Marsyal Besar (Grand Marshal) ialah pangkat istiadat, tentera, atau jawatan politik yang sangat tinggi. Istilah ini berasal dari perkataan "marsyal" dengan penggunaan pertama istilah "marsyal besar" sebagai satu gelaran istiadat untuk kumpulan agama tertentu. Berikut adalah beberapa penggunaan tambahan istilah marsyal besar:

Mahkamah sunting

Selaku gelaran mahkamah, seorang marsyal besar biasanya merupakan pegawai mahkamah agung didalam cawangan perundangan kerajaan. Beberapa contoh termasuk:

  • Grootmaarschalk (bahasa Belanda) : Pegawai awam tertinggi (bukan didalam 'Mahkamah Tentera') di mahkamah kerajaan Belgium (juga grand maréchal dalam bahasa Perancis).
  • Marszalek wielki: marsyal besar (di mahkamah) Poland atau Lithuania

Istiadat sunting

  • Grand Marshal: Salah satu jawatan tertinggi didalam pasukan tentera Kesateria Teuton
  • Grand Marshal: Pemimpin tertinggi pelajar yang dipilih Institut Politeknik Rensselaer.
  • Marsyal Besar: Seorang pembesar perbarisan (sebagai contoh, Marsyal Besar Perarakan Ros).
  • Grand Marshal: Beberapa persatuan Gay pride AS melantik Grand marshal. Sebagai contoh, Grand Marshal San Francisco Pride dinyatakan sebagai wira tempatan daripada sembilan daerah San Francisco Bay Area yang telah membuat sumbangan penting kepada komuniti LGBTQ SF Bay Area, atau selaku ahli-ahli terbuka komuniti gay LGBTQ, telah membuat sumbangan penting kepada masyarakat yang bebas."[1] LA/Valley Pride juga melantik Grand marshal.[2] Pada Jun 2015, James Corden—pelakon, penulis dan lain-lain, menjadi tuan rumah bagi The Late Late Show—berkempen (untuk tujuan hiburan) untuk menjadi Grand Marshal LA/Valley Pride yang akan berlangsung pada tahun 2016.[3]
  • Grand Marshal: Seseorang yang dipilih pada sesuatu perlumbaan kereta (contoh NASCAR, IndyCar) oleh pemilik trek atau penganjur perlumbaan untuk menjadi pemimpin acara awam pada hari perlumbaan atau disepanjang perlumbaan hujung minggu. Mereka mungkin mempunyai tugas-tugas istiadat seperti memberi arahan menghidupkan enjin, memandu kereta keselamatan, mengibar bendera hijau untuk memulakan perlumbaan, atau menghadiahkan trofi kepada pemenang.

Ketenteraan sunting

Fiksyen sunting

Grand Marsyal sering muncul sebagai satu pangkat didalam sumber cereka sains, kerap di angkasa lepas atau armada bintang yang memerlukan saiz sesuatu pangkat diatas gelaran sama yang lain seperti marsyal permukaan dan laksamana armada. Antara grand marshal sains fiksyen yang setara ialah:

  • Grand Marshal: Pangkat terkaan tertinggi pasukan TIE fighter di alam semesta Star Wars, setaraf dengan Grand Admiral. Ia menganggap bahawa pasukan TIE fighter adalah sebuah pasukan cawangan yang berasingan daripada Tentera Laut Imperial.
  • Grand marshal: Pangkat kehormat ke-14 dan PvP tertinggi Perikatan dalam World of Warcraft.
  • Grand marshal: Pangkat yang disandang oleh pegawai Imperial Guard di alam semesta Warhammer 40,000. Ia seolah-olah diberikan kepada pegawai yang memerintah angkatan tentera seluruh planet. Ia berpangkat lebih rendah daripada "ketua panglima militan".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ SF Pride Grand Marshals
  2. ^ "LA Pride Grand Marshals". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-01. Dicapai pada 2016-10-04.
  3. ^ James Corden Campaigns to Be Next Year's Grand Marshal at the L.A. Pride Festival, Turns Into a "Bear Hunt"