Mandat (politik)

kuasa yang diberikan oleh kepada suatu entiti untuk bertindak sebagai wakilnya

Dalam politik, mandat atau wewenangan ialah kuasa yang diberikan oleh kawasan pilihan raya untuk bertindak sebagai perwakilan mereka.[1]

Konsep kerajaan mempunyai mandat sah untuk mentadbir melalui kemenangan saksama pilihan raya demokrasi ialah idea utama dalam demokrasi perwakilan. kerajaan baru yang cuba untuk memperkenalkan dasar-dasar yang mereka tidak dimaklumkan kepada umum semasa kempen pilihan raya dikatakan tidak mempunyai mandat sah yang untuk melakukan perkara sedemikian rupa.

Pilihan raya, terutama orang-orang dengan kemenangan jidar besar, sering dikatakan memberi kerajaan yang baru dipilih atau pegawai yang dipilih akan mandat tersirat untuk melaksanakan dasar tertentu.[2] Apabila kerajaan meminta pemilihan semula, mereka boleh memperkenalkan dasar-dasar baru sebagai sebahagian daripada kempen dan berharap bagi mendapatkan kelulusan daripada pengundi, dan mengatakan mereka mencari "mandat baru".

Dalam sesetengah bahasa, 'mandat' boleh bermakna kerusi parlimen yang dimenangi pada pilihan raya dan bukannya kemenangan pilihan raya itu sendiri. Dalam kes itu, mandat terikat kepada kehendak pengundi, ia adalah satu mandat imperatif, jika tidak ia dipanggil "bebas".

Lihat juga sunting

Falsafah politik:

Bacaan lanjut sunting

  • (Inggeris)Heidotting Conley, Patricia (2001). Presidential Mandates: How Elections Shape the National Agenda. University of Chicago Press.

Rujukan sunting

Petikan
  1. ^ "Mandate". Free Merriam-Webster Dictionary. Merriam-webster.com. Dicapai pada 2012-04-03.
  2. ^ Glossary | Elections ACT. Jul 2012. http://www.elections.act.gov.au/glossary (cf., The Government's claim that once elected they have the right and responsibility to implement their policies.)
Maklumat am
  • "Doctrine of Mandate". A dictionary of political phrases and allusions: with a short bibliography By Hugh Montgomery, Philip George Cambray.