Mardan ( مردان ), yang dikenali sebagai Kota hospitaliti, merupakan sebuah bandar dan ibu pejabat Daerah Mardan di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan.[1] Ia adalah ibu pejabat de facto suku kaum Yousafzai dan bandar kedua paling ramai penduduk di wilayah itu, yang terletak di kedudukan 34 ° 72 ° 12'0N 1'60E dan pada ketinggian 283 meter ( 928 kaki) dari aras laut. Mardan adalah sebuah bandar dengan gabungan beberapa bandar-bandar kecil dan sub-urban untuk membentuk sebuah bandar besar di selatan daerah Mardan.[2]

Mardan
مردان
Bandar
Tugu Bacha Khan di Dataran Kolej Mardan.
Tugu Bacha Khan di Dataran Kolej Mardan.
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahKhyber Pakhtunkhwa
DaerahMardan
TehsilMardan
Pentadbiran
 • PesuruhjayaKifaiat Ullah Khan.
 • Timbalan Ketua PolisMuhammad Ali Babakhil
 • MNA, Mardan IAmir Haidar Khan Hoti.
 • MNA, Mardan IIAli Muhammad khan.
Keluasan
 • Jumlah1,632 km2 (630 batu persegi)
Penduduk
 • Jumlah2,300,000 (anggaran)
 • Kepadatan850/km2 (2,200/batu persegi)
Zon waktuUTC+5 (PST)
Kod Panggilan+92 937
Laman sesawangMardanJALALA

Lembah Mardan adalah sebahagian daripada tamadun Gandhara purba tetapi pada ketika itu nama Mardan belum wujud dan bandar ini masih belum dibina. Tamadun Gandhara terdiri daripada sub-kerajaan atau kerajaan kecil di puncak bukit Jamal Garhi , Shahbaz Garhi dan Thakhat Bahi. Runtuhan bandar-bandar ini masih wujud. Asas kepada pembinaan kota Mardan telah ditetapkan oleh Saint Ali Mardan Shah ( nama samaran Madai - Baba ) dalam kira-kira pada abad ke 11-12 Masihi, kuil -Nya adalah terletak di Jalala. Anaknya Zamin Shah Baba juga seorang kudus, dikebumikan di Mardan Cantt . Kebanyakan tanah adalah untuk tujuan pertanian. Ia mempunyai salah satu sistem pengairan yang terbaik di dunia yang telah dibina pada tahun 1934 dari Sungai Swat melalui Jabban Stesen Kuasa Hydel , semasa zaman kolonial British antara 1857 dan 1947.

Sejarah sunting

 
Peta Bandar Mardan.

Kawasan yang menjadi daerah Mardan sekarang adalah sebahagian daripada lembah Peshawar, yang pertama kali muncul dalam lipatan sejarah sebagai sebahagian daripada kerajaan Gandhara itu. Tentera-tentera Iskandar yang agong pernah sampai di lembah Indus oleh dua laluan yang berasingan, satu melalui Pas Khyber dan yang lain secara peribadi diketuai oleh Alexander melalui Kunar, Bajaur, Swat, Buner dan pada tahun 326 SM. Selepas pemergian Alexander, lembah itu berada di bawah pemerintahan Chandragupta, yang memerintah lembah ini dari tahun 321-297 SM. Semasa pemerintahan Maharaja Asoka Buddha, cucu kepada Chandragupta, Buddha adalah agama rasmi Lembah Peshawar. Lembah ini menyaksikan kebangkitan Brahmanisme selepas orang Yunani mengambil alih pada zaman Raja Mehanda. Bangsa Saka pernah memerintah lembah ini sehingga abad ke-7.

Ekonomi sunting

Mardan adalah sebahagian besarnya adalah kawasan pertanian. Tanaman utama ialah gandum, tebu, tembakau, jagung, beras, biji sesawi, sawi dan pelbagai tanaman sayur-sayuran. Buah-buahan yang penting ialah oren, plum, pic, aprikot, pir, mangga, dan epal. Sumber-sumber utama pengairan adalah terusan. Terusan Swat atas kebanyakannya mengalir di daerah Mardan, dan terusan Swat yang lebih rendah ke bahagian barat daya daerah. Pengairan juga dilakukan oleh tiub telaga dan saliran lif.

Walaupun penduduk adalah sebahagian besarnya masih lagi tidak berpendidikan , 10 tahun kebelakangan ini telah melihat peningkatan besar dalam pendidikan, kesihatan dan infrastruktur. Golongan pertengahan juga semakin ramai dan menjadi kuasa beli utama di bandar ini. Pembuatan juga telah berkembang sejak beberapa tahun dan begitu juga sektor kewangan di mana pusat bandar telah menjadi pusat operasi kepada banyak bank kebangsaan dan antarabangsa. Bandar Sheikh Maltoon dibangunkan untuk orang-orang kelas tinggi dan atasan Mardan di pinggir bandar Mardan di mana pertumbuhan penduduk sedang berkembang dengan pesat.

Industri termasuk sebuah kilang gula yang besar iaitu, The Premier Sugar Mill (Kilang gula terbesar di Asia). Perkhidmatan Keretapi Lokomotif Pakistan juga membuka laluan di sini untuk mengangkut hasil pembuatan dari kilang dan gudang penyimpanan yang terletak berhampiran Mardan dan memberi kemudahan kepada industri pembuatan rokok, selain pelbagai unit kilang besar dan kecil lain seperti kilang tepung dan kertas. Sesetengah industri sektor kecil gur ( jaggery ), pemprosesan daun tembakau, jubin, sabun, marmar, dan bata juga terdapat di Mardan. Perlombongan Marmar menjadi industri yang besar disini dengan menjadi sumber yang sangat baik bagi pendapatan orang-orang tempatan.

Demografi sunting

Etnik sunting

Mardan didiami oleh orang-orang yang mempunyai latar belakang yang berbeza dan pelbagai etnik, dengan adat yang bercampur-campur dengan Punjab walaupun kebanyakan penduduknya adalah Pashtun dan Urdu. Penduduk Mardan adalah berbeza berbanding dengan bandar-bandar lain di Khyber Pakhtunkhwa kerana ia adalah terletak di sempadan dengan wilayah Punjab. Etnik Yousafzai adalah majoriti, dan Mardan adalah dianggap mereka sebagai ibu pejabat de facto bagi etnik ini. Etnik lain yang terdapat di Mardan adalah Mandoori, Khattak, Utmankhel , Myaghan , Sayyads , Awan , Durrani , Ramday , Kakar, Daavi , AmanZai , Gujjar , Daulat Zai , Lodhi , Mohmand , Afridis , Azi Khel , Shilmani Tanoli dan Hindokowans.

Agama sunting

 
Masjid Kuzkandi Jamiah di Baghdada, Mardan.

Agama mempunyai kesan yang besar pada kebanyakan gaya hidup orang di Mardan. Majoriti penduduk adalah pengikut setia kepada ajaran sunnah (Sunnah).

Minoriti utama ialah Ahmadiyya dan Kristian, yang masing-masing adalah 0.32 dan 1 peratus daripada keseluruhan populasi di Mardan. Hindu ialah 0.2 peratus daripada jumlah penduduk. Penduduk kawasan bandar dan luar bandar yang beragama Islam di Mardan adalah 99.69 dan 98,81 %. Peratusan orang Kristian dan Ahmadiyya adalah lebih besar di kawasan bandar.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Tehsils & Unions in the District of Mardan – Government of Pakistan
  2. ^ "Location of Mardan – Falling Rain Genomics". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-25. Dicapai pada 2014-03-10.