Mary Scott Harrison McKee (April 3, 1858 – 28 Oktober 1930) adalah satu-satunya anak perempuan Presiden Benjamin Harrison dan isterinya Caroline Scott Harrison. Selepas ibunya meninggal pada tahun 1892, McKee berkhidmat sebagai Wanita Pertama de facto untuk baki penggal kepresidenan bapanya.

Mary McKee
Wanita Pertama Amerika Syarikat
Pemangku
Dalam peranan
25 Oktober 1892 – 4 Mac 1893
PresidenBenjamin Harrison
Didahului olehCaroline Harrison
Digantikan olehFrances Cleveland
Butiran peribadi
Lahir(1858-04-03)3 April 1858
Indianapolis, Indiana, A.S.
Meninggal dunia28 Oktober 1930(1930-10-28) (umur 72)
Indianapolis, Indiana, A.S.
PasanganJames McKee
Anak-anakBenjamin
Mary

Berkahwin dan mempunyai anak-anak pada masa bapanya dipilih sebagai presiden, Mary dan keluarganya tinggal di Rumah Putih semasa penggal bapanya. Beliau membantu dengan berkhidmat sebagai tuan rumah wanita.

Kehidupan awal dan pendidikan sunting

Mary Scott Harrison dilahirkan di Indianapolis, Indiana dan dididik di sekolah awam.

Perkahwinan dan keluarga sunting

Pada bulan November 1884, Mary Harrison berkahwin dengan James Robert McKee (1857-1942), berasal dari Madison, Indiana yang beliau temui di Indianapolis. Selepas ayahnya dipilih sebagai presiden pada tahun 1888, dia dan keluarganya tinggal bersama ibu bapanya di Rumah Putih sepanjang tempoh penggalnya.

Perjalanan kerap ke Boston atas tujuan perniagaan, McKee berkenalan dengan Charles A. Coffin dan menyertai Syarikat Elektrik Thomson-Houston. Pada tahun 1893, McKee menjadi salah satu generasi penubuhan syarikat General Electric ketika Coffin menggabungkan syarikatnya dengan Thomas Edison. McKee naik menjadi naib presiden syarikat itu dan bekerja untuk GE sehingga tahun 1913.

Mary dan James McKee mempunyai dua anak, Benjamin Harrison McKee (dikenali sebagai Baby) dan Mary Lodge McKee. Anak perempuan mereka berkahwin dengan Encik Reisinger.

Wanita Pertama sunting

Berikutan kematian ibunya pada bulan Oktober 1892, Mary McKee berkhidmat sebagai Wanita Pertama untuk ayahnya bagi baki penggal yang ada. Bapanya dikalahkan untuk pemilihan semula presiden.

Pengasingan keluarga sunting

Sebagai seorang duda, bapanya menjadi romantis dengan anak saudara dan setiausaha isterinya, janda muda, Mary Lord Dimmick. Dia berusia 25 tahun lebih muda daripada Benjamin Harrison, 27 hari lebih muda daripada Mary Harrison McKee, dan sepupu pertama anak-anaknya. Mary McKee dan adiknya menentang hubungan bapanya dan menentangnya berkahwin semula. McKee menjadi renggang dari ayahnya, dan dia dan saudaranya tidak menghadiri perkahwinan Harrison-Dimmick pada tahun 1896.

McKee dan ayahnya tidak pernah bercakap lagi. Dia kembali ke Indianapolis ketika bapanya sakit pada bulan Mac 1901, tetapi tiba beberapa jam selepas kematiannya.

Kehidupan kemudian sunting

Mary McKee meninggal pada usia 72 tahun. Dia dikebumikan di Crown Hill Cemetery in Indianapolis, Indiana, sama dengan ibu bapanya.

Suaminya hidup lebih lama, hidup secara berasingan di Greenwich, Connecticut, berhampiran anak perempuan dan keluarganya yang sudah berkahwin. Menurut nota beliau, James McKee merasa sedih kerana sakit dan pembedahan yang diperlukan; dia lalu membunuh diri pada usia 84 tahun pada Oktober 1942.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ "James R. McKee Ends his Life at 84", New York Times, 21 October 1942, accessed 5 August 2012
Gelaran Kehormat
Didahului oleh
Caroline Harrison
Wanita Pertama Amerika Syarikat
De facto

1892–1893
Diikuti oleh:
Frances Cleveland