Martin Place, Sydney

jalan persiaran di Sydney, Australia

Martin Place adalah pusat membeli-belah pejalan kaki di pusat perniagaan di Sydney, Australia New South Wales. Martin Place telah digambarkan sebagai "jantung" Sydney.[1] Sebagai rumah kepada Reserve Bank of Australia, Commonwealth Bank of Australia, Macquarie Bank dan syarikat-syarikat lain, ia juga sebuah pusat perniagaan dan kewangan. Sydney GPO dan pusat berita Sydney Seven Network juga terletak di Martin Place.

Papan tanda timbul jalan Martin Place
No. 1 Martin Place

Martin Place telah menjadi ikon Australia kebangsaan dalam budaya popular untuk menarik filem dan televisyen pengeluaran tinggi dan pelakon ke kawasan ini. Martin Place berjalan antara George Street dan Macquarie Street, dan menyediakan pintu masuk ke stesen keretapi Martin Place di bawah paras jalan. Jalan-jalan silang lain termasuk Pitt Street, Castlereagh Street, Elizabeth Street dan Phillip Street.

Awal "Martin Place" adalah bahagian antara George Street dan Pitt Street, dibuka secara rasmi tahun 1892, dan dinamakan sebagai penghormatan kepada Sir James Martin, masa tiga Perdana New South Wales dan Ketua Hakim daripada Mahkamah Agung New South Wales. Ditutup kepada lalu lintas secara berperingkat dari tahun 1971, Martin Place dikelilingi oleh bangunan-bangunan warisan banyak dan mempunyai Tugu Peringatan ANZAC Perang Dunia I 1927, pancutan air, kawasan hiburan, capaian kereta api dan tempat duduk pejalan kaki.

Sejarah sunting

 
Moore Street/Martin Place sekitar 1900
 
Hujung timur Martin Place semasa pembinaan stesen Martin Place di bawah jalan. Punggung terdedah bangunan di sebelah kanan (sekarang digantikan oleh bangunan Reserve Bank of Australia) masih menanggung keterangan mengenai perobohan yang keluar Martin Place kepada Macquarie Street pada tahun 1935.

Hari ini Martin Place dibina dalam beberapa fasa. Sehingga abad ke-19, hanya bahagian antara Pitt Street dan Castlereagh Street wujud dalam apa-apa yang menyerupai bentuk ini, kerana jalan yang singkat yang dinamakan Moore Street.[2] Antara Pitt Street dan George Street hanya terdapat laneway kecil (sama dengan yang masih hidup berdekatan laluan lorong seperti Malaikat Tempat atau Hosking Place). Pada tahun 1863, pembinaan bermula pada masa kini Bangunan Pejabat Pos Besar di sebelah selatan jalan lorong itu. Bangunan ini telah dibina secara berperingkat-peringkat, dan apabila reka bentuk berubah untuk mengadakan peruntukan bagi bahagian hadapan bangunan utama di sebelah utara lagi (bukannya menghadapi George Street ke barat), terdapat cadangan untuk memperluaskan seiring laneway yang sedia ada ke jalan yang berhubung dengan Moore Street . Satu kebakaran yang memusnahkan hartanah ke utara laneway yang mendorong pembinaan, dan pada tahun 1892 (setahun selepas Venice-gaya Italianate Ketua Pejabat Pos telah disiapkan) jalan melebar telah dibuka secara rasmi dan dinamakan "Martin Place", sebagai penghormatan kepada New South Wales perdana dan Ketua Hakim James Martin.[3] Pejabat Pos Besar diduduki hadapan selatan keseluruhan jalan.

Kedua-dua Moore Street dan Martin Place menjadi pusat terkemuka perniagaan dan kewangan di Sydney. Pada tahun 1913, ibu pejabat Commonwealth Bank of Australia telah dibina di sudut Moore Street dan Pitt Street. [perlu rujukan] Pengerahan perhimpunan untuk Perang Dunia I berlaku di sini.[1] Dalam tahun-tahun kemudian, bank-bank lain diikuti dengan pelbagai bangunan menakjubkan yang masih menguasai persekitaran jalan itu.[perlu rujukan] Pada tahun 1921, Moore Street telah dinamakan semula sebagai sebahagian daripada Martin Place.[1]

Pada tahun 1927, sebuah Tugu Peringatan memperingati Perang Dunia I mati telah didirikan.[1]

Tidak lama selepas itu, Majlis Perbandaran Sydney dicadangkan untuk melanjutkan jalan lagi ke arah timur Macquarie Street. Bagaimanapun, rancangan itu ditangguhkan oleh pembangkang bersepadu daripada pemilik tanah bangunan yang perlu dirobohkan untuk memberi laluan kepada sambungan. Lanjutan ini akhirnya siap pada tahun 1935, menyebabkan Martin Place membentang dari George Street untuk Macquarie Street dilihat hari ini.[3]

Peranan yang semakin penting Martin Place sebagai "jantung" atau "dataran bandar" Sydney (lihat "Peristiwa" di bawah) membawa kepada panggilan untuk jalan untuk pejalan kaki. Ini dilakukan secara berperingkat dari tahun 1971 sehingga tahun 1979, apabila seluruh jalan menjadi medan pejalan kaki. Penutupan jalan kepada lalu lintas sebahagiannya ditetapkan masa bertepatan dengan pembinaan stesen keretapi Martin Place di bahagian timur jalan. Stesen ini juga dibuka pada tahun 1979.[3] Leo Port, Datuk Bandar Sydney adalah seorang peguam bela reka bentuk sivik, dan sebahagiannya bertanggungjawab bagi pejalan kaki dari Martin Place dan Sydney Square.

Beberapa bangunan jalan yang lebih tua telah dirobohkan dalam tempoh ini untuk memberi laluan kepada bangunan moden. Yang paling terkenal di antaranya ialah yang MLC Pusat, yang direka oleh Harry Seidler.

Pada 15 Disember 2014, krisis tebusan bermula pada Lindt Chocolate Cafe terletak di sana. 17 orang dijadikan tebusan. Selepas 16 jam, krisis tebusan itu berakhir dengan tiga mati. Satu adalah lelaki bersenjata, dan dua yang lain adalah pengurus kafe Tori Johnson dan pelanggan, Katrina Dawson.[4][5]

Seni bina sunting

 
Pemandangan panorama hujung barat Martin Place: Pejabat Pos Besar (No. 1) berada di sebelah kanan, Bank of Australasia Bangunan (No. 2) dan Challis Rumah (4 No.) adalah di sebelah kiri.

Martin Place mempunyai koleksi besar bangunan pelbagai gaya, dari neo-klasik untuk kontemporari.

Bangunan ketara sunting

Pejabat Pos Sydney Umum (No. 1 Martin Place) terletak di hujung barat Martin Place, antara George dan Pitt Jalan. Direka oleh arkitek penjajah James Barnet, bangunan itu dibina secara berperingkat-peringkat dari 1866 hingga 1891. bangunan Barnet ini mempunyai neo-klasik batu pasir muka bangunan, dengan deretan tiang yang berjalan di sekitar bangunan di peringkat jalan. Di atas pusat 100 meter Martin Place muka bangunan adalah menara jam dengan rancangan itu. Bangunan ini adalah ibu pejabat sistem pos NSW sehingga tahun 1996, apabila ia telah dijual dan diubahsuai. Bangunan ini kini mengandungi kedai-kedai, kafe, restoran, dan bar. Hotel Westin dan menara pejabat Macquarie Bank berdiri di bekas halaman, kini ditukar menjadi atrium.[6] Australia Post mengekalkan kedudukan dalam bentuk "Post Shop" di sudut Martin Place dan George Street.

Bank of Australasia Bangunan (No. 2 Martin Place) adalah sebuah bangunan Romanesque berdiri di sudut George Street dan Martin Place. Bank of Australasia digabungkan ke dalam ANZ pada tahun 1951. Bangunan ini telah baru-baru ini telah diubahsuai dan akan kini ruang rumah runcit.

Challis House (No. 4 Martin Place) berdiri di atas tanah yang dibeli pada tahun 1906 untuk £ 500 bagi setiap kaki persegi oleh Universiti Sydney daripada dana endowmen Universiti. Bangunan ini telah direka oleh WL Vernon, Arkitek Kerajaan dan Robertson dan Markah, Arkitek, dan siap pada tahun 1907. Bangunan dinamakan Challis House selepas John Henry Challis, yang pada tahun 1880 telah mewasiatkan harta pusakanya bernilai £276,000 (lebih $30 juta pada tahun 2011) kepada Universiti. Ini seni deco bangunan dihiasi dengan puncak Sydney University di atas pintu, dan membentuk satu bahagian yang paling penting dalam portfolio hartanah Universiti. Pada tahun 2002, universiti ini memasuki pajakan 99 tahun harta itu.[7][8]

Commonwealth Trading Bank Building (No. 5 Martin Place) adalah di sudut Martin Place dan Pitt Street. Dibina pada tahun 1916, bangunan 12 tingkat ini telah direka dan diuruskan oleh firma arkitek Sydney, J & HG Kirkpatrick. Bangunan ini adalah besar-besaran yang pertama, semua keluli berbingkai "pencakar langit" di Australia. Dikenali sebagai "Sydney Bank" dalam Bank Komanwel, ia dibina untuk menjadi ibu pejabat Commonwealth Bank of Australia, yang disampaikan pada masa yang pusat bank Australia.

 
Martin Place pada tahun 1950-an. Kenaikan tinggi bangunan di sudut kiri adalah Travellers Club Bangunan Komersial dan sayap 1930 daripada Australia Hotel sebelahnya. Kedua-dua bangunan telah dirobohkan pada 1971-72 untuk memberi laluan kepada Pusat MLC.

Pusat MLC (No. 9 Martin Place) duduk terutamanya apabila tapak yang Australia Hotel, dirobohkan untuk memberi laluan kepada ini 228 meter, bangunan pencakar langit bertetulang konkrit, direka oleh Harry Seidler. Bangunan ini adalah ruang oktagon modenis. Pada masa pembukaannya pada tahun (1977) adalah bangunan pejabat konkrit tertinggi di dunia, dan merupakan bangunan tertinggi di luar Amerika Utara. Pembinaan bangunan itu adalah kontroversi kerana ia disebabkan perobohan beberapa bangunan mercu tanda bersejarah. Penyewa termasuk Konsulat Amerika Syarikat.

 
Bangunan Henry Davis York.

Bangunan Henry Davis York (No. 38-46 Martin Place) adalah 11 tingkat art-deco membina di sudut Castlereagh Street dan Martin Place. Ia merupakan bekas ibu pejabat MLC, sebuah syarikat kewangan besar diambil alih oleh National Australia Bank pada tahun 2000. Penyewa terkininya ibu firma undang-undang Henry Davis York. Yang besar, merah, ukiran huruf "MLC" masih boleh dilihat pada menara jam dengan rancangan itu, walaupun jam kini hilang.

 
Bangunan State Savings Bank.

Bangunan State Savings Bank (No. 48 Martin Place), kemudian juga dimiliki oleh Commonwealth Bank of Australia, mempunyai yang tersendiri liat dan bahagian hadapan bangunan Beaux-Arts granit merah jambu. Ia dibina sebagai ibu pejabat Bank Simpanan Kerajaan NSW dan dibuka pada tahun 1928. Bahagian ini mempunyaitiang scagliola besar, menggunakan banyak marmar, dan plaster dan ditekan siling logam. Dewan perdagangan persegi bangunan ini pada asalnya adalah salah satu yang terbesar di dunia. Sebuah bilik kebal megah ditempatkan di tingkat bawah tanah. Bangunan Australian Provincial Assurance (No. 53-63 Martin Place) (dahulunya Overseas Union Bank) adalah 14 tingkat art-deco membina di sudut Elizabeth Street dan Martin Place. Salah satu penyewa sekarang ialah kedai konsep dan kafe Lindt.

Bangunan Colonial adalah ibu pejabat NSW State Bank, yang telah diambil alih oleh Colonial 1996 untuk membentuk Colonial State Bank, yang dirinya telah diambil alih pada tahun 2000 oleh Commonwealth Bank of Australia. Bangunan pasca moden 1986 ini dibina dengan muka bangunan kaca gelap mempunyai menara 36-tingkat atas sebuah atrium 2-tingkat. Bekas ruang perbankan kini mengandungi Sydney Newsdesk pada Tujuh Berita kepunyaan Seven Television Network. "Penonton secara langsung" ad-hoc berdiri di jalan di luar tingkap setiap pagi untuk dua program sarapan stesen itu, Sunrise dan Weekend Sunrise dan program pertengahan pagi The Morning Show.[9]

Bangunan Reserve Bank of Australia [10] terletak di antara Phillip dan Macquarie Jalan. Ia menempatkan ibu pejabat Reserve Bank of Australia, Bank Negara di Australia, termasuk muzium wang.

Bangunan Bersebelahan sunting

  • Pada akhir Macquarie Street, Hospital Sydney.[11]
  • Pada akhir George Street, bangunan Westpac, dan bangunan Commercial Banking Company of Australia (bank yang kemudian bergabung menjadi National Australia Bank), yang kini menempatkan sebuah kedai Burberry.[12]
  • On Elizabeth Street, Bangunan Sun merupakan bekas ibu pejabat Sun, surat khabar petang yang berhenti penerbitan pada 1980-an. Bangunan pencakar langit Gothic adalah salah satu daripada tiga bangunan di Sydney dalam gaya ini.
  • Pada George Street, Société générale House adalah Romanesque Amerika dalam gaya, dan asalnya menempatkan Equitable Life Assurance Society of America.

Ciri-ciri lain sunting

 
Cenotaph, Martin Place.

Ciri-ciri lain termasuk Martin Place:

  • Tugu Peringatan, yang terletak antara Bangunan GPO dan Challis House, memperingati ANZAC kuasa yang berkhidmat di Perang Dunia I, dan juga warga Australia yang memberikan hidup mereka dalam konflik berikutnya. Ini pada asalnya dibina daripada granit Moruya oleh tukang batu bekerja di Jambatan Sydney Harbour, dan berdedikasi pada 8 Ogos 1927.
  • A pancutan air terletak di sebelah timur Pitt Street, berhampiran dengan bangunan Commonwealth Bank of Australia. Di belakang mata air ini adalah amfiteater, yang mempunyai peringkat yang boleh dibangkitkan secara mekanikal apabila diperlukan untuk persembahan.
  • Pintu masuk ke bawah tanah stesen keretapi dan plaza dilampirkan.
  • Sebuah Peringatan Commando terletak di tengah-tengah Martin Place berhampiran hujung timur. Ia memperingati komando-komando Australia yang terbunuh semasa Perang Dunia II.[13]

Pengangkutan sunting

 
Tangga menuju ke stesen keretapi Martin Place

George Street, Elizabeth Street, dan Castlereagh Street, yang menyeberangi Martin Place, semua laluan bas utama di Sydney CBD. Di samping itu, stesen keretapi Martin Place terletak di bawah tanah. Juga terdapat berdekatan adalah stesen kereta api St James (berhampiran akhir Macquarie Street) dan stesen keretapi Wynyard (berhampiran akhir George Street).

Peristiwa sunting

 
Perarakan Hari Anzac di Martin Place pada tahun 1930

Dari asal-usulnya sebagai jalan lorong yang sempit, Martin Place telah dari masa ke masa menjadi "hati sivik" di Sydney.[1] Selain daripada lokasi pusatnya, kehadiran Pejabat Pos Besar dan pejabat telegraf yang dilampirkan bermakna bahawa ini adalah lokasi di mana berita penting pertama tiba di bandar. Akibatnya, dalam beberapa dekad lebih awal ini adalah tumpuan utama untuk perhimpunan untuk menunggu atau menyambut peristiwa penting. Tugu itu terletak di atas Martin Place di luar Pejabat Pos Besar kerana ini adalah di mana orang ramai berkumpul di bandar pada akhir Perang Dunia I.[3] Ia kini pusat upacara memperingati perang rasmi di bandar ini. Sambungan jalan memberikannya kepentingan baru dalam skim tersebut sivik bandar, membentuk sambungan yang luas dan terbuka antara George Street, asal "High Street" dan paksi komersial, dan Macquarie Street, jalan upacara dan paksi kerajaan. Orang-orang masih berkumpul di plaza hari ini untuk mengambil bahagian dalam acara-acara besar, sebagai contoh untuk menonton siaran langsung pada skrin televisyen yang besar semasa Sukan Olimpik Musim Panas 2000, atau permohonan maaf kepada generasi diculik pada tahun 2008. Amfiteater dibina dalam plaza terdekat Pitt Street telah menganjurkan muzik dan acara kebudayaan, serta protes politik.

Beberapa peristiwa sivik biasa kini diadakan pada Martin Place termasuk:

  • Suatu Hari Anzac perkhidmatan subuh diadakan di Tugu Peringatan setiap tahun pada 25 April.[14]
  • Pokok Krismas Sydney terbesar berdiri di Martin Place setiap tahun. Sebuah konsert Krismas diadakan pada akhir November, apabila pokok dihiasi.[15]
  • Martin Place adalah laman utama semasa tahunan Sydney Festival.
  • Konsert luar diadakan di amfiteater yang sepanjang tahun.
 
Duduki Sydney pada Februari 2012

Beberapa peristiwa baru-baru ini yang telah berlaku di dataran termasuk:

  • Martin Place merupakan tempat hidup luar untuk Sydney Sukan Olimpik Musim Panas 2000 yang menampilkan 4.8 demi 6.4 meter skrin televisyen penyiaran liputan secara langsung.[16]
  • Gerakan protes "Occupy Sydney" "menduduki" sebahagian daripada Martin Place dekat dengan hujung Macquarie Street dari 15 Oktober 2011. Beberapa penunjuk perasaan telah dikeluarkan pada 23 Oktober 2011.[17] Beberapa pengusiran oleh pihak berkuasa dan penubuhan semula oleh penunjuk perasaan berlaku pada bulan Julai 2013, yang berakhir dengan pengusiran terakhir "kem" pada 9 Julai 2013.[18][19]
  • Protes filem anti-Islam Sydney 2012 – Pada 15 September 2012, kira-kira 300 umat Islam memprotes sebagai tindak balas kepada filem anti-Islam Innocence of Muslims di Sydney CBD, termasuk Martin Place. Peristiwa ini meningkat ke babak konfrontasi ganas antara polis dan penunjuk perasaan pelbagai, terutama di sekitar kawasan Martin Place dan Hyde Park.
  • Krisis tebusan Sydney 2014 – Pada 15-16 Disember 2014, Martin Place telah diletakkan ke dalam lokap turun selepas sesuatu insiden yang melibatkan seorang lelaki bersenjata di Kafe Lindt. Pengepungan bersenjata telah membunuh tiga orang. Kedua-dua mangsa adalah wanita dan lelaki, kedua-dua dalam tiga puluhan mereka. [20]

Dalam budaya masyhur sunting

Fail:Martin Place fountain side, Sydney.jpg
Pancutan air Lloyd Rees dicirikan dalam filem the Matrix.
 
Studio-studio Channel Seven

Filem

Martin Place telah dipaparkan blockbuster Superman Returns pada tahun 2006, dalam adegan di mana Superman menjimatkan Kitty Kowalski dari kemalangan kereta.[22]

Televisyen

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e Hati bandar ini dibina di atas rasa tempatnya, Sydney Morning Herald , 1 Oktober 2007
  2. ^ "Moore Street (now Martin Place)". Powerhouse Museum Collection Photostream. Dicapai pada 4 April 2000. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ a b c d Dictionary of Sydney: Martin Place
  4. ^ "BBC News – Sydney siege: Gunman takes hostages in Lindt cafe". BBC News. Dicapai pada 15 December 2014.
  5. ^ http://www.theguardian.com/australia-news/2014/dec/16/katrina-dawson-and-tori-johnson-named-as-victims-in-sydney-siege
  6. ^ "No. 1 Martin Place". The Westin Sydney. Dicapai pada 22 March 2007.
  7. ^ "Auditor General's Report to Parliament 2002 Volume Three – University of Sydney" (pdf). NSW Auditor General's Department. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 2007-08-30. Dicapai pada 15 July 2007.
  8. ^ Notes on Challis House. Sydney University Archives: Reference File no. 214.
  9. ^ "Seven news bunkers down". The Sydney Morning Herald. 30 August 2004. Dicapai pada 22 March 2007.
  10. ^ "Location of the Reserve Bank of Australia". Reserve Bank of Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-09. Dicapai pada 22 March 2007.
  11. ^ "Location of Sydney Hospital". South Eastern Sydney and Illawarra Area Health Service. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-12-31. Dicapai pada 22 March 2007.
  12. ^ "Burberry Opens Sydney Flagship Store". Yahoo 7.
  13. ^ UBC Web Design. "Commando Memorial – Monument Australia". monumentaustralia.org.au.
  14. ^ "ANZAC Day". City of Sydney. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-02-04. Dicapai pada 22 March 2007.
  15. ^ "Martin Place Christmas Concert and Tree Lighting". City of Sydney. Dicapai pada 24 October 2011.
  16. ^ "The Official Report of the XXVII Olympiad, Sydney 2000 Volume 1 – Preparing for the Games" (PDF). Sydney Organising Committee for the Olympic Games. 2001. m/s. p. 177. Dicapai pada 22 March 2007.
  17. ^ "Occupy Sydney protesters vow to return". Australian Broadcasting Corporation. AAP. 23 October 2011. Dicapai pada 25 October 2011. Datuk Bandar Clover Moore berkata beliau "bimbang" mengenai laporan keganasan. "Bandar ini menghormati hak orang ramai untuk membantah," katanya dalam satu kenyataan pada hari Ahad. "Bandar ini tidak dimaklumkan ... tidak memberikan apa-apa arahan kepada polis untuk bertindak terhadap penunjuk perasaan awal pagi ini."
  18. ^ "Sydney Occupy Site Dismantled Again". Yahoo!7 News. 5 July 2013. Dicapai pada 5 July 2013.
  19. ^ Rebuilding following the Third July 2013 Eviction of Occupy Sydney Diarkibkan 2013-09-20 di Wayback Machine, Occupy Sydney, 9 July 2013
  20. ^ "Sydney siege: Gunman takes hostages in Lindt café". BBC News Online. 14 December 2014. Dicapai pada 14 December 2014.
  21. ^ "Stunt chopper flies into real-life film set in Sydney CBD". APP. 8 July 2002. Dicapai pada 22 March 2007.
  22. ^ "Sydney a star as Superman Returns". APP. 10 June 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-05. Dicapai pada 22 March 2007.
  23. ^ "The New Mole". Sunrise. Dicapai pada 22 March 2007. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  24. ^ "This Week's Roadblock". The Amazing Race 2. Dicapai pada 22 March 2007. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  25. ^ "Still shot of Dave Lepeska walking through Martin Place". The Amazing Race 2. Dicapai pada 22 March 2007. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar sunting

Peta laluan:

KML daripada Wikidata

Templat:Streets of Sydney Australia

Kategoro:Mal pejalan di Australia