Marhum Baginda Enche Tuan Bali Jawa Mahmoodiah

Baginda Enché mangkat di Mutiara, Johor Bahru pada tahun 1993, bersamaan bulan Syaaban 1413 Hijrah. Baginda Enché diberi nama Tuan Haji Dahlan bin Karriban (pendaftaran Persekutuan Tanah Melayu, 1905).

Marhum Baginda Enche Tuan Bali Jawa, Mahmoodiah

Semasa hayatnya, Baginda Enché telah berkhidmat dengan Kesultanan Johor pada era bersama Sultan Ibrahim Sultan Johor ke-22 yang telah ditabalkan sebagai Sultan pada tahun 1895. Jasa Baginda Enché telah dibalas kurnia dengan Pingat Ibrahim Sultan PIS I dan PIS II ; dan di istana di beri gelar Enché. Semasa tempoh bersama istana, dan sewaktu Perang Dunia Kedua, Baginda Enché telah berkhidmat dengan British Army Malaya dan telah dikenang dengan jalur medal kepahlawanan perang Pacific Warriors ; di medal anugerah yang di engrave nama dikenali sebagai “Mokti Hassan”. Setelah Perang Dunia Kedua berakhir, dan kemangkatan Sultan Ibrahim, Baginda Enché telah rasmi bersara pada tahun 1963, dengan perkhidmatan Army Depot Police dan Royal Johor Military Force.

Legasi di Kesultanan Johor sunting

Artikel utama untuk bahagian ini adalah : MAKAM PERMAISURIKU™© [1]

Lihat pula : Kesultanan Johor [2]

Pasca Peristiwa MAKAM PERMAISURIKU™© sunting

Menurut catatan peristiwa "perpindahan" Baginda Enché dari Pontian; iaitu pasca peristiwa di Kesultanan Pattani, Kelantan, Siam-Thai [1] dan "perpindahan" dari Kota Bharu :-

  1. Baginda Enché dikatakan menghadap Temenggung Abu Bakar [3]

MAKAM PERMAISURIKU™© sunting

Menurut catatan peristiwa MAKAM PERMAISURIKU™© [1] ; adalah berdasarkan legasi Baginda Enché di Kesultanan Pattani, Kelantan pada era Siam-Thai .

Legasi di Kesultanan Pattani, Kelantan, Siam-Thai sunting

Dalam catatan sejarah Baginda Enché berjudul MAKAM PERMAISURIKU™© [1] menceritakan hakikat hayatnya pada tahun 1972, dengan syarat untuk dirahsiakan.

  1. Menurut Baginda Enché, setelah beliau dan Permaisurinya serta dayang-dayangnya diserang, keracunan dan dibunuh sewaktu majlis perkahwinan mereka, dan dibawa oleh pengikut Baginda melarikan diri keluar dari Siam, ke Kota Bharu dan "melenyap" diri ke selatan Semenanjung Tanah Melayu.

Legasi di Pontian sunting

Pasca Peristiwa Kesultanan Pattani, Kelantan, Siam-Thai sunting

Baginda Enché kemudiannya dikatakan "menjelma" di Pontian, Johor, kepada seorang alim berbangsa Jawa bernama Karriban untuk pemuliharaan.

Kemangkatan 1993 sunting

  1. Makam Baginda Enché dikenal sebagai "Marhum Baginda Enché Tuan Bali Jawa Mahmoodiah".

Kelahiran Kudus sunting

Hipotesis Usia sunting

Lihat pula : Raja Berpindah [4]

Berdasarkan maklumat nama dan kelahiran di pendaftaran Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1905 dan 1993 mangkat, menunjukkan Baginda Enché mangkat pada usia 88 tahun.

  • Pada mangkatnya di tahun 1993 Masehi, maka hipotesis usia mangkatnya Baginda Enché ialah berusia diantara 143 tahun atau lebih, dengan izin Nya ; serta kelahirannya sekitar 1840an~1850an.

Keluarga sunting

Baginda Enché telah berkahwin sebanyak empat kali dan mempunyai satu keluarga di era sebelum perkahwinan berikutnya.

Putera-Puteri adalah diperkirakan seramai lebih dari lima-belas kesemuanya.

Rujukan sunting

Nota kaki sunting

  1. Sultan Kelantan [1] Kesultanan Pattani, Kelantan, Siam-Thai : MAKAM PERMAISURIKU™©
  2. Sejarah Johor [2] Kesultanan Johor
  1. ^ a b c d e Sultan Kelantan
  2. ^ a b Sejarah Johor
  3. ^ Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim
  4. ^ “Kitab Manhalus Shofi” yang membicarakan tentang Ilmu Martabat Tujuh atau Ilmu Tahqiq. [1]