8 1999 2009
McDonnell Douglas MD-11 5 1993 2004
Saab 340 1 1999 2000 dilupuskan ke Syarikat Penerbangan Golden Air

Kemalangan dan Insiden sunting

  • Pada Tarikh 17 Ogos 2012, Penerbangan 369 Mandarin Airlines mengalami tergelincir di landasan semasa hujan lebat kerana teknik pendaratan dan perlambatan yang tidak betul di landasan 20 di lapangan terbang Magong. Pesawat E-190 tergelincir dari sisi landasan dan menabrak pangkal empat lampu landasan konkrit menyebabkan gear hidungnya runtuh. Tiada kecederaan dilaporkan kerana kemalangan itu. [17]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ name="China-Airlines-Joins-SkyTeam"
  2. ^ https://www.mandarin-airlines.com/Content/About%20Us-2017020009-91
  3. ^ a b c "About Us." Mandarin Airlines. Retrieved on 7 March 2010.
  4. ^ "Directory: World Airlines". Flight International. 2007-04-10. m/s. 47.
  5. ^ "Home." Mandarin Airlines. Retrieved on 8 August 2014. "台北總公司: 10548台北市敦化北路405巷123弄3號" "Head Office: No.3, Alley 123, Lane 405 Tunhwa N. Rd., Taipei, 10548 Taiwan"
  6. ^ "Contact Us." Mandarin Airlines. Retrieved on 15 March 2010. "台北總公司: 105台北市民生東路三段134號13樓."
  7. ^ "Our business mark and concept of operations." Mandarin Airlines.
  8. ^ "Our Flight Destinations." Mandarin Airlines.
  9. ^ "Mandarin Airlines fleet" (December 2017). Dicapai pada 6 December 2017. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  10. ^ https://www.mandarin-airlines.com/Content/Our%20Fleet%20Information-2017020010-89
  11. ^ "Taiwan's Mandarin Airlines buys six ATR 72-600s". ATR Aircraft. 18 July 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-11-22. Dicapai pada 2020-12-27.
  12. ^ "Taiwan's Mandarin Airlines details E190 retirement plans". Ch-Aviation. 7 September 200.
  13. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 3 January 2007. Dicapai pada 2007-01-17.CS1 maint: archived copy as title (link) CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  14. ^ Air Transport World Diarkibkan 2007-09-29 di Wayback Machine 15 May 2007
  15. ^ 華信FK-100機隊 光榮除役. Liberty Times (dalam bahasa Cina). 2009-10-28. Dicapai pada 18 November 2018.
  16. ^ Dron, Alan (19 July 2017). "Taiwan's Mandarin Airlines opts for ATR 72-600s". atwonline.com. Dicapai pada 20 July 2017.
  17. ^ "Report: Long touchdown of ERJ-190 on wet runway causes runway excursion and nosegear collapse - ASN News". 14 September 2013. Dicapai pada 18 November 2018.

Pautan luaran sunting