Mark David Chapman

Penjenayah yang disabitkan membunuh John Lennon

Mark David Chapman (lahir 10 Mei 1955) ialah seorang penjenayah Amerika yang membunuh ahli muzik Inggeris John Lennon, bekas ahli The Beatles, pada 8 Disember 1980 di luar kediaman Lennon di gedung pangsapuri Dakota di Manhattan. Chapman melepaskan lima tembakan di Lennon dengan revolver Charter Arms .38 khas, mengenanya empat kali di belakang. Untuk beberapa minit akan datang, Chapman kekal di tempat kejadian membaca novel JD Salinger The Catcher di Rye sehingga beliau ditangkap oleh polis. Beliau merancang untuk memetik novel itu sebagai manifesto beliau.

Mark David Chapman
Status jenayahDitahan di Wende Correctional Facility
PasanganGloria Abe (k. 1979)[1][2]
Ibu bapa
  • David Chapman[1]
  • Diane Chapman[1]
MotifKekecewaan dengan gaya hidup John Lennon dan penyataan awam serta penyembahan berhala Holden Caulfield di dalam The Catcher in the Rye
Sabitanpembunuhan John Lennon
Hukuman jenayah20 tahun

Rujukan sunting

  1. ^ a b c Hamill, Pete (December 20, 1980). "The Death and Life of John Lennon". New York Magazine. New York City: New York Media. Dicapai pada January 12, 2015.
  2. ^ Greene, Leonard (December 17, 2014). "Wife of John Lennon's killer visits him for prison sex and pizza". New York Post. New York City: News Corp. Dicapai pada January 12, 2015.

Pautan luar sunting